STADSKLAP: Brussel

Hoe vaak kom je in Brussel?

  • Ik woon in Brussel

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Brussel geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wat ik vooral opmerk is dat mensen die van buitenaf komen meestal echt centrum gaan (Nieuwstraat, centraal station enz).

Ik ben opgegroeid in Laken daarna Evere, ik ging bijna nooit naar de Nieuwstraat. Had alle winkels dichtbij in de buurt. Als twintiger gingen wij meestal uit buiten het centrum (Schaarbeek, St Joost, St Gillis enz).

Hetzelfde nu met kinderen, wij blijven meestal weg uit het centrum en gaan naar parken zoals:
Josaphatpark, Wolvendael, Woluwe of rouge cloître.

Ik heb ook een korte tijd in Woluwe gewoond, en moet zeggen dat het verschil tussen de rijkere gemeenten en ‘armere’ echt een groot verschil maakt. ‘S avonds veel rustiger, uitgaansbuurt heeft een iets ‘snobere’ bevolking enz.. je hebt dat stadsgevoel veel minder als je in Woluwe of Watermael woont dan bv St Joost
 
Wat ik vooral opmerk is dat mensen die van buitenaf komen meestal echt centrum gaan (Nieuwstraat, centraal station enz).

Ik ben opgegroeid in Laken daarna Evere, ik ging bijna nooit naar de Nieuwstraat. Had alle winkels dichtbij in de buurt. Als twintiger gingen wij meestal uit buiten het centrum (Schaarbeek, St Joost, St Gillis enz).

Hetzelfde nu met kinderen, wij blijven meestal weg uit het centrum en gaan naar parken zoals:
Josaphatpark, Wolvendael, Woluwe of rouge cloître.

Ik heb ook een korte tijd in Woluwe gewoond, en moet zeggen dat het verschil tussen de rijkere gemeenten en ‘armere’ echt een groot verschil maakt. ‘S avonds veel rustiger, uitgaansbuurt heeft een iets ‘snobere’ bevolking enz.. je hebt dat stadsgevoel veel minder als je in Woluwe of Watermael woont dan bv St Joost
Ergens ook logisch natuurlijk, wie een stad niet zo kent kiest voor het centrum zeker. Vrienden van mij die in Brussel wonen gaan ook veel meer naar parken of kleine centra in hun buurt.

En dat laatste is me ook al opgevallen. Ukkel is ook zo, ex-collega van mij woonde daar en haar verbinding via OV was een ramp maar als je daar dan rondreed had je amper de indruk in Brussel te zijn.
 
ok, get ready voor een ongelofelijke NOOB post.....

ik ging tot kort enkel naar Brussel voor naar den AB een concertje mee te pikken:

dus : met trein tot brussel centraal, dan "afdalen" naar beneden via de rue de bouchée aan uw rechtse kant dan dat gallerijtje ook enzo, tot je beneden tot de Anspachlaan kwam. Grote markt en dergelijke passeer je dan ook op gegeven moment op uw linkse kant. En de Beurs op de anspach zelf....

En dat was voor mij het centrum :) :)

Nu lees ik hier van die "nieuwstraat" , dat dat eigenlijk het hartje centrum is voor te shoppen en dergelijke.

Volgende maand neem ik dus opnieuw een poging Brussel eens in zijn volle te ontdekken, en blijf ik slapen in het IBIS*** hotel 1 nachtje, aan de nieuwstraat, en niet zo ver van Brussel Noord.

Dus voor het eerst eens die "nieuwstraat" bekijken, en misschien die marollen als ik er geraak op wandel afstand.

Ben benieuwd Brussel nu eens voor het eerst echt te ontdekken.
 
ok, get ready voor een ongelofelijke NOOB post.....

ik ging tot kort enkel naar Brussel voor naar den AB een concertje mee te pikken:

dus : met trein tot brussel centraal, dan "afdalen" naar beneden via de rue de bouchée aan uw rechtse kant dan dat gallerijtje ook enzo, tot je beneden tot de Anspachlaan kwam. Grote markt en dergelijke passeer je dan ook op gegeven moment op uw linkse kant. En de Beurs op de anspach zelf....

En dat was voor mij het centrum :) :)

Nu lees ik hier van die "nieuwstraat" , dat dat eigenlijk het hartje centrum is voor te shoppen en dergelijke.

Volgende maand neem ik dus opnieuw een poging Brussel eens in zijn volle te ontdekken, en blijf ik slapen in het IBIS*** hotel 1 nachtje, aan de nieuwstraat, en niet zo ver van Brussel Noord.

Dus voor het eerst eens die "nieuwstraat" bekijken, en misschien die marollen als ik er geraak op wandel afstand.

Ben benieuwd Brussel nu eens voor het eerst echt te ontdekken.
De nieuwstraat is mega druk bij momenten.

