STADSKLAP: Brussel

Hoe vaak kom je in Brussel?

  • Ik woon in Brussel

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Brussel geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Al effe geleden dat ik er nog met regelmaat kom dus echt veel kan ik er niet over zeggen, maar zelfs als Antwerpenaar moet ik toch ook wel akkoord gaan dat enkel Brussel onze enige echte grootstad is.

Heel leuke buurten en natuurlijk ook wat mindere. Zoals elke toffe grootstad is mijn positieve noot wel gevoed door veel leuke evenementen etc, maar zelfs als vlaming die nauwelijks nog deftig Frans spreekt, heb ik daar meer vrienden en kenissen gemaakt op een spontane manier dan ergens anders. Het gesloten karakter van de modale Vlaming is hier niet echt veel te vinden en dat is toch wel een verademing. Dringend eens terug wat meer gaan verkennen.

In Kortrijk en Mechelen kan je overigens nog steeds naar hartenlust fietsers van de baan rammen. Gent.. parkeer uzelf gewoon aan de rand. Of kom met de trein.
 
Vroeger meer dan nu, maar zoals aangehaald eigenlijk de enigste grootstad die we hebben.

Regelmatig optredens meepikken in de AB of ook een feestje meepikken in de Canoa Quebrada (geen idee of dat nog bestaat)
 
Ik kom er privé veel te weinig, maar voor het werk wel meerdere keren per maand.

Dat het de enige echte grootstad is kan ik alleen maar bevestigen. De sfeer die er in sommige buurten hangt is ook gewoon anders dan in pakweg A'pen of Gent. Ik vind Brussel vooral daardoor en door de prachtige architectuur boeiend.

Helaas hebben ze nog zoveel in te halen op vlak van bv mobiliteit, maar ook gewoon de algehele organisatie van het gewest
in zijn geheel is frustrerend moeilijk gemaakt. Net omdat het een gewest is en geen 1 grote stad. 19 gemeenten met elk zijn eigen burgemeester en schepencollege, 6 politiezones en dan nog eens een regering met 8 ministers/staatssecretarissen, voor een stad die op wereldschaal eerder klein tot middelgroot is, dat is gewoon idioot en krijgt ge niet uitgelegd in het buitenland.
 
Ik kom er privé veel te weinig, maar voor het werk wel meerdere keren per maand.

Dat het de enige echte grootstad is kan ik alleen maar bevestigen. De sfeer die er in sommige buurten hangt is ook gewoon anders dan in pakweg A'pen of Gent. Ik vind Brussel vooral daardoor en door de prachtige architectuur boeiend.

Helaas hebben ze nog zoveel in te halen op vlak van bv mobiliteit, maar ook gewoon de algehele organisatie van het gewest
in zijn geheel is frustrerend moeilijk gemaakt. Net omdat het een gewest is en geen 1 grote stad. 19 gemeenten met elk zijn eigen burgemeester en schepencollege, 6 politiezones en dan nog eens een regering met 8 ministers/staatssecretarissen, voor een stad die op wereldschaal eerder klein tot middelgroot is, dat is gewoon idioot en krijgt ge niet uitgelegd in het buitenland.
Volledig akkoord, het is een Belgische grap dat dit al jaren zo is en er relatief weinig animo is om dat te veranderen. Terwijl het gewoon voor een hoop inconsistent beleid zorgt.
 
De enige echte stad in België naar mijn gevoel.
Wel spijtig dat sommige buurten zo verloederd zijn en dat ze zo dicht bij het centrum liggen vind ik. Meestal heb je dat soort verloedering toch meer richting de periferie terwijl je dat hier toch meer centraal al hebt. Ook een vieze metro vind ik persoonlijk :).
Maar ik kom er zeer graag en vaak en voel mij hier het meeste thuis.
 
Volledig akkoord, het is een Belgische grap dat dit al jaren zo is en er relatief weinig animo is om dat te veranderen. Terwijl het gewoon voor een hoop inconsistent beleid zorgt.
Op politiek gebied vereenzelvig ik BXL dan ook vnl met postjespakkende politici, en dat zorgt wel voor wat frustratie wanneer ik door de stad loop of rijd en zaken zie die niet in orde of slecht geregeld zijn.
 
