Roken in de publieke ruimte

Mijn ouders altijd ketting rokers geweest en als kind weinig last van, nu kan ik er helemaal niet meer tegen. Ben het zelf marginaal gaan vinden mensen die roken :unsure:
 
Een heel plan om tegen/vanaf 2025 het stoppen nog meer aan te moedigen. Ik kan het alleen maar toejuichen.

 
Een heel plan om tegen/vanaf 2025 het stoppen nog meer aan te moedigen. Ik kan het alleen maar toejuichen.

Dat lees je verkeerd.
"Aangezien de regering ook voor de begroting 2024 weer rekent op flink meer inkomsten uit hogere accijnzen op tabak, wordt roken ook nu weer een stuk duurder."
Ze moedigen stoppen dus niet aan...
 
Uit het artikel:
Maar de minister voegt daar nu nog een aantal plaatsen aan toe. Zo zal roken op en naast sportterreinen voortaan ook niet meer mogen. Behalve op de horecaterrassen die in de buurt liggen, al zal daar wel een rookzone moeten komen die uit het zicht ligt. Het verbod zal ook gelden aan de in- en uitgangen van zorginstellingen zoals ziekenhuizen of woonzorgcentra, scholen en bibliotheken. Er komt een perimeter van tien meter, aangeduid met bordjes die het verbod signaleren.
Dat kan ik nu eens enkel toejuichen. Ik vermoed dat crèches daar ook onder vallen? Ik hoop het alleszins.

Zoals bij alles vrees ik wel dat weinigen effectief hun gedrag gaan veranderen enkel door een bordje.
 
Dat lees je verkeerd.
"Aangezien de regering ook voor de begroting 2024 weer rekent op flink meer inkomsten uit hogere accijnzen op tabak, wordt roken ook nu weer een stuk duurder."
Ze moedigen stoppen dus niet aan...
Natuurlijk wordt stoppen met roken niet aangemoedigd. Aan rokers wint de overheid twee keer: langs de ene kant betalen rokers flink wat accijnzen op tabak en langs de andere kant leven die minder lang, dus minder pensioenen uitkeren.

Ja er hangt zeker een grote gezondheidskost aan roken, denk maar aan (long)kanker. Maar op de ganse lijn gezien brengt roken meer geld op dat het kost, anders was het al láng verboden.

19% van +- 11,5 miljoen Belgen roken. Dat is bijna 2,2 miljoen mensen. Reken aan een pakje per dag van gemiddeld 7,5 euro waarvan 81,5% BTW en accijnzen. Dat is ongeveer 14 miljoen euro per dag. Op jaarbasis is dat dik 5 miljard euro.
Een roker leeft gemiddeld 13 jaar minder lang. 2,2 miljoen mensen x 12 maanden x 1500 euro pensioen = bijna 40 miljard euro. Een totale "opbrengst" van ongeveer 45 miljard euro per jaar. Zelfs de gezondheidskost die rokers met zich meebrengen bedraagt geen 45 miljard euro.

P.S. Ik rook zelf niet en heb zelf nooit gerookt. Ik begrijp ook dat niet elke roker 13 jaar pensioen uitspaart en sommige mensen van 50 krijgen ook longkanker waardoor zij jarelang niet meer kunnen bijdragen aan de maatschappij door belastingen. Ik wou alleen maar aantonen over welke gigantische bedragen het gaat.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n sterk statement ga je toch eerst eens moeten bewijzen hoor.
Ik denk eigenlijk dat het niet klopt, en dat roken onze maatschappij uiteindelijk enkel geld kost.

MAAR... Dat is lange termijn geld, en de politiek draait enkel op korte termijn inkomsten. Dus die trekken zich daar liefst zo weinig mogelijk van aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Ik heb de berekening toegevoegd in mijn vorige post.
Waarvoor dank. Maar het lijkt me wel een serieuze overschatting, voor o.a. de redenen die je in je P.S. zet: je gaat ervan uit dat elke roker een pakje per dag rookt, maar wel een normale loopbaan heeft, en dan een maximaal jaren aan pensioen uitspaart.

Deze post (thread is al oud), lijst nog een aantal gezondheidsproblemen op die volgens mij toch heel wat extra kosten met zich meebrengen:

Maar een studie is het natuurlijk niet. Ik denk gewoon niet dat het sowieso geld moet opbrengen omdat het nog niet verboden is. Zo utilitair en efficiënt is onze overheid/samenleving uiteindelijk niet, en 2 miljoen verslaafden naar de illegaliteit duwen is ook niet vanzelfsprekend.
 
Waarvoor dank. Maar het lijkt me wel een serieuze overschatting, voor o.a. de redenen die je in je P.S. zet: je gaat ervan uit dat elke roker een pakje per dag rookt, maar wel een normale loopbaan heeft, en dan een maximaal jaren aan pensioen uitspaart.

Deze post (thread is al oud), lijst nog een aantal gezondheidsproblemen op die volgens mij toch heel wat extra kosten met zich meebrengen:

Maar een studie is het natuurlijk niet. Ik denk gewoon niet dat het sowieso geld moet opbrengen omdat het nog niet verboden is. Zo utilitair en efficiënt is onze overheid/samenleving uiteindelijk niet, en 2 miljoen verslaafden naar de illegaliteit duwen is ook niet vanzelfsprekend.
Die 13 jaar vroeger sterven is een gemiddelde, niet het het maximum. Sommige rokers worden ook 85 jaar, sommige sterven op hun 55e. Gemiddeld sterven ze 13 jaar sneller dan een niet-roker.

Dat het een ongezonde slechte (en vieze) gewoonte is ga ik zeker niet ontkennen. Ik ben blij dat ik er nooit aan begonnen ben. Maar het draait wel degelijk om geld, en niet (of toch veel minder) om gezondheid.
 
Maar een studie is het natuurlijk niet. Ik denk gewoon niet dat het sowieso geld moet opbrengen omdat het nog niet verboden is. Zo utilitair en efficiënt is onze overheid/samenleving uiteindelijk niet, en 2 miljoen verslaafden naar de illegaliteit duwen is ook niet vanzelfsprekend.
Geen idee in hoeverre zoiets mogelijk is maar als je in principe werkt met een stijgende minimumleeftijd komen er wel (quasi) geen nieuwe rokers meer bij...
Ik snap dat je geen 2 miljoen mensen in de illegaliteit wil duwen maar het lijkt me dat er nog wel wat maatregelen mogelijk zijn om die groep te doen krimpen en ervoor te zorgen dat er geen nieuwe rokers meer bijkomen. Elk jaar de prijs verhogen en random plaatsen toevoegen aan de "hier mag je niet roken" lijst nijgt toch wel richting "het brengt teveel op om af te schaffen"

Het feit dat een politieker die met zo'n voorstel naar de verkiezingen gaat zichzelf redelijk onverkiesbaar maakt én de gemiddelde attitude van "ik moet gewoon goed genoeg doen op korte termijn om herverkozen te worden, de lange termijn is voor een ander" helpt natuurlijk ook niet.
 
Geen idee in hoeverre zoiets mogelijk is maar als je in principe werkt met een stijgende minimumleeftijd komen er wel (quasi) geen nieuwe rokers meer bij...
Ik snap dat je geen 2 miljoen mensen in de illegaliteit wil duwen maar het lijkt me dat er nog wel wat maatregelen mogelijk zijn om die groep te doen krimpen en ervoor te zorgen dat er geen nieuwe rokers meer bijkomen. Elk jaar de prijs verhogen en random plaatsen toevoegen aan de "hier mag je niet roken" lijst nijgt toch wel richting "het brengt teveel op om af te schaffen"

Het feit dat een politieker die met zo'n voorstel naar de verkiezingen gaat zichzelf redelijk onverkiesbaar maakt én de gemiddelde attitude van "ik moet gewoon goed genoeg doen op korte termijn om herverkozen te worden, de lange termijn is voor een ander" helpt natuurlijk ook niet.
Een totaalverbod heeft ook nadelen zoals een zwarte markt hé, zoals je nu hebt bij bv. drugs. En zoals je zelf aangeeft gaat niemand zijn vel hiervoor verkopen.
 
Een totaalverbod heeft ook nadelen zoals een zwarte markt hé, zoals je nu hebt bij bv. drugs. En zoals je zelf aangeeft gaat niemand zijn vel hiervoor verkopen.
Maar de hypocrisie van het willen afraden maar tegelijk de stijgende inkomsten wel in de begroting meenemen is wel gewoon walgelijk
 
Maar de hypocrisie van het willen afraden maar tegelijk de stijgende inkomsten wel in de begroting meenemen is wel gewoon walgelijk
Dat men zich graag rijk rekent in zo'n begroting zou ik terechte kritiek vinden, maar je kan met enige zin voor realiteit toch gerust rekening houden met minder rokers die uiteindelijk meer betalen omdat de accijnzen sterker stijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ergens ook wel :) Niet zozeer om een sigaret op te roken, maar wel om de haters op stang te jagen.
Inderdaad triestig dat men op een terras in open lucht daar ook al last van heeft. Dan heb je toch van veel zaken last hoor: luidsprekende pubers, de zon die laag staat en in je ogen schijnt, voorbijrijdende wagens die snel optrekken, motards die passeren met hun Harley Davidson, misschien een vrouw die teveel wijntjes heeft gedronken, ...

Alles opdat meneertje niet gestoord zou worden.
No offence, maar blijf dan thuis op uw terras waar niemand anders zit. Buiten uw kat.
 
Inderdaad triestig dat men op een terras in open lucht daar ook al last van heeft. Dan heb je toch van veel zaken last hoor: luidsprekende pubers, de zon die laag staat en in je ogen schijnt, voorbijrijdende wagens die snel optrekken, motards die passeren met hun Harley Davidson, misschien een vrouw die teveel wijntjes heeft gedronken, ...

Alles opdat meneertje niet gestoord zou worden.
No offence, maar blijf dan thuis op uw terras waar niemand anders zit. Buiten uw kat.
Dat kan evengoed van de roker gezegd worden?
 
De 'basis' is toch niet-rokers? De meeste mensen roken niet. Roken is een keuze (en een verslaving natuurlijk ook) en het is dan nog eens schadelijk en storend voor de omgeving dus lijkt het mij maar logisch dat rokers zich aanpassen en niet omgekeerd.

Hoe ver dat dan precies moet gaan is natuurlijk een andere discussie en ik stoor me persoonlijk niet aan rokers in de buitenlucht, maar als er iemand zich moet aanpassen zullen het toch wel de rokers zijn zeker.
 
Inderdaad triestig dat men op een terras in open lucht daar ook al last van heeft. Dan heb je toch van veel zaken last hoor: luidsprekende pubers, de zon die laag staat en in je ogen schijnt, voorbijrijdende wagens die snel optrekken, motards die passeren met hun Harley Davidson, misschien een vrouw die teveel wijntjes heeft gedronken, ...

Alles opdat meneertje niet gestoord zou worden.
No offence, maar blijf dan thuis op uw terras waar niemand anders zit. Buiten uw kat.
Ik ben blij dat de meeste rokers toch wel enig besef hebben van de last die ze veroorzaken.
 
Terug
Bovenaan