Verslag: Comic Con Brussels

Het is weer tijd om onze passies boven te halen en volledig los te gaan met onze interesses als film-, game-, fantasy-, anime-, scifi- en cosplay-lovers, want het was weer Comic Con tijd! Deze keer was het de beurt aan Brussel om het epicentrum van de geek- en entertainmentcultuur te worden.

Tijdens het weekend van 20 en 21 mei 2023 konden we weer genieten en samenkomen met andere fans op Comic Con Brussels. Sassenach en ikzelf gingen de sfeer opsnuiven in Tour & Taxis.

Starstruck!​

Voor het weekend was ik al enorm onder de indruk door de line-up van acteurs die aanwezig ging zijn. Zo waren er bijvoorbeeld: Giancarlo Esposito (The Mandalorian, Better Call Saul, The Boys, Far Cry 6), Paddy Considine (House of the Dragon, The World’s End, Hot Fuzz), Ian McDiarmid (Star Wars, Sleepy Hollow), Sofia Boutella (Star Trek, Kingsman: The Secret Service, Atomic Blonde), Jamie Campbell Bower (Stranger Things, The Mortal Instruments: City of Bones), en nog veel meer.

Comic Con tijd!


Er waren twee podia waar er Q&A’s doorgingen met de acteurs: de Atom Stage in Hall 1: The Hive en de Comic Con University Stage in Gare Maritime: Geek Market Hall, The Ship. Op de Atom Stage gebeurde dit onder leiding van Matthew en Bec, en op de Comic Con University Stage onder leiding van Pablo. Als je niet durfde om persoonlijk met de acteurs te gaan praten, dan kon je hier komen kijken en wat weetjes over hen te weten komen. Een van de meest iconische momenten was toch wel toen Ian McDiarmid (Emperor Palpatine uit Star Wars) zijn kwaadaardige lach voorschotelde aan het publiek.



Ik ben persoonlijk gaan praten met Victor Dorobantu (Thing uit Wednesday). Hij vertelde mij met veel passie over zijn rol en het filmen van de serie in Roemenië, het land waar hij vandaan komt. Hij vertelde over hoeveel keer elke scène gefilmd werd en dat heel z’n lichaam, behalve zijn hand, in meerdere opnames weggeknipt moest worden. Ook kwam ik te weten dat de acteurs niet met elkaar konden afspreken buiten de set doordat het gefilmd werd tijdens de pandemie. Het was een heel interessant gesprek en ik luisterde heel aandachtig naar zijn avonturen op de set van Tim Burton. Hierna ging ik richting Tom Wlaschiha (Jaqen H’Ghar uit Game of Thrones en Dmitri Antonov uit Stranger Things) omdat ik een grote fan ben van zijn rollen in Game of Thrones en Stranger Things. Veel tijd had hij niet om te praten aangezien het al aan het einde van de dag was, maar het was erg aangenaam en hij was eerlijk dankbaar voor de complimenten die ik hem gaf over zijn rollen. Laatst ben ik nog gaan praten met Tait Fletcher (Paz Vizsla uit The Mandalorian). Hij was een enorm positieve man die houdt van zijn werk als acteur. Hij praatte met bewondering over zijn rol als Paz Vizsla in The Mandalorian en dat het fantastisch was om met Jon Favreau en Dave Filoni te werken omdat ze heel erg bewust waren van wat ze deden. Tait zei ook hoe de live-environment uit Unreal Engine, die gebruikt werd bij het filmen, de toekomst van green screens zal zijn en dat het voelde alsof hij in een VR zat, maar dan zonder bril. Zalige gesprekken dus.

Het is altijd een fantastisch gevoel om met je favoriete acteurs een babbeltje te slaan en samen een foto te nemen. Zo leer je veel bij over een bepaalde rol of over de persoon zelf. Het gebeurt niet vaak dat België zo een uitgebreide line-up van acteurs op bezoek krijgt, dus betekende dit dat er heel veel volk was. Maar dan ook echt heel veel. Soms was het moeilijk om rond te stappen en begon het wat verstikkend te worden, gelukkig was dit later in de namiddag al beter en op zondag ook.

De Con werd verspreid over twee hallen: de hal waar enkele maanden geleden voor de eerste keer Brussels Manga plaatsvond en de Gare Maritime, een mooie grote hal die vanbinnen bestaat uit hout en planten. In beide hallen waren er de usual suspects zoals merchandise- en voedselkraampjes, podiums voor de Q&A’s en cosplay-presentaties, en wat interactieve installaties zoals bijvoorbeeld dit jaar de poort van Stranger Things naar de Upside Down waar je Vecna kon ontmoeten.


Kostuums galore​

Elk jaar en op elke Con kijk ik het meest uit naar mensen in cosplay. Dit jaar was er ook een fantastisch aanbod hiervan, opvallend was de 501st Legion die dit jaar in volle kracht hun Star Wars cosplay kwam vertonen. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat er meerdere acteurs van Star Wars aanwezig waren. Een leuk weetje over deze groep: toen er op de set van The Mandalorian niet genoeg kostuums waren voor de figuranten, kwam de 501st Legion naar de set in hun eigen cosplay en hebben ze dus de situatie gered om verder te kunnen filmen.

