STADSKLAP: Brussel

Hoe vaak kom je in Brussel?

  • Ik woon in Brussel

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Brussel geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

willydrama

Well-known member
Idee zat al even in mijn hoofd: forumtalk over een bepaalde Belgische stad, niet per se toeristisch, tips of getuigenissen van locals, problemen/uitdagingen ivm bestuur, wat ontbreekt er nog, wat moet zo rap mogelijk weg, verhalen van vroeger, verslag van hoe men er de perfecte 24 uur of een volledig jaar kan besteden. Je woonde er, studeerde er, passeert er regelmatig, hebt er een bloedhekel aan.

Deze keer: de hoofdstad ! Onbeheersbare sociale problemen, funky groezeligheid, Vlamingenhaat, onbegrensde mogelijkheden, 't is er allemaal. Ik kwam een paar mensen uit Bretagne tegen die maar niet konden zwijgen over hoe hun Bretoense expatclub Brussel de beste stad ter wereld vond. Ik zelf kom er quasi nooit, spreekt me niet aan, ik spreek niet vlot genoeg Frans, erger me aan vanalles, maar we doen ons best; als er iemand een fietstriptip heeft waar je alle aspecten van BXL passeert in 100km, shoot.
 
Het schoonste wat ge in heel Brussel ziet is den eerste trein naar Antwerpen.

Maarreeuh ... eigenlijk best een boeiende, bruisende, dynamische en bij momenten innovatieve stad. Een héle lading aan prachtige historische gebouwen, interessant nachtleven, de Matongéwijk is wel iets speciaals. Ik kom er zelf veel te weinig en als ik er kom is het vaak met een dubbel gevoel: nogal toeristisch, vuil, chaotisch. Tot je mensen leert kennen die daar wonen en die laten weer een ander gezicht zien van de stad.
 
ik ben opgegroeid in Halle, en ben dus regelmatig in Brussel geweest. Wij gingen bvb elk jaar shoppen in de Nieuwstraat, die je wel met de jaren zag verloederen.
Ik heb ook vakantiejob gedaan bij de Vlaamse regering aan het Noordstation, nu kom ik daar regelmatig voor de FOD Financiën (opleiding bij Selor ook).

Ik heb ook hogeschool gedaan in Anderlecht, wijk Cureghem, toen dat bekend stond als een no-go-zone. heb ik nooit iets van gemerkt, tbh.

Onlangs nog eens over de Dansaert-laan gewandeld om naar de AB te gaan, en ik vond dat wel een gezellige sfeer hebben.
Brussel heeft een slechte reputatie, maar ik merk daar eigenlijk weinig van als ik er ben.
 
Fantastische stad en in mijn ogen ook de enige "echte" in België. Ik ga wekelijks meerdere keren naar Brussel voor het werk maar ga er ook graag heen tijdens het weekend of een verlofdag. Eindeloos rondwandelen en keer op keer verrast worden van de prachtige architectuur of gezellige straatjes. Overal is er wel iets te doen en alles is wel te vinden. Kleine nichewinkeltjes zijn overal nog te vinden, iets wat ik enorm mis in andere steden die vaak niet meer te bieden hebben dan de zoveelste H&M en Zara. Het is onze hoofdstad en we mogen er trots op zijn, een trots die vaak jammer genoeg ontbreekt bij vele mensen.

De recente heraanleg van de Anspach/Dansaert/Nieuwstraat is zeker geslaagd en maakt de buurt leefbaar. Zo zijn er nog verschillende projecten die vaak een meerwaarde zijn voor de stad (maar niet voor de Brusselse begroting). Ik ben benieuwd wat het nieuwe CCN gebouw en andere omliggende renovaties/nieuwbouwprojecten zullen betekenen voor de Noordbuurt. Zo zullen er veel meer woningen komen (onder andere één van de twee Proximus torens zullen woningen worden) wat volgens mij de buurt wel ten goede zal komen.

Ik merk dat Brussel jammer genoeg maar al te vaak (onterecht) bekritiseerd wordt. Na wat door te vragen van waar dat die kritiek komt zijn het steeds dezelfde argumenten die naar boven komen ("MAAR MOLENBEEK!!!!"). Akkoord dat er enkele wijken zijn die moeten worden aangepakt en dat er wel degelijk problemen zijn maar Brussel is zo veel meer dan dat. Bij deze ook een warme oproep aan de personen met een irrationele haat tegenover Brussel zonder de stad effectief te kennen (of soms de voorbije tien jaar niet bezocht te hebben), geef het een kans. Als die afgunst er dan nog steeds is, het zij zo.
 
als er iemand een fietstriptip heeft waar je alle aspecten van BXL passeert in 100km, shoot.
Alle aspecten van Brussel, waarschijnlijk niet, maar wel een schoon toerke rond de hoofdstad, noemt wel wandeling maar kan je evengoed affietsen: https://leefmilieu.brussels/themas/groene-ruimten-en-biodiversiteit/de-groene-wandeling

Hier als West-Vlaming fan van Brussel sinds ik er in mijn jonge jaren vakantiejobs deed. De stad heeft zijn problemen -zoals iedere grootstad- maar het is wel een super interessante en diverse stad. "Wereldstad" Antwerpen met zijn provinciementaliteit en navelstaarderij ("wij zijn top en al de rest suckt") kan mij bijlange zo niet bekoren. Brussel is onbekend en onbemind door veel Vlamingen.
 
Ik ga akkoord met @Zomer. Ik werk in Brussel en heb er ook wel wat vrienden. Zelf woon ik ernaast. Brussel wordt IMO vaak onterecht scheef bekeken. Uiteraard zijn er (groot)stedelijke problemen en het institutioneel waterhoofd. In het Westen vooral wel wat mindere buurten.

Maar Brussel heeft ook veel te bieden, en veel gezichten. Afrikaanse restaurants, winkels, ... in Matongé zijn bijvoorbeeld een belevenis. Ook het toeristisch centrum is best wel aangenaam als niet-toerist: allerhande horeca rond o.a. de Beurs. Je hebt ook vele andere buurten die als kleine centra alles hebben: La Chasse, Flagey, ... Een tijd terug eens rond metrostation Belgica geweest in Jette, en je waant je op een zonnige dag in een Zuid-Europese buurt. Idem voor de studentenbuurt rond het kerkhof van Elsene. Of je kan wat aperitieven met de snobs en yuppies rond Place Luxembourg.

Persoonlijk vind ik het spijtig wanneer Vlamingen, ook uit de rand, niets van Brussel moeten weten. Wij gaan geregeld op zondag gewoon eens iets eten in Brussel met de trein. Je vindt er een pak meer aanbod dan hier in de gemeente (duh) en het is meestal een pak goedkoper ook. Of de Zuidmarkt, ongeloofelijk wat je er allemaal kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Laatste keer dat ik in Bxl was in 2018. Zat daar voor 1 week in centrum om paar zaken geregels te krijgen van Buitelandse zaken. En ik blijf dat toch echt een lelijke hoofdstad / grootstad vinden. Vol met graffiti, s'avonds vol met dealers en prostituties als je wat zo rond wandelt rond de Nieuwstraat na 21/22:00. Die stad straalt precies geen fierheid uit, moeilijk om te verwoorden.

Zou bvb direct in Johannesburg kunnen wonen maar bvb nooit in Bxl. Het is moeilijk uit te leggen maar nooit geen connectie gekregen met Bxl. Ook jaren in London gewoond en is toch echt een ander gevoel.
 
Jaren in Brussel gewerkt, de 3 grootste indrukken die achterblijven zijn verloedering, miserie & wanhoop.
Veranderd van klant vanwege het onveilig worden van de buurt waar ik zat, 3x vandalisme aan de auto op een half jaar tijd was de druppel en toen beslist nooit meer naar Brussel te gaan.
Mijn vrouw heeft 7 dagen een interim gedaan op de Heizel, na 2 dagen trein/metro combinatie te gebruiken mocht ik privé chauffeur van dienst gaan spelen voor de terugweg, té gevaarlijk als vrouw alleen na 23h.
 
Brussel is voor mij hetzelfde als Gent, Mechelen, Kortrijk etc...auto onvriendelijke steden waar de fietser ABSOLUTE voorrang heeft en in dat soort steden komen wij niet en zullen wij zeker geen geld opdoen, de slinger is wat ver in 1 richting uitgegaan.
Brussel is nu wel een echte autostad die zich pas de laatste jaren aan het omvormen is. Dat gebeurt zeker niet altijd logisch, ook ervaring mee, maar om gewoon te bezoeken is het openbaar vervoer nu wel eerder goed.

