"Wilde gij die sigaret is uitdoen?" zei Filip, toen hij zijn zevende Duvel van de namiddag binnen goot.
Ik vind toch dat het mes langs twee kanten snijdt. Ik ben zelf geen roker, maar als iemand mij vraagt op een terras om mijn sigaret uit te doen, zou ik toch ook eens lachen. En dat "ja maar dat is ongezond"-spelletje mag ook eens stoppen. Ge gaat van een uur op een terras te zitten, waarvan 10 minuten rook in uw aura vliegt echt geen kanker krijgen. Om het cru te zeggen: zet u binnen, ga naar huis, zet u in het park, of nog beter, zet er u over. Het hoort toch enigszins bij de horeca, en dan vooral in cafés, dat er gerookt wordt buiten voor diegenen dat dat willen. Er bestaan genoeg tearooms waar de bevolking 75+ is, en waar praktisch niet gerookt wordt. Maar da's niet plezant genoeg zeker?
Wat is het volgende? Vegetarische hoeken in restaurants zodat ge niet hoeft te zien hoe uw buurman een côte à l'os van 600g binnen steekt? Ahja, maar dat sChaAdt uW gEzoNdhEid niet.
Roken binnenshuis de cafés is verboden, goed, nu moet het ineens buiten verboden worden ook? Komaan, drijf het niet te ver. Elementaire beleefdheid is nodig, maar uw eigen wil doordrijven zodat het in uw kraam past is ook een kunst. Alcohol, tabak, het zijn toch zaken die bij "het café" horen, laat ons die identiteit niet afnemen aub...
Pas op, nu spreek ik voor cafés, op restaurant kan ik er in komen dat er niet mag worden gerookt. Eten <-> drinken is nog een verschil, maar ge gaat echt de ervaring van uw tomatensapje van €2,50 niet naar de kl*ten helpen omdat er 5 minuten rook rond u vliegt.
*neemt de popcorn*