Roken in de publieke ruimte

Als er een markt is voor een niet rokerscafé dan zou die er wel zijn geweest.
De mensen die ik de tijd zo geklaagd hebben om daar niet meer te roken, komen nu ook niet op café.
Een cafebaas had toen al de keuze om op eigen initiatief het roken niet toe te laten in zijn cafe. Moest er echt vraag naar zijn geweest hadden die er al lang geweest. Het is net omdat het niet rendabel was om als niet-rokerscafe jezelf op de markt te zetten dat de regering het moest verplichten voor iedereen.

Waarom zou men verdraagzaam moeten zijn voor een asociale verslaving?

Veel mensen vinden gamen een asociale verslaving. Dan gaan we dit forum ook maar opdoeken hé want ja Janneke en Truus hebben juist bepaald dat het asociaal is. Nogmaals, zolang rokers niet in mijn gezicht komen blazen maakt het op zich niet zoveel uit en dat zou voor iedereen zo moeten zijn.

Veel mensen vinden gamen een asociale verslaving. Dan gaan we dit forum ook maar opdoeken hé want ja Janneke en Truus hebben juist bepaald dat het asociaal is. Nogmaals, zolang rokers niet in mijn gezicht komen blazen maakt het op zich niet zoveel uit en dat zou voor iedereen zo moeten zijn.
Erg vergelijkbaar hoor.

Zo zo, wat zijn we toch een mooie samenleving. Zo verdraagzaam voor elkaar enal. :love:

Als de rokers volledig verdwenen zijn, op welke groep gaan we dan onze rieken richten?

De scheefpoepers, en daarna de drinkers. En daarna katholieken! Vaak alledrie te vinden in 1 persoon, dat spaart moeite.

Er is een verschil tussen asociaal (= zonder sociaal contact) en antisociaal. Roken valt eigenlijk onder het 2e.

We mogen ook nog een beetje verdraagzaam zijn he mensen. Ik heb zelf nooit gerookt, vind het degoutant, en vind het helemaal terecht dat binnen roken niet meer mag. Maar buiten is dat toch niet zo een issue?

Dit weekend de eerste keer op een terras gaan eten. Naast ons zat iemand de ene sigaret na de andere op te steken, fijn is anders hoor. Neen, een totaalverbod in de horeca kan er niet snel genoeg komen.

Dit weekend de eerste keer op een terras gaan eten. Naast ons zat iemand de ene sigaret na de andere op te steken, fijn is anders hoor. Neen, een totaalverbod in de horeca kan er niet snel genoeg komen.
Idem. Ik ben daar met ouder te worden toch ook 'harder' in geworden.

Vroeger kon het mij eigenlijk niet zoveel schelen op café, maar als ik nu ergens op een terras rustig iets zit te eten, stoor ik mij toch ook mateloos wanneer een tafel naast/achter mij zit te roken.

Probleem is natuurlijk dat rokers vroeger zowat alles mochten en dat veel van de huidige rokers die tijd nog meegemaakt hebben. Die rokers hebben de laatste jaren al stevig moeten inbinden. Maar het riedeltje van 'verdraagzaamheid naar de roker toe', ben ik toch ook beu gehoord. Er bestaat ook zoiets als respect naar andere mensen toe. Hoe je het ook draait of keert, wanneer je een sigaret opsteekt, bestaat nu eenmaal de kans dat je andere mensen daar mee ambeteert (zeker wanneer die mensen niet meteen wegkunnen, zoals op een terras). Als iemand op het terras of in de bus/trein zijn radio bovenhaalt en de muziek van Ariana Grande door de ruimte jaagt, dan vinden we dat ook allemaal snoeivervelend.

Rook thuis, rook in de tuin, rook terwijl je aan het wandelen bent, rook op straat, ... maakt mij niet uit. Maar als je op een plaats bent waar mensen stilzitten, zonder je dan misschien even af wanneer de andere mensen zich maar op 1-2 meter bevinden.

Roken is nog altijd een persoonlijke keuze. Het is niet omdat het legaal is om te kopen en te gebruiken dat iedereen er begrip voor moet opbrengen. Het is ook legaal om ben-wa-ballen te kopen, maar dat betekent niet dat ik midden op de zeedijk mijn broek moet afsteken.

Goed... tijd voor een nieuwe fles azijn...

Remake deed het lijken alsof het om elke vorm van roken ging dus zowel sociaal, antisociaal als asociaal.
Gamen en roken valt uiteraard niet te vergelijken maar als we voor elkaar gaan bepalen wat wel en niet kan dan zijn we verkeerd bezig.
Kom op, je kan beter. Waar deed ik alsof ik dat bedoelde? En ga je nu echt doen alsof je mijn post niet goed begrepen had? Jammer hoor.

Hoe je het ook draait of keert, wanneer je een sigaret opsteekt, bestaat nu eenmaal de kans dat je andere mensen daar mee ambeteert (zeker wanneer die mensen niet meteen wegkunnen, zoals op een terras). Als iemand op het terras of in de bus/trein zijn radio bovenhaalt en de muziek van Ariana Grande door de ruimte jaagt, dan vinden we dat ook allemaal snoeivervelend.

Goed... tijd voor een nieuwe fles azijn...

Kijk, en dat is nu hetgeen mij een beetje stoort aan de reacties. Het gaat hier allemaal over respect naar elkaar hebben en bla die bla die bla. Allemaal mee akkoord. Volledig.
Het enige probleem dat ik hier mee heb, en ik ben zelf roker, ik geef dat toe. En ik zal het ook niet laten als ik op een terras zit om schroomloos een sigaret op te steken. Ja sorry mensen, ik weet het, donker verleden, recidivist, en roken op het terras. Mijn geloofwaardigheid is sowieso al nihil zou je denken. Maar dus, nergens heb ik gelezen: "Het stoort mij, maar als ik aan het eten ben op een terras spreek ik de mensen daar even vriendelijk over aan, of ze even wachten tot ons net gebracht eten op is."

Ik als roker heb daar geen problemen mee. En veel andere rokers ook niet. Vraag dat gewoon effe op een beleefde manier. Als ik zelf aan het eten ben ergens, en er wordt rook in mijn gezicht geblazen vind ik dat ook niet leuk. En ik heb het nog maar 3 of 4 maal in mijn leven meegemaakt, maar elke keer ben ik beleefd gaan vragen om effe, tot ik gedaan met eten had, geen sigaret op te steken.
En 1 keer daarvan is nog uit de hand gelopen met die tafel aan wie ik dat gevraagd had. Ik weet echt niet meer hoe ik toen in mijn eigen bed zelfs ben geraakt :unsure: . Restaurantje was letterlijk 200m van mijn deur.

Waarom moet er op alles een verbod komen dat mensen niet aanstaat. Ge kunt dat echt gewoon perfect oplossen, ik denk echt 99% van de gevallen, door da effe beleefd te duiden aan mensen. En gewoon een normale sociale interactie te hebben met vreemde weet ge.
@Archaos je haalt het zelf al aan van je fles azijn. Maar dat is toch niet leuk : ' ) Echt ik spreek als roker, en als ge mij zou aanspreken echt geen probleem. En ik gok de andere rokers hier in het topic ook niet. We zijn geen heksen ofzo he. Gewoon mensen die graag een sigaretje roken. Iets wat echt al belachelijk lang gedaan wordt. En kijk waar we uiteindelijk toch nog zijn geraakt in al die jaren met de mensheid. Gewoon waar we nu zijn, met echt veel mensen dat gewoon roken.

Maar praat met elkaar op zo een moment. Een verbod is echt gewoon nutteloos op een terras.

Wtf, ik check het forum een dag achter dat ik die post gemaakt heb nog en er is een aparte thread over gemaakt. :rofl::rofl::rofl:
Maar ik kan wel goed verstaan dat er veel mensen zijn die dat ook irritant vinden...

Kijk, en dat is nu hetgeen mij een beetje stoort aan de reacties. Het gaat hier allemaal over respect naar elkaar hebben en bla die bla die bla. Allemaal mee akkoord. Volledig.
Het enige probleem dat ik hier mee heb, en ik ben zelf roker, ik geef dat toe. En ik zal het ook niet laten als ik op een terras zit om schroomloos een sigaret op te steken. Ja sorry mensen, ik weet het, donker verleden, recidivist, en roken op het terras. Mijn geloofwaardigheid is sowieso al nihil zou je denken. Maar dus, nergens heb ik gelezen: "Het stoort mij, maar als ik aan het eten ben op een terras spreek ik de mensen daar even vriendelijk over aan, of ze even wachten tot ons net gebracht eten op is."

Ik als roker heb daar geen problemen mee. En veel andere rokers ook niet. Vraag dat gewoon effe op een beleefde manier. Als ik zelf aan het eten ben ergens, en er wordt rook in mijn gezicht geblazen vind ik dat ook niet leuk. En ik heb het nog maar 3 of 4 maal in mijn leven meegemaakt, maar elke keer ben ik beleefd gaan vragen om effe, tot ik gedaan met eten had, geen sigaret op te steken.
En 1 keer daarvan is nog uit de hand gelopen met die tafel aan wie ik dat gevraagd had. Ik weet echt niet meer hoe ik toen in mijn eigen bed zelfs ben geraakt :unsure: . Restaurantje was letterlijk 200m van mijn deur.

Waarom moet er op alles een verbod komen dat mensen niet aanstaat. Ge kunt dat echt gewoon perfect oplossen, ik denk echt 99% van de gevallen, door da effe beleefd te duiden aan mensen. En gewoon een normale sociale interactie te hebben met vreemde weet ge.
@Archaos je haalt het zelf al aan van je fles azijn. Maar dat is toch niet leuk : ' ) Echt ik spreek als roker, en als ge mij zou aanspreken echt geen probleem. En ik gok de andere rokers hier in het topic ook niet. We zijn geen heksen ofzo he. Gewoon mensen die graag een sigaretje roken. Iets wat echt al belachelijk lang gedaan wordt. En kijk waar we uiteindelijk toch nog zijn geraakt in al die jaren met de mensheid. Gewoon waar we nu zijn, met echt veel mensen dat gewoon roken.

Maar praat met elkaar op zo een moment. Een verbod is echt gewoon nutteloos op een terras.

Je zit op restaurant. Er zit altijd wel iemand rondom je te eten of te drinken. Hou die sigaret gewoon op zak. Het is niet de verantwoordelijkheid van de mensen die in uw stank zitten om te moeten vragen of je alsjeblieft even kan wachten met je verslaving. Beetje hopen dat uw medemens niet assertief is zodat je toch enkel naar je eigen comfort moet kijken, noem ik dat. De normale sociale interactie zou moeten zijn: "zit ik in een omgeving waar het stoort als ik rook? Ja? Dan rook ik niet." (Disclaimer: dat is dus bijna altijd). Het zou aan de roker moeten zijn om aan iedereen in de omgeving te vragen of het stoort als ie een sigaretje opsteekt.

Het eten en drinken is eigenlijk zelfs bijzaak he. Ook zonder glas of vork in mijn hand, heb ik niet gevraagd om in de sigarettenwalm te zitten. Als ik in de wachtrij sta bij de bakker met mijn kinderen, is het dan echt mijn verantwoordelijkheid om de roker voor mij te moeten vragen of hij alsjeblief wil wachten met zijn sigaret, want de rook waait recht in ons gezicht? De enigen die wat respect moeten hebben voor hun medemens, zijn de rokers hoor. Zij storen, zij schaden. Zij moeten zich maar aanpassen.

Laatst bewerkt:
In de 80's en 90' was roken nog cool door iconen als Don Johnson(miami vice) en Bruce willis ( Die hard/last boyscout). Anno 2021 is roken toch iets van de lower/loser class geworden. Zelf onder studenten is roken volgens mij totaal niet meer zo populair en heerst er een groot bewustzijn van de gevaren. Je kan evengoed een stuk eternit vermalen in een vijzel en opsnuiven bij wijze van spreken.

Zelf heb ik een tijdje gerookt in mijn 20er-jaren, maar dat ging dan ook samen met een andere levensstijl, veel uitgaan, een hoger alcoholgebruik, veel dates. Later zal ik misschien een prijs betalen voor deze episode, maar bon ik kan de tijd niet terugdraaien.

Roken op een terras terwijl mensen aan het eten zijn is behoorlijk anti-sociaal.

Je zit op restaurant. Er zit altijd wel iemand rondom je te eten of te drinken. Hou die sigaret gewoon op zak. Het is niet de verantwoordelijkheid van de mensen die in uw stank zitten om te moeten vragen of je alsjeblieft even kan wachten met je verslaving. Beetje hopen dat uw medemens niet assertief is zodat je toch enkel naar je eigen comfort moet kijken, noem ik dat. De normale sociale interactie zou moeten zijn: "zit ik in een omgeving waar het stoort als ik rook? Ja? Dan rook ik niet." (Disclaimer: dat is dus bijna altijd). Het zou aan de roker moeten zijn om aan iedereen in de omgeving te vragen of het stoort als ie een sigaretje opsteekt.

Het eten en drinken is eigenlijk zelfs bijzaak he. Ook zonder glas of vork in mijn hand, heb ik niet gevraagd om in de sigarettenwalm te zitten. Als ik in de wachtrij sta bij de bakker met mijn kinderen, is het dan echt mijn verantwoordelijkheid om de roker voor mij te moeten vragen of hij alsjeblief wil wachten met zijn sigaret, want de rook waait recht in ons gezicht? De enigen die wat respect moeten hebben voor hun medemens, zijn de rokers hoor. Zij storen, zij schaden. Zij moeten zich maar aanpassen.
Kijk, ik ben (denk ik graag van mijn eigen) een "verantwoorde" roker, ik ben mij bewust van mijn omgeving en hou daar rekening mee.
Op het einde van de lijn, doe ik iets wat a)legaal en b)sociaal aanvaard (genoeg) is, hoewel b) begint te minderen.
En spreek mij er op aan als ik toch een inschattingsfout maak en we komen 99% wel tot een overeenkomst.
Maar dat vetgedrukte, dat is een moeilijk kantje. Schadelijk? Ja, ontken ik niet, kan ik niet ontkennen. Schadelijk voor u? Das al iets moeilijker, in hoeverre is het TE Schadelijk, tot waar is het de bluts met de buil pakken.
Storend? Dat is, helaas, zo subjectief dat erover discussiëren eigenlijk ondoenbaar is.

Kijk, ik ben (denk ik graag van mijn eigen) een "verantwoorde" roker, ik ben mij bewust van mijn omgeving en hou daar rekening mee.
Op het einde van de lijn, doe ik iets wat a)legaal en b)sociaal aanvaard (genoeg) is, hoewel b) begint te minderen.
En spreek mij er op aan als ik toch een inschattingsfout maak en we komen 99% wel tot een overeenkomst.
Maar dat vetgedrukte, dat is een moeilijk kantje. Schadelijk? Ja, ontken ik niet, kan ik niet ontkennen. Schadelijk voor u? Das al iets moeilijker, in hoeverre is het TE Schadelijk, tot waar is het de bluts met de buil pakken.
Storend? Dat is, helaas, zo subjectief dat erover discussiëren eigenlijk ondoenbaar is.
Gaan we nu al de schade van passief roken in vraag stellen? Om dan nog maar te zwijgen van de last van opeens nen walm rook in uw wezen te krijgen.

Gaan we nu al de schade van passief roken in vraag stellen? Om dan nog maar te zwijgen van de last van opeens nen walm rook in uw wezen te krijgen.
Als je daar al last van hebt kan je beter thuis blijven he, je hebt ook mensen die bier op je kunnen knoeien of groepjes die veel lawaai maken op terras. Ik snap de verontwaardiging ook niet met roken op een terras, die rook blaast vrijwel onmiddellijk weg buiten en niemand zit erin vast. Dit was wel nog het geval met binnen roken.

Terug
Bovenaan