De hele thread gaat over "roken in de publieke ruimte", waar dus andere mensen (inclusief minderjarigen) rondlopen. Het gaat hier niet over roken ergens alleen in je huis.Je kan roken zonder anderen te schaden. Waarom steeds die inconsequentie?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De hele thread gaat over "roken in de publieke ruimte", waar dus andere mensen (inclusief minderjarigen) rondlopen. Het gaat hier niet over roken ergens alleen in je huis.Je kan roken zonder anderen te schaden. Waarom steeds die inconsequentie?
Inderdaad, maar we leven niet in een vaccuum hè. Als je A zegt moet je ook B durven zeggen.De hele thread gaat over "roken in de publieke ruimte", waar dus andere mensen (inclusief minderjarigen) rondlopen. Het gaat hier niet over roken ergens alleen in je huis.
Waar komt dat nu weer op neer. Ja, op uw eentje, ergens waar niemand anders is... Dus niet op een terras etc.Je kan roken zonder anderen te schaden. Waarom steeds die inconsequentie?
Wat moeten we dan durven zeggen?Inderdaad, maar we leven niet in een vaccuum hè. Als je A zegt moet je ook B durven zeggen.
Nee, als het over A gaat moet je een irrelevante B er niet bijsleurenInderdaad, maar we leven niet in een vaccuum hè. Als je A zegt moet je ook B durven zeggen.
Dat gebeurt ook.En indien ja, dan moet je ook wel consequent zijn en dit voor alles gaan toepassen. Iemand drinkt zich een stuk in zijn voeten en gedraagt zich als een asshole => alcohol verbieden. Auto's stoten schadelijke gassen uit waar ik het mogelijk kan inademen => auto's verbieden. Enzovoort.
dus jij zou alles liever in wetten zien? Op zich zou het toch moeten kunnen dat mensen asociaal gedrag gewoon veroordelen?Dat is toch helemaal niet wat ik bedoel.
Mij ging het em om iemand zonder enige bevoegdheid die zomaar eventjes gaat bepalen of er wel of niet mag gerookt worden bvb een terras.
Als er een officieel verbod komt ja dan stopt het gemekker daarover en dient iedereen er zich aan te houden.

Dat is toch niet irrelevant? Ik heb gewoon een aantal voorbeelden opgenoemd die ook in dezelfde context en situatie kunnen gebeuren. Waarom zou je daar dan wel uw kop voor in het zand moeten steken?Nee, als het over A gaat moet je een irrelevante B er niet bijsleuren
We steken onze kop er niet voor in het zand toch? Waar gaan al die posts hier anders over?Dat is toch niet irrelevant? Ik heb gewoon een aantal voorbeelden opgenoemd die ook in dezelfde context en situatie kunnen gebeuren. Waarom zou je daar dan wel uw kop voor in het zand moeten steken?
It's all a matter of perception, alleen jammer dat bepaalde dingen wel sociaal aanvaard blijven terwijl andere genotsmiddelen als marginaal worden beschouwd terwijl het allemaal gelijkaardig is.
Aan zij die denken dat er ooit een volledig verbod komt of dat het volledig verdwijnt: Keep dreaming, ze pakken er te veel accijnzen op, dat is natuurlijk de hypocrisie van de regering. Ze zullen het rokers wel moeilijker maken maar nooit echt iets verbieden. Uiteindelijk zal er altijd wel een significante groep van de bevolking blijven die eens een sigaret opsteekt, of je krijgt meer wannabe's die gaan vapen met een fruitsmaakje.![]()
Dus als we dan in een wet gieten dat het in het gezicht blazen van sigarettenrook strafbaar wordt, dan hebben we hiermee de schadelijke effecten voor derden afgedekt en kunnen we roken op terrassen blijven toelaten?Alcohol: andere mensen krijgen geen schadelijke stoffen binnen omdat iemand anders dit drinkt. "Schadelijke effecten" zoals openbaar dronkenschap of dronken rijden zijn al verboden.