Ik ken geen Ibis aan het Brussel Noord, meeste hotels liggen daar op het Rogierplein...

De nieuwstraat richting van rogier richting de beurs wandelen en je komt voorbij alle grote winkelketens genre H&M, Primark e.d.

Je kan dat traject ook via de Adolphe Max doen en dan wandel je eerder langs sexshops, stripclubs en wapenwinkels.

Enfin stel je er niet teveel bij voor want zoveel blijven er in Adolphe Max niet over.

In elk geval is er in de buurt van de Nieuwstraat nog een verdoken winkelgalerij met de befaamde Boutique Minuit. google maar 's.

Loop je nog wat door dan kom je aan de beurs. Vandaar kan je rechtsaf de Dansaertwijk binnenlopen met fijne café's, winkels en restaurants.

Loop je die Dansaertstraat helemaal af dan kom je in Molenbeek.

Marollen zijn vrij ver van waar je hotel ligt.

Enfin, tips voor restaurants of om uit te gaan nodig? Laat maar weten.
 
@ThomasMore , onze ibis ligt in :Joseph Plateaustraat N° 2,
zou niet te ver van nieuwstraat & Bxl Nord moeten zijn.

ok we gaan alvast die wijken doen die je zegt.
We zijn nog met een ander koppel dus ja, en die slapen op Dansaert Hotel. Dus ja, tips voor restaurant daar ergens, zeker welkom thx :)
 
Is de Dansaertwijk eerder niet voor wannabe hipster "we zijn zo uniek dat we allemaal elkaar nadoen" 30ers of zoiets? Als ik de dansaertvlamingen account op Instagram mag geloven 🤪.
 
Marollen zijn vrij ver van waar je hotel ligt.

Dat valt toch best mee, tijdje geleden met mijn vriendin naar Brussel geweest, ze kent de stad helemaal niet. Auto geparkeerd op de Willebroekkaai en dan rustig naar via Vismet, Grote Markt, Centraal Station naar de Marollen en Justitie Paleis gewandeld, terug via Warandepark en Nieuwstraat.

Dat kan je gerust op een namiddag doen
 
Ik moet toegeven dat ik Brussel heb leren ontdekken de laatste 10 jaar, en waar ik vroeger anti brussel was en er nooit kwam, moet ik toch eerlijk toegeven dat het een leuke stad is, binnen de vijfhoek dan toch. Het is niet meer het groezelige Brussel van de jaren 80.

Het heeft gewoon heel veel te bieden en moet niet onderdoen voor Parijs, Londen of Amsterdam.
En zelf met Nederlands alleen, kom je toch ook al ver vandaag.
 
Restaurants in de buurt van Dansaert:

- Bonsoir Clara / Dansaertstraat
- Pré Salé / Vlaamsesteenweg
- Strofilia / Varkensmarkt
- Le Vismet / Sint-Kathelijneplein
- Vertige / Vlaamsesteenweg
- La Manufacture / OLV van vaak straat
- La Maree / Vlaamsesteenweg
- Namaste / straatje tussen Sint-Goriks en Anspach

Er zijn er daar veel meer en vast wel goede ook. Bovenstaande heb ik zelf al gegeten (al is het bij een aantal ervan wel al eventjes geleden) en vond ik best lekker/gezellig.
 
ok, get ready voor een ongelofelijke NOOB post.....

ik ging tot kort enkel naar Brussel voor naar den AB een concertje mee te pikken:

dus : met trein tot brussel centraal, dan "afdalen" naar beneden via de rue de bouchée aan uw rechtse kant dan dat gallerijtje ook enzo, tot je beneden tot de Anspachlaan kwam. Grote markt en dergelijke passeer je dan ook op gegeven moment op uw linkse kant. En de Beurs op de anspach zelf....

En dat was voor mij het centrum :) :)

Nu lees ik hier van die "nieuwstraat" , dat dat eigenlijk het hartje centrum is voor te shoppen en dergelijke.

Volgende maand neem ik dus opnieuw een poging Brussel eens in zijn volle te ontdekken, en blijf ik slapen in het IBIS*** hotel 1 nachtje, aan de nieuwstraat, en niet zo ver van Brussel Noord.

Dus voor het eerst eens die "nieuwstraat" bekijken, en misschien die marollen als ik er geraak op wandel afstand.

Ben benieuwd Brussel nu eens voor het eerst echt te ontdekken.
Staan hier al veel goeie tips!

- Rue Neuve hebt ge vooral dingen die ge in andere steden ook kunt vinden. Niks mis mee maar ik zou er persoonlijk niet voor naar Brussel afzakken.
- Avenue Louise voor meer exclusieve winkels. Ge kunt ook een keer door Matonge gaan lopen, da's ook wel eens een ervaring, ofzo? Ik vind het wel tof om doorheen te wandelen in elk geval.
- als het schoon weer is een ijsje eten / cara pils drinken op het sint Katelijneplein, ge kunt daar ook iets gaan drinken in de Jardin Hospice aan de Begijnenkerk. Daar is ook een Ethiopisch restaurant waar wij af en toe eens naartoe gaan. In het algemeen hebt ge daar veel toffe restaurants, cafés etc. Mij kunt ge persoonlijk het vaakst vinden in de Daringman. Doe de groeten aan Martine als ge gaat.
- Qua musea vind ik het Horta-huis het MIMA en Wiels tof om te doen.
- Abattoir van Anderlecht.

Er bestaat wel zeker zoiets als de Dansaertvlaming maar is ook maar gewoon een wijkske waar meer Nederlands gesproken wordt en waar ge zo wat chiquere koffiezaken hebt enzo, als ge het niet weet zou ge het waarschijnlijk niet echt merken.
 
@ThomasMore , onze ibis ligt in :Joseph Plateaustraat N° 2,
zou niet te ver van nieuwstraat & Bxl Nord moeten zijn.

ok we gaan alvast die wijken doen die je zegt.
We zijn nog met een ander koppel dus ja, en die slapen op Dansaert Hotel. Dus ja, tips voor restaurant daar ergens, zeker welkom thx :)
Je zit aan Sint-Kathelijne... Is niet ver van Nieuwstraat maar tot BXL Nord is toch al een aardig stapje.

Ah cocktails kan je gaan drinken in La Pharmacie Anglaise. Ah en blijf weg van die restaurants aan de Baksteenkaai... Dat zijn tourist traps.
 
Je zit aan Sint-Kathelijne... Is niet ver van Nieuwstraat maar tot BXL Nord is toch al een aardig stapje.

Ah cocktails kan je gaan drinken in La Pharmacie Anglaise. Ah en blijf weg van die restaurants aan de Baksteenkaai... Dat zijn tourist traps.
Bij den Boer is wel lekker vind ik, en bij de Menma ga ik ook geregeld wel eens ramen eten.
 
Shoppen op Louizalaan is idd veel leuker... Exclusieve winkels voor diepe zakken maar je vindt er bijvoorbeeld ook een Zara.

Wil je echt de big spender uithangen dan ga je in de buurt van Louiza de Toisson D'or / Waterloo in (kant van Justitiepaleis) en kan je je vergapen aan Chanel / Hermes / Louis Vuitton... Winkels met wachtrijen zowaar.

Op de Zavel heb je dan weer de shop van Louboutin.
 
Sowieso cool om een keer over de Toison D'or / Av. Louse te wandelen, daar hebt ge nog echt op en top uitgedoste flaneurs met momenten.
 
Bij den Boer is wel lekker vind ik, en bij de Menma ga ik ook geregeld wel eens ramen eten.
Bij Den Boer is idd lekker. Ook op de baksteenkaai. Ik bedoelde eerder die dingen als rugbyman te vermijden...

Naast Menma is (was?) een best ok sushi restaurant.
 
Bij Den Boer is idd lekker. Ook op de baksteenkaai. Ik bedoelde eerder die dingen als rugbyman te vermijden...

Naast Menma is (was?) een best ok sushi restaurant.
idd. Allez, ik ben er zelf nog nooit geweest maar kwam bij mij altijd over als iets voor de toeristen. Tot een paar jaar geleden stonden daar nog echt 'valets' klaar om uw auto voor u te parkeren enzo, maar die zaken zijn een voor een overkop aan het gaan of de deuren aan het sluiten omdat het concept niet meer echt van deze tijd is, denk ik.

Nog een goeie tip is om naar de Noordzee te gaan om daar buiten een garnaalkroket te eten met een glas wijn. Of karakollen in de marollen.
 
Of op zondag eens gaan rondhangen opt Vossenplein en snuisteren in de winkeltjes in de buurt. Combineren met een goed ontbijt/brunch in de buurt.
 
Nieuwsstraat best wel mijden op zaterdag. Vorige week nog gepasseerd, wat een hel.
De voetgangerszone is nu eindelijk af. Is ook aangenamer wandelen daar. Zoals @derp & @ThomasMore al zeiden:
- Bij den boer is goed (vis)restaurant.
- Noordzee voor een kroket, maar gezien je van Oostende komt... misschien is vis niet wat je zoekt :)

De Zavel is wel leuk om rond te kijken en de chocoladewinkel van Pierre Marcolini
Ook de antiekwinkeltjes richting Vossenplein in de Rue haute zijn plezant. Van daar pak je dan de lift naar Poelaert / Justitiepaleis / Louiza / Toison D'or.
 
Voor wie wilt winkelen in Brussel
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan