Regisseur van de maand Takashi Miike

Koonut

Well-known member
Crowdfunder FE
Wat valt er te zeggen over een regisseur met 100+ credits op een carrière van 30 jaar. Rommel. Er zit veel rommel tussen. Maar schrijf hem daarom niet meteen af.

Miike heeft me de laatste 10 jaar niet echt positief weten te verrassen maar toch wou ik hem nomineren. In zijn "golden decade" van +- 1996 tot 2006 heeft hij met gemak meer dan een dozijn memorabele films gemaakt, iets wat de gemiddelde regisseur een leven voor nodig heeft.

Fudoh The New Generation(1996)
Rainy Dog(1997)
The Bird People in China(1998)
Ley Lines(1999)
Dead or Alive trilogy
Sun Scarred(2006)
One Missed Call(2003)
The Negotiator(2003)
Blues Harp(1998)
Happiness of the Katakuris(2001)
MPD PSYCHO(mini serie - 2000)
Zebraman(2004)
Sukiyaki Western Django (2006)
Visitor Q(2001)
Audition(1999)
Agitator(2001)
Ichi The Killer(2001)
Gozu(2003)

Een goed start punt geven vind ik best moeilijk gezien veel van zijn films niet makkelijk te vinden zijn. Netflix draagt momenteel enkel Blade of the Immortal en 13 Assassins. 13 Assassins word goed onthaald maar ben ik absoluut geen fan van en is volgens mij wel erg atypisch voor een Miike film(afgelikt Samurai epos). Blade of the Immortal moet ik zelf nog zien maar blijf ik uitstellen wegens geen fan van het bronmateriaal. Lone Wolf and Cub is meer mijn ding. Ik heb eigenlijk nog redelijk veel af te vinken van mijn Miike watchlist.

Als je fan bent van het absurde en nog steeds een infantiel gevoel voor humor hebt, dan moet je de man zijn Yakuza films wel een kans geven.
De Dead or Alive trilogy is hier wel een goed startpunt.

Allesbehalve hoogstaande cinema, maar het kijkt leuk weg en tegen het einde heb je meer vragen dan antwoorden. Ik kan het ook zelf nauwelijks geloven, maar Miike heeft mij wel degelijk geconverteerd in een gelover van goedkope CGI. Met als absoluut hoogtepunt de geweldig zwarte comedy, Ichi The Killer. Met voorsprong mijn meest herbekeken film van hem.


Verder heeft hij nog succesvol theater op film gebracht alsook de Ace Attorney reeks van Capcom en hier en daar nog een serene biopic. Een allesomvattende beschrijving neerpennen van de man is daarom ook wel zo goed als onmogelijk.

I don't think about the audience, I don't think about what makes them happy, because there's no way for me to know. To try to think of what makes for entertainment is a very Japanese thing. The people who think like this are old-fashioned. They think of the audience as a mass, but in fact every person in the audience is different. So entertainment for everyone doesn't exist.
TAKASHI-MIIKE-sample-image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Audition kan je verder ook op bol.com bestellen, en is één v/d weinige Miike films dat een Nederlandstalige uitgave heeft gehad. Tevens volgens mij ook één v/d bekendere films waarmee Miike doorbrak.

Helaas nog nooit een film gezien, maar staat op mijn to do list.
 
Als ik Miike ooit tegen kom, wil ik hem vragen of hij zelf al z’n films nog kan opsommen. O wee als hij er eentje vergeet!

Ik ben niet zo’n fan van horrorfilms omdat ik wel bekend ben met de typische manieren van spanning op te wekken en ik kan een beetje gore wel appreciëren maar word het toch ook wel snel beu. Ik heb Ichi The Killer rond mijn 16-17de gezien, waarschijnlijk door “edgy cult film” in google in te geven. Was daar toen niet echt zo wild van maar misschien is mijn mening nu 15 jaar later anders. Ga die alvast op mijn watchlist zetten om nog eens te bekijken.

Audition daarentegen, wat een gemene motherfucker van een film is dat. Sowieso een van mijn favoriete horrorfilms, eentje die perfect opgebouwd is maar ik wil er niet te veel over zeggen voor wie ‘m nog niet gezien heeft.

13 Assassins en Blade of The Immortal gezien en die vond ik wel goed maar ze passen inderdaad niet echt bij de reputatie die Miike voor de rest heeft, Blade wel meer dan 13 Assassins alvast.

Ik ga eens op zoek naar Dead or Alive. Van Yakuza Apocalypse, Visitor Q en First Love heb ik ook wel al wat positieve geluiden gehoord. Zebraman wil ik ook ooit eens zien.
 
Audition kan je verder ook op bol.com bestellen, en is één v/d weinige Miike films dat een Nederlandstalige uitgave heeft gehad.
Verzamelaarjan was alvast niet tevreden
verschrikkelijke dvd
  • verzamelaarjan
  • 70+ jaar
  • 20 juli 2014
  • Heeft dit artikel gekocht
  • ongeloofwaardig plot
  • super sadistisch
zeer sadistisch; ik heb deze dvd vernietigd; dit wil ik niet in mijn collectie hebben; deze dvd heeft aan het eind niets menselijks meer
Wel uitgekeken. Sterk.

One Missed Call, DoA trilogy, Ozu, Django, Zebraman en Ichi hebben overigens allen ook DVD releases gekregen met NL ondertitels.

Vanavond eens kijken welke streaming service het beste aanbod heeft voor zijn films. Ik wil zeggen Amazon maar dat gaat weer zo'n regionaal geknoei zijn om van te schuimbekken.
 
Audition daarentegen, wat een gemene motherfucker van een film is dat. Sowieso een van mijn favoriete horrorfilms, eentje die perfect opgebouwd is maar ik wil er niet te veel over zeggen voor wie ‘m nog niet gezien heeft.
Kididkidikiiiiiiiii :eek: (of wat die ook zegt)
 
Enkel Ichi The Killer en Audition gezien.
Ichi The Killer was ik echt door van onder de indruk en is mijn favoriet, alhoewel Audition ook wel echt goed is.
 
Audition vond ik een hele sterke. Daarnaast ook 13 Assassins nog bekeken die ik ook goed, maar te lang vond. Blade of the Immortal al een paar keer proberen bekijken maar telkens in slaap gevallen 🤣
 
Terug
Bovenaan