STADSKLAP: Gent

Hoe vaak kom je in Gent?


  • Totaal aantal stemmers
    137
Ik denk dat wij in België vaak te weinig stilstaan bij wat voor prachtige historische centra wij hier op een zakdoek bij elkaar hebben.
Je moet er wel bijbedenken dat het historische centrum van Brugge vooral een voorbeeld is van negentiende eeuwse neogotiek. De Grote Markt van Antwerpen bevat ook veel reconstructies die veel later zijn gebouwd dan ze doen uitschijnen. Maar het ziet er wel oud uit. Historiserende bouwstijlen zijn echter een nuance die je niet in een toeristengids gaat terugvinden.
 
Je moet er wel bijbedenken dat het historische centrum van Brugge vooral een voorbeeld is van negentiende eeuwse neogotiek. De Grote Markt van Antwerpen bevat ook veel reconstructies die veel later zijn gebouwd dan ze doen uitschijnen. Maar het ziet er wel oud uit. Historiserende bouwstijlen zijn echter een nuance die je niet in een toeristengids gaat terugvinden.
Negentiende eeuw is ook al historisch hé.
 
Negentiende eeuw is ook al historisch hé.
Dat is zo, na verloop van tijd wel. Maar ik vind de nuance wel interessant, dat die bouwstijlen worden gebruikt om een ander tijdperk voor te stellen dan waarin ze eigenlijk zijn gebouwd. Het Engelse parlement is ook in een historiserende stijl gebouwd, om een "middeleeuwse" verbinding te maken met de negentiende eeuw. Een teleologische suggestie dat je de tot wasdom komende parlementaire democratie als een rode lijn in de Engelse geschiedenis kan opsporen. Whig history.

Donald Trump zou het fake buildings noemen.
 
Dat is zo, na verloop van tijd wel. Maar ik vind de nuance wel interessant, dat die bouwstijlen worden gebruikt om een ander tijdperk voor te stellen dan waarin ze eigenlijk zijn gebouwd. Het Engelse parlement is ook in een historiserende stijl gebouwd, om een "middeleeuwse" verbinding te maken met de negentiende eeuw. Een teleologische suggestie dat je de tot wasdom komende parlementaire democratie als een rode lijn in de Engelse geschiedenis kan opsporen. Whig history.

Donald Trump zou het fake buildings noemen.

Trump zou dat helemaal niet door hebben.

Voor mij zouden ze wat vaker terug op die manier mogen bouwen.
 
Trump zou dat helemaal niet door hebben.

Voor mij zouden ze wat vaker terug op die manier mogen bouwen.
In de architectuurwereld levert dat best stevige discussies op, zeker wanneer de publieke opinie een voorstel "lelijk" vindt. Je hebt het functionele, het esthetische maar ook het vernieuwende aspect. Dat lijkt me geen evidente balanceeroefening. Ik vind het concept van de Ruïnewaarde wel boeiend, zeker als je ziet hoe gebouwen uit de jaren '70 al moeten worden afgebroken wegens verrotting terwijl je hier en daar nog bruggen hebt die gebouwd zijn in de klassieke Oudheid.
 
Hetgeen mij ongelofelijk stoort aan het circulatieplan is dat ze auto's zoveel mogelijk weren (fair enough, is een beleidskeuze), maar dat het openbaar vervoer er totaal niet op ingesteld is. Als ik op een zaterdag iets wil gaan eten of naar de cinema wil of whatever is u laatste tram om pakweg 23u15 (!). Dat is véél te vroeg om mensen te overtuigen om u aan de rand te parkeren en hun avond nog te spenderen in u binnenstad.

Antwerpen bv is tot 1 uur, wat al veel schappelijker is. Nu ben je quasi verplicht om tot int stad te rijden, op te passen voor elke knip (ze hebben mij liggen gehad bij die fameuze aan de Kouter) en dan nog eens dure parking te betalen die ook nog eens gaat opslaan vanaf oktober.

Is het allemaal onoverkomelijk, tuurlijk niet. Maar zorg dat die twee uur extra openbaar vervoer erbij komen op zaterdag en zondag, en ge hebt een binnenstad die ineens een pak aantrekkelijker wordt. Nu is het telkens rekenen hoe laat iets gedaan is, ongemakkelijk op u stoel zitten schuifelen als u dessert niet vlot genoeg komt, of een uitnodiging afslaan om nog kort door te zakken na een gezellige avond.

Voor de Kinepolis bv is het voor mij pakweg interessanter om naar Brugge te gaan (+9 minuten) of de cinema in Terneuzen (+4 minuten) omdat ik daar mijn auto gewoon gratis aan de cinema drop en vlot op en af de hoofdbaan ben. Da's ridicuul gezien de extra afstand, maar ik heb het wel al gedaan (ja, ik weet het, met mijn gratis bedrijfswagen is het makkelijk praten en is vlotheid het enige criterium)

Dat de leefbaarheid ín de stad gestegen is wil ik gerust aannemen. Maar de verbinding met de randgemeenten is gewoon afschuwelijk slecht en dat is iets wat Antwerpen honderd keer beter doet. Als je de grote(re) buitenrand naar je stad wil krijgen zit daar heel veel winst nog.

Dat is inderdaad zeer jammer maar daar kan Stad Gent weinig aan doen.
Openbaar Vervoer zoal De Lijn is namelijk Gewestelijke materie. En aangezien:
1) Men op het Vlaamse bestuursniveau telkens bespaart op openbaar vervoer
2) Het Vlaams bestuursniveau gedomineerd wordt door de Antwerpse N-VA kliek
Wordt Gent inderdaad in de steek gelaten.

De onderfinanciering van het Gentse openbaar vervoer is zelfs zo erg dat de drukste tramlijn van dit land (lijn 1 van Gent Sint-Pieters naar het centrum) regelmatig stil ligt omdat broodnodig onderhoud aan de tramsporen al jarenlang wordt uitgesteld. Dit is een grote frustratie van het Gentse stadsbestuur en wordt regelmatig besproken op de gemeenteraad. Er zijn al verschillende oproepen geweest naar de Vlaamse overheid om hier de nodige investeringen te doen.
 
Met bepaalde zaken ben ik toch minder akkoord.

Je kan geen enkele centrumparking, behalve “Parking Zuid” inrijden met een euro 4 diesel of lagere norm. Dus de dorpeling uit Limburg heeft best een recente wagen.

Ook al is het helemaal niet lastig om een gaspedaal in te duwen, het is niet praktisch om terug naar de ring te rijden omdat je eigenlijk 50 meter verder moet zijn. Ik merk maar weinig van een spectaculair gestegen leefbaarheid voor de mensen van bvb de rooigemlaan.

Persoonlijk snap ik wel ergens het idee van het circulatieplan, maar de uitvoering daarvan zoals ze het nu gedaan hebben, kon vele malen beter. Als je zo’n plan wil doorduwen, in zo’n belangrijke stad als Gent, zorg je eerst voor voldoende alternatieven:

Grote randparkings en een daar perfect op aansluitend openbaar vervoer is de meest belangrijke.

Het gaat er bij mij ook niet in waarom het systeem dat ze tijdens de Gentse Feesten toepassen niet altijd kan:
Op Flanders Expo is meer niks te beleven dan wel, dus maak die parking gratis. En laat die tram van en naar het centrum langer rijden.

En ja, er is een imagoprobleem. Maar dan deed ik als stad zoveel mogelijk reclame in de bestaande communicatiekanalen dat ze wel bereikbaar zijn. Meer inzetten op hun systeem met de P&R en hun shuttlebus. En meer plaats daarvoor. Want de P&R aan de watersportbaan staat heel vaak vol. Pas zo trek je volk naar je stad.

Kijk naar Brugge: Aan het station een ruime parking, betaalbaar (5 a 6 euro per dag) en met je parkingticket kan je gratis het openbaar vervoer nemen naar de stad.

Natuurlijk hebben ondernemers last van zo’n circulatieplan, kijk maar naar de bandencentrale aan de ottogracht. Daar is het einde van de straat geknipt. Wat ooit een belangrijke verkeersader door Gent was, is nu een veredelde aanvoerroute voor de parking van de vrijdagsmarkt. Die zijn moeten verhuizen buiten de stad.

Laatst sprak ik nog met een ruitenwasser die gewoon zijn klanten opgezegd heeft in centrum Gent. Veel te veel een gedoe met het circulatieplan, voor elke zone een vergunning aanvragen ed. Maar dan zelfs met die vergunning mag je nog niet parkeren waar je moet werken. Dus kans dat je nog een boete aan over zal houden ook.

Of gisteren nog: een familielid kreeg 6 boetes van 80€ in de bus om haar wagen uit de garage te halen. Ze heeft nochtans een vergunning als bewoner in het autovrij gebied , maar da’s niet geldig tijdens de Gentse Feesten aldus het parkeerbedrijf…

Stel nu dat een loodgieter een dag moet komen werken in je woning in het autovrij gebied, veel succes hoor Mac-b, om dat allemaal geregeld te krijgen.

Sorry, maar aan het beleid in Gent is nog heel veel werk. De schulden swingen de pan uit, de ondernemers die voor diversiteit zorgen worden onvoldoende gesteund. Horeca en ketens, dat is het enige wat je in sommige straten nog ziet.

En wees vooral niet te slecht te been als je de Veldstraat wil inwandelen. Of met een buggy. Want een deftige heraanleg van één van ‘s lands belangrijkste winkelstraten is precies een onmogelijke opdracht…

Akkoord met de kritiek op het LEZ.
Zo hevig ik voorstander ben van circulatieplannen, zo'n tegenstander ben ik van LEZ's. En dat hangt samen met het aangekaarte probleem rond de glazenwassers, loodgieters, ... :
- Circulatieplan is simpel en helder: gewoon de verkeersborden volgen (zoals je overigens overal moet doen). Klaar. Geen risico's, geen zever.
- LEZ: Elke stad heeft zijn eigen LEZ met zijn eigen geografische afbakeningen, zijn eigen regels (Euronorm 3, 4, 5, etc.) die ingaan op verschillende tijdstippen (2018, 2019, ... , 2026). Dat is één en al onduidelijkheid en gedoe. Ik begrijp dat aannemers zoiets hebben van "bekijk het maar daar, ik heb toch elders klanten genoeg". Als stad moet je echt beseffen dat deze "leefbaarheidsmaatregel" als een boomerang in het gezicht van de bewoners kan terugvliegen.
 
Hoeveel last hebben jullie eigenlijk van studenten? Dat is max 4 donderdagavonden dat die studenten lawaai maken op één jaar :p.
Wonen jullie in de Kattenberg ofzo?

Ik kan wel één en ander verdragen maar ik moet wel zeggen: toen ik nog huurde in het stadscentrum (omgeving Kouter) hadden we wel vaak last van wildplassers in de portiek van ons appartementsgebouw. Veel passage van zatte studenten, een klein beetje uit het zicht onttrokken, een donker portiekje ... meer is niet nodig blijkbaar.

Nu, moest ik eigenaar geweest zijn van het gebouw had ik daar natuurlijk al lang een bewegingssensor geïnstalleerd met een felle spot. Het zou makkelijk opgelost zijn.
 
Afgelopen week midweekje Gent gedaan met de vriendin.

Deze zomer met ons zoontje al eens dagje daar geweest, maar met zo'n kleuter is dat niet altijd even relaxed om een stad rustig te verkennen; Voor de rest was ik eigenlijk nog nooit echt in Gent geweest, behalve dan eens vluchtig toen we naar I Love Techno ofzo gingen.

Ik moet zeggen dat Gent me aangenaam verrast heeft als stad. Het geitenwollensokkengehalte waar ik voor vreesde heb ik niet echt iets van gemerkt, ik vermoed dat "de bakfietsmensen" zich vooral in de rand rond Gent situeren maar de sfeer in de stad was gewoon gezellig. Het viel me ook op dat er een enorm aanbod aan horeca was, en die horeca niet toeristisch was ingesteld zoals in pakweg Brugge of Brussel.

We zijn uiteindelijk "maar" in Pampas Rodizio beland, een all-you-can-eat grillrestaurant. Op zich mss zonde terwijl er nog zo veel meer goeie restaurants waren, maar op zich was het wel een leuk concept. Het aanbod cafés enz was ook zeer uitgebreid met voor ieder wat wils, wie daar woont zal zich niet vlug vervelen 's avonds. Cafeetje dat me wel bijgebleven is was de Alchemist, klein maar gezellig! Prijzen van drank vielen overal ook nog relatief goed mee, toch niet duurder dan wat ik hier in Limburg in de gemiddelde horecazaak betaal voor speciaalbieren.

Qua bezienswaardigheden hadden we deze zomer al het Gravensteen gedaan, zeer tof met kinderen om de audiobegeleiding van Wouter Deprez te doen. Afgelopen week vooral wat rondgeslenterd zonder specifieke zaken te gaan bezichtigen, alleen de AR-tour van Het Lam Gods had ik wel al ingepland en dat was echt wel dik de moeite! 16 euro pp, maar z'n geld wel waard, zowel omwille van de inhoud als het technische aspect.

Enige wat me wat tegenviel was het openbaar vervoer. We logeerden vlakbij de Ghelamco Arena en het was 's avonds toch al wat zoeken om er vlot te geraken. Het was omdat we moe waren en redelijk vroeg naar het hotel gingen, maar wat op café blijven hangen tot later op de avond was niet echt een optie geweest blijbkaar. Op dat vlak scoren Antwerpen en Brussel toch beter volgens mij.

Anyway, ik moest eigenlijk nooit veel van Gent weten maar was dus aangenaam verrast, denk dat we daar vanaf jaarlijks wel eens heen zullen gaan om te shoppen enz.
 
Goh, de Ghelamco Arena (ik vermoed dat je dan in het Van der Valk hotel verbleef) ligt ook al een heel eind buiten het centrum natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand wat betaalbare restaurants aanraden geschikt voor 8 personen met ook vegetariërs in de groep?
Er gaan nl. enkele personen mee die niet geregistreerd zijn op dit forum.

25€ voor wat balletjes in de tomatensaus zoals in't Keizershof vind ik er dan wat over. Als koppel zijn ze dan rap 70€ kwijt.

(Gelieve geen dwaze berichten type "ja, maar zo veel geld is dat nu ook weer niet he")
 
Kan iemand wat betaalbare restaurants aanraden geschikt voor 8 personen met ook vegetariërs in de groep?
Er gaan nl. enkele personen mee die niet geregistreerd zijn op dit forum.

25€ voor wat balletjes in de tomatensaus zoals in't Keizershof vind ik er dan wat over. Als koppel zijn ze dan rap 70€ kwijt.

(Gelieve geen dwaze berichten type "ja, maar zo veel geld is dat nu ook weer niet he")
De Buffel heeft een wisselende kaart met altijd minstens 1 veggie optie, steeds super lekker.

Mosquito Coast heeft ook vanalles rond de 20 euro.

Fattoush is super cheap en lekker, maar wel enkel Midden-Oosters en het is qua bediening wat chaotisch bij momenten.
 
laat de suggesties maar voortvloeien.

Zelf niet zo'n fan van mosquito coast. Fattoush zal ook niet bij iedereen in de smaak vallen vrees ik.
Hoe dichter in de buurt van de vrijdagmarkt, hoe beter ook.

Ik weet dat ik nogal veel eisen stel :)
 
Als ze Indisch smaken, Rasoi.
Of Il Cortile voor een Italiaan, al is 8 man daar sowieso wel best krap.

Alvast 2 erg betaalbare resto's waar ik toch wel voor naar Gent blijf komen.
 
Multatuli: hebben wat vanalles (pasta, vlees, veggie, vis)
Ankara: turks restaurant (mezze, grill) ook wel enkele veggie gerechten
Beide dicht bij vrijdagsmarkt
 
De Buffel heeft een wisselende kaart met altijd minstens 1 veggie optie, steeds super lekker.

Mosquito Coast heeft ook vanalles rond de 20 euro.

Fattoush is super cheap en lekker, maar wel enkel Midden-Oosters en het is qua bediening wat chaotisch bij momenten.
De Buffel is supertof. Het Gouden Hoofd is daar om de hoek en ook een gezellige aanrader.

Franz Gustav meer richting Ham (niet zover van Vrijdagmarkt, maar imo is niets in het centrum zo ver) ook een optie.

Veel veggie opties in Gent uiteraard. Om iets te noemen waar mss niet iedereen zo op uit komen: Jinjiang, authentieke Sechuanese keuken onderaan de SintMichielsbrug, Korenlei.

Libanees aan begin van de Sleepstraat is ook fantastisch.
 
“Du Progres” op de korenmarkt. Gentenaars gaan er ook en de zaakvoerder staat ook effectief in de zaal.
” Argenvino“ voor heerlijk gegrild vlees, maar er staat zeker vis op het menu. @Koonut Hoe kan je die nu niet opnoemen?
“Meme Gusta”
 
” Argenvino“ voor heerlijk gegrild vlees, maar er staat zeker vis op het menu. @Koonut Hoe kan je die nu niet opnoemen?
Met 8 man daar binnen? En vegetarisch? :')
Vlees is wel super, maar dat is het ook wel.

Libanees aan begin van de Sleepstraat is ook fantastisch.
Die zoek ik al effe te doen. Beiruti recent nog geweest en viel toch wel tikkeltje tegen.
 
Foley's is waarschijnlijk nog een plek waar je onder de 20 euro een maaltijd vindt.
Oud Klooster, Lucy Chang ook nog denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan