Roken in de publieke ruimte

Ik heb op elk van die punten hierboven al geantwoord. Ik denk dat je daarover tot in den treure kan discussiëren. Iedereen focust op de dingen die _hem_ storen maar vergeten dat ze zelf ook storende factor zijn in andere zaken.

Maar het is wel zo dat hoe meer je regeltjes introduceert (zie nog maar eens gisteren van uw buren toegang geven tot uw tuin), hoe meer discussie en ergernis en verzuring je introduceert. Ik ben meer voor zelfregulatie.
Ik ben ook voor zelfregulatie, maar uw eerste paragraaf geeft zelf al te kennen dat dit niet werkt. Zelfregulatie vraagt gezond verstand en empathie. Ik denk dat de recente geschiedenis ons nu wel al getoond heeft dat dit gewoon afwezig is bij een grote groep mensen en dat zelfregulatie nooit gaat werken.
 
Afgelopen weekend zat ik op terras. 1 stoel verder zat iemand te roken, maar de damp kwam niet tot bij mij dus stoorde mij zeker niet.
Toen zijn sigaret op was, gooide hij die gewoon op de grond ipv in de assenbak op tafel... Ik maakte er een opmerking over. Hij vond het de normaalste zaak van de wereld. "Ze vegen dat toch gewoon het riool in":sarcastic:
Ik vind algemeen dat er in Vlaanderen/België gewoon een grote tolerantie is voor zaken gewoon op de weg/stoep gooien. Mijn vrouw dacht dat dit iets was voor marginalen/mensen die niet naar school zijn geweest, en dat dit in een meer welstellend land zoals België wel beter zou zijn gezien onze hogere gemiddelde scholingsgraad.

Ja, dat viel even tegen. De eerste keer er een man voor onze neus zijn hond midden op het trottoir zijn gevoeg liet doen om dan gewoon verder te lopen begon ze erop te roepen maar dat heeft ze ondertussen opgegeven.
 
Ik ben ook voor zelfregulatie, maar uw eerste paragraaf geeft zelf al te kennen dat dit niet werkt. Zelfregulatie vraagt gezond verstand en empathie. Ik denk dat de recente geschiedenis ons nu wel al getoond heeft dat dit gewoon afwezig is bij een grote groep mensen en dat zelfregulatie nooit gaat werken.
Ja OK, maar we komen nu wel uit een redelijk uitzonderlijke situatie die een enorme impact had op gezondheidszorg en economie. Dus in dit geval was het echt wel nodig om harder in te grijpen. Maar ik zou dit nu toch liefst niet zien als de graadmeter voor onze toekomst.
 
Ja OK, maar we komen nu wel uit een redelijk uitzonderlijke situatie die een enorme impact had op gezondheidszorg en economie. Dus in dit geval was het echt wel nodig om harder in te grijpen. Maar ik zou dit nu toch liefst niet zien als de graadmeter voor onze toekomst.
maar dat is het hem net: de situatie was zo ernstig en toch schoten velen tekort in gezond verstand. Kan je inbeelden hoe goed het werkt als de situatie minder erg is, maar toch nog steeds lastig.
Kijk, in principe zouden er zelfs weinig verkeersregels moeten bestaan. Enkel regels die de vlotte doorstroming verbeteren, zoals een voorrang van rechts en op welke kant van de baan ge moet rijden zijn echt nodig. Maar een wet die bepaalt dat ge aan een ziekenhuis niet moet claxoneren, in de buurt van een school voorzichtig moet rijden, ge prioritaire voertuigen voorrang moet geven en hoe ge moet ritsen: eigenlijk is het absurd dat zoiets in een wet moet gegoten worden. Maar het is net doordat mensen geen inzicht, medeleven, gezond verstand hebben dat zulke wetten bestaan.

Zelfregulatie werkt niet. Dat is een utopie.
 
Zelfregulatie werkt niet. Dat is een utopie.
Aan de andere kant van het spectrum kan je dan zeggen dat alles tot in den treure in regeltjes gieten ook niet werkt en dus een utopie is. Dan kan je bij wijze van spreken op den duur niet meer uw deur uitkomen voor je eerst 100 formuliertjes hebt ingevuld.

De waarheid ligt hopelijk ergens in het midden. Wat mij betreft is de klepel de voorbije tijd een beetje teveel in de (voor mij) verkeerd richting gegaan. Akkoord wel dat het noodzakelijk was. Ben eens benieuwd hoeveel van die zaken permanent gaan blijven hangen.
 
Ik vind algemeen dat er in Vlaanderen/België gewoon een grote tolerantie is voor zaken gewoon op de weg/stoep gooien. Mijn vrouw dacht dat dit iets was voor marginalen/mensen die niet naar school zijn geweest, en dat dit in een meer welstellend land zoals België wel beter zou zijn gezien onze hogere gemiddelde scholingsgraad.

Ja, dat viel even tegen. De eerste keer er een man voor onze neus zijn hond midden op het trottoir zijn gevoeg liet doen om dan gewoon verder te lopen begon ze erop te roepen maar dat heeft ze ondertussen opgegeven.
Dit is ook een van mijn allergrootste ergernissen. Als ik hier op de rustige wegen ga lopen, kom ik absurd veel vuilnis tegen. Een paar gepensioneerden in de buurt hebben een wandelclub opgericht en die ruimen om de zoveel tijd vuilnis in het dorp op, wat heel nobel is, ook al hebben ze zogezegd tijd genoeg is het toch erg dat dat nodig is. Ik ben ook al eens achter iemand aan gelopen om te zeggen dat ze iets hebben laten vallen wanneer ze iets gewoon op straat gegooid hadden.

Ik woon boven mijn zaak en heb ervoor een parking liggen met wat struikjes errond. Daar liggen van die waterdoorlatende klinkers met kiezeltjes tussen (was verplicht). Hoeveel sigarettenpeuken daar ondertussen al tussenin liggen… Ik kan er ook amper aan dus die blijven daar maar gewoon liggen. Tegen vaste klanten durf ik er meestal eerlijk gezegd niks meer van zeggen, want dat is me in het verleden al niet in dank af genomen. Passanten spreek ik er wel geregeld op aan, dan probeer ik redelijk neutraal uit te leggen dat ze hun vuiligheid, sigaretten en papiertjes en nu ook af en toe mondmaskers, eigenlijk in mijn voortuin gooien. Dan krijg ik meestal een stomme opmerking genre “ah oei ja het is toch maar een parking”. Ik heb me één keer echt boos gemaakt toen iemand gewoon z’n volledige asbak van in de auto op mijn parking leeg kiepte.
 
Dit is ook een van mijn allergrootste ergernissen. Als ik hier op de rustige wegen ga lopen, kom ik absurd veel vuilnis tegen. Een paar gepensioneerden in de buurt hebben een wandelclub opgericht en die ruimen om de zoveel tijd vuilnis in het dorp op, wat heel nobel is, ook al hebben ze zogezegd tijd genoeg is het toch erg dat dat nodig is. Ik ben ook al eens achter iemand aan gelopen om te zeggen dat ze iets hebben laten vallen wanneer ze iets gewoon op straat gegooid hadden.

