STADSKLAP: Gent

Hoe vaak kom je in Gent?


  • Totaal aantal stemmers
    139
Gaan jaarlijks wel eens een nachtje naar Gent. Goed gaan eten, aperitieven/degustieven in hippe tenten.. slapen in een leuk hotel / B&B.. zalig!

Maar wat mij opvalt de laatste 5j ofzo is dat het centrum erg druk is geworden.
 
Ik denk een keer per jaar wel in Gent te komen. In mijn studententijd vaker, dat was bijna maandelijks denk ik. Geen ervaring om erin te wonen, maar ik kom daar wel graag. Hetzelfde verhaal met Leuven en Brussel, trouwens.
 
Ik vond Gent veruit de leukste stad van Vlaanderen, toen ik nog student was.
Niet meer geweest eigenlijk sinds 2019, met de laatste keer Gentse Feesten, ook een jonge bevolking met toch wel knapste meisjes.
Ook gewoon de mooiste, vind het vergeleken met Brugge niet gemaakt. Brugge lijkt te veel een soort openluchtmuseum.
 
Laatst bewerkt:
Geboren in Gent en opgegroeid vlak naast Gent. Mijn ganse middelbare schooltijd in centrum Gent doorgebracht en nadien tot mijn 23ste in centrum Gent gewerkt.

Ook heeft mijn schoonbroer steeds café gehad tot enkele jaren terug in het centrum en heeft mijn andere schoonbroer ook tot enkele jaren geleden steeds in de horeca in Gent gewerkt.

Ik ken Gent dus goed, het is "mijn" stad, maar de laatste jaren kom ik er wel minder vaak. Vroeger, tot zowat 8 jaar geleden, zaten we bijna elk weekend in Gent, nu is dat mss nog 1x om de 2 maanden ofzo.

Ik geniet er wel steeds van als ik er rondloop, het is voor mij nog steeds, hoewel uiteraard heel biased, de mooiste stad in België. Het autovrije centrum is een zegen en mooi heraangelegd en gerenoveerd. Er zijn zwarte plekken aangepakt en mooi gemaakt zoals de Oude Vismijn, de Krook en de Reep, ik heb zelfs de Zuid nog gekend voor het shoppingcentrum en het Woodrow Wilson plein, dat was ook een lelijke vlek, ook het Capitole bv was toen nog oud en vervallen. Dus in die zin is Gent echt mooi gemaakt en heeft het een knappe evolutie doorgemaakt.

Jammer genoeg vind ik wel dat het er iets té alternatief is geworden. Gent is altijd een beetje die rebelse stad geweest, maar het lijkt wel of er alleen plaats is voor initiatieven met een alternatieve twist. Ik mis daar wat standing, wat glamour, niet dat ik dat per sé opzoek, maar het geeft een stad toch ook best wat uitstraling. Het valt me op dat veel volk in Gent over straat loopt bijna gekleed in vodden want "dat is hip en trendy en we trekken het ons toch niet aan". In die zin zijn voor mij bv Antwerpen en Brussel een betere mix, waar je meer uiteenlopend volk ziet rondlopen. Onlangs Parijs nog eens bezocht, daar lopen veel meisjes en vrouwen zo knap, verzorgd en vaak luchtig gekleed, toch een streling voor het oog, dat mis ik de laatste jaren toch wel wat in Gent. Het lijkt soms wel of onverzorgd het nieuwe normaal is. Maar heel aantrekkelijk vind ik dat toch niet.

En oja, de Gentse Feesten zeggen mij nog bitter weinig, veel te druk, te veel zat volk, teveel aanschuiven overal, te duur, te veel agressie,... nee, niet meer voor mij jammer genoeg.
 
Nog steeds erg leuk voor betaalbaar te gaan eten en lange tijd één van de betere plekken geweest om te feesten met een alternatieve toets, maar na een goede 10tal jaar er hebben gewoond toch serieus op uitgekeken.

Eventjes getwijfeld om tegen de rand te gaan wonen, maar voor wat je 5 jaar geleden kon krijgen onder de 300k en met wat voor buren of verkeer je moest tolereren was het toch wel net iets te deprimerend. Echte Gentenaars uiteindelijk ook maar weinig gekend.

Ah en kutstudenten hé. Ze zijn overal wel een beetje onuitstaanbaar, maar die van het Gentse zijn toch wel van een ander niveau. Het is zo'n grote identiteit van de stad dat je maar weinig grote mengelmoezen tegenkomt zoals in Brussel of Antwerpen waar ik uiteindelijk wel meer op mijn gemak ben en altijd wel meer spontane interacties heb gevonden.
 
Ah en kutstudenten hé. Ze zijn overal wel een beetje onuitstaanbaar, maar die van het Gentse zijn toch wel van een ander niveau. Het is zo'n grote identiteit van de stad dat je maar weinig grote mengelmoezen tegenkomt zoals in Brussel of Antwerpen waar ik uiteindelijk wel meer op mijn gemak ben en altijd wel meer spontane interacties heb gevonden.
Yep, een schurende R overdrijven, grote bek over nachtleven waar ze zelf niks aan hebben bijgedragen, de echte spirit van Gent (dadaïstische tegencultuur) interesseert hun geen fluit en zo rap mogelijk settlen in comfort.
 
Nog steeds erg leuk voor betaalbaar te gaan eten en lange tijd één van de betere plekken geweest om te feesten met een alternatieve toets, maar na een goede 10tal jaar er hebben gewoond toch serieus op uitgekeken.

Eventjes getwijfeld om tegen de rand te gaan wonen, maar voor wat je 5 jaar geleden kon krijgen onder de 300k en met wat voor buren of verkeer je moest tolereren was het toch wel net iets te deprimerend. Echte Gentenaars uiteindelijk ook maar weinig gekend.

Ah en kutstudenten hé. Ze zijn overal wel een beetje onuitstaanbaar, maar die van het Gentse zijn toch wel van een ander niveau. Het is zo'n grote identiteit van de stad dat je maar weinig grote mengelmoezen tegenkomt zoals in Brussel of Antwerpen waar ik uiteindelijk wel meer op mijn gemak ben en altijd wel meer spontane interacties heb gevonden.

Ik heb toch nooit veel last gehad van studenten. Veel meer last van Franse en Nederlandse weekendtoeristen.

Ik heb liever 10 dagen Gentse Feesten aan mijn deur dan twee vrijgezellenweekends in mei.
 
Ik kom er elk jaar wel is een 5 tal keer ongeveer.

Zuipen op de 6 daagse
Dansen op de Gentse Feesten
Weekendje met de madam
Weekendje met de vrienden

En soms last minute dag uitstapje.

Fijne gezellige stad met leuke restaurants en bars.
 
Het is een fijne, mooie en gezellige stad. Ik kom er enkele keer per maand. Alleen stoor ik me soms aan dat accent en sommige woorden zoals "Vree wijs", "een gruuute kleppe", etc.
Het is voor mij ook de alternatieve stad. Dat zie je vooral aan de kleren die gedragen worden door veel inwoners.
 
Het is een fijne, mooie en gezellige stad. Ik kom er enkele keer per maand. Alleen stoor ik me soms aan dat accent en sommige woorden zoals "Vree wijs", "een gruuute kleppe", etc.
Het is voor mij ook de alternatieve stad. Dat zie je vooral aan de kleren die gedragen worden door veel inwoners.
Ik kan het sappige Gentse accent wel smaken, zeker met zo'n bekakte "r" erbij. Wellicht niet voor de ganse dag, maar af en toe is het een welgekomen afwisseling voor het platte Kempisch dat ik vaker hoor.
 
Ik kan het sappige Gentse accent wel smaken, zeker met zo'n bekakte "r" erbij. Wellicht niet voor de ganse dag, maar af en toe is het een welgekomen afwisseling voor het platte Kempisch dat ik vaker hoor.
Een vrouw die met een licht Gents accent praat is een winner. Altijd een zwak voor gehad.
Brussels ook. :unsure:
 
Een vrouw die met een licht Gents accent praat is een winner. Altijd een zwak voor gehad.
Brussels ook. :unsure:
Brussels accent is ook geweldig, maar toch een stuk zeldzamer denk ik. Limburgs en uiteraard Antwerps is ook fijn. West-Vlaams ... dan moet ze de patat uit haar mond halen. :unsure:
 
Het is een fijne, mooie en gezellige stad. Ik kom er enkele keer per maand. Alleen stoor ik me soms aan dat accent en sommige woorden zoals "Vree wijs", "een gruuute kleppe", etc.
Het is voor mij ook de alternatieve stad. Dat zie je vooral aan de kleren die gedragen worden door veel inwoners.

Ik denk dat jullie het aantal "alternatieven" wel een tikkeltje overschatten in Gent? :p

Ik vind het juist veel minder "alternatief" dan vroeger. Meer en meer voor bourgeoisie hip met overal koffiezaken waar je tegen de drie euro betaalt voor een espresso :p. Ik snap wel tegenover de gemiddelde Vlaamse gemeente "ziet" het er alternatief uit maar de kleinere gemeentes zijn ook al 100 jaar lang bezet geweest door de christendemocratie :D.


Dat echt alternatieve tintje is toch al een tijdje aan het verdwijnen. Zijn waarschijnlijk allemaal naar Zelzate gevlucht :p?
 
Het is voor mij ook de alternatieve stad. Dat zie je vooral aan de kleren die gedragen worden door veel inwoners.
ik woon hier nu anderhalf jaar, en dat valt toch nog mee? er wordt hier gedaan alsof elke jongere hier rondloopt met een juten broek, loshangend gebreien hemd en vettig haar/dreadlocks

terwijl ik toch meer de typische wit hemd met opgerold mouwen-blauwe chino's-bruine schoenen/witte sneakers combo zie.
 
Een paar jaar in Gent gewoond, ook al had ik er niet gestudeerd. Beetje verkend in feite.
Leuke stad op zich, een breed pallet aan mogelijkheden binnen wandelafstand van de voordeur. Kleine bioscopen, unieke handels- en horecazaken, en bij momenten zelfs gewoon ronduit gezellige straatjes om door te slenteren.
De weekends en zomers waren wel echt retedruk door alle dagjestoeristen. Ik heb ook in Amsterdam gewoond, en daar was het nog wel een pak erger, maar toch. Dat ze in Gent de reflex lijken te hebben om iedere m² in te palmen voor hun evenementen (Gentse feesten, kerstmakt) helpt natuurlijk ook niet.

Uiteindelijk net geen vijf jaar gewoond en wel heel blij toen ik weg was. De stad was leuk, maar Gentenaars waren dat absoluut niet. De jaarlijkse circlejerk rond de GeNTse FeEstEn was echt genant. Vermoeiend ook, aangezien het toch maar gewoon een politiek project is. En uiteindelijk was bv op café gaan soms ook vermoeiend omdat het daar gewoon vol zit met overjaarse pubers. Alsof de meerderheid van de bevolking daar al 20jaar was blijven plakken na de studies, maar nog altijd dachten dat ze 21 waren. En dan heb ik de bek nog niet geopend over de studenten, die toch echt van een compleet ander allooi zijn dan die uit Leuven precies. Vooral die rond de Blandijn, mijn God.
 
Uiteindelijk net geen vijf jaar gewoond en wel heel blij toen ik weg was. De stad was leuk, maar Gentenaars waren dat absoluut niet. De jaarlijkse circlejerk rond de GeNTse FeEstEn was echt genant. Vermoeiend ook, aangezien het toch maar gewoon een politiek project is.
lol, wat is er nu nog politiek aan de gentse feesten? Je moet het echt al weten waar je iets van politiek kan gaan zien ...

Ik heb zelf ongeveer jaar in Gent gewoond, eerst 6 jaar op kot (1 jaar Kazernestraat, 5 jaar Van Hultemstraat) en daarna een half jaar Einde Were (bij Blaarmeersen) en 2 jaar in Sint-Amandsberg.

Voor mij nog altijd de ideale stad qua ligging: combinatie van topsportaccomodatie, autostrades/station die voor een vlotte bereikbaarheid zorgen en veel te doen.
 
6 jaar gestudeerd in Gent, waarvan 5 jaar op kot (1 jaar Sint-Kwintensberg & 4 jaar stationsbuurt) en woon nu sinds december in Sint-Amandsberg aan de Schelde.
Zalige stad als student en woon er nu ook enorm graag. Toffe horeca, veel optredens en cultuur, alles dichtbij en gemakkelijk om alles met de fiets te kunnen doen,...
Ik werk in Merelbeke en is ideaal om via de Schelde te kunnen pendelen met de fiets.
Veel vrienden van de unief zijn hier blijven hangen, dus altijd wel volk om mee op stap te gaan of gewoon bij elkaar thuis zitten niksen.
Enige "nadeel" is dat veel vrienden uit Ninove na hun studies hun weg naar Gent minder snel vinden en het voor mij ook wat puzzelen is om regelmatig nog eens langs te komen op café in Meerbeke/Ninove. Vooral mijn vriendin kent hier een pak minder volk en dat vindt ze soms wat spijtig.
Soit, woon hier heel graag, momenteel huren we iets, wie weet waar we binnen een paar jaar belanden :)
 
Over het beleid ben ik ook zeer positief, er zijn veel maatregelen die vooral door niet Gentenaars bekritiseerd worden maar als inwoner vind ik dat de levenskwaliteit er echt op vooruit gegaan is de laatste tien jaar. Er is zoals altijd nog veel werk, maar wat mij betreft zijn ze goed bezig. Bij de volgende verkiezingen stem ik waarschijnlijk gewoon terug op Groen.
Ik hoor toch ook wel veel Gentenaars klagen. Bv de stadshal, geen enkele Gentenaar die ik persoonlijk gesproken heb is daar positief over. Of het circulatieplan, even met de auto ergens heen binnen Gent is lastig geworden. Dus zaken die vroeger gewoon onder woon-werk routes gedaan konden worden, vereisen nu een hele ommetoer. Ook veel zelfstandigen in Gent die daar énorme last van ondervonden hebben de eerste jaren dat het ingevoerd werd (ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, al even niet meer met hen er over gepraat).
 
Leuke stad, alles dicht bij, veel faciliteiten, gemakkelijk om te wonen. Iets (al zijn er ergere dingen natuurlijk ) te veel ‘links snobisme’. à la ‘ik moet per se in 9000 Gent gaan wonen want in mijn landelijke gemeente wonen alleen maar racistische vlaams belangers’.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan