Sollicitatie voor een vacature directeur lager onderwijs

Noodle

Member
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort op sollicitatie voor een vacature voor directeur lager onderwijs. Ik sta zelf in het secundair onderwijs en probeer me ook zo goed mogelijk voor te bereiden. Zijn er hier toevallig mensen die zelf een directiefunctie hebben (of ervaring) in het lager onderwijs, dan zou ik je graag even contacteren om wat vragen te stellen.
 
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort op sollicitatie voor een vacature voor directeur lager onderwijs. Ik sta zelf in het secundair onderwijs en probeer me ook zo goed mogelijk voor te bereiden. Zijn er hier toevallig mensen die zelf een directiefunctie hebben (of ervaring) in het lager onderwijs, dan zou ik je graag even contacteren om wat vragen te stellen.
Geen directeurservaring, wel bestuurservaring en partner van zorgleerkracht die dicht bij directie staat .

Eerste tip: solliciteer niet als je ver van de school woont, je zal er meer zijn dan je denkt.
 
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een overzicht van de taken die een directeur in het lager onderwijs zou moeten vervullen. Ik heb voornamelijk informatie gezocht via Google en deze voor mezelf samengevat, maar ik zou graag wat feedback ontvangen voor het geval ik essentiële zaken over het hoofd heb gezien. Hoewel ik ruime ervaring heb met leidinggevende taken in het secundair onderwijs, ontbreekt logischerwijs enige "knowhow" met betrekking tot de werking van het lager onderwijs, afgezien van mijn ervaringen als ouder van twee kleuters. Het zou persoonlijk zeer nuttig voor me zijn als mensen met ervaring me kunnen bijstaan bij de volgende vragen.

Op dit moment stel ik mezelf vooral de volgende vragen:

  1. In welke mate heb je de vrijheid om je eigen persoonlijke visie om te zetten naar actieplannen binnen de schoolwerking?
  2. Wordt er van je verwacht dat je de financiën opvolgt, of fungeer je in de praktijk ook als schoolboekhouder?
  3. Hoe moeilijk is het om je tijd af te bakenen, rekening houdend met het feit dat een directiefunctie geen 9-tot-5-baan is, maar tegelijkertijd ervoor zorgend dat je nog een leven buiten je werk kunt leiden?
  4. Wat zijn de grootste moeilijkheden/frustraties die je tegenkomt in deze functie?
Wat betreft administratieve taken:

  • Personeelsbeleid (aanwerving, opvolging en evaluatie van het personeel).
  • Opvolging van aanbestedingen (offertes aanvragen, aankoop van schooluitrusting,…).
  • Controle van betalingen (energie, schoolfacturen…).
  • Inventaris opstellen.
  • Organiseren van activiteiten om eigen middelen te verwerven.
Op het gebied van personeelsbeleid:

  • Aanwerving, opvolging en evaluatie van het personeel (voeren van functioneringsgesprekken,…).
  • Opvolging en begeleiding van nieuwe leerkrachten.
  • Opstellen en opvolgen van het prioriteitenplan/visie van de school.
  • Organiseren van personeelsvergaderingen / pedagogische studiedagen.
  • Opvolgen van de adviezen van de onderwijsinspectie.
  • Het bewaken van interne kwaliteitszorg.
Wat betreft communicatie:

  • Organiseren van zorgoverleg en klassenraden.
  • Organiseren/deelnemen aan de ouderraad / schoolraad.
  • Deelnemen aan directievergaderingen.
  • Algemene communicatie naar ouders, personeelsleden en externe partners.
 
Vergeet niet hetgeen standaard bij een leidinggevende functie komt: veiligheid. Jij wordt aanzien als belangrijkste schakel in de hiërarchische lijn, bij arbeidsongevallen (ook van leerlingen). Jij bent dus behalve pedagogische eindverantwoordelijke, ook verantwoordelijk voor het naleven van de wetten Welzijn op het Werk.
Ook vaak vergeten: de staat van het gebouw is niet altijd schitterend, ook dit opvolgen, laten herstellen, budget regelen, ... komt op het bordje van de directie.

Heel veel van de taken die jij opsomt zijn - afhankelijk van de grootte van de school - te delegeren aan uitvoerend of ondersteunend personeel. Dat lijkt me de grootste valkuil, alle taken die jij opnoemt zelf willen uitvoeren. Een goed secretariaat, een goede directie-assistent is goed waard.

Daarnaast zal je veel bezig zijn met brandjes blusjes die naar jou geëscaleerd worden, en waarvan je denkt... amaaai... ben ik hiervoor directeur geworden. Ruzie tussen leerlingen, ouders, leerkrachten, ...
 
  1. In welke mate heb je de vrijheid om je eigen persoonlijke visie om te zetten naar actieplannen binnen de schoolwerking?
Net zoals in het secundair moet je schipperen tussen de koepel, het schoolbestuur, de leerkrachten en je eigen visie.
  1. Wordt er van je verwacht dat je de financiën opvolgt, of fungeer je in de praktijk ook als schoolboekhouder?
Sterk afhankelijk van de grootte van de school.
  1. Hoe moeilijk is het om je tijd af te bakenen, rekening houdend met het feit dat een directiefunctie geen 9-tot-5-baan is, maar tegelijkertijd ervoor zorgend dat je nog een leven buiten je werk kunt leiden?
Gigantisch moeilijk, zeker in de eerste jaren waarin je nog geen routine hebt, waarin elke situatie een nieuw groot probleem is en je voor iedereen goed wil doen.
  1. Wat zijn de grootste moeilijkheden/frustraties die je tegenkomt in deze functie?
Ondankbaarheid, veel onzichtbaar werk. Beslissingen moeten verdedigen waar je niet achter staat (koepel/schoolbestuur vooral). Maatschappelijke waardering is niet meer wat het geweest is.

Geen directeur hier, wel nauwe persoonlijke banden met enkele directeurs.
 
Ik zie veel directeurs stoppen owv hard werk terwijl weinig extra loon . Veel avonden naar school gaan etc.

Extra taken
- gesprekken met ouders. Bv ouder die gesprek wilt rond pesten want juf doet niks.
- lkr die over elkaar komen klagen of boos zijn want ze willen niet leerjaar X volgend jaar
- klas overnemen want veel lkr uit en geen vervanging te vinden
- LOP bijwonen
- zorgbeleid uitwerken
 
Hoi, bedankt voor de (eerlijke) reacties alvast :smile: Dat terzijde denk ik dat je een job als directeur ook wel een beetje als een "roeping" moet zien (in mijn persoonlijk geval zou het voor alle duidelijkheid niet zijn omdat ik niet meer voor de klas wil staan, voor de "status van de functie", of omdat ik verwacht dat het me een stuk rijker zal maken). Mijn persoonlijke motivatie is eerder een (gezonde?) naïviteit om een positief verschil te kunnen maken in hoe leerlingen, leerkrachten en ouders onderwijs ervaren (en misschien ook wel wat gedreven door het feit dat ik na 20 jaar als leraar, in mijn ogen, vaak slecht leiderschap heb ervaren).
 
Terug
Bovenaan