Ik woon boven mijn zaak en heb ervoor een parking liggen met wat struikjes errond. Daar liggen van die waterdoorlatende klinkers met kiezeltjes tussen (was verplicht). Hoeveel sigarettenpeuken daar ondertussen al tussenin liggen… Ik kan er ook amper aan dus die blijven daar maar gewoon liggen. Tegen vaste klanten durf ik er meestal eerlijk gezegd niks meer van zeggen, want dat is me in het verleden al niet in dank af genomen. Passanten spreek ik er wel geregeld op aan, dan probeer ik redelijk neutraal uit te leggen dat ze hun vuiligheid, sigaretten en papiertjes en nu ook af en toe mondmaskers, eigenlijk in mijn voortuin gooien. Dan krijg ik meestal een stomme opmerking genre “ah oei ja het is toch maar een parking”. Ik heb me één keer echt boos gemaakt toen iemand gewoon z’n volledige asbak van in de auto op mijn parking leeg kiepte.
Ik woon dicht bij de parking van een station, en wandel daar geregeld langs met de hond. Erachter is een sociale woonwijk. Dat is ook een magneet voor elke soort afval, van achteloos weggegooide mondmaskers of verpakkingen van drank/snoep tot doelbewust sluikstorten van bokalen spaghettisaus of snoeiafval. Ik stoor mij daar mateloos aan, zo van de lege mensen.
 
Aan de andere kant van het spectrum kan je dan zeggen dat alles tot in den treure in regeltjes gieten ook niet werkt en dus een utopie is. Dan kan je bij wijze van spreken op den duur niet meer uw deur uitkomen voor je eerst 100 formuliertjes hebt ingevuld.

De waarheid ligt hopelijk ergens in het midden. Wat mij betreft is de klepel de voorbije tijd een beetje teveel in de (voor mij) verkeerd richting gegaan. Akkoord wel dat het noodzakelijk was. Ben eens benieuwd hoeveel van die zaken permanent gaan blijven hangen.
inderdaad, alles in regeltjes gieten werkt ook niet, deels doordat het ook niet gecontroleerd kan worden en de pakkans klein is. Maar niemand wil in een politiestaat leven waar elke stap wordt geregistreerd. Dus het is een moeilijke oefening waarbij gewoon geen goed antwoord bestaat.
En daarmee dat ge ook ziet dat geschiedenis zich altijd herhaalt. Veel van de zaken die wij als verlicht zien en waarbij we zeggen: we leven wel in de 21ste E hoor, bestonden ook al onder de Romeinen of andere volken/periodes.
De tijd dat roken normaal was en overal toegelaten werd, was wel ook de tijd dat ze in de klas met de lat op uw vingers sloegen en ge recht moest staan voor meneer directeur of meneer pastoor.
Wetten en regels hebben blijkbaar altijd de neiging van te veel door te slaan in 1 richting. Misschien ook gewoon omdat er geen juist gemiddelde bestaat.
 
Naast mijn appartementsgebouw ligt een... "gemeenschappelijke tuin" maar het is eigenlijk gewoon een stuk braakliggend terrein. Maar de marginale buren naast ons gooien 20 keer per dag alle vier hun sigaret op dat stuk grond :sop: Soms ook gewoon Golden Power blikjes. Tijdje terug liet ik mijn hond pissen 's avonds en kwam de vrouw afgesloft om hun asbakken uit te kieperen. Schrok zich een ongeluk toen ze mij zag staan.

Zelzate :love:
 
Dit is ook een van mijn allergrootste ergernissen. Als ik hier op de rustige wegen ga lopen, kom ik absurd veel vuilnis tegen. Een paar gepensioneerden in de buurt hebben een wandelclub opgericht en die ruimen om de zoveel tijd vuilnis in het dorp op, wat heel nobel is, ook al hebben ze zogezegd tijd genoeg is het toch erg dat dat nodig is. Ik ben ook al eens achter iemand aan gelopen om te zeggen dat ze iets hebben laten vallen wanneer ze iets gewoon op straat gegooid hadden.

Ik woon boven mijn zaak en heb ervoor een parking liggen met wat struikjes errond. Daar liggen van die waterdoorlatende klinkers met kiezeltjes tussen (was verplicht). Hoeveel sigarettenpeuken daar ondertussen al tussenin liggen… Ik kan er ook amper aan dus die blijven daar maar gewoon liggen. Tegen vaste klanten durf ik er meestal eerlijk gezegd niks meer van zeggen, want dat is me in het verleden al niet in dank af genomen. Passanten spreek ik er wel geregeld op aan, dan probeer ik redelijk neutraal uit te leggen dat ze hun vuiligheid, sigaretten en papiertjes en nu ook af en toe mondmaskers, eigenlijk in mijn voortuin gooien. Dan krijg ik meestal een stomme opmerking genre “ah oei ja het is toch maar een parking”. Ik heb me één keer echt boos gemaakt toen iemand gewoon z’n volledige asbak van in de auto op mijn parking leeg kiepte.
Philip Morris wilt in 2025 de helft van zijn omzet uit vaping en andere niet rook gerelateerde producten halen.
In België zie je het nog niet echt, maar in Italië waar ik afgelopen weken was zie je enorm veel vapers.

Grote bijvoordeel van die vapers (naast de gebruiker zelf die geen rook meer inademt): er zijn geen peuken meer.
 
Golden Power :laugh: Da's volgens mij na verpakkingen van frieten/McDonald's (er is hier niet eens een McDonald's in de buurt 🥲) hetgeen wat je het vaakste tegenkomt van verpakkingen op straat.

Het zegt natuurlijk al veel dat ge die troep in uw lichaam kapt. :unsure: Als ge al zo weinig respect voor uzelf hebt, kan ik begrijpen dat ge ook geen respect hebt voor het milieu.
 
Ik wil ook geen verzuurde regeltjes samenleving, maar dat hebben mensen zelf in de hand. Als rokers meer begrip zouden tonen voor de last die zij bezorgen door op een terras te roken of bijv. een sigaret op te steken in een overvol buskot tijdens een regenbui, dan moeten daar ook geen regels over komen.
Want dat is een samenleving: je leeft samen dus je houdt rekening met anderen. Als uw kinderen allergisch zijn aan katten, ga je die beesten ook niet in huis nemen omdat jij ze wel graag ziet. Neen, dan hou je rekening met degene die hinder ondervindt. Zelfde met roken: als jij ziet dat uw 'pleziertje' anderen hun eten bederft of ervoor zorgt dat hun kleren stinken dan laat ge dat tot een moment waarop ge wel kunt roken.
Als men dat zou doen dan verzuurt de maatschappij niet en dan komen er ook geen regels die 'algemeen' zijn en daardoor u ook aan banden leggen ondanks dat de situatie het misschien wel had toegelaten.
Roken in bushokjes is al vele jaren verboden trouwens:

Er geldt een algemeen rookverbod:

  • in de voertuigen van De Lijn;
  • in de schuilhuisjes (bushokjes) van De Lijn;
  • in de overdekte ruimtes van de Lijn (bv. aan een busstation).
 
discussie en ergernis en verzuring je introduceert. Ik ben meer voor zelfregulatie.
Gaan we dan bedrijven ook aan zelfregulatie laten doen wat betreft hun uitstoot, afvallozingen en zo?

Wat je beschrijft ivm alcohol: daar bestaan ook regels voor. Openbare dronkenschap is strafbaar.
 
Allemaal heel nobel van jullie om de mensen op hun wanpraktijken aan te spreken, maar daar ben ik al lang mee gestopt. 95% van de keren krijg je toch een onbeduidend antwoord en kan het hen niet schelen.

Als ik me elke keer zou moeten gaan druk maken, mag ik me waarschijnlijk en 20% van de keren nog wettelijk gaan verdedigen daar het schorem zich enkel kan uitdrukking met de vuisten.

Hangt natuurlijk ook af van in welke buurt je dat doet.
 
Roken in bushokjes is al vele jaren verboden trouwens:

Er geldt een algemeen rookverbod:

  • in de voertuigen van De Lijn;
  • in de schuilhuisjes (bushokjes) van De Lijn;
  • in de overdekte ruimtes van de Lijn (bv. aan een busstation).
daarmee dat ik het ook als voorbeeld zette. Dat is eigenlijk triest dat zoiets in een wet gegoten moet worden, want gezond verstand en vriendelijkheid zou genoeg moeten zijn om dat roken te laten. Maar spijtig genoeg heb ik het zelf als tiener genoeg meegemaakt. Wachten op de bus van school naar huis en als het regende had je de keuze: ofwel stond je buiten het buskotje in de regen ofwel binnen maar dan werd je uitgerookt.
 
Naast mijn appartementsgebouw ligt een... "gemeenschappelijke tuin" maar het is eigenlijk gewoon een stuk braakliggend terrein. Maar de marginale buren naast ons gooien 20 keer per dag alle vier hun sigaret op dat stuk grond :sop: Soms ook gewoon Golden Power blikjes. Tijdje terug liet ik mijn hond pissen 's avonds en kwam de vrouw afgesloft om hun asbakken uit te kieperen. Schrok zich een ongeluk toen ze mij zag staan.

Zelzate :love:
Leuk voor uw hond, lekker wat peukjes opsnuiven 😔
 
Als roker zijnde, let ik daar wel op. Ik gooi mijn peuken altijd in een vuilbak, rook bijna alleen thuis (buiten). Mijn eigen kinderen hebben me nog nooit zien roken. Ik rook nooit op een terras of dicht bij andere mensen.
Dus niet alle rokers zijn margi's.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft wel ergens een punt omtrent rokers op een terras

Kijk, iedereen mag in zijn vrije tijd doen wat hij of zij wil, maar zodra uw acties andere storen, dan is dat vrij asociaal.

Mensen gaan op een terras zitten om van de zon en een frisse wind te genieten. Als dan iemand stinkende en schadelijke rook (allebei bewezen) in uw richting laat komen, dan is dat terecht storend.

Ik ga met de fiets naar het werk, rijdend tussen de uitlaatgassen van alle luie kloten die met de wagen gaan.

Kijk, iedereen mag in zijn vrije tijd doen wat hij of zij wil, maar zodra uw acties andere storen, dan is dat vrij asociaal.

Mensen fietsen naar het werk om op een gezonde manier zich te verplaatsen. Als dan iemand stinkende en schadelijke rook (allebei bewijzen) in uw richting laat komen, dan is dat terecht storend.

Met dat verschil dat ik geen alternatief heb om naar het werk te fietsen dan via stinkende uitlaatgassen. Daar waar je u op een terras gerust kunt verplaatsen naar waar je geen last hebt van de rook.
En met dat verschil dat men eerst elke roker naar buiten heeft gejaagd, om nu te klagen dat... de rokers naar buiten werden gejaagd. De ironie is groot in deze.

Toen met het rookverbod op café heb ik hier ook al veel discussies gevoerd daarover. Ik voorspelde een hellend vlak redenering waarbij het roken op den duur nergens zou mogen. Je geeft hen een vinger en ze pakken uw arm. Men vond dat ik overdreef. Haha, die gekke mac-bc toch. Fast forward naar 2021 en mijn voorspelling is al uitgekomen. Zo snel gaat de totalitaire gedachtengang.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga met de fiets naar het werk, rijdend tussen de uitlaatgassen van alle luie kloten die met de wagen gaan.

Kijk, iedereen mag in zijn vrije tijd doen wat hij of zij wil, maar zodra uw acties andere storen, dan is dat vrij asociaal.

Mensen fietsen naar het werk om op een gezonde manier zich te verplaatsen. Als dan iemand stinkende en schadelijke rook (allebei bewijzen) in uw richting laat komen, dan is dat terecht storend.

Met dat verschil dat ik geen alternatief heb om naar het werk te fietsen dan via stinkende uitlaatgassen. Daar waar je u op een terras gerust kunt verplaatsen naar waar je geen last hebt van de rook.
En met dat verschil dat men eerst elke roker naar buiten heeft gejaagd, om nu te klagen dat... de rokers naar buiten werden gejaagd. De ironie is groot in deze.

Toen met het rookverbod op café heb ik hier ook al veel discussies gevoerd daarover. Ik voorspelde een hellend vlak redenering waarbij het roken op den duur nergens zou mogen. Je geeft hen een vinger en ze pakken uw arm. Men vond dat ik overdreef. Haha, die gekke mac-bc toch. Fast forward naar 2021 en mijn voorspelling is al uitgekomen. Zo snel gaat de totalitaire gedachtengang.
Maar ik moet in mijn auto de gassen die jij gebruikt om uw huis op te warmen inademen.
Ik ga met de fiets naar het werk, rijdend tussen de uitlaatgassen van alle luie kloten die met de wagen gaan.

Kijk, iedereen mag in zijn vrije tijd doen wat hij of zij wil, maar zodra uw acties andere storen, dan is dat vrij asociaal.

Mensen fietsen naar het werk om op een gezonde manier zich te verplaatsen. Als dan iemand stinkende en schadelijke rook (allebei bewijzen) in uw richting laat komen, dan is dat terecht storend.

Met dat verschil dat ik geen alternatief heb om naar het werk te fietsen dan via stinkende uitlaatgassen. Daar waar je u op een terras gerust kunt verplaatsen naar waar je geen last hebt van de rook.
En met dat verschil dat men eerst elke roker naar buiten heeft gejaagd, om nu te klagen dat... de rokers naar buiten werden gejaagd. De ironie is groot in deze.

Toen met het rookverbod op café heb ik hier ook al veel discussies gevoerd daarover. Ik voorspelde een hellend vlak redenering waarbij het roken op den duur nergens zou mogen. Je geeft hen een vinger en ze pakken uw arm. Men vond dat ik overdreef. Haha, die gekke mac-bc toch. Fast forward naar 2021 en mijn voorspelling is al uitgekomen. Zo snel gaat de totalitaire gedachtengang.
Ik hoor daar bijna een betoog pro-bedrijfswagens. Want dan zit je ín de auto en adem je die uitlaatgassen niet in. Want dat is wat jij nu zegt he: "ahja, ge moet u maar ergens zetten zodat ge die rook niet inademt he"... In een auto dus...
 
Daarnet wist een collega me te vertellen dat in bepaalde Europese landen het al verboden is om op terras te roken. Dat je de rokers dan 1 meter van het terras ziet staan op straat. Of dat nu veel verschil maakt weet ik niet...Dan moet je quasi al naar een totaalverbod op roken in het openbaar gaan, en dan begin ik bang te worden wat het volgende is. Alles dat 'storend' is kan je toch niet verbieden? Of spelen we hier puur op de gezondheidskaart? Dan lijkt het me logischer dat je het verkopen ervan stopt, anders zijn we toch hypocriet?

En de wagen vs roken: een wagen is essentieel voor veel mensen hun verplaatsing, roken is eigenlijk een keuze en niet essentieel. (en ja, veel mensen kunnen met de fiets naar het werk maar kom, dat is weer een andere discussie en de mods waren al zo vriendelijk om deze thread te starten, laten we het hierbij even houden.. :p)

Als roker zijnde, let ik daar wel op. Ik gooi mijn peuken altijd in een vuilbak, rook bijna alleen thuis. Mijn eigen kinderen hebben me nog nooit zien roken. Ik rook nooit op een terras of dicht bij andere mensen.
Dus niet alle rokers zijn margi's.

Dit toont aan dat je perfect kan roken en proper zijn. Ook chapeau dat je zoveel moeite doet om niet te roken in het bijzijn van je kinderen!
Bij mij mogen mensen trouwens ook binnen roken of op mijn terras. Ik zet meestal wel een raam of terrasdeur open.
 
Terug
Bovenaan