Roken in de publieke ruimte

De azijn smaakt zeker 🍋
Hij heeft wel ergens een punt omtrent rokers op een terras

Kijk, iedereen mag in zijn vrije tijd doen wat hij of zij wil, maar zodra uw acties andere storen, dan is dat vrij asociaal.

Mensen gaan op een terras zitten om van de zon en een frisse wind te genieten. Als dan iemand stinkende en schadelijke rook (allebei bewezen) in uw richting laat komen, dan is dat terecht storend.
 
Aah, de traditionele rokers-op-het-terras-discussie, heerlijk. Ben zelf ook meer pro-ge hebt er voor gezaagd-zaag dan nu ni over de buitenlucht. Een tomatensapje in 't park smaakt ook!
 
We mogen ook nog een beetje verdraagzaam zijn he mensen. Ik heb zelf nooit gerookt, vind het degoutant, en vind het helemaal terecht dat binnen roken niet meer mag. Maar buiten is dat toch niet zo een issue?
Tenzij iemand recht in mijn bakkes zit te blazen, stoort mij dat niet. En als wel vraag ik vriendelijk om een andere kant op te stoken. Nog nooit problemen mee gehad.
Met een beetje wederzijds respect, begrip, en toegeeflijkheid komen we ver hoor!!!
 
We mogen ook nog een beetje verdraagzaam zijn he mensen. Ik heb zelf nooit gerookt, vind het degoutant, en vind het helemaal terecht dat binnen roken niet meer mag. Maar buiten is dat toch niet zo een issue?
Tenzij iemand recht in mijn bakkes zit te blazen, stoort mij dat niet. En als wel vraag ik vriendelijk om een andere kant op te stoken. Nog nooit problemen mee gehad.
Met een beetje wederzijds respect, begrip, en toegeeflijkheid komen we ver hoor!!!
Wel ik zal verdraagzaam zijn. Moet ik dan ook met plezier de dag nadien met piepende longen rondlopen, of niet?
 
We mogen ook nog een beetje verdraagzaam zijn he mensen. Ik heb zelf nooit gerookt, vind het degoutant, en vind het helemaal terecht dat binnen roken niet meer mag. Maar buiten is dat toch niet zo een issue?
Tenzij iemand recht in mijn bakkes zit te blazen, stoort mij dat niet. En als wel vraag ik vriendelijk om een andere kant op te stoken. Nog nooit problemen mee gehad.
Met een beetje wederzijds respect, begrip, en toegeeflijkheid komen we ver hoor!!!

Goh, op dat vlak is er imo dan wel nog een verschil tussen roken op het terras van een café, of roken op het terras van een brasserie/restaurant waar de meeste mensen komen om rustig te genieten van hun eten.

Ik denk dat, na het rookverbod in voetbalstadions dit jaar, terrassen waar gegeten wordt wel een van de volgende dingen zal zijn waar op niet zo héél lange termijn een rookverbod zal ingevoerd worden.
 
Van een ander zijn rook op een terras? Niet overdrijven he
Ja dus van iemand anders zijn rook op het terras. Niet van iemand die één sigaret rookt , maar er zijn meestal meerdere rokers. Een half uur in die situatie en ik heb het zitten. Ik kan een tweede puff voor noodsituaties gebruiken om de last te minderen, maar geen enkele garantie dat dat werkt.
 
Ik begrijp dat toch ook niet dat rokers dat niet (willen) inzien dat hun rook ook tot bij anderen komt en de beleving van anderen (hun eten) gewoon verpest.
Ik snap dat voor sommige rokers hun maaltijd is afgerond met een sigaretje, maar ge zit niet alleen op een terras. En dan is het gewoon beleefd te zorgen dat anderen nog steeds ten volle van hun eten kunnen genieten.
Maar zelfs zonder eten: sigarettenrook is niet aangenaam voor niet-rokers. Doe dat dan gewoon niet als ge tussen mensen zit.

zoals al dikwijls gezegd: van mij mag iedereen doen waar hij zin in heeft, maar dat stopt zodra anderen hinder ondervinden van uw activiteiten. En dan is het aan degene die de activiteit wil ontplooien om te zorgen dat anderen geen last ondervinden en niet aan anderen om wat meer verdraagzaam te zijn.
 
We mogen ook nog een beetje verdraagzaam zijn he mensen. Ik heb zelf nooit gerookt, vind het degoutant, en vind het helemaal terecht dat binnen roken niet meer mag. Maar buiten is dat toch niet zo een issue?
Tenzij iemand recht in mijn bakkes zit te blazen, stoort mij dat niet. En als wel vraag ik vriendelijk om een andere kant op te stoken. Nog nooit problemen mee gehad.
Met een beetje wederzijds respect, begrip, en toegeeflijkheid komen we ver hoor!!!
Dat heeft niets met verdraagzaam zijn te maken. De geur is niet alleen enorm hinderlijk, de rook is ook nog eens enorm ongezond. Als roker stoor je hier vrijwel altijd een niet-roker mee die in de buurt is. Zelfs op straat, niets zo hatelijk als achter iemand te wandelen die een sigaret aan het roken is en dat je in die stinkende walm kan rondlopen. En als je iemand met een sigaret in de auto ziet met zijn raam open weet je meteen dat die sigaret tussen dan en 5 minuten weer ergens op de grond gegooid wordt. Om nog maar van al de sigarettenpeuken op straat te zwijgen.

Ik zou zelfs niet weten waarom je als niet roker je jezelf maar verdraagzaam moet opstellen tegenover een roker. Het is op dit vlak toch echt wel de roker die zich zou moeten aanpassen. Nu is het te hopen dat er snel een algemeen rookverbod komt in alle horeca en op de terrassen. Al betwijfel ik dat die er ooit zal komen.
 
Dat heeft niets met verdraagzaam zijn te maken. De geur is niet alleen enorm hinderlijk, de rook is ook nog eens enorm ongezond. Als roker stoor je hier vrijwel altijd een niet-roker mee die in de buurt is. Zelfs op straat, niets zo hatelijk als achter iemand te wandelen die een sigaret aan het roken is en dat je in die stinkende walm kan rondlopen. En als je iemand met een sigaret in de auto ziet met zijn raam open weet je meteen dat die sigaret tussen dan en 5 minuten weer ergens op de grond gegooid wordt. Om nog maar van al de sigarettenpeuken op straat te zwijgen.

Ik zou zelfs niet weten waarom je als niet roker je jezelf maar verdraagzaam moet opstellen tegenover een roker. Het is op dit vlak toch echt wel de roker die zich zou moeten aanpassen. Nu is het te hopen dat er snel een algemeen rookverbod komt in alle horeca en op de terrassen. Al betwijfel ik dat die er ooit zal komen.

Tuurlijk wel.
Ik ben niet van mening dat rokers gepest en gestigmatiseerd moeten worden, maar sowieso moeten we als samenleving gewoon streven naar een maatschappij waar roken in het algemeen op (lange) termijn als iets marginaals beschouwd wordt. Daarom niet illegaal, maar wel iets waarvoor ge u eigenlijk schaamt en ge het enkel nog stiekem thuis zou doen.

Daarmee wil ik voor alle duidelijkheid dus niet zeggen dat we de huidige generaties rokers zo moeten gaan bekijken he, maar wel dat dit binnen X aantal decennia zo is voor jongeren. En om dat te bereiken, zal het roken in het openbaar alsmaar meer stelselmatig afgebouwd moeten worden.

Een rookverbod op terrassen is heus niet zo ondenkbaar en ver weg hoor. Ik denk dat het nog maar 20-25 jaar geleden is dat ge in vliegtuigen en treinen nog gewoon kon roken, terwijl dat nu al voor velen al absurd lijkt dat daar gerookt zou worden.
 
Merk wel dat er minder en minder mensen in mijn omgeving roken. In mijn directe omgeving ken ik eigenlijk zelfs niemand meer. Wat mij vooral stoort aan roken is dat mensen op het werk 5-6 keer per dag 10 minuten mogen gaan buiten staan terwijl ik moet doorwerken :sop: Zou eerlijker zijn moesten ze allemaal een uur langer moeten blijven.
 
Terug
Bovenaan