Vroeger aant smak was gratis, maar da's ondertussen ook gedaanik kan mij vergissen (ik ga gewoon te voet naar daar), maar aan de Kinepolis Gent is toch ook gratis parking, direct aan de R40?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Vroeger aant smak was gratis, maar da's ondertussen ook gedaanik kan mij vergissen (ik ga gewoon te voet naar daar), maar aan de Kinepolis Gent is toch ook gratis parking, direct aan de R40?
Rond KASK wel nog.Vroeger aant smak was gratis, maar da's ondertussen ook gedaan
Met bepaalde zaken ben ik toch minder akkoord.Bullshit die je enkel hoort van mensen die niet in Gent wonen. Je kan nog steeds perfect rechtstreeks van uw dorp in Limburg of West-Vlaanderen helemaal tot knal in het centrum van Gent rijden met de auto in één van de vele parkings.
Enkel het doorgaand sluipverkeer door de stad werd aangepakt.
Dat is vast heel lastig, zo met de auto de stadsring moeten nemen i.p.v. door het centrum. Hopelijk heeft niemand een spierverrekking opgelopen van op het gaspedaal te moeten duwen.
1) De grootste schade die werd aangericht was de oppositie (lees: N-VA) die het continue giftige narratief in de wereld pompte dat "Gent niet meer bereikbaar is!" om zichzelf te profileren als de conservatieve, stoere auto-partij. Elke buitenstaander (tot en met mijn eigen ouders) had een irrationele schrik opgelopen om nog met de auto naar Gent te komen.
Tot je gewoon eens uw auto nam. Dan kom je Gent binnenrijden, volg je gewoon de (sporadisch gewijzigde) verkeersborden. En... bleek er niets aan de hand te zijn.
Het gespuide gif van de N-VA was zo intens en hardnekkig dat de stad tot op vandaag blijkbaar nog steeds met een imagoprobleem kampt, terwijl er helemaal niets aan de hand is. Dat erkent intussen zelfs Anneleen Van Bossuyt (N-VA) zelf.:
Gent is niet ‘onbereikbaar’, maar dat zit wel in de hoofden: knoert van imagoprobleem blijft stad achtervolgen
Degoutante streken van de oppositie die de stad kapot maken.
2) Heel veel zelfstandigen die het sowieso lastig hadden (door Corona, door e-commerce, of gewoon door slecht hun bedrijf te runnen) hadden plots een makkelijke zondebok gevonden. Plots was elk faillissement in de Gentse binnenstad de schuld van "het circulatieplan", stevig geholpen door het narratief van de N-VA.
In geen enkel van die schreeuwerige krantenartikels stond een onderbouwing van die loze uitspraken van die groep gefrustreerde failliete ondernemers. Maar het valse narratief van de oppositie leek bewaarheid te worden, en de twee leugens versterkten elkaar in een negatieve spiraal tot een self-fullfilling prophecy. Al heb ik het idee dat we er bijna vanaf zijn. Op nog enkele mensen van populistisch-rechts allooi die van buiten Gent komen en willen bashen.
En met dit antwoord heb ik al mijn Deel I neergeschreven van waarom ik zo van deze stad hou. Hier durven we tegen de stroom invaren, als we ervan overtuigd zijn dat het anders en beter kan. Hier is nog plaats voor positief idealisme én tonen we dat het werkt. Filip Watteeuw is het type politieke leider die we ook dringend nodig hebben in de nationale politiek door zijn lef om onpopulaire maatregelen te durven nemen in het maatschappelijk belang.
Het aantal fietsverplaatsingen is samen met de leefbaarheid van de stad spectaculair gestegen. Gent fungeert momenteel als schoolvoorbeeld voor de broodnodige modal shift in steden over heel de wereld, waar het circulatieplan slechts een deel van uitmaakt.
Zelf nog student? Impact is gigantisch 's nachts in de buurten waar veel studenten zitten.Hoeveel last hebben jullie eigenlijk van studenten? Dat is max 4 donderdagavonden dat die studenten lawaai maken op één jaar .
Wonen jullie in de Kattenberg ofzo?
Alleen zijn de invalswegen naar Brugge daar helemaal niet op voorzien. Ze zijn hier nu ook de parking op't Zand aan het uitbreiden (na de uitbreiding van die aan het station), onbegrijpelijk. Nog wat meer toeristen met hun wagen over de tijdens de spits al compleet verzadigde invalswegen sturen. Alles rond de Unesco-rotonde zit nu al potdicht, en de Koning Albert I-laan is een ramp tijdens de spits. De Baron Ruzettelaan ditto. Brugge heeft net heel hard nood aan meer P&R's buiten de stad, met vlot openbaar vervoer naar het station / het Zand.Kijk naar Brugge: Aan het station een ruime parking, betaalbaar (5 a 6 euro per dag) en met je parkingticket kan je gratis het openbaar vervoer nemen naar de stad.