De enige echte stad in België naar mijn gevoel.
Wel spijtig dat sommige buurten zo verloederd zijn en dat ze zo dicht bij het centrum liggen vind ik. Meestal heb je dat soort verloedering toch meer richting de periferie terwijl je dat hier toch meer centraal al hebt. Ook een vieze metro vind ik persoonlijk :).
Maar ik kom er zeer graag en vaak en voel mij hier het meeste thuis.
Dat is een commentaar die ik nog al heb gehoord van expats: hoe de slechte buurten elders vaak weg van het centrum liggen, terwijl het hier een beetje een lappendeken is. Of net omgekeerd, want plaatsen zoals Ukkel of de Vlaamse Rand zijn net rijkere buurten.

Nu goed, in Mexico Stad toch ook van het centrum los Tepito binnengewandeld dus we zijn niet uniek.
 
Ik ben, vrees ik, een typische Vlaming die enkel in Brussel komt voor bepaalde evenementen en zich een verkeerd en bekrompen beeld vormt van deze stad :tongue:

Ik kom er dus in praktijk enkel voor eens een concert mee te pikken (AB, Vorst Nationaal, La Madeleine, ...) of naar het Koning Boudewijnstadion te gaan of bepaalde tentoonstellingen (Tour & Taxis, ...).

De stad roept bij mij drukte op, het zoeken van parkeerplaats (want zo zijn we dan ook weer :tongue: ), vaak vuiligheid, een rommeltje, grote contrasten (al is dat wel eigen aan grootsteden natuurlijk), ...

De schoonheid en charme van Brussel heb ik dus nog niet ontdekt. Als één van bovenstaande evenmenten in Brussel te doen is, vind ik dat eerder een nadeel dan een voordeel. Brussel komt haast ook alleen maar negatief in het nieuws. Ook al besef je dat dat een zeer onvolledig beeld is, ik vrees dat dat je perceptie en gevoel bij Brussel toch een beetje aantast.

Ik besef dat ik eigenlijk eens naar daar moet voor een weekendje ofzo en gewoon wat gaan rondkuieren en rondhangen in de stad, minder voor de hand liggende plaatsen bezoeken, lekker gaan eten en drinken, ... wie weet komt het er wel eens van :smile:
 
Helaas hebben ze nog zoveel in te halen op vlak van bv mobiliteit,
Goh, over de MIVB valt anders weinig te klagen in vergelijking met De Lijn...

Ik kom nu wekelijks voor het werk in Brussel, maar ken de stad al van kindsbeen af. Wij woonden in de noordrand en hadden familie in Brussel waar we af en toe op bezoek gingen. Als kind ging ik in de vakanties ook wel eens mee naar het werk van mijn ouders, om dan in de namiddag een en ander te bezoeken. Nog later heb ik er gestudeerd. Ondanks het feit dat ik ook al negatieve ervaringen heb gehad, blijf ik het een mooie en interessante stad vinden, waar enorm veel te ontdekken valt. Ik voel mij er ook veel meer thuis dan in Antwerpen, waarmee ik geen enkele connectie voel.
 
Als tiener deed ik wel eens een daguitstap naar BXL om een paar galerijen en platenwinkels aan te bezoeken. Meestal bleven we dan in de buurt van Brussel Centraal. Die café Dolle Mol herinner ik mij nog, vooral omdat ik daar eens mijn hele lijf heb uitgekotst.
Nadien kwam ik er alleen voor shows ( AB, Vaartkapoen, Botanique, M4,...).
Tijdens de eerste zomer in de pandemie, hebben we er een soort citytrip gedaan. We logeerden in de Europese wijk. Behalve de befaamde gebouwen eens gezien te hebben, was er weinig te beleven.
Ik was wel gecharmeerd door de Marollen, Dansaert ( café Daringman) en Vismet, plekken waar ik voorheen nooit geweest was. Ook Elsene vond ik gezellig zitten hoewel ik dat niet echt als Brussel aanschouw. Tof museum en mooi gebouw vind ik het Muziekinstrumentenmuseum. De buurt rond de beurs/AB vind ik veel verbeterd nu die autovrij is.
Misschien is alles wel een beetje té romantisch voorgesteld omdat het in de context van vakantie/goed weer/terrasjes bezocht is. Toch zie ik mij wel nog eens een weekendje terug gaan.
 
