Roken in de publieke ruimte

Merk wel dat er minder en minder mensen in mijn omgeving roken. In mijn directe omgeving ken ik eigenlijk zelfs niemand meer. Wat mij vooral stoort aan roken is dat mensen op het werk 5-6 keer per dag 10 minuten mogen gaan buiten staan terwijl ik moet doorwerken :sop: Zou eerlijker zijn moesten ze allemaal een uur langer moeten blijven.
Ik denk nu wel dat als jij even vaak en even lang een frisse neus gaat halen zonder een sigaret op te steken, de werkgever daar niet iets van zou zeggen als hij dat al toelaat bij rokers.
 
Ik denk nu wel dat als jij even vaak en even lang een frisse neus gaat halen zonder een sigaret op te steken, de werkgever daar niet iets van zou zeggen als hij dat al toelaat bij rokers.
Moest er nog iets te doen zijn sure, maar alleen 10 minuten aan de voordeur staan niks doen... Vond het bij mijn vorige vorige werkgever wel fijn dat er een kickertafel stond, dan kan je ook even pauzeren zonder te gaan roken.
 
Merk wel dat er minder en minder mensen in mijn omgeving roken. In mijn directe omgeving ken ik eigenlijk zelfs niemand meer. Wat mij vooral stoort aan roken is dat mensen op het werk 5-6 keer per dag 10 minuten mogen gaan buiten staan terwijl ik moet doorwerken :sop: Zou eerlijker zijn moesten ze allemaal een uur langer moeten blijven.
Gij krijgt toch een frisse neus elke keer ge de poort moet gaan sluiten? :unsure:
 
Tuurlijk wel.
Ik ben niet van mening dat rokers gepest en gestigmatiseerd moeten worden, maar sowieso moeten we als samenleving gewoon streven naar een maatschappij waar roken in het algemeen op (lange) termijn als iets marginaals beschouwd wordt. Daarom niet illegaal, maar wel iets waarvoor ge u eigenlijk schaamt en ge het enkel nog stiekem thuis zou doen.

Daarmee wil ik voor alle duidelijkheid dus niet zeggen dat we de huidige generaties rokers zo moeten gaan bekijken he, maar wel dat dit binnen X aantal decennia zo is voor jongeren. En om dat te bereiken, zal het roken in het openbaar alsmaar meer stelselmatig afgebouwd moeten worden.

Een rookverbod op terrassen is heus niet zo ondenkbaar en ver weg hoor. Ik denk dat het nog maar 20-25 jaar geleden is dat ge in vliegtuigen en treinen nog gewoon kon roken, terwijl dat nu al voor velen al absurd lijkt dat daar gerookt zou worden.
Ik denk dat we die weg eigenlijk wel opgaan. De huidige 40+ mensen lijken mij toch algemeen roken veel meer als "normaal" te beschouwen dan jongeren. Als ik bij mijn generatie kijk wie rookt, en hoe mensen er op reageren, lijkt mij dat toch meer richting de stempen "marginaal" te gaan. Hoe het bij de huidige jeugd zit weet ik niet, zoals in elke generatie zal wat stoer doen tijdens de tienerjaren wel gepaard gaan met roken denk ik.

Feit is wel dat zolang roken is toegelaten en sigaretten vrij worden verkocht, en het mag op een terras, mensen het zullen doen. Ik walg ook van die rook op een terras, of wanneer je inderdaad gewoon achter iemand stapt of een lift instapt nadat iemand snel buiten zijn longen is gaan vullen, maar uiteindelijk gaat het om verslaafden. Hoe meer het "marginaal" wordt, hoe vaker de overblijvende rokers ook gewoon niet beter zullen weten denk ik :)
 
En als je iemand met een sigaret in de auto ziet met zijn raam open weet je meteen dat die sigaret tussen dan en 5 minuten weer ergens op de grond gegooid wordt. Om nog maar van al de sigarettenpeuken op straat te zwijgen.
Dit stoort me eigenlijk meer dan iemand die op café/straat naast me rookt. Hoeveel viezigheid het oplevert, en quasi overal waar je komt er wel peuken liggen. In RSL hebben ze ooit eens campagne gedaan waar ze gratis doosjes uitdeelden waar rokers hun peuken in konden steken, ik vond dat wel een goed idee en daar mogen ze gerust meer op inzetten. Voor de rest geen problemen met rokers tbf.

Ik denk dat we die weg eigenlijk wel opgaan. De huidige 40+ mensen lijken mij toch algemeen roken veel meer als "normaal" te beschouwen dan jongeren. Als ik bij mijn generatie kijk wie rookt, en hoe mensen er op reageren, lijkt mij dat toch meer richting de stempen "marginaal" te gaan. Hoe het bij de huidige jeugd zit weet ik niet, zoals in elke generatie zal wat stoer doen tijdens de tienerjaren wel gepaard gaan met roken denk ik.

Denk dat vooral het milieu van opgroeien een grote rol speelt. Als ik ze zou verdelen in 2 grote 'doelgroepen' merk ik toch een grote trend van 'roken is stoer' naar 'roken is vies en ongezond'. Natuurlijk is dit een grote veralgemening, maar inzetten op de sociale klassen waar het roken is stoer verhaal nog heerst kan een grote stap zijn voor de toekomst.

En een totaalverbod tja, dat is een grote discussie. Alcohol is ook ongezond maar kost de persoon naast u geen schade, tot een zatlap iemand omver knalt. Is dat het volgende dat we verbieden? Hoe ver moeten we gaan naar verbieden als maatschappij om een "gezonde en veilige" samenleving te krijgen, en praten we dan nog van een samenleving in de zin van het woord? Wanneer stopt sensibilisering & start het totaalverbod? Misschien een idee om een aparte thread te starten als discussie hierover, want het is wel razend interessant om de denkbeeldige pistes eens af te lopen.
 
Dit stoort me eigenlijk meer dan iemand die op café/straat naast me rookt. Hoeveel viezigheid het oplevert, en quasi overal waar je komt er wel peuken liggen. In RSL hebben ze ooit eens campagne gedaan waar ze gratis doosjes uitdeelden waar rokers hun peuken in konden steken, ik vond dat wel een goed idee en daar mogen ze gerust meer op inzetten. Voor de rest geen problemen met rokers tbf.



Denk dat vooral het milieu van opgroeien een grote rol speelt. Als ik ze zou verdelen in 2 grote 'doelgroepen' merk ik toch een grote trend van 'roken is stoer' naar 'roken is vies en ongezond'. Natuurlijk is dit een grote veralgemening, maar inzetten op de sociale klassen waar het roken is stoer verhaal nog heerst kan een grote stap zijn voor de toekomst.

En een totaalverbod tja, dat is een grote discussie. Alcohol is ook ongezond maar kost de persoon naast u geen schade, tot een zatlap iemand omver knalt. Is dat het volgende dat we verbieden? Hoe ver moeten we gaan naar verbieden als maatschappij om een "gezonde en veilige" samenleving te krijgen, en praten we dan nog van een samenleving in de zin van het woord? Wanneer stopt sensibilisering & start het totaalverbod? Misschien een idee om een aparte thread te starten als discussie hierover, want het is wel razend interessant om de denkbeeldige pistes eens af te lopen.

Alcohol drinken kan (onrechtstreeks) op vele manieren hinder veroorzaken voor anderen, tot zelfs zwaar schadelijk zijn. Maar al die zaken die hinder/schade kunnen veroorzaken door alcoholmisbruik, zijn bij wet dan ook al verboden:
- rijden onder invloed
- openbaar dronkenschap
- agressie
- partnergeweld
- geluidsoverlast
- seksuele intimitdatie/aanranding

Het gewoon nuttigen van een glas, of zelfs heel wat glazen alcohol bezorgt echter geen hinder, zolang de gebruiker zich niet bezondigd aan een van bovenstaande zaken. Bij het opsteken van een sigaret is dat echter anders, daarom dat die vergelijking tussen sigaretten en alcohol imo niet echt op gaat.

Maar bon, mss zijn we idd wel te diep aan het ingaan op het onderwerp en verdient deze discussie een eigen, serieuzer topic.

-
 
Denk dat vooral het milieu van opgroeien een grote rol speelt. Als ik ze zou verdelen in 2 grote 'doelgroepen' merk ik toch een grote trend van 'roken is stoer' naar 'roken is vies en ongezond'. Natuurlijk is dit een grote veralgemening, maar inzetten op de sociale klassen waar het roken is stoer verhaal nog heerst kan een grote stap zijn voor de toekomst.
Ik denk dat in die groep er ook een algemene vijandigheid tegenover "overheid" en "wetenschap" leeft, genre "zijn ze daar weer met hun zever, mijn bompa heeft gerookt tot zijn 85ste en nooit iets voorgehad".

Een kennis van mij is een beetje van dat type en zijn plusdochter/stiefdochter (naar eigen goesting) heeft gewoon eens gevraagd van haar niet rokend aan de schoolpoort op te halen want dat is marginaal :)
 
Ik zou zelfs niet weten waarom je als niet roker je jezelf maar verdraagzaam moet opstellen tegenover een roker. Het is op dit vlak toch echt wel de roker die zich zou moeten aanpassen. Nu is het te hopen dat er snel een algemeen rookverbod komt in alle horeca en op de terrassen. Al betwijfel ik dat die er ooit zal komen.
Ik ben niet van mening dat rokers gepest en gestigmatiseerd moeten worden, maar sowieso moeten we als samenleving gewoon streven naar een maatschappij waar roken in het algemeen op (lange) termijn als iets marginaals beschouwd wordt. Daarom niet illegaal, maar wel iets waarvoor ge u eigenlijk schaamt en ge het enkel nog stiekem thuis zou doen.
Kunnen we dan ook ineens alcohol verbieden op een terras? Want het is niet alleen ongezond voor jezelf, maar sommige mensen worden daar ook enorm luidruchtig van en dan krijg ik weer knijtende koppijn (dus ook ongezond voor mij). En wat bv met de uitlaatgassen van de auto's die passeren aan die terrassen? Dat is toch ook niet gezond om in te ademen. Laten we ineens ook auto's bannen. En zo kan ik waarschijnlijk wel 100 dingen bedenken.

Om maar te zeggen, mensen zijn altijd heel hard bezig om de zaken vanuit hun eigen perspectief te zien, maar beseffen soms ook niet welke impact zij dan zelf op anderen veroorzaken. Wat snak ik soms naar het vorige millenium, waar iedereen meer de instelling had van leven en laten leven en we elkaar niet jaar na jaar het leven zuurder maakten met weer een hoop nieuwe regeltjes.

edit: ex-roker hier ;)
 
Kunnen we dan ook ineens alcohol verbieden op een terras? Want het is niet alleen ongezond voor jezelf, maar sommige mensen worden daar ook enorm luidruchtig van en dan krijg ik weer knijtende koppijn (dus ook ongezond voor mij). En wat bv met de uitlaatgassen van de auto's die passeren aan die terrassen? Dat is toch ook niet gezond om in te ademen. Laten we ineens ook auto's bannen. En zo kan ik waarschijnlijk wel 100 dingen bedenken.

Om maar te zeggen, mensen zijn altijd heel hard bezig om de zaken vanuit hun eigen perspectief te zien, maar beseffen soms ook niet welke impact zij dan zelf op anderen veroorzaken. Wat snak ik soms naar het vorige millenium, waar iedereen meer de instelling had van leven en laten leven en we elkaar niet ieder jaar het leven zuurder maken met weer een hoop nieuwe regeltjes.
Gohja, buiten dat jouw vergelijking met alcohol al ontkracht is, lijkt er mij toch wel een verschil tussen "vrolijkheid en sociaal gedrag" vs "schadelijke rook". Uitlaatgassen zijn een schadelijk neveneffect van een transportmiddel dat onze economie én onze levens drastisch heeft verbeterd (en alternatieven komen eraan/zijn er al). Roken, not so much.

Er is ook gewoon voortschrijdend inzicht hé, ik frons toch altijd wat bij die romantisering van "vroeger" toen niemand kloeg. Er werd toen gewoon over andere dingen gezaagd hoor, mensen hebben elkaar altijd in het oog gehouden. Enkel dacht men toen van heel wat vuiligheid dat het ok was en onschadelijk.
 
Laatst bewerkt:
Gohja, buiten dat jouw vergelijking met alcohol al ontkracht is
Aha, ik wist niet dat overmatig drankgebruik tegenwoordig gezond was? Ik luister...
, lijkt er mij toch wel een verschil tussen "vrolijkheid en sociaal gedrag" vs "schadelijke rook". Uitlaatgassen zijn een schadelijk neveneffect van een transportmiddel dat onze economie én onze levens drastisch heeft verbeterd.
Er zijn nochtans genoeg uitlaatgasvrije voertuigen, al dan niet gemotoriseerd. Ik ruik een kans voor nog meer regeltjes (ah wacht, die komen er al aan in 2025 en zo :sarcastic: )
Roken, not so much.
Genotsmiddel, net als alcohol bv ook voor niets écht nodig
Er is ook gewoon voortschrijdend inzicht hé, ik frons toch altijd wat bij die romantisering van "vroeger" toen niemand kloeg. Er werd toen gewoon over andere dingen gezaagd hoor, mensen hebben elkaar altijd in het oog gehouden. Enkel dacht men toen van heel wat vuiligheid dat het ok was en onschadelijk.
Bwa ik ben toch niet zo'n fan van de alsmaar grotere inmenging van de overheid in mijn leven. Ieder zijn goesting zeker? Maar zoals gezegd, mensen zien de zaken graag vooral vanuit eigen perspectief en projecteren dit op al de rest.
 
werd ver
Kunnen we dan ook ineens alcohol verbieden op een terras? Want het is niet alleen ongezond voor jezelf, maar sommige mensen worden daar ook enorm luidruchtig van en dan krijg ik weer knijtende koppijn (dus ook ongezond voor mij). En wat bv met de uitlaatgassen van de auto's die passeren aan die terrassen? Dat is toch ook niet gezond om in te ademen. Laten we ineens ook auto's bannen. En zo kan ik waarschijnlijk wel 100 dingen bedenken.

Om maar te zeggen, mensen zijn altijd heel hard bezig om de zaken vanuit hun eigen perspectief te zien, maar beseffen soms ook niet welke impact zij dan zelf op anderen veroorzaken. Wat snak ik soms naar het vorige millenium, waar iedereen meer de instelling had van leven en laten leven en we elkaar niet jaar na jaar het leven zuurder maakten met weer een hoop nieuwe regeltjes.
dat zijn gewoon verschillende dingen.
Die auto's die passeren die moeten ergens zijn en dat kan je niet vermijden. Als iemand echter zijn auto naast een terras parkeert, maar zijn motor laat draaien voor zijn gemak en daarmee iedereen in de stank zet, dan is dat wel te vermijden en moeten de terrasgangers niet meer verdraagzaam zijn omdat die chauffeur nu toch wel eenmaal graag in zijn airco-gekoelde wagen wil zitten.
Zelfde met drank. Dat iemand twee pintjes of glazen wijn op heeft: daar gaat niemand last van hebben. Als iemand zoveel drinkt dat hij een last wordt, dan kan je die persoon gerust aanspreken.
Bij roken ben je een last zodra je de sigaret aansteekt en totdat de sigaret op is. Ik denk dat niemand gaat reklameren op de roker die aan een terras passeert.

Ik wil ook geen verzuurde regeltjes samenleving, maar dat hebben mensen zelf in de hand. Als rokers meer begrip zouden tonen voor de last die zij bezorgen door op een terras te roken of bijv. een sigaret op te steken in een overvol buskot tijdens een regenbui, dan moeten daar ook geen regels over komen.
Want dat is een samenleving: je leeft samen dus je houdt rekening met anderen. Als uw kinderen allergisch zijn aan katten, ga je die beesten ook niet in huis nemen omdat jij ze wel graag ziet. Neen, dan hou je rekening met degene die hinder ondervindt. Zelfde met roken: als jij ziet dat uw 'pleziertje' anderen hun eten bederft of ervoor zorgt dat hun kleren stinken dan laat ge dat tot een moment waarop ge wel kunt roken.
Als men dat zou doen dan verzuurt de maatschappij niet en dan komen er ook geen regels die 'algemeen' zijn en daardoor u ook aan banden leggen ondanks dat de situatie het misschien wel had toegelaten.
 
Aha, ik wist niet dat overmatig drankgebruik tegenwoordig gezond was? Ik luister...

Er zijn nochtans genoeg uitlaatgasvrije voertuigen, al dan niet gemotoriseerd. Ik ruik een kans voor nog meer regeltjes (ah wacht, die komen er al aan in 2025 en zo :sarcastic: )

Genotsmiddel, net als alcohol bv ook voor niets écht nodig

Bwa ik ben toch niet zo'n fan van de alsmaar grotere inmenging van de overheid in mijn leven. Ieder zijn goesting zeker? Maar zoals gezegd, mensen zien de zaken graag vooral vanuit eigen perspectief en projecteren dit op al de rest.
Het sleutelwoord is overmatig en dat dit in de meeste gevallen al verboden is, zie post @Lobmans. Een pint drinken soort niemand direct, openbare dronkenschap wel. Zelfs 10 pinten als je jezelf onder controle kan houden hoeft niemand anders te schaden.

En die overheidsinmening, gohja laat ons eerlijk zijn, vaak moet dit omdat mensen te lomp en te onwetend zijn. Zonder duidelijke regels zit iedereen nog zonder gordel in de wagen, iedereen nog in asbest te boren en te breken, bleekwater op alles te gieten, vuurtjes te stoken want vuilzakken zijn duur, enz.
Alsof er vroeger niet werd gezaagd over "overheidsinmening" en al die verboden zaken. Echter zijn veel van de dingen waar toen over werd gezaagd nu standaard, en zijn er nieuwe dingen. Voortschrijdend inzicht.

Het wil niet zeggen dat elke vorm van extra regels nu echt nuttig is, maar in verband met volksgezondheid lijkt me dat vaak wel zo. Mijn beiden ouders rookten, ik heb heel mijn jeugd in een grijze waas doorgebracht van de keuken, naar de woonkamer, naar de wagen, ... Soms moet je mensen dwingen om zaken anders aan te pakken.
 
werd ver

dat zijn gewoon verschillende dingen.
Die auto's die passeren die moeten ergens zijn en dat kan je niet vermijden. Als iemand echter zijn auto naast een terras parkeert, maar zijn motor laat draaien voor zijn gemak en daarmee iedereen in de stank zet, dan is dat wel te vermijden en moeten de terrasgangers niet meer verdraagzaam zijn omdat die chauffeur nu toch wel eenmaal graag in zijn airco-gekoelde wagen wil zitten.
Zelfde met drank. Dat iemand twee pintjes of glazen wijn op heeft: daar gaat niemand last van hebben. Als iemand zoveel drinkt dat hij een last wordt, dan kan je die persoon gerust aanspreken.
Bij roken ben je een last zodra je de sigaret aansteekt en totdat de sigaret op is. Ik denk dat niemand gaat reklameren op de roker die aan een terras passeert.
Ik heb op elk van die punten hierboven al geantwoord. Ik denk dat je daarover tot in den treure kan discussiëren. Iedereen focust op de dingen die _hem_ storen maar vergeten dat ze zelf ook storende factor zijn in andere zaken.
Ik wil ook geen verzuurde regeltjes samenleving, maar dat hebben mensen zelf in de hand. Als rokers meer begrip zouden tonen voor de last die zij bezorgen door op een terras te roken of bijv. een sigaret op te steken in een overvol buskot tijdens een regenbui, dan moeten daar ook geen regels over komen.
Want dat is een samenleving: je leeft samen dus je houdt rekening met anderen. Als uw kinderen allergisch zijn aan katten, ga je die beesten ook niet in huis nemen omdat jij ze wel graag ziet. Neen, dan hou je rekening met degene die hinder ondervindt. Zelfde met roken: als jij ziet dat uw 'pleziertje' anderen hun eten bederft of ervoor zorgt dat hun kleren stinken dan laat ge dat tot een moment waarop ge wel kunt roken.
Als men dat zou doen dan verzuurt de maatschappij niet en dan komen er ook geen regels die 'algemeen' zijn en daardoor u ook aan banden leggen ondanks dat de situatie het misschien wel had toegelaten.
Maar het is wel zo dat hoe meer je regeltjes introduceert (zie nog maar eens gisteren van uw buren toegang geven tot uw tuin), hoe meer discussie en ergernis en verzuring je introduceert. Ik ben meer voor zelfregulatie.
 
Alcohol drinken kan (onrechtstreeks) op vele manieren hinder veroorzaken voor anderen, tot zelfs zwaar schadelijk zijn. Maar al die zaken die hinder/schade kunnen veroorzaken door alcoholmisbruik, zijn bij wet dan ook al verboden:
- rijden onder invloed
- openbaar dronkenschap
- agressie
- partnergeweld
- geluidsoverlast
- seksuele intimitdatie/aanranding

Het gewoon nuttigen van een glas, of zelfs heel wat glazen alcohol bezorgt echter geen hinder, zolang de gebruiker zich niet bezondigd aan een van bovenstaande zaken. Bij het opsteken van een sigaret is dat echter anders, daarom dat die vergelijking tussen sigaretten en alcohol imo niet echt op gaat.

Maar bon, mss zijn we idd wel te diep aan het ingaan op het onderwerp en verdient deze discussie een eigen, serieuzer topic.

-

Situatie: ge drinkt 2 pintjes (geen misbruik zoals gij aankaart) en rijdt iemand omver, volgens de test zijt ge onder invloed maar niet geïntoxiceerd (groot verschil voor de rechtbank hoor). Ligt alcohol mee aan de oorzaak of niet? (mindere reflexen?) Wat zou de publieke opinie hierop zijn?

Zelfs bij misbruik kunt ge overlijdens of hinder voorkomen door het te verbieden, maar toch doen we het niet. Bij roken is de grootste irritatie wat geurhinder, ik lees hier minder over de langdurige effecten van passief (mee)roken. Dit was de grote drijfveer bij het binnen verbieden van roken. Maar toch hoor ik vaak mensen zeggen "het is ongezond, het kost ons geld als samenleving, verbieden".

Iemand die enkel thuis rookt of drinkt is geen hinderlijk iemand, maar kost de samenleving mogelijks wel bakken geld. Gezondheidszorg die nodig is op latere leeftijd, verslaving die vaak optreedt. Ik maak de vergelijking hier vooral omdat beide producten schadelijk zijn, vaak veel negatieve gevolgen hebben en beide gewoon beschikbaar zijn in elke supermarkt. De vergelijking gaat hier voor mij wel duidelijk op. De vraag die ik stelde is dan ook wanneer verbieden we iets als samenleving? Het bij wet verbieden van "misbruik" is geen totaalverbod, en zijn vaak vijgen na pasen.

Nu for the record: voor mij moet beide niet verboden worden, ik vind het gewoon altijd een interessante denkoefening. En bij zo een dingen valt het vaak op hoe rap we met verbod en wetjes afkomen voor kleine irritaties.
 
Afgelopen weekend zat ik op terras. 1 stoel verder zat iemand te roken, maar de damp kwam niet tot bij mij dus stoorde mij zeker niet.
Toen zijn sigaret op was, gooide hij die gewoon op de grond ipv in de assenbak op tafel... Ik maakte er een opmerking over. Hij vond het de normaalste zaak van de wereld. "Ze vegen dat toch gewoon het riool in":sarcastic:
 
Aha, ik wist niet dat overmatig drankgebruik tegenwoordig gezond was? Ik luister...

Er zijn nochtans genoeg uitlaatgasvrije voertuigen, al dan niet gemotoriseerd. Ik ruik een kans voor nog meer regeltjes (ah wacht, die komen er al aan in 2025 en zo :sarcastic: )

Genotsmiddel, net als alcohol bv ook voor niets écht nodig

Bwa ik ben toch niet zo'n fan van de alsmaar grotere inmenging van de overheid in mijn leven. Ieder zijn goesting zeker? Maar zoals gezegd, mensen zien de zaken graag vooral vanuit eigen perspectief en projecteren dit op al de rest.
Vergelijking met alcohol staat enkele posts boven die van u. Zelf vind ik dat ook geen ramp als ze daar op een terras zitten te roken. Maar dan stel ik mij soms ook de vraag of het zo moeilijk is om eens 5 minuten buiten het terras te gaan staan waar er helemaal niemand ongezonde last van heeft. Met mijn Duvel ga ik niemand storen aan een andere tafel tenzij ik ladderzat ben. Maar ja, bij een sigaret is het van de eerste trek al ongezond.

Ik ben ook geen fan van grotere inmenging. Maar het is ook net omdat veel mensen tegenwoordig hun 'goesting' doen en, zoals jij zegt de zaken veelal enkel vanuit eigen perspectief zien, dat er altijd maar meer regeltjes bijkomen en alles mooi in wetten moet gegoten worden hoor.
Ik denk dat het laatste anderhalf jaar (maar ook op veel andere vlakken) ook heeft aangetoond dat het gezond verstand bij veel mensen ver zoek is en solidariteit en begrip in veel gevallen ook.
 
Terug
Bovenaan