STADSKLAP: Brussel

Hoe vaak kom je in Brussel?

  • Ik woon in Brussel

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Brussel geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Autoloze zondag vandaag in Brussel. Hier in de Maritiemwijk overal kleine markten, live muziek, bbq op straat. Gewoon al het geluid van auto's dat wegvalt is heerlijk. Zou voor mij zeker elke maand mogen.
 
Autoloze zondag vandaag in Brussel. Hier in de Maritiemwijk overal kleine markten, live muziek, bbq op straat. Gewoon al het geluid van auto's dat wegvalt is heerlijk. Zou voor mij zeker elke maand mogen.
Ah zit gij in de Maritiemwijk! Ik ben daar juist vertrokken!
 
Gisteren moest ik (sinds lang) nog eens in Brussel zijn. 3 minuten van de trein, en ik had al een dakloze gezien met zijn klokkespel bloot en een fietser die omver gereden werd door een minivan met cd-plaat.

Ik heb jaren in Brussel gewerkt, en een soort haat - milde liefde verhouding met de stad overgehouden. Er zijn erg mooie en leuke kantjes, maar ook zo veel lelijkheid... Ik ben trouwens tout court niet zo'n grote stads-lover.
 
Voor wie wilt winkelen in Brussel
En over een stevig budget beschikt...

Stijl in de Dansaertstraat... Daar kan je een winterjas kopen voor het equivalent van drie maanden op gas stoken. Ik laat in het midden wat de beste keuze is :)
 
Net verhuisd van Flagey naar Cinquantenaire. Van de ene goede wijk naar de andere goede wijk (thans nu wel aan een iets drukkere baan, maar all hail triple glazing). Het heeft zo'n voordelen om in de (hoofd)stad te wonen, maar ook zijn nadelen. Veel hangt af van waar je woont natuurlijk, maar hier aan deze kant is't wel goed leefbaar.
 
Uw Frans moet wel heel goed zijn dan!
Net verhuisd van Flagey naar Cinquantenaire. Van de ene goede wijk naar de andere goede wijk (thans nu wel aan een iets drukkere baan, maar all hail triple glazing). Het heeft zo'n voordelen om in de (hoofd)stad te wonen, maar ook zijn nadelen. Veel hangt af van waar je woont natuurlijk, maar hier aan deze kant is't wel goed leefbaar.
 
Net verhuisd van Flagey naar Cinquantenaire. Van de ene goede wijk naar de andere goede wijk (thans nu wel aan een iets drukkere baan, maar all hail triple glazing). Het heeft zo'n voordelen om in de (hoofd)stad te wonen, maar ook zijn nadelen. Veel hangt af van waar je woont natuurlijk, maar hier aan deze kant is't wel goed leefbaar.

Ideaal om via de Tervurenlaan Brussel uit te fietsen!
 
Net verhuisd van Flagey naar Cinquantenaire. Van de ene goede wijk naar de andere goede wijk (thans nu wel aan een iets drukkere baan, maar all hail triple glazing). Het heeft zo'n voordelen om in de (hoofd)stad te wonen, maar ook zijn nadelen. Veel hangt af van waar je woont natuurlijk, maar hier aan deze kant is't wel goed leefbaar.
Gekocht of gehuurd?
 
Gisteren moest ik (sinds lang) nog eens in Brussel zijn. 3 minuten van de trein, en ik had al een dakloze gezien met zijn klokkespel bloot
Zo'n vijf jaar geleden in de trein vanuit Leuven door Brussel Noord gereden en op de tweede verdieping van een pand in de Rue d'Aerschot met het raam open: bloedmooie dame van plezier met enkel bril en nylonkousen aan. 2 seconden oogcontact en die schrok zich een hoedje want die dacht dat ze niet te zien was en sprong rap achter de kastdeur.
 
Ah zit gij in de Maritiemwijk! Ik ben daar juist vertrokken!
Moeten samen ene drinken hier hé ket!
Net verhuisd van Flagey naar Cinquantenaire. Van de ene goede wijk naar de andere goede wijk (thans nu wel aan een iets drukkere baan, maar all hail triple glazing). Het heeft zo'n voordelen om in de (hoofd)stad te wonen, maar ook zijn nadelen. Veel hangt af van waar je woont natuurlijk, maar hier aan deze kant is't wel goed leefbaar.
Heb daar wat vrienden wonen en speel in het park voetbal in zo'n groepke in de weekends. Zou zeggen dat dat toch meer expat buurt is en dat het daar evenveel als niet meer Engels of Spaans hoort dan Frans :).

Ben zelf al even aan het kijken om een appartement te kopen, voorkeur Jette, Laeken en eventueel Koekelberg/Ganshoren. Deze kant van het kanaal is het pakken goedkoper om te kopen en houd ook wel wat van het residentiële en de 'kalmte'. In Elsene zou ik bv. echt niet kunnen wonen.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Iemand de Pano reportage gezien over sluikstorten in Bxl?
Op zich niks nieuws, maar wel blij dat er zo toch wat druk gezet wordt.
 