Alcohol: maatschappelijk nut? Verbieden maar?Wagens: work in progress, we gaan onze economie niet kelderen, het is de bluts met de buil nemen, maar het is ook niet gewoon "schadelijk maar we doen niets". Hopen regulatie en ontwikkelingen.
Sigaretten: anderen krijgen meteen schadelijke stoffen binnen. Maatschappelijk nut?
Volledig mee akkoord hoor. Je zit jammer genoeg met het economische belang van tabak.Ondanks dat je dit als een belachelijke uitspraak ziet is dat voor mij toch de kern van de zaak hoor. Als Jos zichzelf de vernieling wil indrinken door 6 Duvels te drinken, maar dit doet zonder anderen te storen, ja, spijtig voor Jos zeker. Als hij daarentegen een pakje sigaretten oprookt tussen andere mensen, waaronder niet-rokers en zelfs kinderen, is dat voor mij toch enkele stappen erger.
Moet het daarom verboden worden? Niet meteen, maar op termijn moet roken gewoon uitsterven. Het is een historische vergissing om deze kankerverwekkende drug toe te laten. We komen hier stap voor stap van terug hé, toen ik een kind was vond men het maar normaal dat ik als kind in de rook zat in de wagen of thuis. Nu kijken we daar al anders naar. En zo gaan er volgens mij meer en meer restricties komen op het roken, en dat is ok, wenselijk zelfs lijkt me.
Als ge een week op café zit hebde gij een probleem!Met dat grote verschil dat ik perfect een hele week voor een geopend vat whisky kan staan, en dat dit weinig tot geen impact op mijn gezondheid zal hebben (de hoeveelheid verwasemde alcohol is verwaarloosbaar), terwijl een week in passieve rook gaan staan wel een impact heeft.
Een wet die niet wordt nageleefd en gecontroleerd worden gaat weinig opleveren. Een verbod lijkt me daar eenvoudiger, maar het kan een stap zijn ja.Dus als we dan in een wet gieten dat het in het gezicht blazen van sigarettenrook strafbaar wordt, dan hebben we hiermee de schadelijke effecten voor derden afgedekt en kunnen we roken op terrassen blijven toelaten?
Alcohol: maatschappelijk nut? Verbieden maar?

Ik snap uw vergelijking niet?Als roker die wel probeert om rekening te houden met mensen uit de omgeving (Niet tijdens het eten, soms vragen of het ok is, peuken ook altijd netjes weggooien etc. ...) wanneer ik een sigaret opsteek, want er zijn er meer dan je denkt die zich er aan storen en dat is gewoon uit elementaire beleefdheid (Net zoals ik ook op de wc ga kotsen na een halve bak duvel i.p.v. dit in het midden van het café te doen) heb ik volgend standpunt:
Ik zie eigenlijk weinig verschil met het opsteken van een sigaret en het nuttigen van andere genotsmiddelen zoals alcohol. Je kan wel zeggen dat als ik een sigaret opsteek dat anderen in de omgeving er ook last van hebben, maar dat is bij het nuttigen van alcohol net hetzelfde, enkel de perceptie is anders.
1. Ik steek een sigaret op -> gevolgen voor directe omgeving=stinkende rook, ruikt niet lekker en je inhaleert mee kankerverwekkende stoffen waar je niet om hebt gevraagd.
2. Ik drink 10 duvels -> gevolgen voor de directe omgeving=geen op het eerste gezicht WaNt IK ScHAad AlleeN MiJN EIgeN GeZondHEid... de mensen kunnen is goed lachen. FOUT: vraag dat maar aan alle slachtoffers van een ongeval veroorzaakt door dronken rijden, alle gezinsleden waarin iemand alcoholverslaafd is... Mogelijks dus meer schadelijke gevolgen dan ik die eens op een terrasje opt gemak een sigaret opsteek en niemand kwaad doe.
It's all a matter of perception, alleen jammer dat bepaalde dingen wel sociaal aanvaard blijven terwijl andere genotsmiddelen als marginaal worden beschouwd terwijl het allemaal gelijkaardig is.
Aan zij die denken dat er ooit een volledig verbod komt of dat het volledig verdwijnt: Keep dreaming, ze pakken er te veel accijnzen op, dat is natuurlijk de hypocrisie van de regering. Ze zullen het rokers wel moeilijker maken maar nooit echt iets verbieden. Uiteindelijk zal er altijd wel een significante groep van de bevolking blijven die eens een sigaret opsteekt, of je krijgt meer wannabe's die gaan vapen met een fruitsmaakje.![]()
Sinds wanneer is het hebben van een alcoholverslaving strafbaar?Dit gaat trouwens ook op voor @Mr. November hé, wat hij geeft als schadelijke gevolgen van alcohol voor anderen is al verboden. Ik vermoed dat er toen dronken rijden werd aangepakt ook wel mensen waren die niet begrepen waarom alles toch moest gereguleerd worden.
Zie mijn punt over dronken rijden, dat mag dan wel verboden zijn maar wil niet zeggen dat er, zelfs dagelijks, nog talloze ongevallen gebeuren in deze context. Als je dan nog eens al die mensen hoort klagen over geluidsoverlast die naast een café wonen, dat valt toch ook onder "schade voor de medemens in de publieke ruimte"?Alcohol kan gebruikt worden zonder schade voor de medemens in de publieke ruimte (nog maar de 100ste keer ofzo dat dit gezegd wordt). Ik zou ook aanbrengen dat deze drug veel sterker verankerd is in onze cultuur.
En er wordt ook nog altijd binnen gerookt in cafés. En toch durf ik te stellen dat dat verbod een zéér positief effect heeft gehad? Het is niet omdat een verbod niet 100% wordt nageleefd, dat het verbod geen nut heeft.Sinds wanneer is het hebben van een alcoholverslaving strafbaar?
Zie mijn punt over dronken rijden, dat mag dan wel verboden zijn maar wil niet zeggen dat er, zelfs dagelijks, nog talloze ongevallen gebeuren in deze context. Als je dan nog eens al die mensen hoort klagen over geluidsoverlast die naast een café wonen, dat valt toch ook onder "schade voor de medemens in de publieke ruimte"?
Neen, dat punt is niet strafbaar. Maar alle anderen wel. Mogen we aan A niets doen omdat voor B niet elke schadelijk effect kan worden afgedekt?Sinds wanneer is het hebben van een alcoholverslaving strafbaar?
Zie mijn punt over dronken rijden, dat mag dan wel verboden zijn maar wil niet zeggen dat er, zelfs dagelijks, nog talloze ongevallen gebeuren in deze context. Als je dan nog eens al die mensen hoort klagen over geluidsoverlast die naast een café wonen, dat valt toch ook onder "schade voor de medemens in de publieke ruimte"?
Ja, maar het gaat erover dat hier vaak wordt aangehaald dat alcohol geen gevolgen heeft voor anderen, en roken wel, waardoor roken zou verboden worden, wat fout is imo.Ik snap uw vergelijking niet?
Het gaat er hierover of we roken op terrassen moeten verbieden, en dan haal je als voorbeeld een vergelijking aan met rijden onder invloed... Wat verboden is...
Ik vind nu ook wel dat ze hier al heel uitgebreid op elk van je vragen zijn ingegaan. Er is een verschil tussen advocaat van de duivel spelen en je van den domme te houden, dus gelieve op te houden met dat laatste.Dus als we dan in een wet gieten dat het in het gezicht blazen van sigarettenrook strafbaar wordt, dan hebben we hiermee de schadelijke effecten voor derden afgedekt en kunnen we roken op terrassen blijven toelaten?
Alcohol: maatschappelijk nut? Verbieden maar?
Welja, voor roken zijn er toch ook al voldoende wetten over waar het wel en niet mag?Neen, dat punt is niet strafbaar. Maar alle anderen wel. Mogen we aan A niets doen omdat voor B niet elke schadelijk effect kan worden afgedekt?
Geluidsoverlast vind ik eerlijk gezegd niet zo relevant. Dat gaat niet altijd over alcohol hé, zet mensen bij elkaar en je krijgt dat. Ook daar zijn trouwens toch al wetten voor?
Als ik een sigaret wil roken moet ik buiten gaan staan, en steek ik ze niet binnen op.