PC Steam Deck | handheld van Valve

Ehh. Ik speel nu van tv Oled naar LED Deck. Is er een verschil? Duidelijk.
Is het een groot verschil? Nah. Speel nog steeds dezelfde game. Het zwart ziet er iets minder zwart uit ja, ma na 5 min spelen vergeet ik dat al.
Kracht van gewenning enzo.

Een groot 3D spel dat veel meer volume in diepte verschil en kleuren hanteert voelt direct wel heel anders aan.
Maar aan de andere kant met deftige brightness settings speel ik nog steeds evengoed Remnant of The Ashes op zowel mijn Deck als Oled..
Maar puur door het cinematische aspect speel ik dat uiteindelijk toch nog liever op tv(en controller!).

Steam Deck moet je vooral weten wat je wilt spelen. Als je het gaat gebruiken als "console" voor een tv, dan maakt het scherm bvb al helemaal weinig uit. Hier is het vooral kleinschalige games en vooral emuleren van mijn retro collectie. Moest mijn Deck mijn volledige "console" worden, dan zou ik wel sowieso voor de Oled versie gaan.

Dat is de vraag helemaal niet.
De OLED is duidelijk beter, is beetje groter en je krijgt 256Gb meer ssd zonder hem zelf open te moeten doen.
De Oled is de 150€ extra waard.

Het is dat ik mijn deck tegenwoordig niet veel meer aanraak (als ik game is het in de SIM rig), anders kocht ik me zeker de oled.

Als je altijd op tv zou spelen, dan zou ik de goedkoopste versie nemen tbh.
 
Ik ging gewoon verder in op jou perceptie dat een tegenpunt verdiend. Het is ook gewoon feitelijk, een zeer deftig LED scherm.
Als je overigens ook een Deck wilt met anti glare ben je ook wel gebonden aan de LED variant gezien de DIY varianten niet echt aan te raden zijn, en het al helemaal nutteloos is op een OLED scherm. Heb je een woning met heel wat lichtinval..
 
Ik zou vooral zeggen dat de betere batterijduur en wifi het mss al waard zijn. En een oled scherm is idd beter, maar niet ZO veel beter. Ik lees vaak dat de SD maar een matig tot slecht scherm heeft... ik denk dat die mensen niet weten wat een slecht lcd scherm is.
 
Enkel streamen, dacht ik. Je kan geen spellen installeren en dan spelen op de SD.
Dacht dat je Windows kon installeren en dan de Games pass for PC games installeren op de Deck zelf ...
Bon, als het streamen deftig werkt maakt dat niet uit.
Als je het gaat gebruiken als "console" voor een tv, dan maakt het scherm bvb al helemaal weinig uit.
Denk dat het voornamelijk dat zal worden en dat het scherm dan iets minder uitmaakt. Denk dat hij vooral in de docking station zal staan en minder als handheld gebruikt gaat worden.
Waarom dan geen console ? Omdat mijn Steam library nu al groot genoeg is om mij nog lang genoeg bezig te houden + superveel sales
Dat is de vraag helemaal niet.
De OLED is duidelijk beter, is beetje groter en je krijgt 256Gb meer ssd zonder hem zelf open te moeten doen.
De Oled is de 150€ extra waard.

Het is dat ik mijn deck tegenwoordig niet veel meer aanraak (als ik game is het in de SIM rig), anders kocht ik me zeker de oled.

Als je altijd op tv zou spelen, dan zou ik de goedkoopste versie nemen tbh.
Ik zou vooral zeggen dat de betere batterijduur en wifi het mss al waard zijn. En een oled scherm is idd beter, maar niet ZO veel beter. Ik lees vaak dat de SD maar een matig tot slecht scherm heeft... ik denk dat die mensen niet weten wat een slecht lcd scherm is.
OLED versie heeft 512GB, maar LCD versie is goedkoper en je kan er een SD kaart in steken waarop alles even vlot draait.
OLED heeft 'beter' scherm, maar zou hem vooral docked gebruiken dus maakt het niet zo heel veel uit.
OLED heeft betere wifi, wat wel kan uitmaken als ik games pass games stream. Maar als de docking station een netwerkpoort heeft dan speelt dit ook al minder een rol.
OLED heeft 0.4" groter scherm, maar opnieuw, docked maakt dat niet zoveel uit. En betwijfel of ik 1cm verschil echt ga merken als ik de 2 niet na elkaar in mijn handen ga hebben.

Het is vooral om 's avonds na mijn werk, als ik geen zin meer heb om uit mijn zetel te komen, nog even te gamen.
Zal nog wat reviews lezen en er een paar nachten over slapen voor ik beslis :)
 
Dacht dat je Windows kon installeren en dan de Games pass for PC games installeren op de Deck zelf ...
Bon, als het streamen deftig werkt maakt dat niet uit.

De steam deck is juist zo geweldig omdat die Linux draait.
Windows kan, maar als je dual boot wil doen op 256Gb zit je wel krap. Ik vond game pass streamen niet geweldig bij snelle games.
 
Idd. Steam deck gebruikt SteamOS. Oudere versies van SteamOS waren gebaseerd op Debian maar sinds kort heeft SteamOS ArchLinux als basis genomen.
 
Bon, als het streamen deftig werkt maakt dat niet uit.

Doe het dagelijks en works like a charm. Zowel GeForce Now als Xbox GamePass. Beetje gedoe om het op te zetten, maar er zijn wel genoeg guides voor te vinden.

Als het doel op TV spelen is via Streaming, is misschien Nvidia Shield Pro een beter alternatief (zoals @Lint ) aanhaalt?
 
Laatst bewerkt:
Ja het doel zou hoofdzakelijk op TV spelen zijn.
Als ik zie hoeveel keer ik mijn Switch in handheld mode gebruik, denk ik dat het voor een Steam Deck hetzelfde zal zijn.

Enige nadeel is dat ik met een Nvidia Shield de mogelijkheid tot handheld totaal niet heb. Maar is wel een stuk goedkoper.

Zijn er geen betere alternatieven als het doel op tv spelen is? (oprechte vraag)
Alternatieven zijn zeker welkom, mijn oog was gewoon gevallen op de Steam Deck gezien de mogelijkheden en het feit dat full blown consoles als Xbox en PS geen optie waren voor mij.

Stof tot nadenken alleszins :)
 
Ja het doel zou hoofdzakelijk op TV spelen zijn.
Als ik zie hoeveel keer ik mijn Switch in handheld mode gebruik, denk ik dat het voor een Steam Deck hetzelfde zal zijn.

Enige nadeel is dat ik met een Nvidia Shield de mogelijkheid tot handheld totaal niet heb. Maar is wel een stuk goedkoper.


Alternatieven zijn zeker welkom, mijn oog was gewoon gevallen op de Steam Deck gezien de mogelijkheden en het feit dat full blown consoles als Xbox en PS geen optie waren voor mij.

Stof tot nadenken alleszins :)
De Oled steam deck speel je veel vaker op in handheld dan een switch. Dat beeld is veel mooier. Gfx zien zelfs beter uit op dat kleine scherm dan op tv
 
Ook aangeschaft.
Zijn er must haves volgens jullie qua games / instellingen / extra software ?
Decky
Emulatie
Games is persoonlijk he
rdr2 ziet er top uit op de deck
hogwarts
spiderman
mad max
doom
retro games
Er is zoveel te spelen op de deck dat je soms niet weet waar eerst te beginnen
 
Ook aangeschaft.
Zijn er must haves volgens jullie qua games / instellingen / extra software ?
Alles wat je gemist hebt en beschikbaar is van de 7e console gen(PS3/360).
Onlangs nog Enslaved eindelijk eens uitgespeeld. Zeer toegankelijke simpele story based actie game. Oudbollig, maar nog steeds erg charmant.
Zo gebruik ik bijna uitsluitend mijn Deck. 7e gen, en huidige roguelites zoals Spelunky en Dead Cells.
Originele Dragons Dogma al gespeeld? Zonee en interesse, heb ik nog een steamcode met uw naam op.

Fanatical heeft vrijwel constant sales van de grote Japanse en veel Westerse huizen, altijd eens piepen moest je iets in gedachte hebben.
Ni No Kuni staat bvb nog geen 7euro nu, aanrader moest je deze nog niet hebben gespeeld. Monster Hunter Rise/Sunbreak compleet(nog geen 17euro).
 
2 weken gelden dan toch maar een aangeschaft, de 512GB OLED versie en een dock.
Tot nu toe enorm tevreden van alleszins. Alles draait heel vlot.

Mij nog niet bezig gehouden met andere software te installeren aangezien hij voor mijn huidige noden prima voldoet.