Als tiener deed ik wel eens een daguitstap naar BXL om een paar galerijen en platenwinkels aan te bezoeken. Meestal bleven we dan in de buurt van Brussel Centraal. Die café Dolle Mol herinner ik mij nog, vooral omdat ik daar eens mijn hele lijf heb uitgekotst.
Nadien kwam ik er alleen voor shows ( AB, Vaartkapoen, Botanique, M4,...).
Tijdens de eerste zomer in de pandemie, hebben we er een soort citytrip gedaan. We logeerden in de Europese wijk. Behalve de befaamde gebouwen eens gezien te hebben, was er weinig te beleven.
Ik was wel gecharmeerd door de Marollen, Dansaert ( café Daringman) en Vismet, plekken waar ik voorheen nooit geweest was. Ook Elsene vond ik gezellig zitten hoewel ik dat niet echt als Brussel aanschouw. Tof museum en mooi gebouw vind ik het Muziekinstrumentenmuseum. De buurt rond de beurs/AB vind ik veel verbeterd nu die autovrij is.
Misschien is alles wel een beetje té romantisch voorgesteld omdat het in de context van vakantie/goed weer/terrasjes bezocht is. Toch zie ik mij wel nog eens een weekendje terug gaan.
Elsene, van de studentenwijk tot de luxewijken tot Matongé, lijkt me nu wel op en top Brussel. Dan vind ik Ukkel, Sint-Pieters-/Sint-Lambrechts-Woluwe veel minder als een stad aandoen.
 
Ik weet niet goed wat ik hier moet schrijven eigenlijk. Ik kom al m'n hele leven af en toe in Brussel. Als kind vooral om naar de cinema te gaan, als tiener voor de alternatieve winkels (m'n eerste skateboard kwam uit de Ride all day. En dan het paars winkelke en de Agora natuurlijk). Nu kom ik er vooral voor de concerten en omdat we een paar vrienden hebben die er wonen. Verder toch zeker eens per jaar een zondagje Zavel met de vrouw.
Ik begrijp de commentaar dat Brussel een echte stad is. Maar dat is net de reden waarom ik er geen ongebreidelde fan van ben. Bepaalde stukken van Brussel komen chaotisch over (die mix van smalle straten met massa's verkeer, altijd volk op straat en altijd luid geluid om je heen) en in veel stukken van Brussel ben je echt ver verwijderd van de natuur en de rust. Hoewel ze daar verbetering proberen in te brengen, onder andere aan Tour & Taxis. In Gent, hoewel ze daar ook een chronisch tekort aan groen in de stad hebben, is hun centrum veel kleiner waardoor je veel sneller 'uit de stad' geraakt en in het groen kan zitten.

Wat ik beschrijf is een probleem wat ik met quasi alle grootsteden heb. Leuk om te bezoeken maar ik zie mij er nooit wonen. De uitzonderingen zijn de steden met veel water, en waar ze dat water gebruiken om open ruimte voor de inwoners te voorzien (dus niet zoals in Brussel waar ze gewoon drukke wegen + bebouwing + industrie hebben aan het water. Geen aantrekkelijke plaats om gewoon is te gaan wandelen).
 
In een andere topic over bxl al eens min of meer hetzelfde getypt maar hier gaan we.
1j aan St boniface gewoond (voor niet locals: vlak bij matonge), altijd leuke sfeer daar. Zeker nu het plein zo goed als autovrij is. De zonneklop is leuk cafeke. Nog niet veranderd in een van de hippe restaurantketens die daar als paddestoelen uit de grond schieten.

Daarna 1j naar ambiorix /St josse verhuisd. Veel minder levendig, zeer residentieel. Op zich niks mis mee natuurlijk. Nog altijd dichtbij de stad maar minder lawaai. Daarna 4j aan Vleurgat gewoond. Woensdagafterworkmarktje op châtelain, int weekend naar flagey markt je gaan, ter kamerenbos op wandelafstand, petanquen in de abbaye,... Heel plezant daar. Kleine veerbootje naar chalet Robinson in de winter nemen en iets warms eten daar als tussenstop bij een lange wandeling 🤩

Nu sinds kort wonende te bethlehem, dichtbij zuid in St Gillis. Ook hier content, een veel volksere wijk dan aan Vleurgat. Veel zuid Amerikanen hier. Dat merk je ook aan het feit dat hier 'costela' is, dé zuid amerikaanse slager. Je wordt er geholpen in Spaans en portugees en er staat altijd file. Wandelafstand tot bij de parvis St Gillis, wat imo het leukste pleintje v bxl is om iets te drinken. Cipiace heeft daar heerlijk eten en cocktails. Int najaar gaat het aangrenzende marie janson plein afgewerkt worden en wordt het nog plezanter daar. (ook wandelafstand naar USG 😎) en de uitmatchen volgen in de guilty pleasure 'le louvre' 😜

Tijdens vaderschapsverlof in de winter de museumpas aangeschaft en zit nu nog vaker in bozar, mima ea MUSEA. Voor de geboorte zat ik ook vaak in de kleinere cinemazalen (avonture, Vendôme,) voor de arty films. Dat is nu wel even anders.

In de zomer is bxl ook vol met guinguettes oftewel zomerbars in de parken. Hoog op parc duden is er eentje met mooi zicht over bxl en ook die in ter kameren is aan te raden.

Er zijn ook nadelen aan bxl obviously. Die zijn hier al uitvoerig aangehaald (inefficientie is mijn nr 1). Wat daar bij aansluit: al die 'kleine werken' in de straat:
Sibelga, vivaqua, tramspoorreparaties, verbouwingen,... En altijd maar die blauwgele hekken 🙃 is dat in andere steden ook zo?
 
In een andere topic over bxl al eens min of meer hetzelfde getypt maar hier gaan we.
1j aan St boniface gewoond (voor niet locals: vlak bij matonge), altijd leuke sfeer daar. Zeker nu het plein zo goed als autovrij is. De zonneklop is leuk cafeke. Nog niet veranderd in een van de hippe restaurantketens die daar als paddestoelen uit de grond schieten.

Daarna 1j naar ambiorix /St josse verhuisd. Veel minder levendig, zeer residentieel. Op zich niks mis mee natuurlijk. Nog altijd dichtbij de stad maar minder lawaai. Daarna 4j aan Vleurgat gewoond. Woensdagafterworkmarktje op châtelain, int weekend naar flagey markt je gaan, ter kamerenbos op wandelafstand, petanquen in de abbaye,... Heel plezant daar. Kleine veerbootje naar chalet Robinson in de winter nemen en iets warms eten daar als tussenstop bij een lange wandeling 🤩

Nu sinds kort wonende te bethlehem, dichtbij zuid in St Gillis. Ook hier content, een veel volksere wijk dan aan Vleurgat. Veel zuid Amerikanen hier. Dat merk je ook aan het feit dat hier 'costela' is, dé zuid amerikaanse slager. Je wordt er geholpen in Spaans en portugees en er staat altijd file. Wandelafstand tot bij de parvis St Gillis, wat imo het leukste pleintje v bxl is om iets te drinken. Cipiace heeft daar heerlijk eten en cocktails. Int najaar gaat het aangrenzende marie janson plein afgewerkt worden en wordt het nog plezanter daar. (ook wandelafstand naar USG 😎) en de uitmatchen volgen in de guilty pleasure 'le louvre' 😜

Tijdens vaderschapsverlof in de winter de museumpas aangeschaft en zit nu nog vaker in bozar, mima ea MUSEA. Voor de geboorte zat ik ook vaak in de kleinere cinemazalen (avonture, Vendôme,) voor de arty films. Dat is nu wel even anders.

In de zomer is bxl ook vol met guinguettes oftewel zomerbars in de parken. Hoog op parc duden is er eentje met mooi zicht over bxl en ook die in ter kameren is aan te raden.

Er zijn ook nadelen aan bxl obviously. Die zijn hier al uitvoerig aangehaald (inefficientie is mijn nr 1). Wat daar bij aansluit: al die 'kleine werken' in de straat:
Sibelga, vivaqua, tramspoorreparaties, verbouwingen,... En altijd maar die blauwgele hekken 🙃 is dat in andere steden ook zo?
Costela kende ik niet, die zal hier thuis wel geapprecieerd worden!

En hier in een doodgewone gemeente wordt de stoep nu ook wel eens geregeld opengebroken moet ik zeggen.
 
Ik ben ook benieuwd om te zien hoe de kanaal zone in Anderlecht verder ontwikkeld wordt. Momenteel heb je de zomer bar v BBP, kleine buiten zwembad Flow van pool is cool & padel volleyball zone. Wordt echt een nieuwe place to be in de nabije toekomst denk ik
 
Al eerder in een ander topic aangehaald, maar zal proberen om wat samenraapsels over Brussel neer te pennen.

Brussel is, zoals zovelen hier aanhalen, onovertreffelijk de enige échte stad in België.

