STADSKLAP: Gent

Hoe vaak kom je in Gent?


  • Totaal aantal stemmers
    139
Ik hoor toch ook wel veel Gentenaars klagen. Bv de stadshal, geen enkele Gentenaar die ik persoonlijk gesproken heb is daar positief over. Of het circulatieplan, even met de auto ergens heen binnen Gent is lastig geworden. Dus zaken die vroeger gewoon onder woon-werk routes gedaan konden worden, vereisen nu een hele ommetoer. Ook veel zelfstandigen in Gent die daar énorme last van ondervonden hebben de eerste jaren dat het ingevoerd werd (ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, al even niet meer met hen er over gepraat).
Ik ben wel voor de stadshal. Of het mooi is zal altijd persoonlijk zijn. Maar voor mij is het een plaats waar toffe dingen kunnen georganiseerd worden. Het is buiten maar toch overdekt, ideaal dus voor kleine evenementen. Het is sowieso beter dan de parking die er vroeger was.


Het circulatieplan ben ik ook voor, waarom zou je in een stad veel sluipverkeer willen. Het principe van doorgaand verkeer naar de ring of daarbuiten te duwen lijkt me logisch. Op een specifieke plaats komen met de wagen is geen probleem.
Puntje van kritiek van mijn kant: Er zijn een paar straten die nu heel veel verkeer/file hebben door het circulatieplan. De mensen die in die specifieke straten wonen zullen nu wel een slechtere luchtkwaliteit hebben denk ik. Bijvoorbeeld de Rozemarijnstraat. De LEZ zone verder uitbreiden zou helpen maar dan nog zou er daar constant file staan denk ik.

Het feit dat Dégage in Gent is ontstaan is wel typerend denk ik. Meer en meer Gentenaars vinden een eigen wagen niet meer belangrijk en gaan op zoek naar alternatieven wat de stad ook steunt.
 
Als tiener wou ik later zéker in Gent gaan wonen door de "coole" sfeer, de exclusieve platenwinkeltjes en alternatieve kleding. Dáár "begrepen" ze mij tenminste. ( :unsure: Pubergedachten... :) ) Toen kwam ik er ook veel vaker omdat ik er dichte familie had wonen.
Nu, uiteindelijk woon ik nog altijd aan zee en ga er misschien eens jaarlijks heen, maar die speciale kleding- en platenwinkeltjes interesseren mij nog steeds. Ik zou er nog eens op platenjacht willen gaan.

Ik heb meer moeite met drukte dan vroeger, dat speelt vooral mee in het misschien jaarlijks bezoeken van de stad. Plus voor mensen die niet uit Gent zijn - laat staan die met 0 oriënteringsvermogen zoals mezelf - is het élke keer weer een avontuur om in het centrum te geraken met die tram. Er staat nergens "centrum" aangeduid. (Er was hier eens iemand die juist dezelfde ergenis deelde.)
Omdat ik er niet vaak kom vergis ik mij serieus nog elke keer.
Ik weet wel dat je via het station Gent Dampoort te voet kan gaan, maar ik heb niet elke keer zin en energie voor die wandeling.

Ook vind ik het er qua verkeersstructuur maar gevaarlijk en ben ik uiteindelijk toch blij dat ik er niet woon. Ik ben sowieso een bangerik in het verkeer.
 
Ik heb meer moeite met drukte dan vroeger, dat speelt vooral mee in het misschien jaarlijks bezoeken van de stad. Plus voor mensen die niet uit Gent zijn - laat staan die met 0 oriënteringsvermogen zoals mezelf - is het élke keer weer een avontuur om in het centrum te geraken met die tram. Er staat nergens "centrum" aangeduid. (Er was hier eens iemand die juist dezelfde ergenis deelde.)

alle trams passeren door't centrum
 
Via google maps kan je zien welke tram je kan nemen, gewoon bv. Veldstraat inzetten als bestemming en dan openbaar vervoer kiezen
 
Ik hoor toch ook wel veel Gentenaars klagen. Bv de stadshal, geen enkele Gentenaar die ik persoonlijk gesproken heb is daar positief over. Of het circulatieplan, even met de auto ergens heen binnen Gent is lastig geworden. Dus zaken die vroeger gewoon onder woon-werk routes gedaan konden worden, vereisen nu een hele ommetoer. Ook veel zelfstandigen in Gent die daar énorme last van ondervonden hebben de eerste jaren dat het ingevoerd werd (ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, al even niet meer met hen er over gepraat).
Impact op zelfstandigen zou minimaal zijn. Circulatieplan heeft de stad veel aangenamer gemaakt en zet voor mij een voorbeeld van hoe de toekomst van een stad er onder meer moet uitzien. Je kan niet voor iedereen goed doen, maar dit was een beslissing waar de grote meerderheid van de Gentenaars ondertussen tevreden over is. Ik ken zelfs niemand in mijn vriendenkring die geen fan is.
 
Impact op zelfstandigen zou minimaal zijn. Circulatieplan heeft de stad veel aangenamer gemaakt en zet voor mij een voorbeeld van hoe de toekomst van een stad er onder meer moet uitzien. Je kan niet voor iedereen goed doen, maar dit was een beslissing waar de grote meerderheid van de Gentenaars ondertussen tevreden over is. Ik ken zelfs niemand in mijn vriendenkring die geen fan is.
Zeg dat maar tegen de zelfstandigen die er een grote impact van hebben. Ik weet zelfs eentje waarvan de omzet bijna gehalveerd is doordat de klanten serieuze omwegen moesten doen om tot hun winkel te komen.

Er zullen vast veel voorstanders zijn ook, anders krijg je zo'n groot plan er niet door. Maar het zijn dus zeker niet enkel de niet-Gentenaren die er over klagen.
 
En oja, de Gentse Feesten zeggen mij nog bitter weinig, veel te druk, te veel zat volk, teveel aanschuiven overal, te duur, te veel agressie,... nee, niet meer voor mij jammer genoeg.

Er werd vroeger ook veel gedronken op de Gentse Feesten, maar bij velen was het wel gemixt met wat cultuur (concerten, theater, …) en een restaurant enzo…

Terwijl nu komen er velen naar daar gewoon om uit te gaan, ttz zich te bezatten en agressie. En wees er maar zeker van dat ze niks gezien hebben van de activiteiten zelf…
 
Ik hoor toch ook wel veel Gentenaars klagen. Bv de stadshal, geen enkele Gentenaar die ik persoonlijk gesproken heb is daar positief over. Of het circulatieplan, even met de auto ergens heen binnen Gent is lastig geworden.

Bullshit die je enkel hoort van mensen die niet in Gent wonen. Je kan nog steeds perfect rechtstreeks van uw dorp in Limburg of West-Vlaanderen helemaal tot knal in het centrum van Gent rijden met de auto in één van de vele parkings.
Enkel het doorgaand sluipverkeer door de stad werd aangepakt.

Dus zaken die vroeger gewoon onder woon-werk routes gedaan konden worden, vereisen nu een hele ommetoer.

Dat is vast heel lastig, zo met de auto de stadsring moeten nemen i.p.v. door het centrum. Hopelijk heeft niemand een spierverrekking opgelopen van op het gaspedaal te moeten duwen.

Ook veel zelfstandigen in Gent die daar énorme last van ondervonden hebben de eerste jaren dat het ingevoerd werd (ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, al even niet meer met hen er over gepraat).

1) De grootste schade die werd aangericht was de oppositie (lees: N-VA) die het continue giftige narratief in de wereld pompte dat "Gent niet meer bereikbaar is!" om zichzelf te profileren als de conservatieve, stoere auto-partij. Elke buitenstaander (tot en met mijn eigen ouders) had een irrationele schrik opgelopen om nog met de auto naar Gent te komen.
Tot je gewoon eens uw auto nam. Dan kom je Gent binnenrijden, volg je gewoon de (sporadisch gewijzigde) verkeersborden. En... bleek er niets aan de hand te zijn.
Het gespuide gif van de N-VA was zo intens en hardnekkig dat de stad tot op vandaag blijkbaar nog steeds met een imagoprobleem kampt, terwijl er helemaal niets aan de hand is. Dat erkent intussen zelfs Anneleen Van Bossuyt (N-VA) zelf.:

Gent is niet ‘onbereikbaar’, maar dat zit wel in de hoofden: knoert van imagoprobleem blijft stad achtervolgen

Een echt probleem is er nochtans niet. Daar is ook oppositiepartij N-VA het ondertussen mee eens, benadrukte Anneleen Van Bossuyt in de gemeenteraad. Gent bereiken is redelijk eenvoudig, op enkele heel erg drukke dagen na. “Zodra de mensen hier zijn, is hun ervaring vaak anders dan hun idee.”

Degoutante streken van de oppositie die de stad kapot maken.

2) Heel veel zelfstandigen die het sowieso lastig hadden (door Corona, door e-commerce, of gewoon door slecht hun bedrijf te runnen) hadden plots een makkelijke zondebok gevonden. Plots was elk faillissement in de Gentse binnenstad de schuld van "het circulatieplan", stevig geholpen door het narratief van de N-VA.
In geen enkel van die schreeuwerige krantenartikels stond een onderbouwing van die loze uitspraken van die groep gefrustreerde failliete ondernemers. Maar het valse narratief van de oppositie leek bewaarheid te worden, en de twee leugens versterkten elkaar in een negatieve spiraal tot een self-fullfilling prophecy. Al heb ik het idee dat we er bijna vanaf zijn. Op nog enkele mensen van populistisch-rechts allooi die van buiten Gent komen en willen bashen.

En met dit antwoord heb ik al mijn Deel I neergeschreven van waarom ik zo van deze stad hou. Hier durven we tegen de stroom invaren, als we ervan overtuigd zijn dat het anders en beter kan. Hier is nog plaats voor positief idealisme én tonen we dat het werkt. Filip Watteeuw is het type politieke leider die we ook dringend nodig hebben in de nationale politiek door zijn lef om onpopulaire maatregelen te durven nemen in het maatschappelijk belang.
Het aantal fietsverplaatsingen is samen met de leefbaarheid van de stad spectaculair gestegen. Gent fungeert momenteel als schoolvoorbeeld voor de broodnodige modal shift in steden over heel de wereld, waar het circulatieplan slechts een deel van uitmaakt.
 
Laatst bewerkt:
Bullshit die je enkel hoort van mensen die niet in Gent wonen. Je kan nog steeds perfect rechtstreeks van uw dorp in Limburg of West-Vlaanderen helemaal tot knal in het centrum van Gent rijden met de auto in één van de vele parkings.
Enkel het doorgaand sluipverkeer door de stad werd aangepakt.
Lees je eigenlijk wel wat je quote? Ik zeg letterlijk dat dit van Gentenaars komen.

En mijn vb over een zelfstandige komt onder andere van een bakker. Wat toch een vrij stabiele zaak is die geen invloed heeft van e-commerce.
Corona is pas later gekomen.
Maar laat je dat niet weerhouden om weer te bashen op N-VA :)
 
En nu meer algemeen:

Al sinds mijn 16 jaar, wanneer mijn oudere broer er op kot zat, werd ik aangetrokken door het enorm rijke nachtleven van deze stad. Tussen mijn 16 en 18 zo vaak als mogelijk naar feestjes geweest in het Gentse zoals City Queens, TMF Coolsweat, StarWarz, I Love Techno, ... Veel goede momenten meegemaakt. En ik herinner mij al vanaf deze periode de leuke sfeer die in Gent hangt.

Dan vanaf mijn 18de op kot gegaan (omgeving Hoogstraat) en de tijd van mijn leven meegemaakt. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om na mijn studies terug naar dat West-Vlaams boerenhol te gaan trekken. What the fuck zou ik daar gaan zoeken? Voetballen onder de kerktoren? De jaarlijks polonaise op de plaatselijke kermisfuif? In het rijtje staan aanschuiven bij die ene plaatselijke schone van het dorp, waar na verloop van tijd iedereen al eens had opgezeten?

Dan 5 jaar een appartement gehuurd in het centrum van Gent, omgeving Kouter. Ook een zalige tijd: na het werk ene gaan drinken in het centrum, blijven hangen bij vrienden tot gat in de nacht, ... Een studentenleven light als het ware. Nu al 6 jaar iets gekocht in een deelgemeente van Gent, nog steeds op 10 minuten fietsen van het centrum.
Uit deze werkperiode heb ik geleerd dat Gent buiten zijn studentenleven ook een heel leuke stad is. Deze stad is heel tolerant wat er allemaal mag en kan georganiseerd worden: ooit eens in het midden van de dag op een techno-feest gestoten onder de Sint-Michielshelling. Of dat techno-feest onder het viaduct van de E17. :love:Een openlucht drum & bass feest in het Citadelpark. Enzovoort.
Verder, alleen de interessantste mensen bleven hangen in de stad. De idealisten, de alternatieven, de ambitieuzen, de ondernemers, buitenlandse expats via ons werk, ... Mede ook door het feit dat Gent een zeer goede voedingsbodem lijkt te zijn voor de vele start-ups en techbedrijven. Geen enkele Belgische stad kent zoveel start-ups. Gent ademt gewoon die progressieve mix van ecologie en ondernemerschap, helemaal conform mijn politieke voorkeuren.
Wat minder mijn politieke voorkeur geniet is de relatief grote groep extreem-linksen die zich in deze stad bevinden. Maar ik apprecieer hun rebellie wel:
- Op de Gentse Feesten een halve gare die vanop een aftandse remorque staat te roepen dat de huizenprijzen veel te duur zijn in Gent. Ik ben het niet eens met de boodschap, maar toch: respect voor je rebellie kerel. Ik loop er met enige sympathie voorbij, en met een brede glimlach op mijn gezicht denk ik: "Heerlijk, only in Ghent".
- Fake en afwasbaar bloed gieten over SUV's in de stad. Ik ben het niet eens met de werkwijze maar toch apprecieer ik dit soort rebellie.
- Fietsapplaus-acties. Beetje lame, zou er zelf nooit aan meedoen, ... Maar vind het wel fantastisch dat die mensen dat doen.
- Enzovoort.

Ik kan wel zeggen dat ik een trotse Gentenaar ben en vereenzelvig mij graag met deze stad. De mensen maken deze stad jong, dynamisch, progressief, idealistisch en ondernemend.
 
Alsof de meerderheid van de bevolking daar al 20jaar was blijven plakken na de studies, maar nog altijd dachten dat ze 21 waren. En dan heb ik de bek nog niet geopend over de studenten, die toch echt van een compleet ander allooi zijn dan die uit Leuven precies. Vooral die rond de Blandijn, mijn God.
Dit is anders dan Overpoort publiek ? En idd, op andere plekken zeggen ze 'studententijd gedaan, nu wordt ik een verantwoordelijk persoon'. Hier en daar een uitzondering gelaten (West-Vlamingen, geruite hemdjes graaiers) is de doorsnee Gentenaar geen workaholic.
 
Gent, mijn favoriete stad. Alhoewel ik er nooit zou willen wonen (liever midden in de natuur), ga ik er bijna maandelijks wel eens langs. Jaarlijks zijn we ook altijd op de kerstmarkt. Jammer dat het de laatste jaren zo druk aan het worden is. Tegen de middag mag je tegenwoordig al aanschuiven aan het Zuid.

Leuke plekjes om te gaan eten : Mosquito Coast, Kin Khao, Amatsu, Malcontenta ... Of iets gaan drinken in de Trollenkelder :)
 
Lees je eigenlijk wel wat je quote? Ik zeg letterlijk dat dit van Gentenaars komen.

En mijn vb over een zelfstandige komt onder andere van een bakker. Wat toch een vrij stabiele zaak is die geen invloed heeft van e-commerce.
Corona is pas later gekomen.
Maar laat je dat niet weerhouden om weer te bashen op N-VA :)
Bakker die last heeft van het circulatieplan terwijl werkelijk élke bakker in Gent gemakkelijk te doen is met de fiets. Genoeg bakkers hier waar het aanschuiven is in de rij omwille van de uitstekende kwaliteit. Dus ik zou ook gokken dat die zijn dalende business aan andere factoren ligt/lag
 
Zelf ook een 8-tal jaar in Gent gewoond en moet zeggen dat ik het toch wel mis. Heel aangename en rustige stad om te wonen (zeker als je wat meer op de rand woont). Ook gewoon vanalles te doen voor iedereen. Ik heb in veel zaken interesse dus als ik wou kon ik gewoon elke avond ergens naartoe hiervoor. Dat heb ik nu toch wel veel minder sinds ik tegen Brussel woon. Daar is ook veel te doen maar ik heb daar op een of andere manier precies minder connectie mee (en ik moet er een trein voor nemen ook). Ik werk wel nog steeds in Gent en ben er nog altijd 3 dagen per week te vinden.

Als ik ooit terug verhuis (kopen dan) dan zal het waarschijnlijk wel in die buurten zijn.
 
Bullshit die je enkel hoort van mensen die niet in Gent wonen. Je kan nog steeds perfect rechtstreeks van uw dorp in Limburg of West-Vlaanderen helemaal tot knal in het centrum van Gent rijden met de auto in één van de vele parkings.
Enkel het doorgaand sluipverkeer door de stad werd aangepakt.



Dat is vast heel lastig, zo met de auto de stadsring moeten nemen i.p.v. door het centrum. Hopelijk heeft niemand een spierverrekking opgelopen van op het gaspedaal te moeten duwen.



1) De grootste schade die werd aangericht was de oppositie (lees: N-VA) die het continue giftige narratief in de wereld pompte dat "Gent niet meer bereikbaar is!" om zichzelf te profileren als de conservatieve, stoere auto-partij. Elke buitenstaander (tot en met mijn eigen ouders) had een irrationele schrik opgelopen om nog met de auto naar Gent te komen.
Tot je gewoon eens uw auto nam. Dan kom je Gent binnenrijden, volg je gewoon de (sporadisch gewijzigde) verkeersborden. En... bleek er niets aan de hand te zijn.
Het gespuide gif van de N-VA was zo intens en hardnekkig dat de stad tot op vandaag blijkbaar nog steeds met een imagoprobleem kampt, terwijl er helemaal niets aan de hand is. Dat erkent intussen zelfs Anneleen Van Bossuyt (N-VA) zelf.:

Gent is niet ‘onbereikbaar’, maar dat zit wel in de hoofden: knoert van imagoprobleem blijft stad achtervolgen



Degoutante streken van de oppositie die de stad kapot maken.

2) Heel veel zelfstandigen die het sowieso lastig hadden (door Corona, door e-commerce, of gewoon door slecht hun bedrijf te runnen) hadden plots een makkelijke zondebok gevonden. Plots was elk faillissement in de Gentse binnenstad de schuld van "het circulatieplan", stevig geholpen door het narratief van de N-VA.
In geen enkel van die schreeuwerige krantenartikels stond een onderbouwing van die loze uitspraken van die groep gefrustreerde failliete ondernemers. Maar het valse narratief van de oppositie leek bewaarheid te worden, en de twee leugens versterkten elkaar in een negatieve spiraal tot een self-fullfilling prophecy. Al heb ik het idee dat we er bijna vanaf zijn. Op nog enkele mensen van populistisch-rechts allooi die van buiten Gent komen en willen bashen.

En met dit antwoord heb ik al mijn Deel I neergeschreven van waarom ik zo van deze stad hou. Hier durven we tegen de stroom invaren, als we ervan overtuigd zijn dat het anders en beter kan. Hier is nog plaats voor positief idealisme én tonen we dat het werkt. Filip Watteeuw is het type politieke leider die we ook dringend nodig hebben in de nationale politiek door zijn lef om onpopulaire maatregelen te durven nemen in het maatschappelijk belang.
Het aantal fietsverplaatsingen is samen met de leefbaarheid van de stad spectaculair gestegen. Gent fungeert momenteel als schoolvoorbeeld voor de broodnodige modal shift in steden over heel de wereld, waar het circulatieplan slechts een deel van uitmaakt.
Hetgeen mij ongelofelijk stoort aan het circulatieplan is dat ze auto's zoveel mogelijk weren (fair enough, is een beleidskeuze), maar dat het openbaar vervoer er totaal niet op ingesteld is. Als ik op een zaterdag iets wil gaan eten of naar de cinema wil of whatever is u laatste tram om pakweg 23u15 (!). Dat is véél te vroeg om mensen te overtuigen om u aan de rand te parkeren en hun avond nog te spenderen in u binnenstad.

Antwerpen bv is tot 1 uur, wat al veel schappelijker is. Nu ben je quasi verplicht om tot int stad te rijden, op te passen voor elke knip (ze hebben mij liggen gehad bij die fameuze aan de Kouter) en dan nog eens dure parking te betalen die ook nog eens gaat opslaan vanaf oktober.

Is het allemaal onoverkomelijk, tuurlijk niet. Maar zorg dat die twee uur extra openbaar vervoer erbij komen op zaterdag en zondag, en ge hebt een binnenstad die ineens een pak aantrekkelijker wordt. Nu is het telkens rekenen hoe laat iets gedaan is, ongemakkelijk op u stoel zitten schuifelen als u dessert niet vlot genoeg komt, of een uitnodiging afslaan om nog kort door te zakken na een gezellige avond.

Voor de Kinepolis bv is het voor mij pakweg interessanter om naar Brugge te gaan (+9 minuten) of de cinema in Terneuzen (+4 minuten) omdat ik daar mijn auto gewoon gratis aan de cinema drop en vlot op en af de hoofdbaan ben. Da's ridicuul gezien de extra afstand, maar ik heb het wel al gedaan (ja, ik weet het, met mijn gratis bedrijfswagen is het makkelijk praten en is vlotheid het enige criterium)

Dat de leefbaarheid ín de stad gestegen is wil ik gerust aannemen. Maar de verbinding met de randgemeenten is gewoon afschuwelijk slecht en dat is iets wat Antwerpen honderd keer beter doet. Als je de grote(re) buitenrand naar je stad wil krijgen zit daar heel veel winst nog.
 
Hetgeen mij ongelofelijk stoort aan het circulatieplan is dat ze auto's zoveel mogelijk weren (fair enough, is een beleidskeuze), maar dat het openbaar vervoer er totaal niet op ingesteld is. Als ik op een zaterdag iets wil gaan eten of naar de cinema wil of whatever is u laatste tram om pakweg 23u15 (!). Dat is véél te vroeg om mensen te overtuigen om u aan de rand te parkeren en hun avond nog te spenderen in u binnenstad.

Antwerpen bv is tot 1 uur, wat al veel schappelijker is. Nu ben je quasi verplicht om tot int stad te rijden, op te passen voor elke knip (ze hebben mij liggen gehad bij die fameuze aan de Kouter) en dan nog eens dure parking te betalen die ook nog eens gaat opslaan vanaf oktober.

Is het allemaal onoverkomelijk, tuurlijk niet. Maar zorg dat die twee uur extra openbaar vervoer erbij komen op zaterdag en zondag, en ge hebt een binnenstad die ineens een pak aantrekkelijker wordt. Nu is het telkens rekenen hoe laat iets gedaan is, ongemakkelijk op u stoel zitten schuifelen als u dessert niet vlot genoeg komt, of een uitnodiging afslaan om nog kort door te zakken na een gezellige avond.

Voor de Kinepolis bv is het voor mij pakweg interessanter om naar Brugge te gaan (+9 minuten) of de cinema in Terneuzen (+4 minuten) omdat ik daar mijn auto gewoon gratis aan de cinema drop en vlot op en af de hoofdbaan ben. Da's ridicuul gezien de extra afstand, maar ik heb het wel al gedaan (ja, ik weet het, met mijn gratis bedrijfswagen is het makkelijk praten en is vlotheid het enige criterium)

Dat de leefbaarheid ín de stad gestegen is wil ik gerust aannemen. Maar de verbinding met de randgemeenten is gewoon afschuwelijk slecht en dat is iets wat Antwerpen honderd keer beter doet. Als je de grote(re) buitenrand naar je stad wil krijgen zit daar heel veel winst nog.

Er rijden toch nachtbussen tot 1u 'snachts in Gent?

N1 rijdt naar Flanders Expo P+R
N17 naar Oostakker P+R
N4 naar Moscou

Voor sommige randgemeentes is het niet zo super
 
Voor de Kinepolis bv is het voor mij pakweg interessanter om naar Brugge te gaan (+9 minuten) of de cinema in Terneuzen (+4 minuten) omdat ik daar mijn auto gewoon gratis aan de cinema drop en vlot op en af de hoofdbaan ben. Da's ridicuul gezien de extra afstand, maar ik heb het wel al gedaan (ja, ik weet het, met mijn gratis bedrijfswagen is het makkelijk praten en is vlotheid het enige criterium)
ik kan mij vergissen (ik ga gewoon te voet naar daar), maar aan de Kinepolis Gent is toch ook gratis parking, direct aan de R40?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan