Sporten of niet

Sport jij?


  • Totaal aantal stemmers
    182
Ik heb met mijn antwoord absoluut niet willen zeggen dat "topsport" ongezonder is dan "niet sporten", maar eerder wat jij aangeeft
En er is zeker een verschil van sport tot sport denk ik.
Ben Moon is één van de beste klimmers uit de jaren 90. Die kerel is nu 57, dan denk ik dat het duidelijk is dat die heel wat gezonder is dan de gemiddelde 55+er. Maar dat is dus klimmen: geen zware impact op gewrichten, geen contactsport. Het is een sport waarin je zowel spiermasse kweekt als cardiovasculaire inspanning, maar geen pure uithoudingssport, waar je uren aan een stuk zware inspanningen doet en gewrichten "slijt"
Die kerel beklom op 50-jarige leeftijd nog een 9a/5.14d klim. Er zijn wereldwijd maar 600 klimmers die ooit zo'n klim opgeraakten.

Neem dan een bodybuilder of een bokser als tegenvoorbeeld, zou ik zo zeggen
 
Ik sport omdat het gezond is. Omdat ik daar mentaal ook heel veel deugd van heb. Omdat het fijn voelt om fit te zijn. Omdat ik beter slaap.

Het voelt in mijn hoofd ook fijn om voorbereid te zijn op zaken waar ik misschien nooit mee te maken zal hebben. Langer m'n adem kunnen inhouden. Een goede conditie om te kunnen lopen. Kracht genoeg hebben om mezelf ergens op te trekken. Enz.
 
Beetje een haat/liefde verhouding met sport.

Vroeger altijd getennist en gevoetbald. Bij aanvang hogere studies gestopt met alle competitie sport. Wel gestart met cafévoetbal vanaf die moment met een stuk of 10 goeie vrienden, dus super plezant.

Een dikke 10 jaar geleden ook beginnen golfen. Tegenwoordig zal het al veel zijn als ik 5 keer kan gaan op een jaar :) Ben afgelopen jaar welgeteld 2 keer gaan golfen. Vroeger uren op de driving range versleten, was echt heel chill. Blijven steken op hcp 18. De grote droom is om met mijn vader elk jaar of om te 2 jaar een dikke golfvakantie te doen, maar de financiën laten het voorlopig nog niet toe :p

Sinds corona (en ongetwijfeld ook de geboorte van mijn eerste kind) amper nog gevoetbald, misschien hoop en al nog 10 matchen. Ik mis het wel, en het doel is om dat volgend seizoen weer op te pikken. Probleem is dat ik nu na 2 minuten pompaf ben, vroeger was dit pas na 5 minuten. Werk aan de winkel dus.

Vorig jaar in de zomer een koersfiets gekocht. Vrij weinig gefietst tot nu toe, maar probeer nu toch wekelijks met enkele vrienden een toerke te rijden als het weer het toelaat. Ondertussen ook een Zwift HUB gekocht, wel nog niet uitgepakt :unsure:

Ben wel een zeer lui persoon. Dus die stap van te gaan fietsen is altijd een serieuze drempel. Ik heb chance dat mijn kameraden mij wat meeslepen. Zelfde met voetbal. Match is altijd op zondag om 9u30. Dat was altijd een gesleur om toch maar te gaan. Vandaar de laatste jaren ook serieus verwaterd. Mijn conditie is dan ook rampzalig. Als je 10 jaar lang amper nog beweegt/iets van sport doet is dat wel te verwachten natuurlijk. Bureaujob, roken en drinken helpen ook niet.

Mijn figuur is nog oké, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Ik zou dus wel graag mijn conditie wat opkrikken en misschien ooit eens een marathon lopen / één of andere berg op fietsen. Nog niets concreet gepland.
 
Ik sport omdat ik het graag doe, omdat het gezond is en zodat ik zou kunnen eten en (vooral) drinken wat ik wil.
Ik heb een aantal jaren voetbal en hockey, allebei in club, gecombineerd. Heb ook een aantal jaren judo gedaan. Dan vanwege tijdsgebrek en te drukke andere bezigheden is het momenteel enkel nog maar fitness (50-50 cardio en lifting) en om de 1 à 2 weken een padelmatch/-tornooi.

Vroeger lagen mijn prioriteiten eerder bij het 'sociaal' sporten (om met vrienden te doen), nu om er fysiek goed uit te zien, een goede conditie te blijven hebben en voor de mentale voordelen. Ik heb tot nog toe nooit de neiging gehad om snel dik te worden (ask me again als m'n metabolisme begint te vertragen), maar ik heb tijdens de corona toch wel gemerkt dat ik de combinatie van niet sporten en wijntjes & 'bourgondisch' leven niet jarenlang kan aanhouden zonder dat het lichaam van de gemiddelde 30+ heteroman om de hoek komt loeren. :oi22: Gelukkig maakt sporten mij blij, so.
 
Vroeger als kind wel enkele seizoenen in een voetbalclub gezeten en dan een paar keer gaan tennissen als schoolsport maar verder niet echt iets.
Dan een goede 5 jaar geleden beginnen klimmen (als afleiding) omdat m'n relatie toen net gedaan was. Dat was de beste beslissing ooit.
Wat in het begin enkel zaalklimmen was werd al snel rotsklimmen (ardennen) en dan ook multipitch klimmen (alpine) in prachtige setting (bergen).
Zaalklimmen deed ik toch wel minstens 3 keer per week. In het begin zat ik praktisch elke dag in de zaal.

Ondertussen ook begonnen met powerlifting, wat erg verslavend is! Het klimmen is iets minder frequent geworden maar nog steeds wekelijks.

Ik sport dus omdat het leuk is. Dat het gezond is, is een leuke plus maar dat is voor mij niet dé reden waarom ik zou sporten.
 
Hoe ziet er dat dan uit volgens u?

Kwestie dat ik een vergelijkingspunt heb.

USA-Frontmanmain.jpg.jpg


Die haarlijn is wel iets te optimistisch heb ik zo de indruk, maar bon.
 
Als kind nooit aan sport gedaan. Het was net geen actieve tegenwerking van mijn ouders (mijn vader was 's avonds of zaterdag nooit thuis en mijn moeder heeft geen rijbewijs, dus ik zou alles met de fiets moeten gedaan hebben. In het lager mocht ik dat niet en in het middelbaar zat ik dan al te veel achterop qua niveau om nog iets te beginnen). In het zesde middelbaar de 25-minuten looptest moeten doen en toch nog ergens goed in de 4000 meter beland. Stekkemager dus ik kon wel lopen, maar daarna drie dagen bijna niet kunnen stappen van de spierpijn.

Fast forward tot na mijn studententijd en die stekkemager was er ook uit. Een 16-jarige mag eten wat hij wil maar een 24-jarige niet echt. Ik begon een buikje te krijgen en als ik dan eens moest fietsen had ik nul uithouding. Had het gevoel op de tweesprong te staan tussen sporten, of een dikzak worden. Het is dat eerste geworden.

Ondertussen eind van de 30 en waar ik in het begin twee of drie keer per week liep is dat nu standaard 5 of 6 keer, en deftige afstanden. Het blijft recreatief niveau maar ik loop veel beter dan dat manneke van 16, steevast een van de laatste om gekozen te worden tijdens LO, had kunnen denken.
Dusja. Waarom beginnen lopen: om te kunnen eten wat ik wou. Waarom blijven lopen: omdat ik het graag doe.

Trouwens, buiten gespierde benen zie ik er denk ik redelijk 'gemiddelde 30+ heteroman' uit. Alleen kan ik 100 kilometer lopen en de gemiddelde heteroman niet.
 
Ik sport omdat het gezond is. Omdat ik daar mentaal ook heel veel deugd van heb. Omdat het fijn voelt om fit te zijn. Omdat ik beter slaap.

Het voelt in mijn hoofd ook fijn om voorbereid te zijn op zaken waar ik misschien nooit mee te maken zal hebben. Langer m'n adem kunnen inhouden. Een goede conditie om te kunnen lopen. Kracht genoeg hebben om mezelf ergens op te trekken. Enz.
Ik heb bovendien ook nooit een sport gedaan als kind/jonge tiener. Werd ook altijd als laatste gekozen in de L.O. lessen. Enkel in gymnastiek blonk ik uit en was ik bij de eersten van de klas.

Op m'n 16 beginnen fitnessen. 18 beginnen kickboxen.
Van 21 tot 23 in een zwart gat gesukkeld. Niets meer van sport en vooral veel uitgaan, vettig eten en drank.

Daarna draad weer opgepikt in de fitness. Kickbox en lopen terug opgepikt. 16 kg eraf gesmeten in 6 maanden dankzij voeding en het Insanity programma.

Sinds de kinderen er zijn heb ik de fitness ingeruild voor calisthenics in mijn tuin. Ik ga nog steeds boksen en recreatief lopen.

Het is nooit te laat om te beginnen met sport.
 
Het is nooit te laat om te beginnen met sport.

Het is wel zo dat je best voor je 40ste toch in actie schiet.
Want vanaf een bepaalde leeftijd heb je een achterstand opgebouwd die nog moeilijk tot niet weg te werken valt.

Het is een vaak gehoord argument dat lopen slecht is voor het gestel.
Nochtans zou ik de mensen die geen hol sport doen en deden geen brood willen geven die op hun 40ste al vanalles mankeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Het is wel zo dat je best voor je 40ste toch in actie schiet.
Want vanaf een bepaalde leeftijd heb je een achterstand opgebouwd die nog moeilijk tot niet weg te werken valt.

Het is een vaak gehoord argument dat lopen slecht is voor het gestel.
Nochtans zou ik de mensen die geen hol sport doen en deden geen brood willen geven die op hun 40ste al vanalles mankeren.

Is juist omgekeerd. Lopen zorgt voor een hogere botdichtheid wat osteoporose tegen gaat.
 
Het is een vaak gehoord argument dat lopen slecht is voor het gestel.
Nochtans zou ik de mensen die geen hol sport doen en deden geen brood willen geven die op hun 40ste al vanalles mankeren.
Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Het kunnen verschillende factoren zijn waarom iemand vanalles mankeert op zijn 40ste, net zoals lopen niet altijd slecht voor het gestel hoeft te zijn. Er zijn nu eenmaal ook sporten die goed voor het één kunnen zijn en slecht voor het ander.
 
Het is wel zo dat je best voor je 40ste toch in actie schiet.
Want vanaf een bepaalde leeftijd heb je een achterstand opgebouwd die nog moeilijk tot niet weg te werken valt.
Hangt toch echt van sport tot sport af en wat uw doelen zijn.

Als je op uw 40ste wilt gaan turnen, moet je niet verwachten dat je hetzelfde zal kunnen als iemand van 16jaar.

Of als je met gevechtsport begint moet je niet verwachten dat je je kunt meten met een jongere die het al jaren doet.

Bij sommige sporten is kan ook zijn dat je nooit de reflexen zal hebben, omdat je er later mee begonnen bent en die je die achterstand niet meer kunt wegwerken.

Anderzijds als je enkel sport om op hoog niveau mee te kunnen, vrees ik dat je je motivatie snel zal kwijt geraken.
 
Terug
Bovenaan