In elke situatie heb je winnaars en verliezers. Dat is zeer zuur voor de verliezers, maar netto is de winst van het circulatieplan het gewoon waard. Voor elke ondernemer die last heeft gehad van het plan, heb je er minstens eentje die er is op vooruit gegaan. En dan rekenen we er de toegenomen leefbaarheid voor Gentenaar en bezoeker nog niet bij ...Natuurlijk hebben ondernemers last van zo’n circulatieplan, kijk maar naar de bandencentrale aan de ottogracht. Daar is het einde van de straat geknipt. Wat ooit een belangrijke verkeersader door Gent was, is nu een veredelde aanvoerroute voor de parking van de vrijdagsmarkt. Die zijn moeten verhuizen buiten de stad.
Met bepaalde zaken ben ik toch minder akkoord.
Grote randparkings en een daar perfect op aansluitend openbaar vervoer is de meest belangrijke.
Het gaat er bij mij ook niet in waarom het systeem dat ze tijdens de Gentse Feesten toepassen niet altijd kan:
Op Flanders Expo is meer niks te beleven dan wel, dus maak die parking gratis. En laat die tram van en naar het centrum langer rijden.
Oh, die tijd is al lang voorbij . Ik zeg het: Er is veel meer overlast in de weekends dan door de week. Zatte Hollanders en Fransen zijn 100 keer erger dan zatte studenten.Zelf nog student? Impact is gigantisch 's nachts in de buurten waar veel studenten zitten.
Indeed, kwamen ze daar terecht omdat Gent tolerant is of werd Gent tolerant vanwege de Turken ?Ook de grote Turkse aanwezigheid geeft Gent wat van zijn eigenheid.
Indeed, kwamen ze daar terecht omdat Gent tolerant is of werd Gent tolerant vanwege de Turken ?
Tip: zet de app van donkey republic op uw gsm. Als je dan de laatste tram mist, kan je zowat overal in de stad wel een fiets vinden om toch tot aan uw P&R te geraken. Voor 1,7 euro bespaar je jezelf een hoop stress.Hetgeen mij ongelofelijk stoort aan het circulatieplan is dat ze auto's zoveel mogelijk weren (fair enough, is een beleidskeuze), maar dat het openbaar vervoer er totaal niet op ingesteld is. Als ik op een zaterdag iets wil gaan eten of naar de cinema wil of whatever is u laatste tram om pakweg 23u15 (!). Dat is véél te vroeg om mensen te overtuigen om u aan de rand te parkeren en hun avond nog te spenderen in u binnenstad.
Antwerpen bv is tot 1 uur, wat al veel schappelijker is. Nu ben je quasi verplicht om tot int stad te rijden, op te passen voor elke knip (ze hebben mij liggen gehad bij die fameuze aan de Kouter) en dan nog eens dure parking te betalen die ook nog eens gaat opslaan vanaf oktober.
Is het allemaal onoverkomelijk, tuurlijk niet. Maar zorg dat die twee uur extra openbaar vervoer erbij komen op zaterdag en zondag, en ge hebt een binnenstad die ineens een pak aantrekkelijker wordt. Nu is het telkens rekenen hoe laat iets gedaan is, ongemakkelijk op u stoel zitten schuifelen als u dessert niet vlot genoeg komt, of een uitnodiging afslaan om nog kort door te zakken na een gezellige avond.
Voor de Kinepolis bv is het voor mij pakweg interessanter om naar Brugge te gaan (+9 minuten) of de cinema in Terneuzen (+4 minuten) omdat ik daar mijn auto gewoon gratis aan de cinema drop en vlot op en af de hoofdbaan ben. Da's ridicuul gezien de extra afstand, maar ik heb het wel al gedaan (ja, ik weet het, met mijn gratis bedrijfswagen is het makkelijk praten en is vlotheid het enige criterium)
Dat de leefbaarheid ín de stad gestegen is wil ik gerust aannemen. Maar de verbinding met de randgemeenten is gewoon afschuwelijk slecht en dat is iets wat Antwerpen honderd keer beter doet. Als je de grote(re) buitenrand naar je stad wil krijgen zit daar heel veel winst nog.
Net gecheckt, maar ook daar weer, het laatste dropoff punt is nen eind voor de park & ride Evergem/Wondelgem industrie toch bedankt voor de tipTip: zet de app van donkey republic op uw gsm. Als je dan de laatste tram mist, kan je zowat overal in de stad wel een fiets vinden om toch tot aan uw P&R te geraken. Voor 1,7 euro bespaar je jezelf een hoop stress.
Ik denk dat wij in België vaak te weinig stilstaan bij wat voor prachtige historische centra wij hier op een zakdoek bij elkaar hebben.Ik schreef dat ik Gent, als Gentenaar zijnde, de mooiste stad van België vind. Maar ik heb net een tweedaagse Brugge erop zitten, en jongens dat is toch ook gewoon een prachtige stad. De clichés als pretpark of openluchtmuseum zijn voor mij eigenlijk achterhaald, uiteraard zijn er veel toeristen, maar de stad leeft ook en straalt toch iets uit wat andere steden in België niet hebben.