STADSKLAP: Gent

Hoe vaak kom je in Gent?


  • Totaal aantal stemmers
    139
Zeer leuke stad, 3 jaar op kot gezeten pal in het centrum. Daarna 4 jaar iets gehuurd in Ledeberg. Was aan het kijken om iets te kopen daar maar de prijzen waren toch iets te gek. Snap ook de kritiek op het circulatieplan niet, met de auto door zo'n stadscentrum rijden is toch niet meer van deze tijd. En zoals reeds aangehaald is er nog steeds genoeg parking, ook aan de stadsrand (nu zelfs een nieuwe parking aan Ledeberg. Met de tram sta je direct int centrum, ofwel 15min wandelen).

Favoriete adresjes:
- Ankara in oudburg: plateau du chef is altijd een feest :drool:
- Patrick Foleys: irish pub, heerlijke ribbetjes/burgers/irish coffees en gewoon gezellig kader om te eten. Leuke binnenkoer ook.
- Multatuli eetkaffee: simpel en goed, met telkens biertip op de kaart voor bij je gerecht.
- La malcontenta: heerlijke tapas.
-Italiaan: al castello of il cortile
-Soupr: kleine zaak, meestal druk maar heerlijke soep
- Cafés:
•backdoor, rock circus, trollekelder, boot aan de kinepolis om biertjes te drinken
•St hubert om voetbal te kijken
•Alchemist voor Horse's neck of gin cocktail
•The Cobbler voor cocktails

En nog veel meer natuurlijk, maar de duurdere restaurants nooit gedaan.
Minpunten voor mij was soms de drukte (zeker aan de tramhaltes aan de korenmarkt, hatelijk punt) en ook het sluikstorten in Ledeberg. Ook veel fietsers die soms echt snel rijden of niet uitkijken en wandelaars omver zouden rijden.
 
Bullshit die je enkel hoort van mensen die niet in Gent wonen. Je kan nog steeds perfect rechtstreeks van uw dorp in Limburg of West-Vlaanderen helemaal tot knal in het centrum van Gent rijden met de auto in één van de vele parkings.
Enkel het doorgaand sluipverkeer door de stad werd aangepakt.



Dat is vast heel lastig, zo met de auto de stadsring moeten nemen i.p.v. door het centrum. Hopelijk heeft niemand een spierverrekking opgelopen van op het gaspedaal te moeten duwen.



1) De grootste schade die werd aangericht was de oppositie (lees: N-VA) die het continue giftige narratief in de wereld pompte dat "Gent niet meer bereikbaar is!" om zichzelf te profileren als de conservatieve, stoere auto-partij. Elke buitenstaander (tot en met mijn eigen ouders) had een irrationele schrik opgelopen om nog met de auto naar Gent te komen.
Tot je gewoon eens uw auto nam. Dan kom je Gent binnenrijden, volg je gewoon de (sporadisch gewijzigde) verkeersborden. En... bleek er niets aan de hand te zijn.
Het gespuide gif van de N-VA was zo intens en hardnekkig dat de stad tot op vandaag blijkbaar nog steeds met een imagoprobleem kampt, terwijl er helemaal niets aan de hand is. Dat erkent intussen zelfs Anneleen Van Bossuyt (N-VA) zelf.:

Gent is niet ‘onbereikbaar’, maar dat zit wel in de hoofden: knoert van imagoprobleem blijft stad achtervolgen



Degoutante streken van de oppositie die de stad kapot maken.

2) Heel veel zelfstandigen die het sowieso lastig hadden (door Corona, door e-commerce, of gewoon door slecht hun bedrijf te runnen) hadden plots een makkelijke zondebok gevonden. Plots was elk faillissement in de Gentse binnenstad de schuld van "het circulatieplan", stevig geholpen door het narratief van de N-VA.
In geen enkel van die schreeuwerige krantenartikels stond een onderbouwing van die loze uitspraken van die groep gefrustreerde failliete ondernemers. Maar het valse narratief van de oppositie leek bewaarheid te worden, en de twee leugens versterkten elkaar in een negatieve spiraal tot een self-fullfilling prophecy. Al heb ik het idee dat we er bijna vanaf zijn. Op nog enkele mensen van populistisch-rechts allooi die van buiten Gent komen en willen bashen.

En met dit antwoord heb ik al mijn Deel I neergeschreven van waarom ik zo van deze stad hou. Hier durven we tegen de stroom invaren, als we ervan overtuigd zijn dat het anders en beter kan. Hier is nog plaats voor positief idealisme én tonen we dat het werkt. Filip Watteeuw is het type politieke leider die we ook dringend nodig hebben in de nationale politiek door zijn lef om onpopulaire maatregelen te durven nemen in het maatschappelijk belang.
Het aantal fietsverplaatsingen is samen met de leefbaarheid van de stad spectaculair gestegen. Gent fungeert momenteel als schoolvoorbeeld voor de broodnodige modal shift in steden over heel de wereld, waar het circulatieplan slechts een deel van uitmaakt.
Met bepaalde zaken ben ik toch minder akkoord.

Je kan geen enkele centrumparking, behalve “Parking Zuid” inrijden met een euro 4 diesel of lagere norm. Dus de dorpeling uit Limburg heeft best een recente wagen.

Ook al is het helemaal niet lastig om een gaspedaal in te duwen, het is niet praktisch om terug naar de ring te rijden omdat je eigenlijk 50 meter verder moet zijn. Ik merk maar weinig van een spectaculair gestegen leefbaarheid voor de mensen van bvb de rooigemlaan.

Persoonlijk snap ik wel ergens het idee van het circulatieplan, maar de uitvoering daarvan zoals ze het nu gedaan hebben, kon vele malen beter. Als je zo’n plan wil doorduwen, in zo’n belangrijke stad als Gent, zorg je eerst voor voldoende alternatieven:

Grote randparkings en een daar perfect op aansluitend openbaar vervoer is de meest belangrijke.

Het gaat er bij mij ook niet in waarom het systeem dat ze tijdens de Gentse Feesten toepassen niet altijd kan:
Op Flanders Expo is meer niks te beleven dan wel, dus maak die parking gratis. En laat die tram van en naar het centrum langer rijden.

En ja, er is een imagoprobleem. Maar dan deed ik als stad zoveel mogelijk reclame in de bestaande communicatiekanalen dat ze wel bereikbaar zijn. Meer inzetten op hun systeem met de P&R en hun shuttlebus. En meer plaats daarvoor. Want de P&R aan de watersportbaan staat heel vaak vol. Pas zo trek je volk naar je stad.

Kijk naar Brugge: Aan het station een ruime parking, betaalbaar (5 a 6 euro per dag) en met je parkingticket kan je gratis het openbaar vervoer nemen naar de stad.

Natuurlijk hebben ondernemers last van zo’n circulatieplan, kijk maar naar de bandencentrale aan de ottogracht. Daar is het einde van de straat geknipt. Wat ooit een belangrijke verkeersader door Gent was, is nu een veredelde aanvoerroute voor de parking van de vrijdagsmarkt. Die zijn moeten verhuizen buiten de stad.

Laatst sprak ik nog met een ruitenwasser die gewoon zijn klanten opgezegd heeft in centrum Gent. Veel te veel een gedoe met het circulatieplan, voor elke zone een vergunning aanvragen ed. Maar dan zelfs met die vergunning mag je nog niet parkeren waar je moet werken. Dus kans dat je nog een boete aan over zal houden ook.

Of gisteren nog: een familielid kreeg 6 boetes van 80€ in de bus om haar wagen uit de garage te halen. Ze heeft nochtans een vergunning als bewoner in het autovrij gebied , maar da’s niet geldig tijdens de Gentse Feesten aldus het parkeerbedrijf…

Stel nu dat een loodgieter een dag moet komen werken in je woning in het autovrij gebied, veel succes hoor Mac-b, om dat allemaal geregeld te krijgen.

Sorry, maar aan het beleid in Gent is nog heel veel werk. De schulden swingen de pan uit, de ondernemers die voor diversiteit zorgen worden onvoldoende gesteund. Horeca en ketens, dat is het enige wat je in sommige straten nog ziet.

En wees vooral niet te slecht te been als je de Veldstraat wil inwandelen. Of met een buggy. Want een deftige heraanleg van één van ‘s lands belangrijkste winkelstraten is precies een onmogelijke opdracht…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ik woon 6 jaar in Gent: 3 jaar in Ekkergem en 3 jaar Rabot. Nooit hier gestudeerd maar ik was al heel vroeg aangetrokken tot de stad en ik wou er altijd gaan wonen, ook al had ik er geen band mee.

En ja zoals veel mensen woon ik hier heel graag: heel veel te doen, een groot dorp, leuk volk, progressief, circulatieplan, prachtig historisch centrum, cultuur, architectuur, etc.

Soms erger ik mij wel aan de opgeklopte hype rond hoe "rebels" Gentenaars wel zouden zijn en qua arrogantie kunnen we inderdaad zeker tippen aan Antwerpenaren :tongue:
 
Ik ben na mijn (mislukte) studies in Gent blijven hangen. Heb een tijdje in de horeca gewerkt, daarna overgestapt naar het openbaar vervoer. Daar heb ik ook mijn huidige vriendin leren kennen, die geboren en getogen is in Gent.
Ik heb met haar al ettelijke discussies gevoerd over Gent. Zij kan er geen slecht woord over zeggen terwijl ik wel wat kritischer over Gent kan zijn.
Gent is voor mij wel handig om te wonen. Alles dichtbij, meeste vrienden wonen er, mijn werk op een boogscheut, net op tijd een nog betaalbare woning kunnen kopen, zoon voelt zich thuis, schoonouders, kennis van het handig openbaar vervoer, doch ik doe bijna alles met de fiets, met Dok en Bar Beenhouwer eindelijk 2 goeie biercafés, paar degelijke platenwinkels, ...
Dat mijn favo voetbalclub 1 uur rijden is (enkel) en AA Gent het beter doet met meer potentieel, dat neem ik er met plezier bij.

Het hippe, geitenwollensokken publiek kan mij soms wel storen. Hoewel ik zelf veggie ben, een deelauto gebruik en vrij progressief in het leven sta, voelt het soms alsof het nooit genoeg is. Sommige mensen lijken hier echt op een andere planeet te leven. Het circulatieplan heeft mij weinig last bezorgd maar ik begrijp de ergernissen wel. Dampoort blijft een zwart punt, en de Heuvelpoort is soms een gekkenhuis.
De herinrichting van de Korenmarkt en omgeving vind ik echt een miskleun en mist de gezelligheid van vroeger. De nieuwe bib vind ik wel geslaagd.
De studenten is een beetje liefde/haat verhouding. Ze brengen de nodige chaos en overlast mee maar net dat maakt dat Gent veel meer stad is dan bv Brugge. Ook de grote Turkse aanwezigheid geeft Gent wat van zijn eigenheid.
 
Hoeveel last hebben jullie eigenlijk van studenten? Dat is max 4 donderdagavonden dat die studenten lawaai maken op één jaar :p.
Wonen jullie in de Kattenberg ofzo?
 
Hoeveel last hebben jullie eigenlijk van studenten? Dat is max 4 donderdagavonden dat die studenten lawaai maken op één jaar :p.
Wonen jullie in de Kattenberg ofzo?
Zelf nog student? Impact is gigantisch 's nachts in de buurten waar veel studenten zitten.
 
Kijk naar Brugge: Aan het station een ruime parking, betaalbaar (5 a 6 euro per dag) en met je parkingticket kan je gratis het openbaar vervoer nemen naar de stad.
Alleen zijn de invalswegen naar Brugge daar helemaal niet op voorzien. Ze zijn hier nu ook de parking op't Zand aan het uitbreiden (na de uitbreiding van die aan het station), onbegrijpelijk. Nog wat meer toeristen met hun wagen over de tijdens de spits al compleet verzadigde invalswegen sturen. Alles rond de Unesco-rotonde zit nu al potdicht, en de Koning Albert I-laan is een ramp tijdens de spits. De Baron Ruzettelaan ditto. Brugge heeft net heel hard nood aan meer P&R's buiten de stad, met vlot openbaar vervoer naar het station / het Zand.

Natuurlijk hebben ondernemers last van zo’n circulatieplan, kijk maar naar de bandencentrale aan de ottogracht. Daar is het einde van de straat geknipt. Wat ooit een belangrijke verkeersader door Gent was, is nu een veredelde aanvoerroute voor de parking van de vrijdagsmarkt. Die zijn moeten verhuizen buiten de stad.
In elke situatie heb je winnaars en verliezers. Dat is zeer zuur voor de verliezers, maar netto is de winst van het circulatieplan het gewoon waard. Voor elke ondernemer die last heeft gehad van het plan, heb je er minstens eentje die er is op vooruit gegaan. En dan rekenen we er de toegenomen leefbaarheid voor Gentenaar en bezoeker nog niet bij ...
 
Met bepaalde zaken ben ik toch minder akkoord.


Grote randparkings en een daar perfect op aansluitend openbaar vervoer is de meest belangrijke.

Het gaat er bij mij ook niet in waarom het systeem dat ze tijdens de Gentse Feesten toepassen niet altijd kan:
Op Flanders Expo is meer niks te beleven dan wel, dus maak die parking gratis. En laat die tram van en naar het centrum langer rijden.

Niet vergeten dat openbaar vervoer (tram en bus) geen stadsdienst is, maar De Lijn (Vlaams dus).
En de meeste parkings op Flanders Expo zijn ook privaat, en dus niet in beheer van de Stad.

Het is in de praktijk niet zo eenvoudig of evident om alle geweldige oplossingen die er op zich eenvoudig uitzien ook te realiseren, kan ik je vertellen.
 
Zelf nog student? Impact is gigantisch 's nachts in de buurten waar veel studenten zitten.
Oh, die tijd is al lang voorbij :p. Ik zeg het: Er is veel meer overlast in de weekends dan door de week. Zatte Hollanders en Fransen zijn 100 keer erger dan zatte studenten.

Ik vind dat allemaal nog vrij geconcentreerd in Gent. Dat er zijn die er last van hebben die in de buurt van de Boekentoren wonen, ja maar het is niet zoals Leuven waar de studenten over heel de stad verspreid zijn en waar werkelijk iedereen in Leuven last heeft van kotfeestjes.

In Nieuw-Gent/UZ/Sterre ga je geen last hebben, In Strop ga je niet veel last hebben buiten een verdwaalde zatte student, rond de Coupure merk je toch ook weinig van studenten, Rabot/Brugsepoort is iets anders dan van studenten :p, Sint-Baafs/Baudelo/Korenmarkt zijn het de zatte toeristen die overlast veroorzaken, Macharius soms eens een louche dealer die opereert rond de Dampoort.
 
Indeed, kwamen ze daar terecht omdat Gent tolerant is of werd Gent tolerant vanwege de Turken ?
Het was vanwege de textielindustrie (die is in Gent niet langer een grote werkgever).
 
Misschien wel veel Bulgaren maar (voorlopig) lijken ze toch minder aanwezig. Turken hebben hun stempel gedrukt op Gent met Turkse wijken, restaurants, winkels, ... Iedereen kent wel de Sleepstraat. Ook in de lokale politiek zijn de ( Belgisch) Turken vertegenwoordigd.

De geluidsoverlast van de studenten is misschien inderdaad beperkt tot bepaalde buurten. Maar het teveel aan studenten in Gent zorgt ook op een andere manier voor overlast. Huizen worden duurder en/of studentenkoten, parkeerplaatsen schaarser, fietsenrekken staan overal vol, ... Ik denk dat het maximum dat Gent kan opvangen wel ergens bereikt is. Onlangs kwam nog in de media dat Gentse studenten in Brugge op kot moeten gaan.
Ik hoop dat mijn zoon ooit zelf in Gent kan wonen.
 
Hetgeen mij ongelofelijk stoort aan het circulatieplan is dat ze auto's zoveel mogelijk weren (fair enough, is een beleidskeuze), maar dat het openbaar vervoer er totaal niet op ingesteld is. Als ik op een zaterdag iets wil gaan eten of naar de cinema wil of whatever is u laatste tram om pakweg 23u15 (!). Dat is véél te vroeg om mensen te overtuigen om u aan de rand te parkeren en hun avond nog te spenderen in u binnenstad.

Antwerpen bv is tot 1 uur, wat al veel schappelijker is. Nu ben je quasi verplicht om tot int stad te rijden, op te passen voor elke knip (ze hebben mij liggen gehad bij die fameuze aan de Kouter) en dan nog eens dure parking te betalen die ook nog eens gaat opslaan vanaf oktober.

Is het allemaal onoverkomelijk, tuurlijk niet. Maar zorg dat die twee uur extra openbaar vervoer erbij komen op zaterdag en zondag, en ge hebt een binnenstad die ineens een pak aantrekkelijker wordt. Nu is het telkens rekenen hoe laat iets gedaan is, ongemakkelijk op u stoel zitten schuifelen als u dessert niet vlot genoeg komt, of een uitnodiging afslaan om nog kort door te zakken na een gezellige avond.

Voor de Kinepolis bv is het voor mij pakweg interessanter om naar Brugge te gaan (+9 minuten) of de cinema in Terneuzen (+4 minuten) omdat ik daar mijn auto gewoon gratis aan de cinema drop en vlot op en af de hoofdbaan ben. Da's ridicuul gezien de extra afstand, maar ik heb het wel al gedaan (ja, ik weet het, met mijn gratis bedrijfswagen is het makkelijk praten en is vlotheid het enige criterium)

Dat de leefbaarheid ín de stad gestegen is wil ik gerust aannemen. Maar de verbinding met de randgemeenten is gewoon afschuwelijk slecht en dat is iets wat Antwerpen honderd keer beter doet. Als je de grote(re) buitenrand naar je stad wil krijgen zit daar heel veel winst nog.
Tip: zet de app van donkey republic op uw gsm. Als je dan de laatste tram mist, kan je zowat overal in de stad wel een fiets vinden om toch tot aan uw P&R te geraken. Voor 1,7 euro bespaar je jezelf een hoop stress.
 
Tip: zet de app van donkey republic op uw gsm. Als je dan de laatste tram mist, kan je zowat overal in de stad wel een fiets vinden om toch tot aan uw P&R te geraken. Voor 1,7 euro bespaar je jezelf een hoop stress.
Net gecheckt, maar ook daar weer, het laatste dropoff punt is nen eind voor de park & ride Evergem/Wondelgem industrie :( toch bedankt voor de tip :)
 
Gent is een beetje een ver-weg-van-mijn-bed-show. In Brussel kom ik nog wel eens voor een concert, evenement, tentoonstelling, ... maar dat is voor Gent helemaal niet het geval bij mij.

Ik moet echt al goed nadenken wanneer ik daar voor de laatste keer was. Zeker in de binnenstad is dat misschien al wel geleden van een schooluitstap... Ik herinner me dat ik de binnenstad nog wel mooi vond, maar veel meer ook niet :tongue:

Als Antwerpenaar zit ik alleen maar vol met vooroordelen over Gent natuurlijk :tongue: , maar net zoals bij Brussel zou ik daar ook gewoon eens een weekendje moeten gaan rondhangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik schreef dat ik Gent, als Gentenaar zijnde, de mooiste stad van België vind. Maar ik heb net een tweedaagse Brugge erop zitten, en jongens dat is toch ook gewoon een prachtige stad. De clichés als pretpark of openluchtmuseum zijn voor mij eigenlijk achterhaald, uiteraard zijn er veel toeristen, maar de stad leeft ook en straalt toch iets uit wat andere steden in België niet hebben.
 
Ik schreef dat ik Gent, als Gentenaar zijnde, de mooiste stad van België vind. Maar ik heb net een tweedaagse Brugge erop zitten, en jongens dat is toch ook gewoon een prachtige stad. De clichés als pretpark of openluchtmuseum zijn voor mij eigenlijk achterhaald, uiteraard zijn er veel toeristen, maar de stad leeft ook en straalt toch iets uit wat andere steden in België niet hebben.
Ik denk dat wij in België vaak te weinig stilstaan bij wat voor prachtige historische centra wij hier op een zakdoek bij elkaar hebben.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan