Sporten of niet

Sport jij?


  • Totaal aantal stemmers
    182
Ikzelf heb het gewoon niet in mijn genen zitten. Van thuis uit werd er totaal niet gesport en op school bakte ik er niets van. Ik was de kerel die als laatste werd uitgekozen om in een team te zitten. En ik zag het ook gewoon niet zitten. Ik heb nog letterlijk tegen mijn leraar LO gezegd dat hij maar een nul moest geven want ik ging echt niet over de plint springen waar ik net iemand in had zien crashen.

Na het school ben ik even sportief geweest doordat ik met de fiets naar het werk ging (15km enkele rit), waarbij ik met een goedkope gewone fiets er in slaagde om brommertjes van 25km bij te houden. Of ik stelde me doelen om telkens de bus weer in te halen waarbij ik er alles uit perste en soms bijna moest kokhalzen van de inspanning. Rond die periode ben ik ook onder invloed van een goede vriend beginnen fitnessen (vooral kracht), want daarvoor kon ik amper een pot confituur open draaien.
Het fietsen is echter gestopt zodra ik een auto had en dat trainen heb ik nog een jaartje volgehouden. Ik ben dan echter in ploegen beginnen werken en dan werd het veel moeilijker om me op te pakken en er naar toe te gaan. Die vriend was ondertussen ook gestopt, dus dat hielp ook niet.
Ook later nog enkele pogingen ondernomen om te sporten:
- start to run: wat redelijk goed ging, maar nadat ik dan een zwaar valling kreeg en een tijdje niks meer kon doen, was mijn conditie ook weer nul en de motivatie ver te zoeken. Het feit dat ik het straat uit was en al het gevoel dat ik al een half uur aan het lopen was en het werkelijk nog geen vijf minuten was, hielp niet.
- homegym: eugh, vooral goed om mijn kleren aan te hangen. Stond in dezelfde ruimte als de pc, dus gewoon gamen was leuker.
- Op een bepaald moment terug beginnen fietsen naar het werk voor de gezondheid: ging eigenlijk goed (4 dagen 12km enkele rit, 1 dag moest ik omrijden en was het 20km). Niet zo snel meer als toen ik 18 was, maar toch vlotjes genoeg. Totdat ik na enkele maanden omver ben gereden door een auto. Motivatie om nog te fietsen was natuurlijk ook weer weg, want nu was ik er nog slechter aan toe dan ervoor.
- roeitoestel thuis: dat ging goed toen ik ook naar het werk fietste. Dan kwam ik thuis met de fiets en doordat ik nog in het ritme zat, ging ik direct nog een half uurtje roeien. Na mijn accident met de fiets, stond het stof te happen.
- zwemmen: dit was mijn laatste poging tot sport. Aan het begin lukte het zelfs niet om 2 baantjes in 1x te zwemmen, na een tijdje kon ik mijn half uurtje aan een stuk zwemmen. Maar ik deed het niet graag: het is gewoon saai, ik was aan het vechten met een depressie (en een slecht huwelijk) en het gaf me dus nog meer tijd om na te denken. Het enige wat me afleidde was het feit dat ik moest vechten om het water uit mijn mond te houden en mijn eten in mijn maag (vanalles geprobeerd kwestie van tijdstip om te eten, niks hielp). Dus op een bepaald moment ook gewoon opgegeven.

Nu doe ik dus niks meer van sport. 1x om de zes weken of zo, neem ik de fiets om naar de kapper te gaan en dan is het hijgen en puffen om er te geraken. :p Ik heb overgewicht, maar niet extreem. Sinds ik ook een zittend beroep uitoefen (plus de periode van inactiviteit door depressie ervoor), ben ik gewoon al mijn spieren kwijt. Niet gezond, I know, maar ik vind totaal geen motivatie om mezelf in het zweet te werken.

Wat ook niet helpt is dat ik buiten een betere uithouding en spieren, nooit echt voordelen heb gevonden aan sport.
Fietsen in de winter of in de regen: je start met een sjaal, muts, handschoenen en dan halverwege moet je dat allemaal gaan uitdoen, want je krijgt het warm door de inspanning.
Sporten zoals zwemmen en lopen zijn gewoonweg saai. Het geeft me te veel tijd om te denken en in mijn geval is dat niet goed. Lopen kan ik sowieso niet meer door mijn fietsaccident, want er is iets mis met mijn voet en als ik die te zwaar belast, kan ik 'snachts niet meer slapen van de pijn.
Ik krijg geen energie van te sporten. Ik ben nog in slaap gevallen in de fitness tijdens de minuut rust tussen 2 sit-ups reps. Uithouding ja, meer energie nee.
En dan ook al het ongemak van het zweten waardoor mijn voorhoofd enorm begint te jeuken. (allergisch aan mijn eigen zweet, oh joy)

TL;DR: ik heb er gewoon de motivatie niet voor. Ik weet dat ik het beter zou doen, maar al de ongemakken (zweten, omkleden, de tijd die je er aan spendeert) en mijn eigen luiheid, zorgen ervoor dat ik er nul goesting voor heb.
Dus in mijn ogen is het meer dan 'prioriteiten', het zit echt gewoon niet in mij.
 
Ik ben ook niet sportief aangelegd, werd ook niet speciaal aangemoedigd van thuis uit. Ik kon ook niet over de bok springen of hoogspringen.

Op mijn 18de wel begonnen met mountainbiken, recreatief nog altijd maar kon dan wel eens 100 km rijden of 50 in de Ardennen als mijn conditie wat was opgebouwd. Maar ook daar niet echt aanleg voor moeilijke afdalingen al kan je daar wel wat op trainen.

2 kinderen later ligt dat allemaal weer stil, misschien over een paar jaar de draad terug oppikken.

Sporten is geen verplichting he, maar kan wel deugd doen achteraf ook al had je geen zin om uit de zetel te komen. Het moet allemaal niet veel zijn he, leg de lat niet te hoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vroeger de gekende excuses met zware obesitas: het kost tijd, het is niet leuk, schaamte, het doet pijn,...
Dan toch gestart met fitnessen en het geluk gehad op de fitness te belanden in een toffe sociale bende.
Gestopt door mijn burn-out waar extra fysieke inspanningen puur qua energie niet mogelijk waren en dat gedurende jaren. Ik miste het wel want was een groot stuk van mijn sociaal leven ook, maar het was onmogelijk.

Vorig jaar weer wat slecht nieuws op fysiek vlak gehad, gecombineerd met wat bij te komen na de scheiding terug de stap gezet naar de fitness.
Qua gewicht gewoon mijn stappen opgedreven naar 12-14k/dag en de fitness is voor mij meer bedoeld om de gewrichten te onderhouden zodat ik daar de aftakeling hopelijk wat kan vertragen.

Ook nooit gesport als kind of een voorbeeld gehad hierin, enige sport die ik wilde doen als tiener was basketbal maar dat mocht niet van thuis uit "want dat is niet voor meisjes". :unsure:

Het is makkelijk eens je het structureel in je dag- of werkritme hebt ingepland. Zo sta ik 3-4x per week om 6u30 op de fitness als de dochter bij haar papa is. Voor wandelingen zwier ik die gewoon in een kleuterbugy om na school nog wat kilometers te doen etc.
 
Hier wordt toch vrij actief gesport.
Badminton minstens 2, vaak 3 keer per week. Is voor zowel mij als mijn vrouw een groot stuk sociaal (zo hebben we mekaar ook leren kennen) en onze vriendengroep komt dus ook een groot stuk van daar.

Sinds de geboorte van ons eerste kind ook fitness omdat we iets minder kunnen gaan badmintonnen (vroeger was het altijd samen, nu wisselen we af).

Ik vind het ook oprecht fijn om helemaal kapotgesport een douche te pakken en dan mijn bed in te duiken. Is een gigantische fysieke/mentale uitlaatklep en ik zou het echt niet kunnen missen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Kan je misschien nog toevoegen aan de poll iets in de aard van " ik sport zodat ik kan eten wat ik wil"?


Ik ben opgegroeid met sport, tot mijn 16-17de bestond mijn leven uit trainingen, wedstrijden en school. Dan een zware blessure gekregen waardoor ik verplicht een half jaar op non actief stond. Op die leeftijd mocht ik ook beginnen uitgaan en had ik opeens de vrije tijd ervoor.
Nadien heb ik het sporten niet meer opgepakt op mijn oude niveau.

Nu probeer ik met de fiets te gaan werken en 1 a 2 keer per week met een vriendin te gaan sporten. (Een soort groepslessen, een uurtje springen en squatten enz...)
Ik vind sport nog altijd leuk maar ik moet mezelf wel vaker oppeppen om eraan te beginnen. Ik ben precies toch een pak luier of gemakzuchtiger geworden.
Plus na mijn werkdag en huishoudelijke taken ben ik ook echt gewoon moe.
Mijn grootste drijfveer is nu meer voor de gezondheid maar ook omdat ik graag eet en in mijn kleren wil blijven passen dus ook een beetje ijdelheid.
 
- Voetbal kan ik niet meer missen, speel al van mijn 6 jaar en de laatste 10 jaar bij dezelfde ploeg en dezelfde spelers. Goei vrienden, dikwijls samen pint pakken, jaarlijks voetbal weekend met 20 venten in een chalet.

- Golf, ondertussen al 25 jaar bezig maar laatste 5 jaar te weinig gespeeld. Zowel alleen plezant als in groep

En dan af en toe tennis, padel, squash.
 
Ik heb verkeerd gestemd. =]

Ik heb gestemd op 'ik vind het leuk' en 'omdat het gezond is'.
Dat tweede is eigenlijk niet echt van tel bij mij.

Ik sport (mountainbiken) gewoon omdat ik dat plezierig vind.

Sporten is volgens mij ook nergens voor nodig. Gewoon bewegen is denk ik al genoeg om een gezond leven te leiden. Dus af en toe gaan wandelen en niet voor het minste in de auto kruipen.

Ik zou het ook énorm vervelend vinden als ik op reis zou afzien bij leuke activiteiten (bergwandeling ofzo) omdat ik een couch potato was.


edit: 'naar het werk met de fiets' valt bij mij niet onder sporten, maar onder beweging. Je moet toch al minstens 45 minuten onderweg zijn met de fiets aan een degelijk tempo (lees: hartslag) om te kunnen spreken van sporten ipv bewegen.
 
Ik sport omdat ik het graag doe, en deels omdat het gezond is.

Ik zeg deels, omdat ik op een blauwe maandag in 2004 ben begonnen met krachttraining, wat powerlifting werd in wedstrijdcompetitie. Competitiesport is niet altijd gezond, je moet op een bepaald moment pieken en dan moet je er staan. Ongeacht of je op dat moment ergens wat ontstoken pezen hebt of niet. Eventueel moet je nog snel heel wat afvallen om in je categorie te passen.

Ook heb ik zelf altijd cardio verwaarloosd en deed ik mee bij de zwaargewichten, wat voor een vrij angstaanjagend BMI heeft gezorgd. Nu ik geen wedstrijden doe (en mogelijk ook niet meer zal doen) ben ik dat aan het aanpakken. Maar in de grond doe ik gewoon graag de krachttraining en vind ik cardio saaie boel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Altijd al gesport. Eerst voetbal tot ik 14 was, dan basket op nationaal niveau tot mijn 30ste.

Dan een beetje zoekende geweest naar een sport want lopen ging niet goed meer met mijn knieën door het basketten.

Dan een jaar of 4 krachttraining (maar dan wel extreem incl voeding).
Maar ik voelde dat het op die manier niet zo gezond was voor mijn pezen en gewrichten (vooral polsen en schouders dan). Ook deed ik veel liever een uithoudingssport en zo bij het fietsen beland. Wat in het begin niet evident was als buffel van 98kg.

Nu een jaar of 6 daarmee bezig, wel weer vrij fanatiek met een 12 tal uur per week en alle hebbedingetjes erbij.

Ik doe het omdat ik het mentaal wel nodig heb, vooral in de winter want dan zou ik rap vies gezind rondlopen, ook om @Vrouwtje Theelepel haar reden en vooral ook voor de uitdaging en de competitie om beter te zijn dan de andere. Ik kijk dan ook naar degene die rapper zijn en probeer altijd naar dat niveau toe te werken. De voldoening als dat dan lukt is zalig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik doe niet meer aan sport, maar ik beweeg wel voldoende. Poetsen, de (best wel actieve) hond uitlaten, alle verplaatsingen te voet of met de fiets, dat telt ook op. Ik voel me alleszins fit genoeg.

Ik blijf nu eerder bewust weg van het sporten omdat dat bij mij steeds ongezondere proporties begon aan te nemen. 2x per dag gaan joggen in het weekend; iedere werkdag na het werk, door weer en wind en ook als ik ziek of moe was, ... Ik ben ook een tijd "verslaafd" geweest aan een boksspel. Ik ben me er wel lichtjes bewust van dat het dagelijks poetsen die obsessie een beetje heeft vervangen, maar bon, ik heb nu tenminste een gepoetst huis...

Mijn overige vrije tijd spendeer ik nu liever op een andere manier waarbij ik gewoon kan rusten.
 
Ik sport omdat ik het leuk vind (wandelen en fietsen)
Maar ik sport ook omdat het gezond is (lopen en krachttraining)

Vroeger gebadmintond competitief, in een bescheiden categorie provinciaal kampioen geworden. Dan gaan studeren en mij een paar jaar toegelegd op gewichtheffen aan de toog, maar dat heeft maar een tweetal jaar geduurd, erna een fiets gekocht en regelmatig gefietst.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is dat bullshit?

Als ik kon eten zonder bijkomen zou ik waarschijnlijk minder sporten. 🤷
Het concept eten wat je wilt en de calorieën er af sporten bestaat niet.
Als je elke dag ongezonde brol naar binnen werkt, word je dik. Ongeacht hoeveel je sport.

Als 'eten wat ik wil' voor jou twee prince-koeken per dag betekent is dat iets anders. Maar dat is niet echt wat geïmpliceerd wordt met die stelling.
 
Altijd wel iets gedaan. Basketbal, capoeira, boksen, klimmen etc etc. Laatste 10tal jaar voornamelijk wel duursporten. Veel gelopen, veel zwemmen. Lopen door een enkelbreuk en een hernia even opzij moeten zetten. Word nog steeds afgeraden. Mis ik wel. Zwemmen zou ik niet meer zonder kunnen. Niks beter dan zwemmen. Nu doe ik voornamelijk veel krachttraining thuis om de rug te onderhouden. Zal ik nooit fan van worden. Maar het moet. Zou graag nog eens iets in clubverband doen. Iets "grapple" related. Dringend eens werk van maken. Elke dag ook wel uurtje of meer wandelen met de hond. En dan goed ruw spelen met die knul. Leuk voor ons beide.

Ik ben ook veel te ijdel om apathisch oud te worden. Ik heb al heel wat mensen oud zien worden. En het verschil tussen degene die de moeite deden om fit te blijven en degene die van hun zetel een levenspartner hebben gemaakt, is in vele gevallen, gruwelijk hard.

Ik heb gelukkig ook goede genen, wat natuurlijk helpt. Tijdens een reis naar Sardinië op mijn 34 lengtes voor de eerste keer echt eens bijgekomen. En dat was er na een 10tal dagen zonder proberen eigenlijk terug af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Sporten liep vroeger niet van een leien dakje. Nu vind ik het leuk en gezond, al moet ik de eerste 20 minuten tanden bijten om op dreef te geraken. Ik hou enkel van outdoor sporten. Binnen sporten vind ik zinloos en onnatuurlijk
* Van mijn 5-12jr, alles geprobeerd, balsporten: niks voor mij, Gevechtsporten: muffe zalen, blote voeten, contact met anderen, niks voor mij. Turnlessen verschrikkelijk, ik kon niet om met die onaangename warmte van de sporthal. Zwembad: tenenkrullend, vol smetvrees op de vloer lopen.
*Op mijn 12 jaar beginnen mtb-en, nadien betere fiets op 14 jr en in club, tot mijn 17, dan beginnen uitgaan en gestopt omdat die die-hards altijd om 7u op toertocht vertrokken en ik niet de courage had.
* Op mijn 18 jaar nog beginnen roken, pff wat een spijt heb ik hier van.
* Van mijn 23-27 paard gereden.
* Op mijn 27 volledig gestopt met roken
* Op mijn 34 terug beginnen mtb-en, dit doe ik echt graag. Nu 7 maand weer bezig. Ik hou ook nog van suppen (meer en rivier) en wandelen. Zolang het maar in de natuur is. Ik heb een paar persoonlijke doelen die ik nog wil doen: Ventoux, Transalp, etc...
 
Omwille van een spieraandoening is het sporten hier beperkt. Niet dat dat een spectaculaire aandoening is, ik zit niet in een rolstoel of zo (wel nog een periode in gezeten als kind). Er zijn gewoon bepaalde limieten waar mijn lichaam niet over kan zonder de ene blessure na de andere te krijgen, ook met correcte training en opbouwen, en die limiet ligt veel lager dan bij de gemiddelde mens.

Concreet: Regelmatig fietsen naar het werk, dat is 50 km per werkdag maar dan wel op een elektrische fiets. Niet-elektrisch zou ook wel lukken maar dan veel minder frequent en met veel meer recuperatietijd, ik fiets dan liever regelmatiger. Af en toe eens wat langere afstanden (een kleine 100 km). Mijn lichaam kan veel beter tegen langdurige lichte inspanning dan tegen pieken. Vroeger nog gaan lopen, ik heb dat kunnen opbouwen tot een afstand van 12 km aan een gezapig tempo en dan op de harde limiet van mijn lichaam gebotst (ene blessure na de andere, tijdens het opbouwen ook al regelmatig last van). Dat tempo dat vrij laag bleef was ergens ook frustrerend, ondanks allerhande training bleef ik daar hangen op een vrij traag tempo. Uiteindelijk moeten stoppen door problemen met mijn voeten i.v.m. beenlengteverschil. Ik zou eigenlijk graag opnieuw beginnen puur om de conditie weer wat op te bouwen en omdat mijn rug er deugd van zou hebben (core stability). Door die spieraandoening heb ik scoliose (ondersteuning door spierweefsel onvoldoende ondanks kine in kindertijd waardoor de boel scheef is gegroeid) dus alle beetjes om die rug stevig te houden helpen en dat lopen hielp indertijd enorm tegen rugpijn. Ik doe wel al enkele jaren flink een aantal keer per week mijn rugoefeningen, dat scheelt al veel in rugklachten.

In dat body positivity topic wordt er nogal rap met stenen gesmeten naar de niet-sportende medemens. Je ziet dat dus niet aan mij dat ik die spieraandoening heb hé, ik ben een doodnormale mens. Ik kom in het leven ongetwijfeld figuren tegen die hun oordeel klaar hebben en denken dat ik met mijn licht overgewicht (BMI 26) beter wat meer zou gaan sporten. Ge ziet dat dus niet altijd aan iemand waarom die dat niet/weinig doet hé.
 
Terug
Bovenaan