Speel ongeveer 50/50 op tv en in handheld mode.

Ben wel precies de enige niet die last heeft met de Steam docking station: als het netsnoer al in-geplugged is en je connect dan de deck met de USB-C kabel met de dock, dan krijgt mijn TV geen HDMI signaal binnen.
Moet dus eerst de dock zonder stroom zetten, dan deck aansluiten erop en dan netsnoer terug in. Hopelijk snel een firmware fix daarvoor want voor een dock van 89EUR toch wel een teleurstelling zo'n bug.
 
2 weken gelden dan toch maar een aangeschaft, de 512GB OLED versie en een dock.
Tot nu toe enorm tevreden van alleszins. Alles draait heel vlot.

Mij nog niet bezig gehouden met andere software te installeren aangezien hij voor mijn huidige noden prima voldoet.

Speel ongeveer 50/50 op tv en in handheld mode.

Ben wel precies de enige niet die last heeft met de Steam docking station: als het netsnoer al in-geplugged is en je connect dan de deck met de USB-C kabel met de dock, dan krijgt mijn TV geen HDMI signaal binnen.
Moet dus eerst de dock zonder stroom zetten, dan deck aansluiten erop en dan netsnoer terug in. Hopelijk snel een firmware fix daarvoor want voor een dock van 89EUR toch wel een teleurstelling zo'n bug.
De dock vertoont als zinds de release af en toe van die rare zaken. We spijtig.
Voor de rest ook overal super tevreden van.

Spijtig dat er nu een paar games zijn die minder vlot draaien op de deck die ik momenteel speel.
(Helldiver 2, Enshrouded, ...)

Heb wel Helldivers 2 gestreamed op de deck en dat ging wel best vlot. Wel had ik op een moment een minuut lang last van lag en bij zo een hectische game is dat natuurlijk wel niet zo aangenaam.
 
De dock vertoont als zinds de release af en toe van die rare zaken. We spijtig.
Voor de rest ook overal super tevreden van.

Spijtig dat er nu een paar games zijn die minder vlot draaien op de deck die ik momenteel speel.
(Helldiver 2, Enshrouded, ...)

Heb wel Helldivers 2 gestreamed op de deck en dat ging wel best vlot. Wel had ik op een moment een minuut lang last van lag en bij zo een hectische game is dat natuurlijk wel niet zo aangenaam.
Op release moet ge zo spellen nie spelen. Geef dat wat tijd en na een paar patches draait dat veel vlotter
 
Ja het doel zou hoofdzakelijk op TV spelen zijn.
Als ik zie hoeveel keer ik mijn Switch in handheld mode gebruik, denk ik dat het voor een Steam Deck hetzelfde zal zijn.

Enige nadeel is dat ik met een Nvidia Shield de mogelijkheid tot handheld totaal niet heb. Maar is wel een stuk goedkoper.


Alternatieven zijn zeker welkom, mijn oog was gewoon gevallen op de Steam Deck gezien de mogelijkheden en het feit dat full blown consoles als Xbox en PS geen optie waren voor mij.

Stof tot nadenken alleszins :)
Als het voornamelijk is om op de TV te spelen zou ik afraden om een Steam Deck te kopen. Handheld resolutie is 800p, TV is minstens 1080p dus vraagt wel wat meer en heeft toch wel impact op de performance. Ik heb zelf ook een dock en echt geen fan van om eerlijk te zijn :p.

*edit: oops, zie net je post van vandaag.
 
Als het voornamelijk is om op de TV te spelen zou ik afraden om een Steam Deck te kopen. Handheld resolutie is 800p, TV is minstens 1080p dus vraagt wel wat meer en heeft toch wel impact op de performance. Ik heb zelf ook een dock en echt geen fan van om eerlijk te zijn :p.

*edit: oops, zie net je post van vandaag.

Voorlopig speel ik wat platformers en speel ik mijn oude Lego games tot 100% achivements als ik op TV stream. Dus dat kan die wel nog aan :)

Heb niet echt veel recente AAA games in mijn library, en meestal speel ik die toch liever met muis + kb op PC.
 
  • Leuk
Waarderingen: nls-
Nog mensen met (positieve) ervaring, het kriebelt toch ook wel om eentje aan te schaffen?

Ivm het dock: dit is toch puur voor extern aan te sluiten of mis ik iets essentieel (er van uitgaande dat je opladen ook met kabel kan doen)
 
Terug
Bovenaan