Er waren dit jaar twee verschillende podia waar er cosplay-contests doorgingen, de ene op de Cosplay Catwalk en de andere op de Atom Stage. Eerlijk gezegd was het enthousiasme van het publiek wel wat minder tijdens de Cosplay-contest op de Cosplay Catwalk, zo werd er veel meer gejuicht en geklapt tijdens andere Cons zoals Elftopia en Brussels Manga. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat er op Elftopia en Brussels Manga maar één cosplay-contest plaatsvond. Maar dit kwam zeker niet door het gebrek aan prachtige kostuums. Elk jaar opnieuw tonen mensen hun creativiteit en liefde voor hun favoriete personages, dit is fantastisch en indrukwekkend om te zien. Soms voelt het gewoonweg goed om eens aan het dagdagelijkse leven te ontsnappen en samen te komen met andere fans die verkleed zijn.


Sassenachs ervaring

Naar tweejaarlijkse traditie trokken we opnieuw vol enthousiasme naar een nieuwe editie van Comic Con Brussels op het domein van Tour & Taxis. Ik heb het geluk gezegend te zijn met een geweldige vriendengroep die mij steevast elke keer vergezelt (vrijwillig uiteraard). Doorheen de jaren heb ik deze groep dan ook zien groeien. Dit was niet alleen het geval bij mij, maar ook het bezoekersaantal van Comic Con is overduidelijk gegroeid de afgelopen jaren. To be fair, wij zijn natuurlijk Comic Con gaan bezoeken op zaterdag, de drukste dag van het weekend. Dat het zonnetje volop scheen (en dat ik in goed gezelschap was), maakte het aanschuiven iets aangenamer.

Naar goede gewoonte doorlopen wij eerst de Geek Market Hall met alle merchandise in. Nadien komen de activiteiten aan de orde – Work hard, play hard, toch? De Geek Market Hall bevindt zich sinds kort in Gare Maritime: een heel gezellige serre-achtige ruimte. De vele lichtinval en houterige, moderne structuur van het gebouw en de vele planten maken dat de ruimte een toffe toevoeging is aan Comic Con. Naast de merchandise, kan je er gezellig wat eten en drinken, de cosplayers op de Cosplay Catwalk bewonderen, volledig opgaan in de Robots vs. Wrestlers-battles en luidkeels meebrullen met de Disney-karaoke. Dit laatste is ongetwijfeld mijn favoriete activiteit op Comic Con. Mocht het kunnen, ik had het al lang op mijn cv gezet onder ‘skills’. Er is iets aan Disney-muziek waardoor ik instant gelukkig word van zodra ik het hoor. Ga je me op het podium zien staan en door een micro horen zingen? Dat niet (maar chapeau aan zij die het durven, ik ben jullie grootste fan). Ga je me uit volle borst zien meezingen op de banken voor het podium? Zeker weten! Na het muzikale intermezzo was het tijd om onze ontdekkingstocht verder te zetten in Hall 1: The Hive. Ook hier waren nog enkele standjes met merchandise en vonden onder andere de Q&A’s plaats met Bonnie Wright, Ian McDiarmid, Richard Harmon, Victor Dorobantu … Uiteindelijk sloten we de dag af met een lekkere Nutella-pannenkoek. Ondertussen zou ik mijn vrienden en mezelf omschrijven als echte anciens op Comic Con Brussels. Hierdoor weten wij ons er dan ook perfect te navigeren, kennen we de do’s and don’ts, de ideale eetplekjes en waar we moeten zijn voor een gezellig Harry Potter-gezelschapsspel. Het woow-gevoel dat ik bij de eerste edities had, is er inmiddels niet meer. Maar, dat hoeft ook niet. Comic Con Brussel betekent voor mij een dag om te genieten samen met vrienden en andere gelijkgestemden. Wees er maar zeker van dat we dit elke keer doen.


Een laatste woordje​

Ook al waren er enorm veel mensen, blijft Comic Con Brussels ontzettend leuk doordat er constant zoveel interessante en avontuurlijke dingen te doen zijn. Ik heb ook nog nooit zoveel big name acteurs gezien op een Con in België. Dit was voor mij het toppunt van Comic Con Brussels 2023. Normaal kan je alleen deze acteurs zien in het buitenland, maar is het toch wel leuk dat we dit in België ook eens kunnen meemaken. Het was een beetje spijtig dat het enthousiasme van het publiek wat minder was dan op de andere Cons, maar dit vergeet je snel eens je ondergedompeld wordt door het grote aanbod aan cosplay. Het is zeker een aanrader om de volgende keer ook naar Comic Con Brussels te gaan en zelf eens de atmosfeer op te snuiven. Na jaren te gaan, vind ik het nog steeds fantastisch en ik zal er zo veel mogelijk proberen zijn in de toekomst. Voor mij een aanrader!

Redacteur Aeyenah bracht onze ervaring in beeld.

 
Terug
Bovenaan