Roken in de publieke ruimte

Alle personenwagens en de volledige transportsector in Vlaanderen, dat lijkt mij inderdaad evenveel economisch nut te hebben als roken op een horecaterras.
De miljarden aan taxen op tabak die de staat elk jaar binnenrijfd, vertegenwoordigen inderdaad geen economische waarde :sarcastic: Misschien ga je meer content zijn als je op uw rookvrij terras €5 voor een pintje gaat moeten betalen omdat de staat weer een put moest vullen vanwege andere inkomsten die zijn weggevallen?
 
De miljarden aan taxen op tabak die de staat elk jaar binnenrijfd, vertegenwoordigen inderdaad geen economische waarde :sarcastic: Misschien ga je meer content zijn als je op uw rookvrij terras €5 voor een pintje gaat moeten betalen omdat de staat weer een put moest vullen vanwege andere inkomsten die zijn weggevallen?
Laten we vooral de kosten voor de gezondheidszorg niet vergeten.
 
Voor vergelijkingen van roken en uitlaatgassen alsook van accijnzen versus gezondheidszorgkosten, kan men altijd de 5000 berichten van de discussie in het archief van 2006 raadplegen.

De kernvraag is: wordt het roken op terrassen door voldoende mensen ambetant gevonden en/of schadelijk om dat te verbieden.
En in hoeverre wordt de algemene vrijheid van rokers daar dan door ingeperkt.

Zelfde met gras afrijden om 6u op zondag.
Ik doe dat al eens graag.
Maar omdat er dat voldoende mensen ambetant vinden, en ik evengoed het gras wat later kan afrijden, wordt mijn vrijheid daar ingeperkt van overheidswege.
Ook al is daar zelfs geen sprake van gezondheidsschade.
 
  • Leuk
Waarderingen: TsD
Een terras zit net in de openlucht waar de sigarettenrook niet blijft hangen, dus je kan al moeilijk spreken van passief meeroken. Dat was bijv. wel het geval als er binnen gerookt werd en de rook de hele avond bleef hangen.

Als in de buurt van uw tafel een roker zit die continu rookt en de wind wat verkeerd staat, dan zit ge ook voortdurend in de rooklucht hoor, ook al is het in openlucht.
 
Ik denk dat iedereen dat onderscheid wel doorheeft, hoor. Ik stel wel in vraag in welke mate je schade oploopt (of zelfs passief rookt) door op een buitenterras te zitten tussen mensen die 1 a 2 minuten lang een sigaret roken. Dat lijkt mij heel klein bier langs de luchtverontreiniging die er op eeb gemiddelde zomerdag in pakweg Brussel of Antwerpen centrum rondhangt.
Waren er in Antwerpen Centrum en Brussel nu maar een plek waar je niet meer met al te vervuilende auto's meer mag rondrijden. Oh wait...
Dus ja, uitlaatgassen zijn ook schadelijk, er is ook wetgeving om dat terug te dringen.
En hoe kom je er op dat de rook van een sigaret niet zou blijven hangen? Als je het ruikt, komt het per definitie tot aan uw neus he. Het is pas op de moment dat je het niet ruikt (en er dus ook geen last van hebt) dat je het niet inademt.
 
Als in de buurt van uw tafel een roker zit die continu rookt en de wind wat verkeerd staat, dan zit ge ook voortdurend in de rooklucht hoor, ook al is het in openlucht.
Ik zat gisterennamiddag nog op een terras, verschillende rokers die rondom mij zaten. Met het minste dat de wind blies verdween die rook meteen. Ik ruikte de sigarettenrook nog (net zoals ik ook de binnengeur van het café rook, of het eten van degenen die aan het luchen waren), maar passief meeroken kan je dat bezwaarlijk noemen.
 
Ik zat gisterennamiddag nog op een terras, verschillende rokers die rondom mij zaten. Met het minste dat de wind blies verdween die rook meteen. Ik ruikte de sigarettenrook nog (net zoals ik ook de binnengeur van het café rook, of het eten van degenen die aan het luchen waren), maar passief meeroken kan je dat bezwaarlijk noemen.

Zoals ik zei, dat is afhankelijk van of en hoe de wind staat. Ik heb ook al geregeld op terras gezeten waarbij ik wel voortdurend in de rook van anderen zat. En het ene terras is het andere ook niet. Ge hebt terrassen in heel open omgevingen waar de rook makkelijker weg gaat en de tafels ook sowieso ver uit elkaar staan, maar ge hebt ook terrassen die quasi eerder een veranda dan terras zijn.

Het is dus iets te makkelijk om te zeggen dat er op een terras geen sprake kan zijn van passief meeroken.
 
Die rook is ook iets dat vrij continu is hé. Een sigaret is niet 1 rookwolkje die een paar seconden blijft hangen.
En gisteren stond er wel nog een beetje wind, er zijn genoeg dagen waarbij er een stuk minder wind aanwezig is.
 
Ik zat gisterennamiddag nog op een terras, verschillende rokers die rondom mij zaten. Met het minste dat de wind blies verdween die rook meteen. Ik ruikte de sigarettenrook nog (net zoals ik ook de binnengeur van het café rook, of het eten van degenen die aan het luchen waren), maar passief meeroken kan je dat bezwaarlijk noemen.
Ik zit regelmatig buiten te eten en dan vliegt de sigarettenrook van de gebuur over de 2 meter hoge muur, en stoort ook op het moment dat ik aan het eten ben. Nu ik ga daar niet van klagen op dat moment, die mensen zijn thuis en doen wat ze willen. Ik steek dan af en toe eens een dikke sigaar op zodat ze ook eens kunnen meegenieten van mijn rook. Op een terras is dat iets anders, ik zou er zelfs nog niet aan denken om daar een sigaar op te steken.
 
Zoals ik zei, dat is afhankelijk van of en hoe de wind staat. Ik heb ook al geregeld op terras gezeten waarbij ik wel voortdurend in de rook van anderen zat. En het ene terras is het andere ook niet. Ge hebt terrassen in heel open omgevingen waar de rook makkelijker weg gaat en de tafels ook sowieso ver uit elkaar staan, maar ge hebt ook terrassen die quasi eerder een veranda dan terras zijn.

Het is dus iets te makkelijk om te zeggen dat er op een terras geen sprake kan zijn van passief meeroken.

Er zijn inderdaad situaties denkbaar waarbij anderen op het terras inderdaad geen hinder ondervinden. Net zoals er wellicht bepaalde plaatsen op de autosnelweg zijn waar iemand 's nachts 130km/u kan rijden zonder anderen in gevaar te brengen.

Maar de wetgever kan nu eenmaal niet met alle nuances rekening houden.

Een geheel rookverbod op terrassen heeft het voordeel van de duidelijkheid.

Overigens, zelfs als de tafeltjes ver uit elkaar staan, hebben de tafelgenoten van de roker alleszins nog de hinder (net zoals het personeel).
 
Een eerste stap die naar mijn mening gerust zou mogen gezet worden is alle "terassen" die overdekt zijn beschouwen als "binnen" in functie van het rookverbod. Elke overkapping, veranda, tent, ... blijft de rook in hangen.
Net zoals iets in het genre gelijk dat in NY is, niet roken in/vlakbij deuropeningen. Lijkt me thans iets wat heel logisch is vanuit een hoffelijkheidsperspectief, maar in vele gevallen duidelijk niet belangrijk genoeg gevonden wordt voor vele mensen.
 

Werd tijd, mooi van Demir. Dat er daar iemand een sigaret rookt, kan me in principe niet schelen, maar de meerderheid van de rokers vindt een peuk geen afval, dus gooien ze het gewoon op de grond, waar ze ook zijn. In natuurgebied is dat des te walgelijker.
 
Terug
Bovenaan