Roken in de publieke ruimte

Inderdaad triestig dat men op een terras in open lucht daar ook al last van heeft. Dan heb je toch van veel zaken last hoor: luidsprekende pubers, de zon die laag staat en in je ogen schijnt, voorbijrijdende wagens die snel optrekken, motards die passeren met hun Harley Davidson, misschien een vrouw die teveel wijntjes heeft gedronken, ...

Alles opdat meneertje niet gestoord zou worden.
No offence, maar blijf dan thuis op uw terras waar niemand anders zit. Buiten uw kat.
Je hebt geen idee hoe smerig die rommel ruikt voor een niet roker. Al helemaal als je iets aan het eten bent. En nee, rokers zijn diegene die zich moeten aanpassen, en niet andersom.

Blijf jij gewoon thuis op uw terras? Daar heeft niemand last van uw vuiligheid, buiten uw kat.
 
Roken is bij mijn weten niet algemeen verboden, dus mensen mogen uiteindelijk roken op toegestane plaatsen hè. Zoals bv. een terras. Als je daar dan absoluut niet tegen kan, dan denk ik dat het beter is dat je gewoon binnen gaat zitten? Je kan namelijk die mensen daar niets verwijten dat ze daar een sigaret opsteken, want het is er toegelaten.

Nu persoonlijk rook ik zelden of raar op een terras. Indien het wat drukker is dan zonder ik mij af, eventueel met een mede-roker.

Los daarvan: deze nieuwe maatregelen zijn mij te gortig. Tijd om te stoppen. De laatste prijsstijging was voor mij al de limiet, nu gaan ze er nog eens een dikke schep bovenop doen.

Stoppen met roken aanmoedigen? My ass. Eén en al geldklopperij ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Roken is bij mijn weten niet algemeen verboden, dus mensen mogen uiteindelijk roken op toegestane plaatsen hè. Zoals bv. een terras. Als je daar dan absoluut niet tegen kan, dan denk ik dat het beter is dat je gewoon binnen gaat zitten? Je kan namelijk die mensen daar niets verwijten dat ze daar een sigaret opsteken, want het is er toegelaten.

Nu persoonlijk rook ik zelden of raar op een terras. Indien het wat drukker is dan zonder ik mij af, eventueel met een mede-roker.

Los daarvan: deze nieuwe maatregelen zijn mij te gortig. Tijd om te stoppen. De laatste prijsstijging was voor mij al de limiet, nu gaan ze er nog eens een dikke schep bovenop doen.

Stoppen met roken aanmoedigen? My ass. Eén en al geldklopperij ja.
Beetje ironisch niet?
 
Tijd om te stoppen.

Stoppen met roken aanmoedigen? My ass.
:ROFLMAO:

Het werkt duidelijk niet inderdaad!


Nee, serieus, het is hierboven ook al gekadert toch. Dat is toch niet iets wat je politiek kunt maken om zomaar plots te verbieden. Der zijn 1.7 miljoen rokers ofzoiets. Als je dat plots verbied is politieke zelfmoord. Ik vind het logisch dat dit stapsgewijs duurder en minder aantrekkelijk gemaakt wordt. Nu kraait er zelfs niemand naar. Bij de kernuitstap wordt groen op het schavot gezet, maar nu bij dit, wie is hier "verantwoordelijk" voor? Precies niemand, het wordt gewoon geaccepteerd, op wat grommelen na. We vinden het al normaal dat het stapsgewijs duurder wordt en er meer beperkingen opkomen. Dat is gewoon een verderzetting van ouder beleid.

Verder is het ook een ideologisch gegeven. Ik ben sowieso niet de grootste voorstander van dingen helemaal verbieden (op een paar uitzonderingen na). Dat is zoals het verbod op gloeilampen. Had hier een serieuze taks op geheven, in plaats van het totaal te verbieden, dan waren mensen ook wel overgeschakeld op LED, maar had je tegelijkertijd nog wat belastingsinkomen gehad. Als we dergelijke zaken zwaar tot zeer zwaar taxeren (voor ze eventueel op langere termijn te verbieden indien echt nodig), dan kun je die belastingsinkomsten gebruiken om bv. andere "gewone" taxen te verminderen.

Ik ben enorme voorstander van "ecologische" / "maatschappij impact" taks. Als iets een (grote) impact heeft op het klimaat/milieu/maatschappij, belast deze externaliteit.
 
Beetje ironisch niet?
:laugh:

Totaal niet aan gedacht toen ik op enter duwde.

Soit. Ik blijf wel bij mijn mening hoor. Voor mij is de grens nu bereikt, maar niet die van iedereen. Als men echt wil dat de gehele bevolking stopt met roken, kunnen ze gemakkelijk veel strengere maatregelen nemen, hoor.
 
Je hebt geen idee hoe smerig die rommel ruikt voor een niet roker. Al helemaal als je iets aan het eten bent. En nee, rokers zijn diegene die zich moeten aanpassen, en niet andersom.

Blijf jij gewoon thuis op uw terras? Daar heeft niemand last van uw vuiligheid, buiten uw kat.

Misschien kan de uitbater kiezen wie er mag thuisblijven? Als die merkt dat er veel mensen zich aan storen, zal die wel een (deels) rookvrij terras voorzien. Hier en daar zie je dat toch al verschijnen.

Tot nu hoeft niemand zich aan te passen, rokers doen niets fout en mensen die zich daar aan ergeren ook niet.
 
No offence, maar blijf dan thuis op uw terras waar niemand anders zit.
Dat was ook het argument van de rokers bij de discussie rond het verbod op roken op café/restaurant.
Ben je voorstander om dat terug te draaien?

Je kan namelijk die mensen daar niets verwijten dat ze daar een sigaret opsteken, want het is er toegelaten.
Klopt, vandaar het wetsvoorstel om het formeel te verbieden.

Misschien kan de uitbater kiezen wie er mag thuisblijven?
Dat was ook het argument van de rokers bij de discussie rond het verbod op roken op café/restaurant.
Ben je voorstander om dat terug te draaien?
 
@hierboven

Niet rokers gaan dit niet begrijpen, of zelf geen begrip hiervoor willen opbrengen, maar roken is een sociaal gegeven, kijk maar naar de rookkamers vroeger na uitgebreid dineren. Rokers moeten nu in weer en wind buiten hun sigaretje staan roken, dus ook in de winter, is nekeer iets anders om op kamertemperatuur + eens een sigaret te kunnen roken, ze hebben rokers al uit de cafés verdreven, nu gaan ze precies nog wat verder.

Ik spreek roken niet goed, zeker niet voor de gezondheid, maar zoals hier eerder reeds aangehaald lijkt me hier de fiscale inkomsten zeker niet te onderschatten.
 
@hierboven

Niet rokers gaan dit niet begrijpen, of zelf geen begrip hiervoor willen opbrengen, maar roken is een sociaal gegeven, kijk maar naar de rookkamers vroeger na uitgebreid dineren. Rokers moeten nu in weer en wind buiten hun sigaretje staan roken, dus ook in de winter, is nekeer iets anders om op kamertemperatuur + eens een sigaret te kunnen roken, ze hebben rokers al uit de cafés verdreven, nu gaan ze precies nog wat verder.

Ik spreek roken niet goed, zeker niet voor de gezondheid, maar zoals hier eerder reeds aangehaald lijkt me hier de fiscale inkomsten zeker niet te onderschatten.
Je bent met rookkamers wel heel ver terug in de tijd aan het gaan hé. Roken is ooit als "gezond" omschreven ook, bv. goed tegen darmproblemen. Klinkt voor mij als: "niet-gebruikers gaan dit niet begrijpen, of zelf geen begrip hiervoor willen opbrengen, maar asbest is een zeer brandveilig materiaal, kijk maar naar al die oude huizen".

Ik snap je argument niet echt, enerzijds doe je alsof rokers slachtoffers zijn van "verdrijving", en dan begin je over fiscale inkomsten. Er is een oplossing om je van geen van beiden iets aan te trekken, en dat lijkt me ook het doel op lange termijn dat men in vele landen voor ogen heeft.
 
Je bent met rookkamers wel heel ver terug in de tijd aan het gaan hé. Roken is ooit als "gezond" omschreven ook, bv. goed tegen darmproblemen. Klinkt voor mij als: "niet-gebruikers gaan dit niet begrijpen, of zelf geen begrip hiervoor willen opbrengen, maar asbest is een zeer brandveilig materiaal, kijk maar naar al die oude huizen".

Ik snap je argument niet echt, enerzijds doe je alsof rokers slachtoffers zijn van "verdrijving", en dan begin je over fiscale inkomsten. Er is een oplossing om je van geen van beiden iets aan te trekken, en dat lijkt me ook het doel op lange termijn dat men in vele landen voor ogen heeft.
Ik snap niet wat er niet duidelijk was aan die laatste passage/alinea

En het is niet omdat we iets verder zijn in de tijd dat de insteek van het begin van mijn eerste alinea plots zou veranderd zijn, niet rokers willen dit veranderd zien... GROTE nuance wel eh.
 
Hoe ver dat dan precies moet gaan is natuurlijk een andere discussie en ik stoor me persoonlijk niet aan rokers in de buitenlucht, maar als er iemand zich moet aanpassen zullen het toch wel de rokers zijn zeker.
Als roker (ik ben aan het proberen stoppen maar noem mezelf nog geen ex-roker) geef ik u gelijk. Ik heb geen last van iemand die niet zit te roken naast mij, omgekeerd kan dit wel dus ik zal mij wel verzetten, geen problemen mee.

Maar ik vind het wel een moeilijke evenwichtsoefening tussen aanpassen aan de maatschappij en effenaf wegpesten. Daarmee bedoel ik dan, het is nog perfect legaal en er worden vrolijk exuberante accijzen op verdiend maar uiteindelijk mag het straks nergens meer. Dat klinkt als tegenstrijdig voor mij.

Ik pleit hier niet voor politieke zelfmoord door een totaalverbod trouwens he. "als het dan toch zo slecht is dat ze het dan verbieden" is een dooddoener in zo'n discussie die nergens op slaat. Maar ik blijf erbij dat de huidige regels bij mij overkomen als het genoeg toe te laten zodat er nog genoeg mensen roken om accijnzen mee binnen te rijven.
De beste oplossing lijkt mij trouwens gewoon zorgen dat er geen nieuwe rokers meer bij komen ipv mensen die het al zoveel jaar doen te gaan pesten.
 
Ik snap niet wat er niet duidelijk was aan die laatste passage/alinea

En het is niet omdat we iets verder zijn in de tijd dat de insteek van het begin van mijn eerste alinea plots zou veranderd zijn, niet rokers willen dit veranderd zien... GROTE nuance wel eh.
Maar heel uw uitleg geldt ook voor heroïne he ...
 
Ik snap niet wat er niet duidelijk was aan die laatste passage
Je spreekt roken niet goed, maar de fiscale inkomsten lijken je niet te onderschatten. Je lijkt te impliceren dat de inkomsten een positief gegeven zijn en we daarvoor misschien roken niet moeten aanpakken?
En het is niet omdat we iets verder zijn in de tijd dat de insteek van het begin van mijn eerste alinea plots zou veranderd zijn, niet rokers willen dit veranderd zien... GROTE nuance wel eh.
Verder in de tijd slaat vooral op het feit dat men nu weet dat roken nadelig is hé, dan afkomen met het feit dat er vroeger rookkamers waren, toen dat niet geweten was, is toch niet echt een argument? Het was toen een sociale aangelegenheid waarbij de mannen zich terugtrokken na de maaltijd. Ondertussen is dat al lang geleden en staat er een of andere marginaal aan de deur van de crèche van mijn dochter te roken, want daar is een afdak, het regent, en hij heeft zijn nicotine nodig.

Verder zie ik niet echt wat die "niet-rokers willen dit of dat" hier komt doen hoor, de overheid wil het ook, en die wordt verondersteld de bevolking te vertegenwoordigen. Al jaar en dag wordt roken duurder en moeilijker gemaakt, maar omdat het verslavend is blijven mensen dat dan doen. Tja.
 
Maar heel uw uitleg geldt ook voor heroïne he ...
Sleur er anders crack cocaine ook nog bij, while you're at it, dat is een recenter voorbeeld...

Maar ge zit hier te argumenteren over een genotsmiddel, wordt overal zo omschreven, en een class a drug. Een beetje nuancering mag wel vind ik. Als ik jullie betoog mag/moet volgen, wie heeft er last van iemand die zijn aderen volspuit met smack, juist niemand, buiten de randfenomenen die ontstaan om aan het geld te geraken.

Ge moet geen professor zonnebloem zijn dat mensen in de tijd wel zagen wat de lichamelijke gevolgen waren (onder andere OD's) dewelke heroïne met zich mee bracht...

Dus please houd zulke bij de haren getrokken quotes ervan tussenuit aub...
 
Je spreekt roken niet goed, maar de fiscale inkomsten lijken je niet te onderschatten. Je lijkt te impliceren dat de inkomsten een positief gegeven zijn en we daarvoor misschien roken niet moeten aanpakken?

Ik heb het over 2 zaken, je leest blijkbaar niet zo goed de discussie door die hiet gevoerd wordt, of tussen de regels lezen.

Jullie doen alsof ik roken promoot, maar dat doe ik niet.

IK had het over de heffing van extra accijnzen op tabak, en dat de behandeling van mensen die willen stoppen met roken veel minder return zal zien van die extra gehoffen accijnzen.

Verder in de tijd slaat vooral op het feit dat men nu weet dat roken nadelig is hé, dan afkomen met het feit dat er vroeger rookkamers waren, toen dat niet geweten was, is toch niet echt een argument? Het was toen een sociale aangelegenheid waarbij de mannen zich terugtrokken na de maaltijd. Ondertussen is dat al lang geleden en staat er een of andere marginaal aan de deur van de crèche van mijn dochter te roken, want daar is een afdak, het regent, en hij heeft zijn nicotine nodig.

Verder zie ik niet echt wat die "niet-rokers willen dit of dat" hier komt doen hoor, de overheid wil het ook, en die wordt verondersteld de bevolking te vertegenwoordigen. Al jaar en dag wordt roken duurder en moeilijker gemaakt, maar omdat het verslavend is blijven mensen dat dan doen. Tja.

Volgens mij gaat het niet zo'n vaart lopen, ze zeggen wel, het moet een ontradend effect hebben, maar verstokte rokers gaan gewoon blijven roken, en zullen dus minder overhouden elke maand. Als voorbeeld kan ik geven, Australië, is daar pokkeduur gemaakt, toen ik daar was in 2017 was het omgerekend een euro per sigaret, maar toen ik rondom mij keek werd er evengoed gerookt alsof de prijzen niet zo hoog zouden geweest zijn. En het kan zelf een statussymbool worden ook voor jongeren, dus geef het niet zoveel publiciteit, maar maak het niet toonbaar in de winkel, daar ben ik akkoord mee (was trouwens in 2017 ook al in Australië, verborgen, en uit het zicht)

En niet alle rokers over dezelfde kam scheren eh, er zijn er genoeg die veel moeite doen om anderen zo weinig mogelijk overbodige last te geven. Ik ben helemaal akkoord dat je dat niet bij kinderen in de omgeving moet gaan doen, maar ik bedoel maar, de roker wordt al langer geviseerd, en nu zelf al een waarschuwingsschot, wat is het volgende, een schot in de voet/been, en daarna kill shot?

Soit, ik vind leven en laten leven. De rokers zijn naar buiten verbannen, ze gaan buiten roken, en dan is het ook weeral niet goed,...

Een niet roker geniet OOK graag van zijn terrasje in de zon, dat de zuurpruimen dan ook maar naar binnen worden verbannen, die plek die ze zo graag rookvrij wouden hebben, en het nu nog hebben ook!

Ik stel het even in het belachelijke, zodat niet rokers zich misschien ook eens geviseerd zouden voelen, zoals ze bij rokers doen...
 
En niet alle rokers over dezelfde kam scheren eh, er zijn er genoeg die veel moeite doen om anderen zo weinig mogelijk overbodige last te geven. Ik ben helemaal akkoord dat je dat niet bij kinderen in de omgeving moet gaan doen, maar ik bedoel maar, de roker wordt al langer geviseerd, en nu zelf al een waarschuwingsschot, wat is het volgende, een schot in de voet/been, en daarna kill shot?

Soit, ik vind leven en laten leven. De rokers zijn naar buiten verbannen, ze gaan buiten roken, en dan is het ook weeral niet goed,...

Een niet roker geniet OOK graag van zijn terrasje in de zon, dat de zuurpruimen dan ook maar naar binnen worden verbannen, die plek die ze zo graag rookvrij wouden hebben, en het nu nog hebben ook!

Rokers mogen zich terecht geviseerd worden.
Er zijn nog genoeg plekken waar je op uw gemak een sigaretje kunt roken, desnoods 100m verder van da terras.

Als het winter is en niemand wilt op terras zitten, mogen ze er gerust terug gaan roken.

De regels zijn toch duidelijk gemaakt zodat mensen die niet in de rook willen zitten, daar gewoon recht op hebben?

roken is geen privelege, of iets noodzakelijk.
Eerder een schande dat het zo duur word.

En rokers mogen komen zagen als iemand die niet rookt in het rookkotje wilt zitten maar niet wil roken, en daarom daar een rookverbod wilt. Rokers mochten denk ik buiten gaan roken, en hebben het terras zich toegeigend wat niet klopt.
 
De regels zijn toch duidelijk gemaakt zodat mensen die niet in de rook willen zitten, daar gewoon recht op hebben?
Ah bon, ik wist niet dat roken op een terras verboden is.
Recht? Welk recht? De roker heeft vandaag de dag recht op zijn sigaret op terras.

Anders mag je mij eens het artikel tonen dat zegt dat ik een boete krijg als ik nu vrijdagavond zou roken op een terras buiten.
 
Ah bon, ik wist niet dat roken op een terras verboden is.
Recht? Welk recht? De roker heeft vandaag de dag recht op zijn sigaret op terras.

Anders mag je mij eens het artikel tonen dat zegt dat ik een boete krijg als ik nu vrijdagavond zou roken op een terras buiten.
Het is geen recht een eigenaar mag dat perfect verbieden. Het is een gunst.
 
Inderdaad triestig dat men op een terras in open lucht daar ook al last van heeft. Dan heb je toch van veel zaken last hoor...
Straf.
Ik ben niet-roker en ik vind rook in het algemeen erg vervelend, maar gewoon degoutant wanneer ik aan het eten ben... Voor mij is er geen verschil of er nu iemand zit te roken in de buurt of er is een beerput geopend langs het terras. Het stinkt beide verschrikkelijk en genieten van mijn eten is dan gewoon niet meer mogelijk.
Ik denk niet dat ik daar een uitzondering in ben, dus ik kan bijna niet geloven dat jij het bovenstaande echt meent.
 
Terug
Bovenaan