@sPELE als ik het goed heb was dat dan van Centraal naar de Heizel? Dan passeer je nu wel mindere metrostations zoals Zwarte Vijvers en Graaf Van Vlaanderen. Ook Simonis was op een bepaald moment niet zo veilig 's nachts denk ik. Ik heb dat als man ook gedaan en viel nu wel mee leek me, maar goed als vrouw ligt dat anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind Brussel idd gewoon een hellhole. Ik zal er zeker niet voor m'n plezier naartoe gaan.
Er zit zeker potentieel in nochtans, maar een laissez-faire beleid maak je niet in 20 jaar ongedaan.
De boel eens renoveren en een beter afvalbeleid maakt al 80% goed...
 
Laatst bewerkt:
Ik werk in (het begin van) de Marollen en da's daar echt wel een aangename buurt. Ook het zuid zelf, daar ga ik graag. Ik heb zoals velen hierboven de indruk dat Brussel écht wel veel te bieden heeft, maar door veel mensen enkel uit het nieuws gekend is en dat is sowieso negatief voor een grootstad.

Zelf nog nooit miserie gehad met geweld/vandalisme in Brussel, maar kom er zelden 's nachts. Vroeger wel regelmatig 's avonds/'s nachts geweest en toen ook geen problemen gehad.

Enkele plekjes:
- om op je gemak te picknicken of te eten (lekker restaurant): https://www.google.be/maps/place/Eg...xd0cec919639fee8!8m2!3d50.8377957!4d4.3563732
- Snuisteren in de winkeltjes in de Hoogstraat en Rue Blaes
- oud dichterscafé met veel geschiedenis: https://www.google.be/maps/place/He...xc3a99b039d0d3521!8m2!3d50.842895!4d4.3507398
- andere oude/rebelsere cafés: Le Coq (https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g188644-d5566240-Reviews-Cafe_le_Coq-Brussels.html) , Dolle Mol https://dollemol.brussels/nl/dolle-mol/ (eerste bekend van de foto van Arno en Deruddere en co, tweede bekend van de Rote Armee Fraktion, Bob Dylan en opnieuw Arno).
- iets betere pitta's: https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g188644-d784586-Reviews-Le_Perroquet-Brussels.html
 
Als kind vaak "brussels by night" gedaan ; geen idee maar ons moeder noemde het altijd zo.
Kwamer er gasten uit het buiteland op bezoek dan was dat standaard ook een bezoek aan brussel.

tijdens mijn jong twintiger jaren een grote anti geweest, zuiver uit hearsay uiteindelijk , en dan een jaar of 5 in de noord gewerkt, vervolgend heeft mijn zus er ook nen tijd gewoond en dan gingen we er regelmatig op stap.
Sindsdien kom ik er met plezier.

Er word naar mijn gevoel wel hard aan gewerkt, zeker het oude stadsgedeelte waar ik meestal kom.
Er zullen vast buurten zijn waar je liever niet komt, of als vrouw liever niet zit.. maar da's meer een ziekte van de tijd dan een ziekte van de stad.

Gaan eten in een van de vele keuzes kwa toffe resto's aan de beurs, caféke doen, de kunstberg afdwalen.
De grote markt bezoeken, voor elke belevenis wel wat anders ingekleed of belicht.
Altijd wel iets te zien, iets te beleven.


Ik ga dan ook nooit naar een stad voor te shoppen; maar auto-onvriendelijk zou ik het zeker niet noemen ; ik parkeer altijd wel in de buurt van waar ik wil zijn.
 
Voor mij is Brussel een stad die meer kan zijn maar (voorlopig) beperkt door haar ingewikkelde structuur. Je ziet het in de gemeentelijke beleidsverschillen qua netheid, parkeerbeleid, weginfrastructuur en stedebouw. Zo zijn voor de buurt van Brussel-Noord 4-5 instanties verantwoordelijk (Brussel, Schaarbeek, gewest, NMBS) waardoor een overkoepelende visie niet gemakkelijk is. Elders zijn er fietspaden die van aangenaam breed ineens ophouden want er is de gemeentegrens gepasseerd. Ook is er de dienst straatvegers die maar 1 kant van de straat doet terwijl het zwerfvuil welig tiert aan de andere kant door grenzen (dat is met Net Brussel wat verbeterd maar de grenzen lijken hardnekkig).

