Met bepaalde zaken ben ik toch minder akkoord.
Je kan geen enkele centrumparking, behalve “Parking Zuid” inrijden met een euro 4 diesel of lagere norm. Dus de dorpeling uit Limburg heeft best een recente wagen.
Ook al is het helemaal niet lastig om een gaspedaal in te duwen, het is niet praktisch om terug naar de ring te rijden omdat je eigenlijk 50 meter verder moet zijn. Ik merk maar weinig van een spectaculair gestegen leefbaarheid voor de mensen van bvb de rooigemlaan.
Persoonlijk snap ik wel ergens het idee van het circulatieplan, maar de uitvoering daarvan zoals ze het nu gedaan hebben, kon vele malen beter. Als je zo’n plan wil doorduwen, in zo’n belangrijke stad als Gent, zorg je eerst voor voldoende alternatieven:
Grote randparkings en een daar perfect op aansluitend openbaar vervoer is de meest belangrijke.
Het gaat er bij mij ook niet in waarom het systeem dat ze tijdens de Gentse Feesten toepassen niet altijd kan:
Op Flanders Expo is meer niks te beleven dan wel, dus maak die parking gratis. En laat die tram van en naar het centrum langer rijden.
En ja, er is een imagoprobleem. Maar dan deed ik als stad zoveel mogelijk reclame in de bestaande communicatiekanalen dat ze wel bereikbaar zijn. Meer inzetten op hun systeem met de P&R en hun shuttlebus. En meer plaats daarvoor. Want de P&R aan de watersportbaan staat heel vaak vol. Pas zo trek je volk naar je stad.
Kijk naar Brugge: Aan het station een ruime parking, betaalbaar (5 a 6 euro per dag) en met je parkingticket kan je gratis het openbaar vervoer nemen naar de stad.
Natuurlijk hebben ondernemers last van zo’n circulatieplan, kijk maar naar de bandencentrale aan de ottogracht. Daar is het einde van de straat geknipt. Wat ooit een belangrijke verkeersader door Gent was, is nu een veredelde aanvoerroute voor de parking van de vrijdagsmarkt. Die zijn moeten verhuizen buiten de stad.
Laatst sprak ik nog met een ruitenwasser die gewoon zijn klanten opgezegd heeft in centrum Gent. Veel te veel een gedoe met het circulatieplan, voor elke zone een vergunning aanvragen ed. Maar dan zelfs met die vergunning mag je nog niet parkeren waar je moet werken. Dus kans dat je nog een boete aan over zal houden ook.
Of gisteren nog: een familielid kreeg 6 boetes van 80€ in de bus om haar wagen uit de garage te halen. Ze heeft nochtans een vergunning als bewoner in het autovrij gebied , maar da’s niet geldig tijdens de Gentse Feesten aldus het parkeerbedrijf…
Stel nu dat een loodgieter een dag moet komen werken in je woning in het autovrij gebied, veel succes hoor Mac-b, om dat allemaal geregeld te krijgen.
Sorry, maar aan het beleid in Gent is nog heel veel werk. De schulden swingen de pan uit, de ondernemers die voor diversiteit zorgen worden onvoldoende gesteund. Horeca en ketens, dat is het enige wat je in sommige straten nog ziet.
En wees vooral niet te slecht te been als je de Veldstraat wil inwandelen. Of met een buggy. Want een deftige heraanleg van één van ‘s lands belangrijkste winkelstraten is precies een onmogelijke opdracht…