Kijk, ik ben (denk ik graag van mijn eigen) een "verantwoorde" roker, ik ben mij bewust van mijn omgeving en hou daar rekening mee.
Op het einde van de lijn, doe ik iets wat a)legaal en b)sociaal aanvaard (genoeg) is, hoewel b) begint te minderen.
En spreek mij er op aan als ik toch een inschattingsfout maak en we komen 99% wel tot een overeenkomst.
Maar dat vetgedrukte, dat is een moeilijk kantje. Schadelijk? Ja, ontken ik niet, kan ik niet ontkennen. Schadelijk voor u? Das al iets moeilijker, in hoeverre is het TE Schadelijk, tot waar is het de bluts met de buil pakken.
Storend? Dat is, helaas, zo subjectief dat erover discussiëren eigenlijk ondoenbaar is.
Maar ik ben helemaal niet geïnteresseerd in een 'overeenkomst'. Van zodra jij je sigaret hebt opgestoken in een omgeving waar anderen niet aan je rook kunnen 'ontsnappen', is het storend en schadelijk. Ik snap dat je dat niet wil inzien over je verslaving, maar daar is helemaal niets subjectief aan. Als ik jou daarover moet aanspreken, is het kwaad al geschied. En het blijft gewoon de omgekeerde wereld. Als er iemand de andere zou moeten aanspreken en vragen of het oké is, is het wel de roker.
Soit, het enige waar ik het mee eens ben is dat we nooit overeenstemming gaan vinden. Voor mij is een rookverbod in de horeca immers het absolute minimum, ik ben een fel voorstander voor een totaalverbod op het roken en verkopen van tabak.

. Restaurantje was letterlijk 200m van mijn deur.