PC ROG Ally | handheld van ROG

Joeri

Hoofdredacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
roggg.png






Na de Steam Deck van Valve komt ook Republic of Gamers, ofte ROG, met een eigen handheld. Alle gamebibliotheken en streamingservices zijn beschikbaar als ze Windows 11 ondersteunen, waaronder Steam, Epic en Origin.


release

13 juni 2023


prijs

€799 ... ROG Ally Extreme
€599 ... ROG Ally (verkrijgbaar vanaf Q3 2023)


specs

RC71L-ALLY.Z1X_512RC71L-R1RADA1W
CPUAMD Ryzen Z1 Extreme | 8 coreAMD Ryzen Z1 | 6 core
GPUAMD Radeon Navi3 | 8.6 TFLOPSAMD Radeon Navi3 | 2.8 TFLOPS
RAM16 GB LPDDR516 GB LPDDR5
opslag512 GB NVMe M.2256 GB NVMe M.2
scherm7" 1920x1080 120Hz IPS7" 1920x1080 120Hz IPS
aansluitingen3.5 mm audio, ROG XG, USB C, microSD, WiFi 6E, Bluetooth 5.23.5 mm audio, ROG XG, USB C, microSD,WiFi 6E, Bluetooth 5.2
afmetingen28.0 x 11.1 x 2.12 cm28.0 x 11.1 x 2.12 cm
gewicht608 g608 g
batterij40 WHr40 WHr


 


"The Ryzen Z1 Extreme pairs eight of AMD’s Zen 4 CPU cores and 16 threads with 12 of its RDNA 3 graphics cores as well as 24MB of cache — and promises up to a whopping 8.6 teraflops of raw graphic performance, far closer to the 10.28 teraflops of a Sony PS5 than the 1.6 teraflops you get with a Steam Deck."

Het zijn natuurlijk maar cijfers zonder echt toonbare gameplaybeelden of demonstraties, maar ziet er wel positief uit.

Ik heb sterk men bedenkingen bij Asus hun definitie van "competitively priced". No way dat die prijs ook maar in de buurt van de Deck zal liggen.

Het grote voordeel van de Deck is de "betaalbaarheid". Het kost minder dan een nieuwe ps5. Ok, veel minder rekenkracht, maar nog altijd veel sterker dan iets gelijk de Switch (die je er dan grappig genoeg makkelijk op kan emuleren)

11 mei weten we meer.

Ik gok €700 voor het goedkopere model als ze een optie bieden tussen basic en premium tier.
 
Als ze echt competitief geprijsd uit de hoek kunnen komen, word het wel heel interessant. Maar ik gok nog steeds 800+.

Benieuwd hoe Nintendo zich nu voelt met deze nieuwe spelers op de handheld markt.
 
Wrs hetzelfde zoals ze zich altijd voelen. They don't give a fuck.
Eh. Switch gaat goed. Belachelijk goed. Maar hetzelfde ging op voor de Wii. En dan was er plots de Wii U, die het slechter wist te doen dan de Cube.

En toen was er eigenlijk nog niet eens iets van vergelijkbare competitie, dus ik denk dat ze wel ne serieuze fuck aan het geven zijn :p
 
Eh. Switch gaat goed. Belachelijk goed. Maar hetzelfde ging op voor de Wii. En dan was er plots de Wii U, die het slechter wist te doen dan de Cube.

En toen was er eigenlijk nog niet eens iets van vergelijkbare competitie, dus ik denk dat ze wel ne serieuze fuck aan het geven zijn :p
Denk ik ook. Zeker nu het (te) eenvoudig is om ook te emuleren op die nieuwe handhelds. Denk dat ze zo toch wel een pak inkomsten mislopen.
 
Eh. Switch gaat goed. Belachelijk goed. Maar hetzelfde ging op voor de Wii. En dan was er plots de Wii U, die het slechter wist te doen dan de Cube.

En toen was er eigenlijk nog niet eens iets van vergelijkbare competitie, dus ik denk dat ze wel ne serieuze fuck aan het geven zijn :p
Kben echt benieuwd wat nintendo zal doen. In september kondigen ze de Switcheroo aan voor €400 en is het dezelfde nvidia chip met een milde overklok op de Cpu en nog zwakkere joycons :D
 
En dan is er nog het gerucht dat Sony toch ook nog eens wilt meedoen met de handheld markt. Interessante tijden.
Denk dat ze zo toch wel een pak inkomsten mislopen.
Valt volgens mij wel mee. Hoeveel volk er emuleert gewoon om het maar te doen ipv een game effectief te spelen. Meeste van deze spelers hadden het ook nooit gekocht moest het op hun platform beschikbaar zijn geweest.

Moesten ze Sony en Microsoft volgen, sta'k wel klaar om Odyssey te kopen op Steam :p

Maar ik zou er niet van verschieten dat de Switch nog eens 3 jaar blijft hangen. Sweet spot van toegankelijkheid en toch nog games kunnen produceren die grote productiewaarden dragen zonder zoals Sony belachelijk veel geld te moeten spenderen aan hun cinematische blockbusters.

Ik zou wel eens een vergelijkend budget willen zien van de laatste Horizon game en de nieuwe Zelda.
 
Is het normaal dat ik nog nooit van Republic of Gamers ROG heb gehoord?
of ben ik de enige die hier onder een steen heeft geleefd?
Is een merk van Asus dat zich toespitst op gaming. Zo hebben ze niet enkel keyboards en headsets maar ook laptops en gamingstoelen en dergelijke.
Voor de echte gamers dus, misschien dat je het daarmee niet kent? Moehahahahaha! :unsure:
 
Bij Nintendo doen de exclusieve games de heavy lifting voor het bedrijf. Als zij de volgende generatie gewoon een nog beter switch achtige console maken, en blijven maken wat ze maken gaat dat blijven verkopen als zoete broodjes. Sure emulatie bestaat en is veel makkelijker, maar zoals hier al eens gezegd degene dat da doen zouden anders de game ook niet gekocht hebben hoor. En de bomma die voor haar kleinkind een Nintendo console koopt denkt daar ook niet over na. Als je kijkt hoe die nog altijd zo veel consoles verkopen nu... dan betwijfel ik echt of ze veel schrik hebben. De volgende console moet wel al echt een major fiasco zijn denk ik dan om alles omzeep te helpen.
 


"The Ryzen Z1 Extreme pairs eight of AMD’s Zen 4 CPU cores and 16 threads with 12 of its RDNA 3 graphics cores as well as 24MB of cache — and promises up to a whopping 8.6 teraflops of raw graphic performance, far closer to the 10.28 teraflops of a Sony PS5 than the 1.6 teraflops you get with a Steam Deck."

Het zijn natuurlijk maar cijfers zonder echt toonbare gameplaybeelden of demonstraties, maar ziet er wel positief uit.

Ik heb sterk men bedenkingen bij Asus hun definitie van "competitively priced". No way dat die prijs ook maar in de buurt van de Deck zal liggen.

Het grote voordeel van de Deck is de "betaalbaarheid". Het kost minder dan een nieuwe ps5. Ok, veel minder rekenkracht, maar nog altijd veel sterker dan iets gelijk de Switch (die je er dan grappig genoeg makkelijk op kan emuleren)

11 mei weten we meer.

Ik gok €700 voor het goedkopere model als ze een optie bieden tussen basic en premium tier.
Linus heeft een video van deze handheld in actie maar praat niet over de specs.

Als de prijs in de buurt van de steamdeck komt koop ik deze direct en wordt de SD verkocht.
 
Als de prijs in de buurt van de steamdeck komt koop ik deze direct en wordt de SD verkocht.

Asus is nu niet bepaald een prijsbreker en heeft in tegenstelling tot Valve geen software platform om veel games te slijten en moet dus minder winst op de hardware maken.
Krachtigere hardware, meer koeling nodig, beter scherm,... Het zal naar mijn gevoel een stuk duurder worden dan de steam deck. Vermoed in euro's voor de betere (want de lagere is niet interessant tov de steam deck met de grote community) al snel tegen/over de 1000 euro. En dat is toch al een behoorlijke prijs om op de bank te kunnen gamen.

Heel mobiel (als in accutijd) zal het met een APU die tot 30W verbruikt niet zijn in elk geval.
 


Net nu er hier boven over gepraat wordt in het topic, zijn er erg confidential leaks uitgekomen. De Asus ROG Ally met een AMD Z1 Extreme (de duurdere uitvoering dus) zou een adviesprijs kennen van $699. Dat is toch wel een erg aanlokkelijke prijs. Stevige concurrentie voor de Steam Deck. Mijn interesse is gewekt haha.
 
Dat zou wel een zotte prijs zijn voor die performance. Het is natuurlijk nog altijd afwachten wat de prijs in euro zal zijn en hoe benchmarks door onafhankelijke testers scoren, maar dit klinkt veelbelovend.

Als ik op Coolblue kijk is de goedkoopste gaming laptop €659 voor eentje met een RTX 3050. Als ge die Ally kunt docken via usb en gewoon ffkes uw monitors kunt aansluiten, wil ik eens zien hoe die presteert op 1080p voor moderne games.
 
Asus is nu niet bepaald een prijsbreker en heeft in tegenstelling tot Valve geen software platform om veel games te slijten en moet dus minder winst op de hardware maken.
Krachtigere hardware, meer koeling nodig, beter scherm,... Het zal naar mijn gevoel een stuk duurder worden dan de steam deck. Vermoed in euro's voor de betere (want de lagere is niet interessant tov de steam deck met de grote community) al snel tegen/over de 1000 euro. En dat is toch al een behoorlijke prijs om op de bank te kunnen gamen.

Heel mobiel (als in accutijd) zal het met een APU die tot 30W verbruikt niet zijn in elk geval.
Er zit windows op, asus heeft geen eigen software nodig. Je installeert er steam op of blizzard of EA en je kan gwn gamen.
Iedereen verwacht dat het duur gaat zijn, maar als je wilt concureren met de SD kan je niet duur gaan.
Er zijn al handhelds die tegen de 1k euro kosten met veel betere performance dan de SD maar niet veel mensen kopen die.
Dus denk wel dat het tegen de 699 zal zijn
Dat zou wel een zotte prijs zijn voor die performance. Het is natuurlijk nog altijd afwachten wat de prijs in euro zal zijn en hoe benchmarks door onafhankelijke testers scoren, maar dit klinkt veelbelovend.

Als ik op Coolblue kijk is de goedkoopste gaming laptop €659 voor eentje met een RTX 3050. Als ge die Ally kunt docken via usb en gewoon ffkes uw monitors kunt aansluiten, wil ik eens zien hoe die presteert op 1080p voor moderne games.
Je kan hem aansluiten op een externe GPU :laugh:
Als de leaks kloppen zotte prijs maja 699$ is niet hetzelfde in Euro.
 
Er zit windows op, asus heeft geen eigen software nodig. Je installeert er steam op of blizzard of EA en je kan gwn gamen.
Iedereen verwacht dat het duur gaat zijn, maar als je wilt concureren met de SD kan je niet duur gaan.
Denk dat hij bedoeld dat SD kan verkocht worden met verlies op de hardware omdat ze via SD gebruikers extra inkomsten genereren via hun Steam platform.
 
Releasedatum en adviesprijs: de ROG Ally is per direct te pre-orderen en wereldwijd verkrijgbaar vanaf 13 juni. In de Benelux verschijnt in eerste instantie de krachtigste variant met een AMD Ryzen Z1 Extreme APU (adviesprijs 799 euro) en in het derde kwartaal van 2023 wordt ook de variant met een AMD Ryzen Z1 APU uitgebracht

Monsterlijke specs: van veeleisende AAA-games tot indiegames en alles daartussenin: speel het in 1080p, waar en wanneer je maar wilt.

Je favoriete games op één plek: kun je het spelen op Windows? Dan kun je het spelen op de ROG Ally. De ROG Ally biedt ondersteuning voor Steam, Epic, Xbox Game Pass en meer
 
Terug
Bovenaan