Qua stedebouw is er ook decennialang weinig liefde geweest, sommige wijken zijn afgebroken voor grootse plannen die dan niet gerealiseerd werden. Het groen is niet evenwichtig verdeeld en tijdens de zomer duikt weer het gebrek aan openluchtzwembaden op.

Nochtans is er veel te zien als je wat dieper graaft, zo zijn er vele Art Nouveau en Art Deco gebouwen die getuigen dat er initiatieven waren voor schoonheid. Er blijven nog altijd volkse wijken in de stad die in de media minder belicht worden. De promotie van de stad/gewest in Vlaanderen laat wat te wensen over, meestal komen enkel beelden van parlement, paleis en Grote Markt op de tv-schermen terwijl er veel meer is. En als ik het journaal bekijk krijg ik ook de indruk dat Gent bvb als gezelliger wordt voorgesteld terwijl Brussel een probleemnest is.
 
Brussel is voor mij hetzelfde als Gent, Mechelen, Kortrijk etc...auto onvriendelijke steden waar de fietser ABSOLUTE voorrang heeft en in dat soort steden komen wij niet en zullen wij zeker geen geld opdoen, de slinger is wat ver in 1 richting uitgegaan.

Brussel een stad waar de fietser absolute voorrang heeft?

Dan is het duidelijk dat je daar nooit komt :p.
 
De promotie van de stad/gewest in Vlaanderen laat wat te wensen over, meestal komen enkel beelden van parlement, paleis en Grote Markt op de tv-schermen terwijl er veel meer is. En als ik het journaal bekijk krijg ik ook de indruk dat Gent bvb als gezelliger wordt voorgesteld terwijl Brussel een probleemnest is.
Dat is volgens mij vooral omdat men meer en meer focust op Vlaanderen en Vlaamstalige zaken, ten koste van andere landsdelen. En zo komt Brussel als apart gewest bijna in dezelfde categorie als het buitenland. Het is een beetje een vicieuze cirkel want men kent in Vlaanderen Brussel al vrij slecht, waardoor de interesse ook kleiner wordt en de berichtgeving volgt zeker.

Veel van de mensen die ik in Brussel ken zijn buitenlanders, veelal mensen uit de stad, en dat geeft natuurlijk ook een andere invalshoek. Komende uit een metropool van enkele miljoenen inwoners is Brussel een rustig stadje. Komende uit een gemeente in Vlaanderen met rond je enkel "steden" zoals Aalst of Dendermonde is dat natuurlijk een drukke grootstad.
 
Het is een stad waar ik me thuisvoel, veel expats, prachtige wijken, mooie parken, de grote markt en Kunstberg zijn juweeltjes, veel historische gebouwen, uitgaan in Pl de Luxembourg, Flagey, Sint-Goriksplein,...sommige buurten zijn nog steeds problematisch maar dit weegt niet op tegen de onbegrensde mogelijkheden. Ik ben fan
 
Laatst bewerkt:
Ja ook echt toffe stad, Brussel. Ondergewaardeerd in Vlaanderen. Handig gezien ik er werk en een treinabo heb waardoor het makkelijk is om in het weekend es vrienden en familie daar te bezoeken, de laatste expo in Bozar te bezichtigen, concertje doen, eens gaan kuieren in het centrum of eens goed gaan eten /drinken...

Goede koffie te vinden bij Corica:
 
Brussel een stad waar de fietser absolute voorrang heeft?

Dan is het duidelijk dat je daar nooit komt :p.

Inderdaad, met de fiets in Brussel is een avontuur dat je nergens anders in België meemaakt :unsure:

Soit, Brussel is de enige echte grootstad van ons land met alle voor- en nadelen die er bij horen. Een stad die leeft, met een vibe die je nergens anders in België ziet. Ik zou er nooit kunnen wonen wegens de drukte, maar ik vind het jammer dat ik er niet meer kom.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan