Seriereview: Santa Evita

Ik heb het ondertussen al wel vaker gezegd, en nu nog eens: ik kijk weinig series in een taal die ik niet op gehoor kan volgen. Mijn aandacht durft al eens afgeleid worden door telefoon of kinderen, dus als ik kan blijven luisteren blijf ik toch al mee met het verhaal. In het geval van Santa Evita, heb ik echter de gedubde versie ingewisseld voor het originele Spaans met Nederlandse ondertitels, want een mond die niet in sync is met wat gezegd wordt, is irritant. Ik wist het ook niet van mezelf, but there you go … Santa Evita’s verhaal is bizar en interessant genoeg (en waargebeurd) om de kinderen buiten te sluiten en de telefoon op stil te zetten.

Santa Evita bevat zeven afleveringen en is op Disney+ beschikbaar sinds 26 juli.

C76B8C22-A6E0-4FF9-9B94-6AACB18F7766.jpeg


Where there is a worker, there lies a nation

Eva Duarte, wereldwijd gekend als Evita Perón, is zeventig jaar na haar dood nog steeds een polariserend figuur bij velen. In 1978 kwam Andrew Lloyd Webber met de musical Evita, een gefictionaliseerde vertelling over het leven van Eva. De musical maakte van Evita een soort volksheldin die er haar taak van maakte om de arbeidersklasse van haar land te bevrijden. Vol van krachtige nummers en met Che Guevara als verteller, werd het leven van Evita een wereldsucces op de planken. Jaren was er een serieuze strijd om haar naar het witte doek te brengen, een strijd die uiteindelijk werd gewonnen door Madonna. Don’t Cry For Me, Argentina was maanden niet uit de hitlijsten weg te denken. Sprookjes hebben vaak een duister hart en na zeventig jaar zijn er nog steeds velen die Evita hetzelfde hart willen toeschrijven, al lijkt zij een van de weinigen die effectief haar status als heldin van haar volk verdient.

Juan Perón is, tussen 1946 en zijn dood in 1974, drie keer president van Argentinië geweest. Hij is - zoals wel traditie leek voor het land - een aantal keer afgezet door het leger en zijn derde ambtstermijn duurde nog geen jaar door zijn onverwacht overlijden. Maar tussen 1946 en 1955 was Perón de onbetwiste sterke man. Wat wil zeggen, hij werd wel betwist, maar hij was niet vies van het in de kiem smoren van enig tegenwerk. Tijdens zijn eerste termijn, stond Juans tweede echtgenote Eva Duarte (Evita) aan zijn zijde. De glamoureuze en mooie Eva was een ware heldin onder de arbeidersklasse van haar land. Zij slaagde erin om samen met haar echtgenoot rasse schreden te zetten voor de lagere klassen van de bevolking. Eva uitte openlijk kritiek op ‘oligarchen’, zoals zij de rijken in haar land noemde, en dat leverde haar de nodige haat vanuit die kringen op. Voor de in bittere armoede opgegroeide Eva was haar luxueus leven fantastisch, maar ze verloor haar roots niet uit het oog. Ja, geld van verschillende organisaties ging naar Zwitserse privérekeningen maar er was ook voor het eerst een voor iedereen toegankelijke gezondheidszorg, zorg voor wezen, eerlijke voedselbedeling, … ‘Santa’ Evita was misschien veel gezegd, maar haar projecten waren groot en wérkten. Tegen de tijd dat Eva ziek werd, werkte ze vaak twintig tot tweeëntwintig uur per dag, zes of zeven dagen op zeven, voor haar Fundación Eva Perón. Toen Evita op drieëndertigjarige leeftijd overleed aan baarmoederkanker, werd het land in diepe rouw gestort. Tot op vandaag kan je in heel veel huizen de foto van Eva naast die van de maagd Maria terugvinden.

Een verhaal dat bijna te bizar voor woorden is maar waar elk woord wél waar van is.


Het verhaal van Santa Evita toont ons sleutelmomenten in het leven van Eva maar eigenlijk draait het verhaal om haar dood. Toen zijn echtgenote overleed, liet Juan Perón haar mits de beste technieken die indertijd bestonden ‘bewaren’. Haar kist kon gegroet worden en het lichaam was zichtbaar ‘als leefde zij nog en was ze gewoon aan het slapen’. Gedurende drie jaar werd het lichaam door een Spaanse dokter onderhouden om haar voor altijd intact te houden. Maar toen Juan in 1955 werd afgezet, vormde Eva’s lichaam een probleem voor de nieuwe leiders van het land. De vrouw bleef een enorme trouw en sterke emotie oproepen bij het volk en voor een bewind dat een andere richting uit wou, was Evita dood nog gevaarlijker dan levend. Haar bijna-heilige status kon teveel teweeg brengen. Zo begon een saga van bijna negentien jaar met een lichaam zonder graf. Het verhaal springt tussen Eva’s leven - en vlak na haar overlijden - en de jaren zeventig waarin het verhaal van het lichaam zonder rustplaats in het oog van een journalist springt. Gebruikt als pion in politieke spelletjes, een verhaal dat bijna te bizar voor woorden is maar waar elk woord wél waar van is.

Santa Evita is gefilmd in Buenos Aires, Argentinië en origineel in het Spaans. Je kan kiezen om de Engels gedubde versie te bekijken, deze is prima gedaan, of Spaans met Engelse ondertitels. Natalia Oreiro (The German Doctor, The Regretful Spy) is Eva Perón. Oreiro speelt Evita als een sterke doch breekbare vrouw met een vurige liefde voor haar land, en ze lijkt ook sterk op de echte Eva. Rondom Evita is er een mijnenveld aan vijandiggezinden, zelfs in haar dood is haar geen rust gegund. Francesc Orella is de Spaanse dokter Ara, die in woelige politieke omstandigheden poogt het lichaam optimaal te verzorgen. Diego Velázquez neemt de rol op van Mariano Vázquez, een journalist die twintig jaar na datum het verhaal van het lichaam op het spoor komt en niet zonder risico op onderzoek gaat. De reeks komt uit het productiehuis van Salma Hayek, Pinault, en zal vanaf 26 juli op Disney+ te zien zijn onder het Star-kanaal.

Conclusie

Het is altijd leuk om geschiedenis te vinden waar je echt niks van af wist, en die dan ook nog eens bijna ongelofelijk maar toch waar blijkt te zijn. De productiewaarde van Santa Evita ligt duidelijk hoog (kan ook wel, met een Pinault-budget) en het verhaal is weliswaar vrij sensationeel maar de verfilming sereen. Eva Perón is een vrouw met een indrukwekkend palmares, ongetwijfeld zal dit programma veel mensen aanzetten om dieper te duiken in wie ze echt was: niet perfect, maar wel oprecht. Was haar verhaal begonnen in 2022, had zij ongetwijfeld een nog grotere stempel op haar land kunnen drukken. Wie Santa Evita een kans geeft, zal zeker niet teleurgesteld zijn. Zuid-Amerika is een nog bijna onontgonnen mijn van geschiedkundige rijkdom uit de laatste paar honderd jaar, moge dit het begin zijn van veel meer.

Pro

  • Onbekend verhaal
  • Enscenering heel mooi
  • Cast is beperkt en sterk

Con

  • Best te volgen in het originele Spaans
7.5

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

26 juli 2022

Genre

  1. Biografie
  2. Drama
  3. Historisch

Speelduur

45 minuten

Regie

Rodrigo García, Alejandro Maci

Cast

Natalia Oreiro, Diego Velázquez, Franscec Orella, Darío Grandinetti, …

Uitgever

Hulu / Disney+
 
Terug
Bovenaan