Album of the week The Band - The Band

Mr.Fingers

Well-known member
418461607417.jpeg



"We started out as The Crackers, we tried to call ourselves The Honkies, but everybody kind of backed off, it was too straight… So we decided just to call ourselves The Band".



We zijn 1969, de Summer of Love ligt al 2 jaar achter ons, psychedelica, hard-rock en de eerste uitspattingen van Heavy Metal (Vanilla Fudge! Deep Purple! Led Zeppelin!) begonnen gemeengoed te worden, demografisch en politiek verschoof er ook heel wat in de US of A… en temidden die interessante tijden kwamen vier Canadezen en een boerenzoon uit Arkansas met een album op de proppen die het genre Americana voor goed op de kaart zette, en meer dan 50 jaar later nog steeds als een van de referenties in het genre gezien mag worden. Groepen als The Eagles, The Grateful Dead, CSNY, Neil Young, The Counting Crows, My Morning Jacket en The Black Crowes zijn allemaal schatplichtig aan dit vijftal.

Canadezen Robbie Robertson (gitaar), Rick Danko (basgitaar, trombone, viool, middelste harmonie), Garth Hudson (toetsen, saxofoons en allround muzikaal genie), Richard Manuel (piano, drums, saxofoon, bovenste harmonie) en Amerikaan Levon Helm (drums, mandoline, gitaar, onderste harmonie) speelden al een aantal jaar samen in de begeleidingsgroep van Ronnie Hawkins en werden zo officieus de beste bar-band van de US, waarna ze werden gerekruteerd door Bob Dylan om hem te begeleiden op de beruchte wereldtournee van 1966, waar Dylan ronduit vijandig onthaald werd omdat hij een Telecaster gitaar omgordde en voet vooruit zijn imago van folkie en protestzanger onderuit haalde. Levon Helm kon al die vijandigheid niet aan, ging op een boorplatform werken en werd vervangen door Mickey Jones.


Na het motorfietsongeval/”ongeval” van Dylan zat het vijftal (Helm had zich intussen weer aangesloten) werkloos-maar-met-een-salaris in een roze geschilded huis om de hoek van Bob in Woodstock, en om de tijd te doden jamden de zes in de kelder van dat huis, waaruit een eerste album “Music from Big Pink” ontsproot (en later ook nog "The Basement Tapes" in een release van Bob Dylan zelf). Een succesvolle tour volgde, waarna de tijd kwam om met een tweede album op de proppen te komen. Opnames in de studio verliepen zeer moeizaam, er werd naar iets informeler gezocht, en dat werd gevonden in een poolhouse van Sammy Davis Jr. in het zonnige Californië. De vijf, vergezeld van producer John Simon (toetsen, tuba) stelden hun materiaal daar op, en gingen aan de slag, net zoals ze in de kelder in Woodstock deden, met als resultaat een naamloos album met een bruine hoes, met daarop juist een naam en een korrelige foto van 5 mannen met varierende vormen van gezichtsbeharing op een druilerige ochtend op een boswegel, een foto zo tijdloos dat die evengoed in 1850 genomen kon zijn.


Bij The Band geen karamellenverzen over “Oh nee, ze gaat weg” (of “oh nee, ze komt terug”), maar eerder observerende teksten over een Amerika van (niet zo) lang geleden. Over de vakbond bij landbouwers (King Harvest Has Surely Come), over twee oude mannen die mijmeren over de tijd van vroeger op het balkon van hun huis (Rocking Chair), over de Amerikaanse Burgeroorlog (The Night They Drove Old Dixie Down). Serieuze muziek over serieuze onderwerpen, maar toch vaak met een kwinkslag (“I’m a thief, and I dig it”)

Wat The Band zo interessant maakt, is dat er geen echte frontman is, waarrond andere leden zich scharen om die te begeleiden. Er zijn drie uitgesproken verschillende leadzangers, en instrumenten en zangpartijen worden doorgegeven in functie van wat het nummer verlangt.

Het eindresultaat is een album met een grote verscheidenheid aan nummers en klankkleuren, die echter toch mooi samenhangen, vaak door de onwaarschijnlijke muzikale veelzijdigheid van Garth Hudson, die voor de klanktapijten zorgde om alles homogeen te laten klinken. Hudson, de man die voor het eerst een wah-wah pedaal een Höhner Clavinet hing voor een funky klank, lang voor Stevie Wonder die klank populair maakte op Superstition, en qua harmonisch inzicht bij de absolute wereldtop hoort. Maar ook Levon Helm, die met zijn unieke manier van drummen waarbij hij rond zijn zanglijn heen speelde, Rick Danko die zijn baslijnen meer benaderde alsof het een tuba dan een basgitaar was, Robertson met zijn erg snedige en scherpe gitaarriffs, doorspekt met “pinch harmonics” een dikke 10 jaar voor die echt ingeburgerd geraakten in de heavy metal. Richard Manuel in zijn befaamde losse honky-tonk stijl, laverend van hoge falsetto tot Ray Charles-esque soul.

The Band - The Band, een van de belangrijkste en meest invloedrijke albums in de Amerikaanse muziekgeschiedenis.



 
Laatst bewerkt:
Geweldige keus en ditto begeleidingstekst @Mr.Fingers! Goede start van ronde 2!

Ik heb zo eens op een zonnige rommelmarkt een promo-reissue gevonden die zowel Music From Big Pink als deze titelloze tweede samenbrengt. Score!

Waanzinnig invloedrijke muziek inderdaad. En toch ook twee verschillende albums als je ze naast elkaar beschouwd, waarbij deze S/T nog een stuk 'gegronder' klinkt. Misschien heeft de weerslag en de kater van de Summer of Love er iets mee te maken.

In any case, de start van Americana, een genre waar ik altijd naar terugkeer als het gemoed wat zwaar begint te wegen.
 
Mooie keuze inderdaad. Het is voor mij een band waar ik al regelmatig over gehoord en gelezen heb en misschien onwetend een nummer van heb mee geneuried dat op de radio speelde. Maar het actief opzoeken heb ik nog niet gedaan. Ik weet ook dat ze Dylan hebben begeleid maar voor de rest weet ik er eigenlijk niks van.

Bij momenten doet het mij een beetje denken aan CCR en Derek & The Dominos en dat is goed natuurlijk. Bij het doornemen van de wiki zag ik ook folk (rock). Had een beetje schrik dat het bij momenten te veel gepingel en kampvuurmuziek ging zijn. Maar dat was ongegrond.
Zoals aangehaald in de OP zit er redelijk wat variatie in maar voelt het toch als een homogeen geheel aan. Zo'n nummertje als Up On Cripple Creek kan ik echt van genieten. Een laidback vibe en er zit een funky groove in. Ook afsluiter King Harvest klinkt heel goed. Dit is echt fijne muziek.

Mooie start idd :).
 
Amai zijn we al terug begonnen!?

Morgen op het werk is meteen soldaat maken ze! Ik ken The Band van naam maar hun repertoire is me eigenlijk onbekend.
 
Ik vind dit ook een mooie keuze! Mijn vader was fan en zo heb ik op jonge leeftijd de muziek al gehoord maar toen ga ik er niet zo wild van geweest zijn en het waarschijnlijk wat stoffig en ouwbollig gevonden hebben. Ik heb hun muziek later herontdekt door het zien van The Last Waltz, de registratie van hun laatste optreden door Martin Scorsese. Omdat ik in de tussentijd ook een hoop muzikanten en albums gehoord had die rechtstreeks door de muziek van The Band beïnvloed waren, kwam het toen een pak beter bij me binnen.

Deze ochtend heb ik deze opgezet en meteen Music From Big Pink er nog eens achter geplakt. Nu klinken die twee platen inderdaad tijdloos, een compendium van de muzikale geschiedenis van de VS tot op dat punt. Er zit voor mij een moeiteloosheid in deze muziek die alleen maar het resultaat kan zijn van het goed op elkaar in gespeeld zijn van de leden. Dat maakt waarschijnlijk ook waarom de muziek spontaan en ‘in the moment’ klinkt, ik heb het nu wel voor het rommelig karakter ervan. The Night They Drove Old Dixie Down is waarschijnlijk het bekendste nummer en ook mijn favoriet. This Wheel’s On Fire kende ik ook nog maar dat verkies ik in een andere versie. Up On Cripple Creek en King Harvest vond ik ook meteen weer goed.

Uit The Last Waltz herinner ik me trouwens ook dat Robbie Robertson opvallend prominenter in beeld kwam dan de rest. En dat naast een hoop klasbakken als Dylan, Neil Young, Emmylou Harris, Van Morrison,… ineens Neil Diamond als vreemde eend in de bijt kwam opdagen.
 
Ik heb hun debuut wel ooit al eens beluisterd. De Masters of Cinema bluray van the Last Waltz, en de triple soundtrack LP van die concertfilm staan in de kast te pronken, maar ik wacht ermee om ze te bekijken/beluisteren tot ik meer van hun studiowerk ken. Een perfect excuus om me er weer achter te zetten.
 
Hoewel ik swamp rock, outlaw country en dergelijke wel kan smaken, bleef deze niet echt plakken. Een echte boomerplaat, nooit echt retro-cool geweest, daar zijn we natuurlijk subliminaal gevoelig voor.
 
