Roken in de publieke ruimte

Echter mensen verbieden op terras te roken.... Dat gaat voorlopig een brug te ver.
Ja meeroken is ongezond. Het schijnt zelfs dat ongeveer 1% van de mensen die aan tabak gerelateerde klachten sterft, passief rokers waren. Ik denk dat dit cijfer zeker nog zal dalen nu er binnen praktisch nergens meer gerookt mag worden. Het duurt gewoon even voor dit effect zichtbaar zal zijn in de cijfers. Laten we hypothetisch stellen dat het aandeel van de meerokers zakt naar 0,75%.
In Nederland (daar vond ik makkelijker cijfers van) sterven ongeveer 20.000 mensen per jaar aan tabak gerelateerde aandoeningen. Dat betekend ongeveer 200 doden door passief roken per jaar in Nederland. (omgerekend naar België zou dat neerkomen op circa 135 doden door meeroken)

Zijn er eigenlijk studies gebeurd over passief roken op een terras of een verluchte buitenruimte in het algemeen?
Het zou me namelijk sterk verbazen dat hier mensen aan sterven. De gezondheid van een ander schaden door buiten te roken, vind ik precies wat overdreven. Andere klachten zoals dat het stinkt en niet aangenaam is om af en toe die walm in uw gezicht te hebben, daar kan ik mij gerust in vinden.

Zijn er eigenlijk studies gebeurd over passief roken op een terras of een verluchte buitenruimte in het algemeen?
Het zou me namelijk sterk verbazen dat hier mensen aan sterven. De gezondheid van een ander schaden door buiten te roken, vind ik precies wat overdreven. Andere klachten zoals dat het stinkt en niet aangenaam is om af en toe die walm in uw gezicht te hebben, daar kan ik mij gerust in vinden.
Ik heb het al gezegd, ik denk dat dit gewoon niet zo makkelijk te bestuderen is:

Afstand tot de roker gaat sowieso negatief correleren met de concentratie aan schadelijke stoffen, maar dan zijn er nog hopen factoren. Ik kan mij inbeelden dat het ook niet echt iets is dat makkelijk kan bestudeerd worden op realistische manier. Het begint al bij "risico op kanker", niet zo eenvoudig te bestuderen hoe sterk dat effect net is.
Andere factoren zijn dan ventilatie (luchtstromen, gebouwen en andere constructies in de buurt), type vervuiling (sigarettensoorten, vapen, sigaren, ...), enz. Volgens mij moet je altijd zaken vereenvoudigen. Ook, hoe toon je aan dat je van iets kanker krijgt? Dan moet je dat ofwel met een gigantische studie doen (zoek eens mensen die consistent passief roken op bepaalde afstand van een roker :) of testen op dieren.

Kortom, ik denk dat de eenvoudige benadering, die men hier ook volgt, is: de concentratie aan schadelijke stoffen moet wel verhogen, en dit is niet goed.

Wel dat is een ander punt in de discussie die wel interessant is om onder de loep te nemen. Hoe ver gaan we om naar een 'gezonde' samenleving te streven? Roken is ongezond pur sang, en zoals ik eerder al zei is dit voor mij het enige draagvlak waarop ik nog maar zou nadenken over een verbod. Maar Coca-Cola is ook ongezond, niet enkel voor de suiker maar het stimuleert ook slokdarmkanker. Wat doen we daarmee dan? En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te vinden. Hoe ver gaan we om zo gezond mogelijk te gaan? Wat met de third hand smoke (iets wat ik niet wist) wat @FlyingHorseman hier aanhaalde. De man zegt zelf dat dit voor hem geen reden is om rokers te mijden of te bannen, maar wat binnen 10 jaar?

Van SUV's tot natte honden, waar stopt het en moeten we niet opletten dat de slinger niet altijd doorslaat? Ik heb de indruk dat de discussie nu eindelijk relevanter aan het worden is, de "roken stinkt dus weg ermee" posts zijn eruit aan het gaan, maar de discussie hier toont wel aan hoe rap mensen roepen voor een verbod op iets dat hen 'enkel maar stoort'. Hoe rap we mekaar asociaal noemen en hoe weinig we beseffen dat we onze 'utopische' maatschappij naar waar we allemaal streven al naar de verdoemenis geholpen hebben door onverdraagzaamheid. Waar ligt de grens? Wat verbieden we nu en wat in de toekomst?

Ik overdrijf wat hierboven maar dit zijn toch wel dingen om eens over na te denken. Het maatschappelijk denken naar roken toe is sinds de jaren '60 al gigantisch omgeslagen. Vroeger was roken quasi een onderdeel van opgroeien -je eerste stapjes, je eerste fiets, je eerste sigaret-, denk aan de Don Draper's en de Marlboro cowboys. De dag van vandaag is dit ondenkbaar, we vinden het verbod van roken op veel plaatsen normaal en de volgende stap komt er mogelijks aan. Hoe ver gaan we? Als de reden van verbod het "stinken" of "overlast" is dan begin ik te vrezen voor een dystopische maatschappij.

De vraag is natuurlijk hoe een dwingende overheidsmaatregel met betrekking tot het bevorderen van de volksgezondheid, zoals bijvoorbeeld de invoering van een suikertaks of in dit geval roken, kan worden gerechtvaardigd. Ik denk dat het van belang is, uiteen te zetten wat het inhoudt om te interveniëren in de keuzes die iemand maakt op leefstijlgebied. Zo’n interventie is te karakteriseren als het ingrijpen in het persoonlijke leven van mensen, met als doel het verbeteren van de gezondheid en het voorkomen van ziektes.

Dit kan vergaand gaan. Het doel van zoiets is immers het bewerkstelligen van een verandering in gedragspatronen. Iets waar ondertussen de meeste mensen hier in het topic zich van bewust zijn, dat dit waarschijnlijk de weg is die we moeten inslaan. Maar aangezien inmenging van de staat in het privéleven van haar burgers doorgaans niet wordt gewaardeerd. En again, dit topic is hier een heel duidelijk voorbeeld van. Moeten er goede redenen worden aangevoerd om ingrijpen te kunnen rechtvaardigen. Voorlopig is hier het uitgangspunt voor dergelijke interventie, het feit dat ongezond gedrag kan leiden tot ziekte en sterfte.

De eerste moeilijkheid van het rechtvaardigen tot zo’n maatregel is te herleiden tot de mogelijkheid van gezondheidsrisico’s voortkomend uit ongezond gedrag. Roken vormt een risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten en kankers. Het is echter niet mogelijk één op één te duiden of een interventie leidt tot het voorkomen van een ziekte. Ook hier kan m’n dit extrapoleren naar jouw cola voorbeeld, door bijvoorbeeld de suikertax die ik eender aanhaalde. Obesitas en overgewicht zijn risico’s voor bijvoorbeeld diabetes, hart en vaat ziekte. Hoe hoger het BMI, hoe hoger het risico op deze ziektes. Wederom niet mogelijk één op één te duiden of het dit wordt voorkomen met een ingreep van de overheid die suikers verbied in een extreem geval, of een suikertax oplegt.

Dus ingrijpen in dagelijkse gedragspatronen zoals hierboven, dat klinkt niet heel vrijblijvend. Het gevaar van zo’n ingreep is het maken van inbreuk op het vrije leven van de mens, wat de meesten die contra zijn hier ook terecht opmerken. En wat ik een goede opmerking vind. Je geeft het zelf ook aan in je laatste zin van hoe ver we dit gaan drijven.

Gezien vrijwilligheid mbt het maken van slechte of ongezonde keuzes een heikel puntje is, kan dit argument overstemd worden door het argument dat het individu mogelijk niet voor een groot formaat Cola of sigaretje zou kiezen als hij of zij over alle informatie, tijd en cognitieve capaciteit zou beschikken om de keuze weloverwogen te maken, zoals @FlyingHorseman eender al aanhaalde. Het beïnvloeden van deze keuze zou kunnen leiden tot gezondheidswinst en zou dan kunnen bijdragen aan een lang en gezond leven. Maar dan stoot ik op een heikel punt in de rechtvaardiging: mag de overheid claimen te weten wat de burger op de lange termijn wil, ten behoeve van het rechtvaardigen van dwingende maatregelen? Of zoals ik het gisteren zei: De roker kan zelf bepalen wat zwaarder weegt: het genot van een sigaret of de eigen gezondheid. Wederom kunnen we dit uitbreiden naar jouw cola voorbeeld.

Het is een gevaarlijke slinger in ieder geval als je er verder over gaat nadenken. Op dit moment heeft iedere burger een eigen visie op goed leven, en het recht om daarnaar te leven. Burgers die daar niet toe in staat zijn om die beslissingen te maken, worden daarbij ondersteund. Bijv. mensen met een verstandelijke beperking. Een belangrijke vraag is dan waar de grens tussen competent en incompetent wordt getrokken, als het gaat om maken van zelfstandige keuzes. En OF het wenselijk is dat de overheid aanneemt dat burgers voldoende competenties bezitten om in iedere situatie zelfstandige keuzes met betrekking tot hun levensstijl te kunnen maken.

En nu is het tijd voor een sigaretje :unsure:

Laatst bewerkt:
Er zijn wel degelijk studies over de effecten van roken in de buitenlucht. Gevoelsmatig zou ik ook verwachten dat dat wel mee valt, in de praktijk zijn de meetbare waarden hoger dan ik zelf verwacht had.

Studie uit 2007 van Stanford
"We were surprised to discover that being within a few feet of a smoker outdoors may expose you to air pollution levels that are comparable, on average, to indoor levels that we measured in previous studies of homes and taverns," said Wayne Ott, professor (consulting) of civil and environmental engineering at Stanford and co-author of the JAWMA study. "For example, if you're at a sidewalk café, and you sit within 18 inches of a person who smokes two cigarettes over the course of an hour, your exposure to secondhand smoke could be the same as if you sat one hour inside a tavern with smokers. Based on our findings, a child in close proximity to adult smokers at a backyard party also could receive substantial exposure to secondhand smoke."
Nog een studie uit 2012
Conclusion: Salivary cotinine and urinary NNAL increased significantly in nonsmokers after outdoor SHS exposure. Our findings indicate that such exposures may increase risks of health effects associated with tobacco carcinogens.
En eentje uit 2016 uit de European Respiratory Journal
En nog een artikel erover uit 2016

Maar Coca-Cola is ook ongezond, niet enkel voor de suiker maar het stimuleert ook slokdarmkanker.
Graag geen totale nonsens als een feit komen poneren aub.

Bij roken is het onomstotelijk bewezen.
Bij coca cola proberen ze al 40 jaar om iets te vinden, en het lukt gewoon niet. (tenzij overgewicht door teveel suiker, maar dat is iets anders. En er bestaan zero producten).
Ik zou dus zelfs durven stellen dat coca cola zero waarschijnlijk 1 van de meest geteste en dus veiligste dranken ter wereld is :)

Maar goed, offtopic.

Roken op terras: indien storend én ongezond met meerderheid van bevolking die van dezelfde mening is -> verbieden aub.

Graag geen totale nonsens als een feit komen poneren aub.

Bij roken is het onomstotelijk bewezen.
Bij coca cola proberen ze al 40 jaar om iets te vinden, en het lukt gewoon niet. (tenzij overgewicht door teveel suiker, maar dat is iets anders. En er bestaan zero producten).
Ik zou dus zelfs durven stellen dat coca cola zero waarschijnlijk 1 van de meest geteste en dus veiligste dranken ter wereld is :)

Maar goed, offtopic.

Roken op terras: indien storend én ongezond met meerderheid van bevolking die van dezelfde mening is -> verbieden aub.

Hier kunt ge gelijk in hebben, ik edit mijn post straks wat, want cola (ik heb het nergens over zero) gezond noemen gaan we ook niet doen ;-) (Obesitas, tandproblemen, diabetes...). De rest van mijn post blijf ik dus wel achterstaan. Suikertaks & het weghalen van cola-automaten op school in gedachten houdende zijn hier ook al stappen genomen naar een gezondere stimulans van de jeugd. Mogelijks is dit een toekomstige discussie? :unsure:

Maar soit, terug on-topic!

Ik wil er wel even op wijzen dat ik pro rookverbod ben in openbare gebouwen (gemeentehuis, politiekantoor, stationshal, ...) , treinen, de werkplek, enzovoort. Omdat er daar geen (of amper) vrije keuze bestaat om er niét mee in contact te komen. Zo ben ik ook tegen de SUV op de openbare weg, omdat daar ook geen enkele vrije keuze bestaat om er niét mee in contact te komen. En al zeker niet met hun uitstoot.

Maar een café naar keuze binnenstappen is toch echt bij uitstek iets waar je vrijwillig voor kiest. Gans het concept van "het stamcafé" steunt op dit principe, waarbij iedereen wel zijn favoriete café had met zijn eigen sfeer, stijl, identiteit, ... En daar was het rookbeleid er eentje van. In die context heb ik het rookverbod nooit begrepen. Ik zag het probleem gewoon niet. Dat was zo precies de rockers die plots aan elk techno-, house-, jazz-, schlager-,... café in dit land gingen opleggen dat er enkel rock mocht gedraaid worden "want die rockers hebben ook het recht om naar de Decadance te gaan!". Zo bizar.

Toen het rookverbod op café werd ingevoerd waren er dus al heel wat rookvrije café's (vrije keuze van de eigenaar/uitbater) en had elke consument op zijn beurt ook de keuze om er binnen te stappen of niet. Perfecte vrije markt toch? Als de vraag naar rookvrije café's werkelijk zo groot was zoals sommigen beweerden, dan hadden er wellicht nog meer geweest. Quod non.

En nog geen week na het rookverbod begon diezelfde groep opnieuw te zagen:
- Dit keer was het "schandalig" dat de door hen verguisde rokers, nu een rookgordijn creëerden aan de ingang van het café.
- En nu is het schandalig dat de door hen verguisde rokers, nu een saf opsteken buiten op het terras. Je weet wel, die plaats naar waar ze een paar jaar geleden massaal gedeporteerd werden door diezelfde groep. Toch? Of was het de bedoeling dat rokers gewoon van de aardbol zouden verdwijnen?

Je moet nogal lef hebben. Je geeft ze een vinger en pakken een arm. Iets zegt me dat na het rookverbod op terras, er een algemeen totaal rookverbod zal geëist worden door opnieuw diezelfde groep.
Maar ik ben intussen wel nog elke dag verplicht om mij tussen de steeds groeiende groep SUV's te verplaatsen. De wereld op zijn kop.
Ah, maar wacht. Je vindt dat roken op café moet kunnen, omdat mensen vrije keuze hebben om op café te gaan, en dat er ook rookvrije cafés waren (wat niet klopt, maar goed).
Er is niemand die u verplicht om de auto te nemen, er is zelfs niemand die u verplicht om met de fiets tussen SUV's te rijden. Je kan perfect overal geraken te voet en met het openbaar vervoer. Je bent ook helemaal niet verplicht om met hun uitstoot in contact te komen, ge kunt perfect buiten een stadscentrum gaan wonen en dan heb je dat helemaal niet. Dat is volledig een vrije keuze. En dan haal je aan dat er weinig rookvrije cafés waren omdat de vraag klein was.

Guess what, er rijden veel SUV's rond omdat de vraag groot is... Perfecte vrije markt toch?

Ik heb het al gezegd, ik denk dat dit gewoon niet zo makkelijk te bestuderen is:

Andere factoren zijn dan ventilatie (luchtstromen, gebouwen en andere constructies in de buurt), type vervuiling (sigarettensoorten, vapen, sigaren, ...), enz. Volgens mij moet je altijd zaken vereenvoudigen. Ook, hoe toon je aan dat je van iets kanker krijgt? Dan moet je dat ofwel met een gigantische studie doen (zoek eens mensen die consistent passief roken op bepaalde afstand van een roker :) of testen op dieren.

Kortom, ik denk dat de eenvoudige benadering, die men hier ook volgt, is: de concentratie aan schadelijke stoffen moet wel verhogen, en dit is niet goed.
Dus eigenlijk zeg je hier zelf dat jouw argument van schade aan derden op lucht gebaseerd is? Misschien mag jij hier dan ook eens wat strenger gemodereerd omdat je hier gewoon ongegronde ballonnetjes komt oplaten.

Verder is en blijft de belangrijkste doodsoorzaak in België nog steeds hart- en vaatziekten. En roken speelt hierin inderdaad een rol. Maar vooral het gebrek aan beweging en ons slechte voedingspatroon zijn daarvan de voornaamste oorzaken. Dus als je wil strijden voor jouw gezondheid en die van je medemensen, kan je misschien beter kakken op de steakskes en pintjes die de mensen op restaurant binnensteken ipv de _mogelijke_ invloed van passief roken op een terras.

Of is het toch vooral de geur die je stoort? In dat geval wil je gewoon uit eigenbelang dat het roken verboden omdat dat dat jou persoonlijk niet raakt en jij vooral kan doorgaan met jezelf vol vettige brol te stoppen ipv te ijveren dat alle restaurants vegan worden (want dat zou veel meer impact hebben op de gezondheid van de mensen).

Dus eigenlijk zeg je hier zelf dat jouw argument van schade aan derden op lucht gebaseerd is? Misschien mag jij hier dan ook eens wat strenger gemodereerd omdat je hier gewoon ongegronde ballonnetjes komt oplaten.

Verder is en blijft de belangrijkste doodsoorzaak in België nog steeds hart- en vaatziekten. En roken speelt hierin inderdaad een rol. Maar vooral het gebrek aan beweging en ons slechte voedingspatroon zijn daarvan de voornaamste oorzaken. Dus als je wil strijden voor jouw gezondheid en die van je medemensen, kan je misschien beter kakken op de steakskes en pintjes die de mensen op restaurant binnensteken ipv de _mogelijke_ invloed van passief roken op een terras.

Of is het toch vooral de geur die je stoort? In dat geval wil je gewoon uit eigenbelang dat het roken verboden omdat dat dat jou persoonlijk niet raakt en jij vooral kan doorgaan met jezelf vol vettige brol te stoppen ipv te ijveren dat alle restaurants vegan worden (want dat zou veel meer impact hebben op de gezondheid van de mensen).
Je beseft toch dat roken bovenop alles komt in de argumentatie van rokers? Telkens weer belachelijke pogingen tot argumentatie door te zeggen wat er nog schadelijk is, terwijl die walgelijke verslaving er gewoon bovenop komt. Zo werkt het niet he.

Je beseft toch dat roken bovenop alles komt in de argumentatie van rokers? Telkens weer belachelijke pogingen tot argumentatie door te zeggen wat er nog schadelijk is, terwijl die walgelijke verslaving er gewoon bovenop komt. Zo werkt het niet he.
Oh maar dat maakt niet uit hoor. Eerst moet iedereen een levensstijl hebben waar je 120 jaar mee wordt, voor we roken mogen aanpakken want "eR ZiJn nOg OnGeZoNdE DiNgEN!"

Neen ik zeg dat het meten niet zo eenvoudig is. Onder andere hé, want ik heb al meer moeite in 1 post gestoken van mijn 10 in deze thread dan jij in je voorgaande 3.

Mooi compleet uit de lucht getrokken redenering ook: ik geef nuance aan dus moet ik wel gewoon problemen hebben met de geur en is het uit eigenbelang.

Sterk non-argument wel, echt een meerwaarde aan de thread.

De vraag is natuurlijk hoe een dwingende overheidsmaatregel met betrekking tot het bevorderen van de volksgezondheid, zoals bijvoorbeeld de invoering van een suikertaks of in dit geval roken, kan worden gerechtvaardigd. Ik denk dat het van belang is, uiteen te zetten wat het inhoudt om te interveniëren in de keuzes die iemand maakt op leefstijlgebied. Zo’n interventie is te karakteriseren als het ingrijpen in het persoonlijke leven van mensen, met als doel het verbeteren van de gezondheid en het voorkomen van ziektes.

Dit kan vergaand gaan. Het doel van zoiets is immers het bewerkstelligen van een verandering in gedragspatronen. Iets waar ondertussen de meeste mensen hier in het topic zich van bewust zijn, dat dit waarschijnlijk de weg is die we moeten inslaan. Maar aangezien inmenging van de staat in het privéleven van haar burgers doorgaans niet wordt gewaardeerd. En again, dit topic is hier een heel duidelijk voorbeeld van. Moeten er goede redenen worden aangevoerd om ingrijpen te kunnen rechtvaardigen. Voorlopig is hier het uitgangspunt voor dergelijke interventie, het feit dat ongezond gedrag kan leiden tot ziekte en sterfte.

De eerste moeilijkheid van het rechtvaardigen tot zo’n maatregel is te herleiden tot de mogelijkheid van gezondheidsrisico’s voortkomend uit ongezond gedrag. Roken vormt een risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten en kankers. Het is echter niet mogelijk één op één te duiden of een interventie leidt tot het voorkomen van een ziekte. Ook hier kan m’n dit extrapoleren naar jouw cola voorbeeld, door bijvoorbeeld de suikertax die ik eender aanhaalde. Obesitas en overgewicht zijn risico’s voor bijvoorbeeld diabetes, hart en vaat ziekte. Hoe hoger het BMI, hoe hoger het risico op deze ziektes. Wederom niet mogelijk één op één te duiden of het dit wordt voorkomen met een ingreep van de overheid die suikers verbied in een extreem geval, of een suikertax oplegt.

Dus ingrijpen in dagelijkse gedragspatronen zoals hierboven, dat klinkt niet heel vrijblijvend. Het gevaar van zo’n ingreep is het maken van inbreuk op het vrije leven van de mens, wat de meesten die contra zijn hier ook terecht opmerken. En wat ik een goede opmerking vind. Je geeft het zelf ook aan in je laatste zin van hoe ver we dit gaan drijven.

Gezien vrijwilligheid mbt het maken van slechte of ongezonde keuzes een heikel puntje is, kan dit argument overstemd worden door het argument dat het individu mogelijk niet voor een groot formaat Cola of sigaretje zou kiezen als hij of zij over alle informatie, tijd en cognitieve capaciteit zou beschikken om de keuze weloverwogen te maken, zoals @FlyingHorseman eender al aanhaalde. Het beïnvloeden van deze keuze zou kunnen leiden tot gezondheidswinst en zou dan kunnen bijdragen aan een lang en gezond leven. Maar dan stoot ik op een heikel punt in de rechtvaardiging: mag de overheid claimen te weten wat de burger op de lange termijn wil, ten behoeve van het rechtvaardigen van dwingende maatregelen? Of zoals ik het gisteren zei: De roker kan zelf bepalen wat zwaarder weegt: het genot van een sigaret of de eigen gezondheid. Wederom kunnen we dit uitbreiden naar jouw cola voorbeeld.

Het is een gevaarlijke slinger in ieder geval als je er verder over gaat nadenken. Op dit moment heeft iedere burger een eigen visie op goed leven, en het recht om daarnaar te leven. Burgers die daar niet toe in staat zijn om die beslissingen te maken, worden daarbij ondersteund. Bijv. mensen met een verstandelijke beperking. Een belangrijke vraag is dan waar de grens tussen competent en incompetent wordt getrokken, als het gaat om maken van zelfstandige keuzes. En OF het wenselijk is dat de overheid aanneemt dat burgers voldoende competenties bezitten om in iedere situatie zelfstandige keuzes met betrekking tot hun levensstijl te kunnen maken.

En nu is het tijd voor een sigaretje :unsure:
Een iets dat ik een beetje mis in uw betoog, dat het gaat over een zwaar verslavende substantie.

walgelijke verslaving
Mooie framing. Ik ben ervan overtuigd dat alles wat er in de rest van je bericht staat zeer neutraal onderbouwd zal zijn :sarcastic:

Sterk non-argument wel, echt een meerwaarde aan de thread.
Eerst beweer je dat roken op een terras schadelijk is voor de andere mensen. Daarna kom je vertellen dat je geen idee hebt of dit wel zo is en of dit wel kan gemeten worden. Is dat niet de definitie van een non-argument? En waarom ga je niet inhoudelijk in op mijn argumenten ipv zo op de man te spelen?

Mooie framing. Ik ben ervan overtuigd dat alles wat er in de rest van je bericht staat zeer neutraal onderbouwd zal zijn :sarcastic:

Eerst beweer je dat roken op een terras schadelijk is voor de andere mensen. Daarna kom je vertellen dat je geen idee hebt of dit wel zo is en of dit wel kan gemeten worden. Is dat niet de definitie van een non-argument? En waarom ga je niet inhoudelijk in op mijn argumenten ipv zo op de man te spelen?
Er is helemaal niets "op de man spelen" aan die posts.

Op welke argumenten van je wordt er niet gereageerd? Dat men beter iedereen kan verplichten vegan te worden omdat vlees eten schadelijker is volgens jou, in een discussie waar het voornamelijk over de storende/schadelijke impact van tweedehands roken gaat? Verwachtte je daar nu echt een serieuze discussie over op te starten?

Het economische aspect is in mijn ogen het tweede deftige tegen argument. Mij zou het ook straf lijken dat de kost opweegt tegen de voordelen. Mss gaat dit niet op korte termijn opwegen, maar op lange termijn kan het niet anders dat voordelen hebben.
Mij wilde gok:
Op korte termijn zal het onze maatschappij eender geld kosten, aangezien de huidige generatie rokers nog geld zullen kosten, en de inkomsten die tabak genereerd er niet meer zullen zijn. Echter wanneer de "rookvrije" generatie erdoor komt, zal dit gestaag minder en minder stress uitoefenen op het gezondheidszorg systeem, en zichzelf terugbetalen, zonder de bovenstaande inkomsten.
Dit lijkt me inderdaad een bijkomend argument om snel te evolueren naar een rookvrije samenleving.

Tabaksproducten genereren weliswaar hoge taksinkomsten voor de overheid. Maar deze taksen komen grotendeels ten laste van sociaal/economisch zwakkeren. In werkelijkheid zorgt roken dus voor een pervers Mattheüseffect.

Als de rook toch niet zo erg is, waarom rijden rokende chauffeurs dan steevast met het raam open terwijl ze hun sigaret buiten houden (en ondertussen hun assen ook nog eens op de grond laten vallen)? :unsure:

We mogen ook nog een beetje verdraagzaam zijn he mensen. Ik heb zelf nooit gerookt, vind het degoutant, en vind het helemaal terecht dat binnen roken niet meer mag. Maar buiten is dat toch niet zo een issue?
Tenzij iemand recht in mijn bakkes zit te blazen, stoort mij dat niet. En als wel vraag ik vriendelijk om een andere kant op te stoken. Nog nooit problemen mee gehad.
Met een beetje wederzijds respect, begrip, en toegeeflijkheid komen we ver hoor!!!
"mij stoort het niet dus het is geen probleem"

Ik vermoed dat je zelf wel inziet hoe krom die redenering is.
In de zomer eet ik niet graag op een terras omdat ik weet dat er sowieso een roker mijn eten komt vergallen. Daar heb je (toch ik en vele anderen ook) twee tafels verder wél last van. En ik ga als een normale mens ook niet twee tafels verder gaan zagen tegen iemand die op zich niets tegen de regels doet.

Dixit Alex Agnew: ge hebt jaren geblet voor een rookvrije binnenruimte, ga er dan nu ook zitten.
Ik hoop dat niemand dit serieuzer neemt dan 'haha, grappig mopje', want het raakt in een serieuze discussie natuurlijk ook kant noch wal.

De discussie is ondertussen 14 pagina's verder en waarschijnlijk al 10 keer in een rondje gedraaid maar ach.

Vergelijk het met zitten op een terras en er komt constant een scheetgeur in uw neusgaten. Ook geen pretje.

Roken lijkt mij zoals eerder aangegeven toch te marginaliseren. Het probleem gaat z'n eigen wel oplossen.

Voor mij moeten er daarom geen regels meer komen. Regelneverij hekel ik nog harder...

Maar roken op terras tijdens het eten is voor mij hetzelfde als ik naast iemand ga farten in het gezicht. T is gewoon niet aangenaam.

Ik erger mij wel hard aan discussies met rokers die roken precies als basisrecht beschouwen. Het verbod als een beknotting van hun persoon.
En daardoor 'dat recht' asociaal opeisen. Fatsoen en inleving foetsie..

Ik ben trouwens een ex-roker maar rookte zelf nooit op een terras waar je kon eten. Zo moeilijk is het niet om 10m verder te gaan staan... Op café (terras) hing het wat af van't publiek en in de buurt van kinderen probeerde ik het ook niet te doen.

Ondertussen 10 jaar gestopt na 10 jaar te roken. Yuy! Beste keuze ooit, thans deed ik het wel graag.

Vroeger had je wel meer rokers en zaten we soms met 10 te doempen op een kleine oppervlakte. Ik heb zoiets niet echt meer kunnen meemaken als niet roker maar dat zou toch wel heel onaangenaam zijn...

Dus laten we naast het verbod op roken op een terras dan ook een GAS-boete introduceren voor als je prot op het terras. Zie je nu hoe imbeciel deze hele discussie aan het worden is?
Het is inderdaad een beetje ridicuul hoe bepaalde leden het roken blijven verdedigen door gemakshalve de gezondheidsrisico’s naast zich neer te leggen of door de discussie af te leiden met vergelijkingen die niet op hetzelfde niveau opgaan.

Terug
Bovenaan