Als kind ben ik opgegroeid in de Vlaamse Rand, met ouders die niets van de stad moesten weten en voor uitstappen meestal hun heil gingen zoeken in Mechelen of Antwerpen. Ik zag verderop in mijn straat in de verte de bovenste bollen van het Atomium liggen in het landschap, maar mentaal gezien lag die stad zover weg. Af en toe ging ik met mijn ouders naar Brussel met de auto. Dan reden we de Passage 44 binnen onder de Financiëntoren om te parkeren, en we passeerden daarbij het Rogierplein met de Martinitoren en het Sheratonhotel. Als kind keek ik mijn ogen uit, en fantaseerde ik dat ik in New York was beland. Veel meer dan de Grote Markt en de Nieuwstraat bezoeken deden we echter niet.

Qua demografie was er wel veel druk in onze buurt. Ik kende veel Franstalige kinderen in mijn lagere school, maar die spraken na een tijdje allemaal perfect Nederlands. Ik stelde me er geen vragen bij als kind, want Brussel 'is toch keiver??'. Tijdens mijn puberteit kwam ik wat meer buiten, vooral met de fiets. Ik kende Vilvoorde geografisch helemaal vanbuiten, tot aan het station en de Makro/het Sjaloom in Machelen. Verder richting Brussel gingen we niet.

Het stukje tussen Vilvoorde en Brussel is natuurlijk ook niet fantastisch. Ik kende de Schaarbeeklei van te passeren met de auto, dat is een erg grote industriële zone. Niets te zoeken dus, zeker niet met de fiets.

Ik ging wel af en toe naar Brussel op m'n eentje of met een maat, vooral dan naar de Caroline om tickets te kopen voor festivals of concerten en om eens naar de Fnac te gaan.

Op een muziekfestival op mijn 17de bevriend geraakt met een hele hoop mensen die allemaal op St. Lukas Humaniora zaten in Schaarbeek. Die hadden tijdens hun middagpauze of na de lessen, steeds 'feestjes' op de trappen van 't Noord (Noorduitgang Brussel-Noord). Ik was eens uitgenodigd, en daar was ik dan. Allemaal boeiende mensen leren kennen daar, van alle komaf, die Frans, Engels en Nederlands door elkaar spraken. Ik was helemaal geboeid door het internationale karakter en ben erg geintrigeerd geraakt door die groep mensen en door de stedelijke achtergrond. Ze namen mij mee op sleeptocht door de Rue d'Aerschot en Rue Brabant, naar Place Liedts en Rue des Palais. Dat is waarschijnlijk de slechtste buurt in héél het Brussels geweest, dus een radicalere ontmoeting met Brussel kon bijna niet.

Ik voelde me als 'brave Vlaamse jongen' niet meteen op m'n gemak, maar ik zag vriendinnen van me zonder enig probleem zich daar worstelen door de stedelijke context. Daar alleen wonen, andere jongeren die hun lastigvallen terechtwijzen, zich creatief ontplooien met behulp van de stedelijke faciliteiten. Ik zat eens op een kot van een vriendin in Schaarbeek en vanuit haar slaapkamer had ze een uitzicht op de torens van Brussel-Noord. Ik wist niet wat ik zag. Dat beeld intrigeerde mij zo. De anonimiteit van de stad, de geuren, de kleuren, het chaotische. Deze wijk kende belachelijk veel problemen, dat zag elk klein kind, maar dat fascineerde mij net enorm.

Het jaar erop niet getwijfeld en mij ingeschreven voor St Lukas Hogeschool, Grafische Vormgeving. Ik zat helaas niet op kot. Tijdens mijn schoolgaan daar nog veel meer verliefd geworden op de stad. Zoveel verschillende facetten gezien, verschillende buurten, fantastische tijden beleefd met vrienden. Ik weet nog goed dat ik zo verward was over hoe groot Brussel eigenlijk wel niet was, dat ik de tijd niet vond om alles te leren kennen. We gingen veel naar het dak van de GB om pintjes te drinken. Naar de Fuse om te feesten. Mijn eerste lief gehad die in de Marollen woonde. Naar de verschillende musea gaan om bij te schetsen, vormstudies te maken. Feestjes bij mensen thuis, dansen op daken met uitzicht op heel de stad. Kortom, het perfecte studentenleven daar beleefd, met de nadruk dat de stad een eigen soort personage was in mijn persoonlijke beleving. Mijn eindwerk en thesis, van mijn uiteindelijk fotografische studies, hadden Brussel als onderwerp. Het was een soort van hommage aan Brussel, als een soort van bedanking voor de drijfveer te zijn van mijn creativiteit.

Ik heb zoveel zien passeren in m'n studententijd van bewegingen en evoluties in de stad. Vrienden van me die meezaten in Free 54, Picknick the Streets. De veranderingen die dat soort zaken met zich meebracht. Deze stad is enorm geëvolueerd op 10/15 jaar tijd. Brussel is veel properder en aangenamer geworden voor z'n inwoners. De stad beweegt echt.

Nu, eindelijk op m'n 32ste, woon ik in Schaarbeek. Hiervoor altijd wegens persoonlijke omstandigheden moeten opteren voor Vilvoorde of Leuven om te wonen. Leuven vond ik het ergste van al, omdat ik té ver van Brussel was en het daar zo absurd braaf is. Ik ben denkik een beetje verknocht geraakt aan de chaos en rommeligheid van een echte stad.

Brussel is een stad met veel problemen die ik zeker niet onder de mat wil vegen. In sommige straten en buurten heerst een gevoel van wetteloosheid. Elke ochtend als ik passeer in Rue Brabant is dat een waar slagveld van afval en verslaafden die problemen zoeken. Vreselijk om te zien. Ik vermoed dat de handelaars van Rue Brabant zelf al hun afval op straat smijten. Word ik echt zo moedeloos van.
De stationsbuurten, Noord én Zuid, kunnen wel wat opfrissing gebruiken. Hopelijk brengt de sloop van het CCN-gebouw het startschot van een grootschalige herwaardering. Dan nog Zuid...
Ook de bureaucratie in Brussel is niet fijn, en als Nederlandstalige is het érg lastig om in je taal bediend te kunnen worden, zowel op vlak van gezondheidszorg als stedelijke/gemeentelijke faciliteiten.

Maar Brussel kent absurd veel prachtige wijken. De buurt waar ik woon (Schaarbeek Station, Parc Hamoir) is prachtig, elke straat staat vol mooie herenhuizen. Je hebt nog Parc Josaphat, Square Ambiorix, Elsene, St Gillis, Etterbeek, Flagey, Vorst, Tour & Taxis, enz.
Brussel kent een gigantisch aanbod aan musea, arthousecinema's, concertzalen, bibliotheken, restaurants, café's, ...
De MIVB heeft een gigantisch netwerk dat erg goed draait, zeker in combinatie met de NMBS en zijn 30-tal stopplaatsen in het hele Gewest.

Als concert- en cinemaliefhebber ben ik erg blij dat ik gemakkelijk naar Palace, Cinema Aventure, Botanique of Cirque Royal kan gaan en met een gerust hart nog een pintje kan gaan drinken erna, om erna de tram naar huis te nemen (of zelfs te voet, als we avontuurlijk zijn en het weer het toestaat). De chaos van een auto achter je laten. Niet druk maken om een parkeerplaats.

In het weekend ga ik met mijn vrienden uit en moeten we ons geen zorgen maken om onze geaardheid. Veel van de feestjes waar we naartoe gaan zijn uitgesproken LGBTQ+-friendly, en dat voelt echt als een verademing in tegenstelling tot een tijd geleden.

Onlangs mijn ouders toch mee kunnen krijgen naar Brussel, en hun een tour gegeven van Schaarbeek om erna de tram te nemen naar Flagey en de Vijvers van Elsene en ze daar mee te krijgen op restaurant én cafe. Ze ware notoire Brussel-critici, maar hun ogen blonken na de rondleiding. Ik heb ze nog nooit zo enthousiast weten zijn over een stad. Dat deed eens deugd.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nieuw circulatieplan in werking in hartje Bxl. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen in het najaar, terwijl de troontunnel nog altijd een open werf is.
 
De enige reden dat ik er niet graag kom is omdat Nederlands/Vlaams daar al even exotisch is als Swahili in Diksmuide. Gigantisch verschil ook in Brussel tussen weekdagen tijdens de kantooruren en avonden/weekends. Ik kom trouwens wekelijks in Brussel en heb al op diverse plaatsen gewerkt dus ik heb wel een zeer goed en compleet beeld van de stad.
 
Iemand die naar de feeërieën gaat deze week? Gratis experimentele muziek op't einde v augustus. Gecureerd door ab, live in gare maritime
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan