Roken in de publieke ruimte

Kijk, ik ben (denk ik graag van mijn eigen) een "verantwoorde" roker, ik ben mij bewust van mijn omgeving en hou daar rekening mee.
Op het einde van de lijn, doe ik iets wat a)legaal en b)sociaal aanvaard (genoeg) is, hoewel b) begint te minderen.
En spreek mij er op aan als ik toch een inschattingsfout maak en we komen 99% wel tot een overeenkomst.
Maar dat vetgedrukte, dat is een moeilijk kantje. Schadelijk? Ja, ontken ik niet, kan ik niet ontkennen. Schadelijk voor u? Das al iets moeilijker, in hoeverre is het TE Schadelijk, tot waar is het de bluts met de buil pakken.
Storend? Dat is, helaas, zo subjectief dat erover discussiëren eigenlijk ondoenbaar is.

Maar ik ben helemaal niet geïnteresseerd in een 'overeenkomst'. Van zodra jij je sigaret hebt opgestoken in een omgeving waar anderen niet aan je rook kunnen 'ontsnappen', is het storend en schadelijk. Ik snap dat je dat niet wil inzien over je verslaving, maar daar is helemaal niets subjectief aan. Als ik jou daarover moet aanspreken, is het kwaad al geschied. En het blijft gewoon de omgekeerde wereld. Als er iemand de andere zou moeten aanspreken en vragen of het oké is, is het wel de roker.

Soit, het enige waar ik het mee eens ben is dat we nooit overeenstemming gaan vinden. Voor mij is een rookverbod in de horeca immers het absolute minimum, ik ben een fel voorstander voor een totaalverbod op het roken en verkopen van tabak.

Je zit op restaurant. Er zit altijd wel iemand rondom je te eten of te drinken. Hou die sigaret gewoon op zak. Het is niet de verantwoordelijkheid van de mensen die in uw stank zitten om te moeten vragen of je alsjeblieft even kan wachten met je verslaving. Beetje hopen dat uw medemens niet assertief is zodat je toch enkel naar je eigen comfort moet kijken, noem ik dat. De normale sociale interactie zou moeten zijn: "zit ik in een omgeving waar het stoort als ik rook? Ja? Dan rook ik niet." (Disclaimer: dat is dus bijna altijd). Het zou aan de roker moeten zijn om aan iedereen in de omgeving te vragen of het stoort als ie een sigaretje opsteekt.
Ik stoor mij aan mensen die tijdens het eten op restaurant (vaak lang) beginnen te bellen met de gsm. Moet nu ook iedereen zijn gsm achterwege laten op restaurant?

Het eten en drinken is eigenlijk zelfs bijzaak he. Ook zonder glas of vork in mijn hand, heb ik niet gevraagd om in de sigarettenwalm te zitten. Als ik in de wachtrij sta bij de bakker met mijn kinderen, is het dan echt mijn verantwoordelijkheid om de roker voor mij te moeten vragen of hij alsjeblief wil wachten met zijn sigaret, want de rook waait recht in ons gezicht? De enigen die wat respect moeten hebben voor hun medemens, zijn de rokers hoor. Zij storen, zij schaden. Zij moeten zich maar aanpassen.
Nope, de horeca-eigenaar maakt die keuze. Als jij het niet eens bent met die keuze dat mensen op terras mogen roken, kan je dat terras ook gewoon mijden. Als al die terrassen regeltjes moeten gaan opleggen van zodra iemand zich ergens aan hindert is er geen houden meer aan.

Maar ik ben helemaal niet geïnteresseerd in een 'overeenkomst'. Van zodra jij je sigaret hebt opgestoken in een omgeving waar anderen niet aan je rook kunnen 'ontsnappen', is het storend en schadelijk. Ik snap dat je dat niet wil inzien over je verslaving, maar daar is helemaal niets subjectief aan. Als ik jou daarover moet aanspreken, is het kwaad al geschied. En het blijft gewoon de omgekeerde wereld. Als er iemand de andere zou moeten aanspreken en vragen of het oké is, is het wel de roker.
Why? De roker doet niets mis, het is zijn volste recht om te roken op een terras.

Soit, het enige waar ik het mee eens ben is dat we nooit overeenstemming gaan vinden. Voor mij is een rookverbod in de horeca immers het absolute minimum, ik ben een fel voorstander voor een totaalverbod op het roken en verkopen van tabak.

Dat is uw gegunde mening. Helaas zal je er voorlopig mee moeten leven. Ik irriteer mij aan zoveel dat niet verboden is, maar waar ik van vind dat mensen een nekschot moeten krijgen. Maar dan ga ik gewoon voor de simpele oplossing en het gewoon effe vragen of met de persoon in kwestie uitklaren als ik het echt niet meer aan kan. Dat doen we gewoon in een maatschappij.

Why? De roker doet niets mis, het is zijn volste recht om te roken op een terras.
Omdat er zoiets bestaat als elementaire beleefdheid. Zoals al uitgelegd.

Dat is uw gegunde mening. Helaas zal je er voorlopig mee moeten leven. Ik irriteer mij aan zoveel dat niet verboden is, maar waar ik van vind dat mensen een nekschot moeten krijgen. Maar dan ga ik gewoon voor de simpele oplossing en het gewoon effe vragen of met de persoon in kwestie uitklaren als ik het echt niet meer aan kan. Dat doen we gewoon in een maatschappij.
Ik ben van mening dat wat we 'gewoon doen in een maatschappij' is om vooraf rekening te houden met je medemens. Gezien veel rokers daar blijkbaar niet toe in staat zijn, pleit ik dus helaas voor een verbod ja.

Even allemaal bijeen:

Ik stel de schade van passief roken niet in vraag, die is er, die is bewezen. Ik merk wel op dat daar ook gradaties in zijn en dat op het zelfde terras zitten als een roker waarschijnlijk inderdaad "schadelijk" is (in vergelijking met bvb alleen op een bergtop zitten) maar dat wij, als maatschappij, tot nu toe die randschade aanvaardbaar vinden (en ook dat tij is aan het keren).

En zoals ik zeg in het schadelijk ga ik mee, in storend niet. Storend is te subjectief om als oordeel te kunnen gebruiken.
En, om ff heel cru te zijn, ge kunt ontsnappen, niemand dwingt u om te komen op plaatsen waar roken toegelaten is. Dat ge het liever anders zou zien, daar kan ik inkomen maar tja.

En verder, als roker, ze mogen het verbieden van mij. Ik zou misschien zelfs niet liever hebben. Want ik ben verslaafd, ik weet dat, ik probeer er ook van af te raken, ik ben er mee bezig.

We moeten de wetten aanvaarden zoals ze zijn, mijn hoop is dat de wet gaat verstrengen. Verbiedt het roken op het terras zelf, laat die roker rechtstaan en X-aantal meters weg van het terras roken. Zo kan de roker zijn sigaretje roken en hoeft de rest niet passief mee te roken. Naast het gezondheidsaspect verpest het ook gewoonweg je maaltijd.

Mijn vader rookte 4 pakken per dag. Sinds zijn veertiende tot zijn 64 (RIP) maar hij is gestorven door de alcohol. Hij had zelfs geen rokershoest. Pas op, als je zag wat hij kon verzetten van drank zonder ook maar over 1 woord te struikelen… denk ik dat hij gewoon een rare constitutie had.
Mijn man rookt ook. Ik heb mij daar nooit aan gestoord. Zelf nog nooit ook maar gedacht aan eentje op te steken, nooit. Hij doet wat hij wil, hij weet wat de risico’s er van zijn, ik ben zijn moeder niet dus ik ga niet degene zijn die stoppen zal vragen/eisen. Grootste deel omdat het mij echt niet kan schelen either way.
Mensen die echt anti-roken zijn kan ik wel nog begrijpen maar sympathie heb ik er niet voor. Ze zijn meestal anti-roken zoals een vegan pro-veganisme is, bijna hysterisch. Maar dat is dan weliswaar weer eerder mijn persoonlijkheid, ik ben van nature heel detached voor veel dingen en mijn begrip voor sommige dingen is gelijkaardig klein.

Kijk, en dat is nu hetgeen mij een beetje stoort aan de reacties. Het gaat hier allemaal over respect naar elkaar hebben en bla die bla die bla. Allemaal mee akkoord. Volledig.
Het enige probleem dat ik hier mee heb, en ik ben zelf roker, ik geef dat toe. En ik zal het ook niet laten als ik op een terras zit om schroomloos een sigaret op te steken. Ja sorry mensen, ik weet het, donker verleden, recidivist, en roken op het terras. Mijn geloofwaardigheid is sowieso al nihil zou je denken. Maar dus, nergens heb ik gelezen: "Het stoort mij, maar als ik aan het eten ben op een terras spreek ik de mensen daar even vriendelijk over aan, of ze even wachten tot ons net gebracht eten op is."

Ik als roker heb daar geen problemen mee. En veel andere rokers ook niet. Vraag dat gewoon effe op een beleefde manier. Als ik zelf aan het eten ben ergens, en er wordt rook in mijn gezicht geblazen vind ik dat ook niet leuk. En ik heb het nog maar 3 of 4 maal in mijn leven meegemaakt, maar elke keer ben ik beleefd gaan vragen om effe, tot ik gedaan met eten had, geen sigaret op te steken.
En 1 keer daarvan is nog uit de hand gelopen met die tafel aan wie ik dat gevraagd had. Ik weet echt niet meer hoe ik toen in mijn eigen bed zelfs ben geraakt :unsure: . Restaurantje was letterlijk 200m van mijn deur.

Waarom moet er op alles een verbod komen dat mensen niet aanstaat. Ge kunt dat echt gewoon perfect oplossen, ik denk echt 99% van de gevallen, door da effe beleefd te duiden aan mensen. En gewoon een normale sociale interactie te hebben met vreemde weet ge.
@Archaos je haalt het zelf al aan van je fles azijn. Maar dat is toch niet leuk : ' ) Echt ik spreek als roker, en als ge mij zou aanspreken echt geen probleem. En ik gok de andere rokers hier in het topic ook niet. We zijn geen heksen ofzo he. Gewoon mensen die graag een sigaretje roken. Iets wat echt al belachelijk lang gedaan wordt. En kijk waar we uiteindelijk toch nog zijn geraakt in al die jaren met de mensheid. Gewoon waar we nu zijn, met echt veel mensen dat gewoon roken.

Maar praat met elkaar op zo een moment. Een verbod is echt gewoon nutteloos op een terras.

Wees gerust, het is niet dat mijn dag dan om zeep is hoor. ;)

Je hebt een punt, ik zou daar als persoon iets van kunnen zeggen. Maar ik ben het meer eens met Sir.Killalot, de roker in kwestie kan ook even vragen aan de tafel naast hem of er geen belet is. Dat is netjes. Ik heb vrienden die wel eens een sigaar roken. Wanneer ik daar mee buiten zit in de tuin bijvoorbeeld, vragen zij ook aan de groep of het ok is dat ze eentje opsteken. Dat is elementaire beleefdheid.

Als roker moet je niet te verontwaardigd zijn dat je andere mensen stoort in dat geval. Je geeft zelf aan dat je dat ook niet prettig vindt als het omgekeerd gebeurt. Net als die kerel in de trein die zijn muziek loeihard zet. Die weet ook goed genoeg dat dat storend is, daarvoor moet die niet wachten tot iemand er iets van komt zeggen.

Het klopt, veel kan opgelost worden door communicatie. Maar het begint voor mij gewoon met simpele beleefdheid en niet met oogkleppen rondlopen of met een je m'en fou attitude.

Ik kan mij ook wel vinden in de mening van Sir.Killalot. Sociaal zijn is op voorhand proberen rekening houden met hinder voor anderen, niet wachten tot die ene assertieveling jou aanspreekt. Te luide muziek op een trein is daar ook een goed voorbeeld van. Idem met mensen die een stoel bezet houden met bagage terwijl de wagon duidelijk volstroomt en er zitplaatsen tekort gaan zijn. Of in een onduidelijke wachtrij gewoon voorsteken ipv eerst even aan de andere wachtenden te vragen of het nu wel degelijk aan hen is.

Mijn man rookt ook. Ik heb mij daar nooit aan gestoord. Hij doet wat hij wil, hij weet wat de risico’s er van zijn, ik ben zijn moeder niet dus ik ga niet degene zijn die stoppen zal vragen/eisen. Grootste deel omdat het mij echt niet kan schelen either way.

Vind je het dan niet erg dat hij zijn gezondheid op die manier schaadt?
En een slecht voorbeeld voor de kinderen?

En kan je hem nog op de mond kussen als hij net gerookt heeft? Dat lijkt me echt walgelijk.

(Ik geef gerust toe dat ik totaal intolerant ben voor rokers btw ;) )

Kunnen we dan ook ineens alcohol verbieden op een terras? Want het is niet alleen ongezond voor jezelf, maar sommige mensen worden daar ook enorm luidruchtig van en dan krijg ik weer knijtende koppijn (dus ook ongezond voor mij). En wat bv met de uitlaatgassen van de auto's die passeren aan die terrassen? Dat is toch ook niet gezond om in te ademen. Laten we ineens ook auto's bannen. En zo kan ik waarschijnlijk wel 100 dingen bedenken.

Om maar te zeggen, mensen zijn altijd heel hard bezig om de zaken vanuit hun eigen perspectief te zien, maar beseffen soms ook niet welke impact zij dan zelf op anderen veroorzaken. Wat snak ik soms naar het vorige millenium, waar iedereen meer de instelling had van leven en laten leven en we elkaar niet jaar na jaar het leven zuurder maakten met weer een hoop nieuwe regeltjes.

edit: ex-roker hier ;)
Ne mens zou voor minder nostalgisch worden :unsure:

Zullen we anders gelijk in den tijd van Australië (het gevangenis eiland van Engeland) alle gezondheidsmaniakken enerzijds en alle andere mensen anderzijds van elkaar scheiden? Wie dan naar een afgelegen eiland moet verhuizen laat ik in het midden, maar dat de gezondheidsmaniakken dan daar waar ze zitten volgens de straight edge levensstijl kunnen leven, van tomatensap drankjes en andere bio lekkernijen en verder niks wat de gezondheid kan schaden.

Verdraagzaamheid is ver zoek, zoals in diffiehm zijn post staat. Uiteraard ben ik zelf een roker, maar ik ken weinig rokers die express in iemand zijn gezicht gaan blazen, en ja ik nodig de niet rokers uit ( :unsure: ) om eens te testen hoe moeilijk het is om de rook onder controle te houden buiten met de wind die van verschillende kanten komt... En ja we zijn als roker al naar buiten verbannen, Ja ook in de winter, en dan is het nog niet goed. Als ik zie dat ik teveel mensen zou storen zet ik me recht en ga even wat verderop roken. Maar iedereen zit graag eens gezellig aan tafel, dus ook de rokers. Ge gaat toch niet zeggen aan iemand die een glas nuttigt, ga dat nu maar buiten opdrinken en kom pas terug binnen als het op is. Als ge kritiek op rokers moogt hebben moogt ge dat ook imo op de drinkers hebben, beide zijn genotsmiddelen. En ja dat passief roken, again, 90 percent van de rokers doet toch ietwat zijn best op een terras om niet rechtstreeks in het gezicht van iemand te gaan staan blazen, mijn ervaring toch.

Wat wel is, in een afgesloten buitenterras met zijwanden zal ik niet snel eentje aan tafel opsteken...

Mijn vader rookte 4 pakken per dag. Sinds zijn veertiende tot zijn 64 (RIP) maar hij is gestorven door de alcohol. Hij had zelfs geen rokershoest. Pas op, als je zag wat hij kon verzetten van drank zonder ook maar over 1 woord te struikelen… denk ik dat hij gewoon een rare constitutie had.
Mijn man rookt ook. Ik heb mij daar nooit aan gestoord. Zelf nog nooit ook maar gedacht aan eentje op te steken, nooit. Hij doet wat hij wil, hij weet wat de risico’s er van zijn, ik ben zijn moeder niet dus ik ga niet degene zijn die stoppen zal vragen/eisen. Grootste deel omdat het mij echt niet kan schelen either way.
Mensen die echt anti-roken zijn kan ik wel nog begrijpen maar sympathie heb ik er niet voor. Ze zijn meestal anti-roken zoals een vegan pro-veganisme is, bijna hysterisch. Maar dat is dan weliswaar weer eerder mijn persoonlijkheid, ik ben van nature heel detached voor veel dingen en mijn begrip voor sommige dingen is gelijkaardig klein.
Uw vader is meer dan 16 jaar voor het gemiddelde gestorven. Hij had dus nog geen rokershoest...

Ik stoor mij aan mensen die tijdens het eten op restaurant (vaak lang) beginnen te bellen met de gsm. Moet nu ook iedereen zijn gsm achterwege laten op restaurant?

Nope, de horeca-eigenaar maakt die keuze. Als jij het niet eens bent met die keuze dat mensen op terras mogen roken, kan je dat terras ook gewoon mijden. Als al die terrassen regeltjes moeten gaan opleggen van zodra iemand zich ergens aan hindert is er geen houden meer aan.
Als ik telefoon krijg op restaurant, neem ik niet op. En als het echt belangrijk is, ga ik even buiten om te bellen. Dat is evengoed elementaire beleefdheid, net zoals het niet roken op een terras van een restaurant dat is. Ironisch genoeg vinden de meeste rokers dat roken ook niet nodig als we zo'n glazen kot zetten waarin ze dan allemaal samen mogen gaan roken...

Remake deed het lijken alsof het om elke vorm van roken ging dus zowel sociaal, antisociaal als asociaal.
Gamen en roken valt uiteraard niet te vergelijken maar als we voor elkaar gaan bepalen wat wel en niet kan dan zijn we verkeerd bezig.
Dat is letterlijk elke wet en regelgeving?

Verbiedt het roken op het terras zelf, laat die roker rechtstaan en X-aantal meters weg van het terras roken. Zo kan de roker zijn sigaretje roken en hoeft de rest niet passief mee te roken.

Dan verschuiven de discussie's waarschijnlijk naar de plek waar de roker staat.
Voor het merendeel van de niet-rokers zal dit volstaan, maar die echte kruisvaarders gaan dan dat nieuwe plekje ook proberen te claimen.

Is in de USA al jaren bezig in sommige staten.
Zelf meegemaakt toen ik nog rookte.

Stond met een groepje aan te schuiven om tickets te kopen met een 50-tal andere personen in de wachtrij. (moest nog opengaan)
Ik stap uit de rij om eentje op te steken en zet me 30m verder achter een gesloten kiosk met niemand in de buurt.
Een dame vond het nodig om uit de rij te stappen, de afstand te overbruggen om me te vertellen hoe nasty en disrespectfull ik wel niet was.

Of een familie die op een rustig Daytona Beach die op ons afstapt "would you please put that out" omdat het stukje strand op 10meter van ons net dat plekje is waar ze willen zitten.

Nu rook ik zelf al jaren niet meer, maar mij stoort het totaal niet in open ruimte en ze niet recht in mijn gezicht blazen.

Dan verschuiven de discussie's waarschijnlijk naar de plek waar de roker staat.
Voor het merendeel van de niet-rokers zal dit volstaan, maar die echte kruisvaarders gaan dan dat nieuwe plekje ook proberen te claimen.

Is in de USA al jaren bezig in sommige staten.
Zelf meegemaakt toen ik nog rookte.

Stond met een groepje aan te schuiven om tickets te kopen met een 50-tal andere personen in de wachtrij. (moest nog opengaan)
Ik stap uit de rij om eentje op te steken en zet me 30m verder achter een gesloten kiosk met niemand in de buurt.
Een dame vond het nodig om uit de rij te stappen, de afstand te overbruggen om me te vertellen hoe nasty en disrespectfull ik wel niet was.

Of een familie die op een rustig Daytona Beach die op ons afstapt "would you please put that out" omdat het stukje strand op 10meter van ons net dat plekje is waar ze willen zitten.

Nu rook ik zelf al jaren niet meer, maar mij stoort het totaal niet in open ruimte en ze niet recht in mijn gezicht blazen.
Nu, dat "recht in het gezicht blazen" is ook relatief. Als iemand (zoals jij deed) op een afstandje gaat staan, heb ik daar ook geen enkel probleem mee. Maar regelmatig kom ik toch ergens waar dan een paar meter verder iemand een sigaar aan het roken is, en dan moet ik echt moeite doen om mijn eten binnen te houden van de stank. Zelfs als is dat in open lucht. Dat is imo hetzelfde als je ergens komt waar ze weed aan het roken zijn. Ook al blazen ze dat niet in uw gezicht, het is niet dat ge het dan niet ruikt he.

Ik heb ook wel al gemerkt dat mensen die ooit ( zelfs lang geleden) gerookt hebben VEEL minder gevoelig zijn aan de geur van rook.

Terug
Bovenaan