Iemand de Pano reportage gezien over sluikstorten in Bxl?
Op zich niks nieuws, maar wel blij dat er zo toch wat druk gezet wordt.
Nog niet gezien, maar desondanks dat ik in Schaarbeek in een erg mooie wijk woon is het hier ook écht een probleem.
Onlangs mijn buurvrouw zonder gêne haar afgebroken ikea kast op de stoep zien dumpen. Mijn onderbuurvrouw die de inboel van haar hele kelder op straat heeft gesmeten. Naast de publieke vuilnisbakken worden regelmatig valiezen en zakken vol afval gedumpt.
Het containerpark van Schaarbeek is letterlijk 3min rijden van onze wijk, en telkens we daar naartoe gaan moeten we NIETS betalen. Geen euro.

Ik word daar zo moedeloos van en ik snap niet wat de specifieke oorzaak net is. De vuilniszakken zijn hier zo goedkoop, het containerpark is vlakbij, er worden regelmatig afhalingen van grof vuil georganiseerd. Ik vind dat echt zo triestig en vooral een gebrek aan respect voor de stad.
 
Ik ga binnenkort met paar collega's naar Brussel die er nog niet veel zijn geweest en ik moet een stadswandeling organiseren.

1) De toeristische zaken kennen we uiteraard maar zijn er zo van die verborgen parels die je moet gezien hebben?
2) lekkere brasseries voor smiddags te eten?
3) gezellige wijnbar?

En uiteraard graag op wandelafstand rondom de Grote Markt :unsure:
 
Ik ga binnenkort met paar collega's naar Brussel die er nog niet veel zijn geweest en ik moet een stadswandeling organiseren.

1) De toeristische zaken kennen we uiteraard maar zijn er zo van die verborgen parels die je moet gezien hebben?
2) lekkere brasseries voor smiddags te eten?
3) gezellige wijnbar?

En uiteraard graag op wandelafstand rondom de Grote Markt :unsure:
Toevallig: Wij hebben met de collega's recent de strip-muurschildering wandeling gedaan. Dan passeer je wel grotendeels het centrum. Lunch deden we in de Wolf-foodmarket
 
Nog niet gezien, maar desondanks dat ik in Schaarbeek in een erg mooie wijk woon is het hier ook écht een probleem.
Onlangs mijn buurvrouw zonder gêne haar afgebroken ikea kast op de stoep zien dumpen. Mijn onderbuurvrouw die de inboel van haar hele kelder op straat heeft gesmeten. Naast de publieke vuilnisbakken worden regelmatig valiezen en zakken vol afval gedumpt.
Het containerpark van Schaarbeek is letterlijk 3min rijden van onze wijk, en telkens we daar naartoe gaan moeten we NIETS betalen. Geen euro.

Ik word daar zo moedeloos van en ik snap niet wat de specifieke oorzaak net is. De vuilniszakken zijn hier zo goedkoop, het containerpark is vlakbij, er worden regelmatig afhalingen van grof vuil georganiseerd. Ik vind dat echt zo triestig en vooral een gebrek aan respect voor de stad.
Het is wat complex lijkt me:

- 3 minuten rijden maar niet iedereen in Brussel heeft een auto dus te voet met die kast naar het containerpark is niet zo makkelijk.
- Brusselse gemeenten doen hun best om sluikvuil op te halen dus dat schept dan ook de gelegenheid: als ze het toch komen halen kan je het net zo goed op de stoep zetten.
- Verschillende culturele achtergronden waar er blijkbaar een andere kijk is op afvalophaling.
- Een criminele component: lokale dealers verstoppen hun stash in parkjes dus die hebben liever niet dat er wordt opgeruimd.
- Mensen wonen doorgaans kleiner. Op de buiten kan je vaak al makkelijker die afgedankte frigo ergens uit de weg stockeren voor je die naar het containerpark brengt. Hetzelfde voor pakweg vuilniszakken die beginnen stinken of zo... Ipv van die buiten achter het tuinhuis te zetten tot de vuilkar komt worden die in Bxl op straat gezet.
- Import van buiten Brussel. Vuil trekt vuil aan, is er een vuile hoek dan komen snoodaards van buiten Brussel daar ook nog's wat afval dumpen. Makkelijker en goedkoper als naar het containerpark te trekken.
- Wijken met weinig sociale cohesie en dus weinig sociale controle of burgerzin.
- Een versnipperend beleid waarbij: gewest, gemeente, MIVB, agentschappen enz... verantwoordelijk zijn voor de netheid.

Dat was zowat de teneur van de Pano reportage.
 
Wat ik vaak zelf zag gebeuren tijdens mijn afbraakwerken voor mijn renovatie:
Als je zelf iets buiten zet, dit enorm snel door iemand van de buurt zelf gerecupereerd wordt. Dan moet het natuurlijk nog wel min of meer in goede staat zijn.

Maar puntje 2 van @ThomasMore is natuurlijk problematisch. Als het toch opgehaald wordt de dag nadien, waarom dan moeite doen?
 
Duurzame, prijzige dingen in huis halen is onbereikbaar dus regelmatig van crappy huisraad veranderen geeft ook sociale status
 
De verschillende culturele achtergrond zoals ThomasMore het zo mooi omschrijft is volgens mij een groot deel van het probleem.

Ik woon op 15km van centrum Brussel in de Vlaamse rand, de laatste jaren zie je hier meer en meer mensen met andere culturele achtergrond komen wonen. En vaak zie je ook aan die huizen dat ze gewoon de vuilbak buiten zetten wanneer het hen uitkomt, verkeerde vuilzakken gebruiken, oude meubels gewoon op straat zetten....
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan