PC ROG Ally | handheld van ROG

Nochtans via mijn smartphone in chrome naar de desktop versie gegaan en op de referral link geklikt en dan besteld. De referral link opende wel de bol.com app, misschien dat het daar aan ligt? Spijtig :(
Ja, met de app ondervinden we soms problemen. Toch bedankt om het te proberen!
Lees wel veel goede dingen over de ROG. Maar die prijs...
 
Wegens wat tijdgebrek en traag internet ben ik er nog niet echt aan toegekomen om hem uitgebreid te testen. Heb heel even Planet of Lana gespeeld en dat zag er prachtig uit. De ingebouwde speakers klinken absurd goed trouwens. Viel me meteen op. Ook het scherm ziet er goed uit. Intuitief is het voorlopig niet, mede dankzij windows 11. Veel button shortcuts worden door Asus ook gewoon niet uitgelegd, waardoor ik vaak antwoorden moet zoeken op reddit. Psychonauts 2 en Red Dead Redemption 2 aan het downloaden nu. Atomic Heart en Outer Worlds ga ik er ook nog eens op laten draaien. Ik heb zo'n vermoeden dat ik dit speelgoed wel eens heel fijn ga vinden.
 
Wegens wat tijdgebrek en traag internet ben ik er nog niet echt aan toegekomen om hem uitgebreid te testen. Heb heel even Planet of Lana gespeeld en dat zag er prachtig uit. De ingebouwde speakers klinken absurd goed trouwens. Viel me meteen op. Ook het scherm ziet er goed uit. Intuitief is het voorlopig niet, mede dankzij windows 11. Veel button shortcuts worden door Asus ook gewoon niet uitgelegd, waardoor ik vaak antwoorden moet zoeken op reddit. Psychonauts 2 en Red Dead Redemption 2 aan het downloaden nu. Atomic Heart en Outer Worlds ga ik er ook nog eens op laten draaien. Ik heb zo'n vermoeden dat ik dit speelgoed wel eens heel fijn ga vinden.
Kan je laten weten hoe je rdr2 ervaart? Interested!
 
Kan je laten weten hoe je rdr2 ervaart? Interested!
Net anderhalf uurtje rdr2 gespeeld op de rog ally. Op 720p zit ik aan 60, op 1080p zit ik rond de 45fps. En bij beide staat niet alles op low, texture quality zelfs op ultra. Even deze settings daarvoor toegepast. 720p vind ik op deze handheld eigenlijk al meer dan voldoende. Even aanvoelen of ik de 1080p toch de moeite waard vind. Daarvoor wil ik eerst uit het besneeuwde gebied geraken. :tongue:
Kan gerust eens mijn gameplay filmen zodat je een idee hebt.

Wel niet evident geweest om rdr2 te installeren. Mijn eerste install deed niets. Helemaal opnieuw begonnen en dus 240gb in totaal moeten binnenhalen haha. Blijkbaar moet je een truukje toepassen van eerst de Rockstar Game Launcher te downloaden en deze .exe dan uitvoeren als administrator. Erna pas via Steam de game binnenhalen en installeren. Was een reddit-post over dat me wat heeft geholpen.
 
Ik ben net gestart met de installatie van mijn ROG Ally, nu een pak updates laten uitvoeren en dan de eerste game downloaden… nog te beslissen welke de eerste game zal worden. 🤔
 
Even melden jongens BIOS update 319 (de nieuwe update) heeft Asus de performance wat dichtgeknepen om de batterij wat langer te laten mee gegaan (er zijn genoeg bewijzen op reddit te vinden en Asus heeft het zelf toegegeven)
Je Ally komt normaal met Bios 317 en dat is de BIOS waarop de asus gereviewed is geweest en die dus de beste performance gaf.
Dus als je nog geen bios update hebt gedaan zou ik het ook zo laten, maar de kans is klein want de mijne heeft ook de update vrij snel na de 1ste boot gedaan.

Ikzelf ondervind niet echt problemen met de nieuwe BIOS alles speelt vlot voorlopig op turbo mode.
Ook bij de games waar je FSR kan gebruiken, zeker doen en op performance zetten, gaat ook veel doen voor fps.
 
Even melden jongens BIOS update 319 (de nieuwe update) heeft Asus de performance wat dichtgeknepen om de batterij wat langer te laten mee gegaan (er zijn genoeg bewijzen op reddit te vinden en Asus heeft het zelf toegegeven)
Je Ally komt normaal met Bios 317 en dat is de BIOS waarop de asus gereviewed is geweest en die dus de beste performance gaf.
Dus als je nog geen bios update hebt gedaan zou ik het ook zo laten, maar de kans is klein want de mijne heeft ook de update vrij snel na de 1ste boot gedaan.

Ikzelf ondervind niet echt problemen met de nieuwe BIOS alles speelt vlot voorlopig op turbo mode.
Ook bij de games waar je FSR kan gebruiken, zeker doen en op performance zetten, gaat ook veel doen voor fps.
Yes, had er al van gehoord. Ging sowieso niet terugdraaien naar Bios 317 wegens teveel gedoe. Ik wacht wel op nieuwe firmware van Asus. Wat microsoft/asus nu zelf aanraden is trouwens Memory Integrity en Virtual Machine Platform in windows zelf uit te schakelen. Nadat ik beide had gedaan, en na beide een restart moest doen, moest ik ook ineens mijn pincode en vingerafdruk opnieuw instellen. Maar sinds dit te doen merk ik wel een dikke 5fps meer gemiddeld dan ervoor in rdr2.

https://support.microsoft.com/en-us...ndows-11-a255f612-2949-4373-a566-ff6f3f474613
 
Yes, had er al van gehoord. Ging sowieso niet terugdraaien naar Bios 317 wegens teveel gedoe. Ik wacht wel op nieuwe firmware van Asus. Wat microsoft/asus nu zelf aanraden is trouwens Memory Integrity en Virtual Machine Platform in windows zelf uit te schakelen. Nadat ik beide had gedaan, en na beide een restart moest doen, moest ik ook ineens mijn pincode en vingerafdruk opnieuw instellen. Maar sinds dit te doen merk ik wel een dikke 5fps meer gemiddeld dan ervoor in rdr2.

https://support.microsoft.com/en-us...ndows-11-a255f612-2949-4373-a566-ff6f3f474613
dat van die memory integrity wist ik al en heb ik ook gedaan de virtual machine platform niet.

Dus deed ik die VMP, maar de Ally bleef hangen op dat scherm als je dat ding uitzet komt er zo'n ander scherm maar die bleef daar hangen.
Ik deed een force shutdown via aan-uit knop vanboven, terug opstarten, kwam iets van systeem fout en boote rechtstreeks terug naar BIOS, waar hij terug een update uitvoerde van 317 naar 319 (again) terwijl ik dat deed op dinsdag.

Dus het uit-aanzetten terwijl ie met iets bezig was zorgt ervoor dat de BIOS een rollback doet wat eigenlijk zeer eigenaardig is.
Mijn euro viel ook laat anders had ik op 317 kunnen blijven...damn.
 
Kan je laten weten hoe je rdr2 ervaart? Interested!
Red-Dead-Redemption-2-18-06-2023-21-27-48.jpg


Red-Dead-Redemption-2-18-06-2023-21-39-37.jpg


Red-Dead-Redemption-2-18-06-2023-21-44-36.jpg


Red-Dead-Redemption-2-18-06-2023-21-55-47.jpg



(video is helaas wel in 26fps, foute instelling van de screen recording. Beeld je gewoon bovenstaande gameplay in, aan 45fps in 1080p op een 7inch scherm).
 
Blijft toch indrukwekkend voor een handheld, ik heb deze game nog niet geïnstalleerd = op hoeveel watt draai je deze dan?
Op 30w (ingeplugd) maakt hij nog behoorlijk wat lawaai, had op minder gehoopt.
Beeldscherm is in alle opzichten écht fantastisch.
 
Blijft toch indrukwekkend voor een handheld, ik heb deze game nog niet geïnstalleerd = op hoeveel watt draai je deze dan?
Op 30w (ingeplugd) maakt hij nog behoorlijk wat lawaai, had op minder gehoopt.
Beeldscherm is in alle opzichten écht fantastisch.
Ik speel rdr2 wel met de charger ingestoken, dus 30w! Als ik zonder speel hang ik eerder tegen de 38 a 40fps. Ook zuipt rdr2 echt batterij. 8min en al 10%batterij weg. Ik vind het eigenlijk best wel meevallen van lawaai. Op de trein hoort sowieso niemand het, en ook thuis stoort het me echt niet. Mijn laptop, dié maakt lawaai 😅.

Daarnet op de trein heen én terug gewoon stopcontact gezocht. Rockstar Games Launcher vraagt wel bij elke opstart om online te verbinden voor license check. Erg vervelend, maar dus even via 4g een hotspot aangemaakt op de trein en zo kon ik dus wel onderweg gamen. Voor andere games op steam en xbox is dat dus niet nodig he. Heb ook Planet of Lana en Hifi-Rush even gespeeld op de trein, offline.
 
Ik heb ondertussen een 512 gig sd card erin gestoken en mijn travel case is vandaag ook aangekomen.
@skypulse
Indrukwekkende screens en draait het ook soepel effectief?
 
Ik heb ondertussen een 512 gig sd card erin gestoken en mijn travel case is vandaag ook aangekomen.
@skypulse
Indrukwekkende screens en draait het ook soepel effectief?
Zoals ik al eerder zei, gemiddeld rond de 45fps als ik de kabel insteek. Heb deze ochtend nog wat gespeeld met de settings en zit nu eerder rond de 50fps op 1080p zonder merkbare grafische downgrade. Het ziet er prachtig uit en draait goed. Best wel over verbaasd. Zal zien of ik een screen recording kan maken maar dan tegen 60fps. Merk uiteraard wel wat drops naar 40 als ik in drukke omgevingen ben. Ben benieuwd naar de performance als er nog een nieuwe firmware update komt van asus.

Ik heb de travel case van Tomtoc besteld, en de 512gb SD-kaart komt straks aan 😍
 
FYI er zijn verhalen opgedoken van mensen die problemen hebben met hun SD kaart die ze in de Ally steken. Ofwel wordt het gebricked door de Ally ofwel krijg je problemen met de Ally zelf. Er wordt aangeraden om geen SD kaart te gebruiken voorlopig.
 
Hoe zijn de ervaringen verder? Ik heb deze mee naar Rock Werchter en net een uurtje Uncharted gespeeld 🤪.
Het is alles wat ik wil in een handheld.

Vind hem echt beter dan de SD (persoonlijk).

Het scherm is crystal clear, en om met windows te werken is het super responsief, ik mis de trackpads totaal niet.
Ik kan al mijn games launchen die ik heb op verschillende launchers.
Games spelen soepel op 60 fps. Aansluiten op de lader is extra juice om te gamen.
Fans koelen goed en zelfs met aggresieve fan curve zijn de fans niet storend, je hoort ze wel maar niet zo luid als op de SD.
Ik heb nog geen emulators geprobeerd maar dat ga ik later wel is checken.

Grootste issue dat nu speeld is de SD card debacle, de poort voor SD cards hebben ze boven de 1ste fan geplaatst en op de mobo van de device zit de poort vrij dicht tegen de power capacitors die de stroom over de device verdelen en die genereren veel warmte.
meeste SD cards kunnen werken tot 85°C maar als je op 30w gamed met de charger aangesloten kan die temp bereikt worden (via de standaard fan curve)
Ik zelf heb nog geen probleem gehad met mijn sd card maar op reddit en discord van de Asus Ally zijn er al veel mensen met een SD card die gefailed is helaas.
Asus heeft het probleem erkend en is bezig om na te zien wat ze kunnen doen, het beste wat er gedaan kan worden op dit moment is een manuele aggresievere fan curve instellen. Dat heb ik gisteren gedaan en mijn temps zijn nu tussen 60-70 graden, terwijl bij de standaard instellingen de Ally tussen de 70-80 graden ging (turbo mode)
 
Gisteren mij ook wat dieper ingelezen over het sd-probleem & inderdaad qua ontwerp werd daar niet meteen de beste keuze gemaakt. Mijn 512GB zit vol maar ik ga voorlopig geen sd-kaart plaatsen = ik denk er eerder aan om intern uit te breiden naar 2TB bijvoorbeeld.
 
Gisteren mij ook wat dieper ingelezen over het sd-probleem & inderdaad qua ontwerp werd daar niet meteen de beste keuze gemaakt. Mijn 512GB zit vol maar ik ga voorlopig geen sd-kaart plaatsen = ik denk er eerder aan om intern uit te breiden naar 2TB bijvoorbeeld.
YES! same ik zit eigenlijk sinds gisteren te zoeken naar een 2230 SSD maar ik vind alleen maar kaartjes van 1TB niks van 2TB :(
 
Asus heeft het probleem erkend en is bezig om na te zien wat ze kunnen doen, het beste wat er gedaan kan worden op dit moment is een manuele aggresievere fan curve instellen. Dat heb ik gisteren gedaan en mijn temps zijn nu tussen 60-70 graden, terwijl bij de standaard instellingen de Ally tussen de 70-80 graden ging (turbo mode)
Zie ook de posts erover continu verschijnen op de subreddits. Had mij net een 512GB kaartje aangeschaft en erin gestoken, maar nog niets op gezet. Ik wil het alvast wel wagen om het te gebruiken zo. Hoe verander je die fan curve best dan? Of heb je soms een link naar hoe jij het gedaan hebt? :bow:
 
Laatst bewerkt:
Zie ook de posts erover continu verschijnen op de subreddits. Had mij net een 520GB kaartje aangeschaft en erin gestoken, maar nog niets op gezet. Ik wil het alvast wel wagen om het te gebruiken zo. Hoe verander je die fan curve best dan? Of heb je soms een link naar hoe jij het gedaan hebt? :bow:
via armoury crate ga je naar bediening (waar je die modes kan selecteren gelijk turbo mode of stille mode), als laatste optie heb je handmatige modus.
daar kan je alles veranderen hoeveel watt de Ally mag trekken en eronder heb je de fan curves.
Eenmaal je die ingesteld hebt worden die zo bewaard, je geeft die programma ne naam en naast de naam staat er een vinkje als je op die vinkje klikt wordt de profiel geactiveerd, je krijgt wel een waarschuwing dat Asus niet verantwoordelijk is voor schade als je je fancurve slecht ingesteld is.

Ik heb een Samsung 512 kaart super plus (blauwe kaartje) gebruik sinds release en werkt nog altijd perfect heb er momenteel 3 games op staan.
 
Terug
Bovenaan