Laatst bewerkt:
album van 1969, maar zo klinkt ie hier toch niet.
Niks 'stoffig' geluid, sublieme mix met degelijke stereo verdeling van de instrumenten.
enkel de midrange (stem) klinkt wat 'boxy'
De groovy bass komt mooi naar boven (en gaat met momenten heel diep)
De mondharmonica is goed op volume gebleven (die kan mij vlug irriteren)
De 'saloon' piano :love:

veel verschillende instrumenten ook, zorgt imo voor een speelsere en kleurrijkere orchestratie.
stevig eerste album van aotw deel 2 voor mij, voorlopig mn favoriet ;)
 
Gisteravond opgezet. Ik weet ik niet of dit nog eens op eigen initiatief zal draaien, maar toch was het fijn om eens gehoord te hebben. Mooie, classic nummers. Eerste twee klonken mij net iets té classic, maar vanaf "The Night They Drove Old Dixie Down" had ik dit gevoel al iets minder. Ik had nooit gedacht dat dit van 1969 zou zijn ook. Ik schatte het eerder begin jaren '60.
 
Ik heb ernaar geluisterd en ook al vind ik dit goede muziek, kan ik wel begrijpen waarom ik destijds niet verder ben gaan graven in The Bands discografie. Ik deel een beetje het @willydrama sentiment.
 
De zeer goede teksten worden comfortabel beschermd door de muzikale aura errond. Er is geen ruimte om de bel te prikken met naalden van negatieve kritiek. Waar je ook duwt, alle twaalf nummers laten zich piepen als beste nummer.

Veel geluk aan de volgende in de rij om dit op te volgen.
 
De zeer goede teksten worden comfortabel beschermd door de muzikale aura errond. Er is geen ruimte om de bel te prikken met naalden van negatieve kritiek. Waar je ook duwt, alle twaalf nummers laten zich piepen als beste nummer.

Veel geluk aan de volgende in de rij om dit op te volgen.
Zo summier? Voel je je niet lekker? :p
Later deze week eens op zetten, commentaren zijn alvast veelbelovend!
 
Op papier zou dit 100% mijn ding moeten zijn, maar helaas moet ik na het luisteren concluderen dat er niets is blijven hangen.

Aangenaam luisteren hoor, daar niet van, héél chill en trouw aan z'n tijd. De plaat doet niets verkeerd, maar anderzijds heb ik in die 43 minuten ook niets gehoord waar ik écht lyrisch over ben of dat ik onmiddellijk opnieuw wil horen. Een beetje te braaf, misschien (of simpelweg verouderd?).

Voor mij is dit muziek die ik verwacht te horen als ik naar de betere AMC-series kijk of iets in die aard. Als het om zelf iets op te zetten is, heb ik in dit genre wel een paar andere platen zitten waar ik veeleer naar zou teruggrijpen dan deze, al geloof ik u gerust als ge zegt dat die voor een groot stuk de mosterd zijn gaan halen bij deze heren.
 
Vind het wel charmant en was de ideale soundtrack bij red dead redemption 2. Muzikaal was het momenten echt wel mooi en ik zie er het belang wel van in (ook al denk ik dat het niet vaak meer zal opzetten)
 
Tijdens het doorspitten van de Dylan discografie de band leren kennen. Daarna een biografie gelezen uit de aan te raden reeks Rockklassiekers ( deze geschreven door Peter Tetteroo) en dan toevallig een 3-tal maanden geleden 'Pink' en deze aangeschaft. Ik haal ze met plezier nog eens uit de kast.
 
Ben nu naar Music from Big Pink aan het luisteren en bevalt me al meer dan The Band (blijkbaar niet hun debuut). Er is een zanger in de band met een stem die ik niet super graag hoor, maar op dit album kan ik me daar gemakkelijker over zetten.
 
Ik ga @willydrama , @Nahrtent en @PBR Streetgang bijtreden: goede muziek maar na een eerste luisterbeurt niks dat instant bij bleef en uitnodigde om nog meer te beluisteren. Al ga ik ze nog wel eens een kans geven, te beginnen Music from Big Pink en daarna nog eens deze.
Want ik vond het oprecht wel goed maar ik miste dus die instant klik dat je soms hebt; of het nummer/riff dat meteen je aandacht trekt en voor de rest van de dag in je hoofd zit.

Wat meer concreet en kenmerkend voor mijn ervaring:iIk heb Upon Cripple Creek, Jawbone en Jemina Surrender genoteerd als stand out nummers. En mocht ik er voor de rest niets hebben bij gezet, zou ik niet meteen meer weten hoe die nummers klonken. Ik vond ze goed maar niet zo goed dat ze bleven plakken.

CCR is hierboven genoemd maar die hebben meer instant klik nummers; ofwel is dat een zekere vorm van hindsight: die nummers zijn zo'n classics dat die klik er door herkenning gekomen is. Dus daarom: nog een paar rondjes The Band en wie weet heisen ze zich dan mee op het schavot naast CCR. En nog eens benadrukken: zeker geen slechte muziek, dus die paar rondjes The Band zullen zeker geen straf zijn.
 
Terug
Bovenaan