Als roker die wel probeert om rekening te houden met mensen uit de omgeving (Niet tijdens het eten, soms vragen of het ok is, peuken ook altijd netjes weggooien etc. ...) wanneer ik een sigaret opsteek, want er zijn er meer dan je denkt die zich er aan storen en dat is gewoon uit elementaire beleefdheid (Net zoals ik ook op de wc ga kotsen na een halve bak duvel i.p.v. dit in het midden van het café te doen) heb ik volgend standpunt:
Ik zie eigenlijk weinig verschil met het opsteken van een sigaret en het nuttigen van andere genotsmiddelen zoals alcohol. Je kan wel zeggen dat als ik een sigaret opsteek dat anderen in de omgeving er ook last van hebben, maar dat is bij het nuttigen van alcohol net hetzelfde, enkel de perceptie is anders.
1. Ik steek een sigaret op -> gevolgen voor directe omgeving=stinkende rook, ruikt niet lekker en je inhaleert mee kankerverwekkende stoffen waar je niet om hebt gevraagd.
2. Ik drink 10 duvels -> gevolgen voor de directe omgeving=geen op het eerste gezicht WaNt IK ScHAad AlleeN MiJN EIgeN GeZondHEid... de mensen kunnen is goed lachen. FOUT: vraag dat maar aan alle slachtoffers van een ongeval veroorzaakt door dronken rijden, alle gezinsleden waarin iemand alcoholverslaafd is... Mogelijks dus meer schadelijke gevolgen dan ik die eens op een terrasje opt gemak een sigaret opsteek en niemand kwaad doe.
It's all a matter of perception, alleen jammer dat bepaalde dingen wel sociaal aanvaard blijven terwijl andere genotsmiddelen als marginaal worden beschouwd terwijl het allemaal gelijkaardig is.
Aan zij die denken dat er ooit een volledig verbod komt of dat het volledig verdwijnt: Keep dreaming, ze pakken er te veel accijnzen op, dat is natuurlijk de hypocrisie van de regering. Ze zullen het rokers wel moeilijker maken maar nooit echt iets verbieden. Uiteindelijk zal er altijd wel een significante groep van de bevolking blijven die eens een sigaret opsteekt, of je krijgt meer wannabe's die gaan vapen met een fruitsmaakje.