RPG PS5 Rise of the Ronin

GoT trok kan ook hard op de typische Ubisoft-formule.
Maar pak bijvoorbeeld Elden Ring en Dragon's Dogma 2 en je hebt twee perfecte voorbeelden die perfect tonen dat het ook anders kan.
True!

De vergelijking die ik maak met AC hoeft ook niet per se heel negatief opgenomen te worden, het is gewoon iets dat in dezelfde lijn ligt en voor sommigen gaat dit zelf een positief argument zijn.
 
Ik heb gisteren de game op easy ( dawn is dat zeker? ) gezet.

Vind em op deze manier veel aangenamer spelen om eerlijk te zijn. De combat was niet per sé heel moeilijk tot op dit punt maar ik vond hem wel veel te sponsig. Gewone mobs voelden soms aan alsof ze meer hits nodig hadden dan sommige mini bosses. Denk dat het vaak af hing van het level van de vijand ten opzichte van je eigen level etc. De animaties en stijlen en zo vind ik allemaal wel iets hebben in de combat, maar de effectieve combat zelf op technisch vlak ( HP, de stagger mechanic, hyper armor, etc etc) vind ik vrij zwak in deze game. Een zware stap terug van WoLong om eerlijk te zijn. Dat spel was veel moeilijker dan deze maar voelde tijdens de fights veel beter aan. Ik heb hier echt vaak geen beeld van de vijanden, zelf niet met hun symbolen van wie sterker is en wie zwakker, soms is zo een elite neer in 2 slagen, soms moet je een trash mob 15 keer slaan. Het voelt allemaal zo random met momenten en er is geen consistente flow. Again dit heeft volgens mij allemaal te maken met de levels waarop je zelf en de vijand zit op dat moment. Maar daar ben ik dus echt geen fan van en was ook een mayor complaint toen ik destijds die nieuwe AC games speelde.

Hoe ik het gisteren tegen een kameraad zei was: Ze hebben zo danig veel gekeken naar wat AC doet dat ze ook de grootste flaws van de AC games mee hebben overgenomen. Zijnde die fluctuatie van levels, bloated events, mechanics en features als ook de gigantische overload aan gear en loot, was ik geen fan van in AC, Nioh of WoLong. Je bent heel de tijd met die loot bezig die 9/10 echt waardeloos is en je gewoon maar mee sleurt om dan te verkopen voor niks of kapot te maken. Moesten shops dan nog nuttige dingen verkopen of laten craften ok.. maar tot nu toe nog nergens iets gevonden dat de moeite was om te kopen of craften.

En dan komen we terug bij het punt van veel te veel bloated mechanics en features. Waarom moeten zo games 50 verschillende mechanics hebben...? Hou het bij 20 goed uitgewerkte features ipv 50 onafgewerkte. Der is zo veel dat je kan doen overal, maar veel dingen zijn het echt niet waard qua loot of voelen niet echt als iets interessant om je mee bezig te houden. Het is echt de klassieke AC ervaring, veel te doen, maar niks memorable of echt interessant op zichzelf.

Het is absoluut niet slecht ook niet, maar voor mij wel het zwakste wat TN al gemaakt heeft, heel ambitieus wel... maar een jaartje of zo te vroeg uit de oven gehaald. Ook voor een Sony exclusive titel echt wel eentje dat zwaar onder het geen dat we gewoon zijn zit. En dan laat ik de gfx hier nog buiten... want die zijn zelf voor een PS4 game zwak. Maar stoor ik me minder aan, er zijn jammer genoeg gameplay gewijs dingen die me harder "storen" en dat is eigenlijk nog de jammerlijkste conclusie als ik er over na denk.

Mijn advies voor deze game: Als ge houd van AC like games... zeker de moeite. Hou je van games zoals Nioh en WoLong, minder de moeite. Het is ook geen "slechte" game tho, ga hem ook gewoon verder spelen en kijken wat er nog komt. Maar het op easy zetten was voor mij wel nodig om het allemaal wat vlotter en sneller te maken.

Bedankt voor de uitgebreide user-review, je hebt me geld uitgespaard. Ik zou me eigenlijk dood ergeren aan de mindere graphics.
 
Bedankt voor de uitgebreide user-review, je hebt me geld uitgespaard. Ik zou me eigenlijk dood ergeren aan de mindere graphics.
Als GFX belangrijk zijn is het wel ongeacht de GP wel een gevaarlijk spel om aan te schaffen volle pot.
Ik hecht echt niet zo veel belang aan GFX, zelf niet aan FPS, zolang ik maar geen drops heb vind ik 30FPS zelf niet echt zo heel erg.

Maar dit spel heeft wel echt oprecht mindere GFX tot op het punt dat ik zelf soms denk ja hallo seg wa is dit. Ik kan er wel door kijken, maar voor mensen die echt iets hebben van op new gen wil ik mooie games, ja dan is dit wel een risico dat je beter eens neemt met PS+
 
Als GFX belangrijk zijn is het wel ongeacht de GP wel een gevaarlijk spel om aan te schaffen volle pot.
Ik hecht echt niet zo veel belang aan GFX, zelf niet aan FPS, zolang ik maar geen drops heb vind ik 30FPS zelf niet echt zo heel erg.

Maar dit spel heeft wel echt oprecht mindere GFX tot op het punt dat ik zelf soms denk ja hallo seg wa is dit. Ik kan er wel door kijken, maar voor mensen die echt iets hebben van op new gen wil ik mooie games, ja dan is dit wel een risico dat je beter eens neemt met PS+
Persoonlijk kan ik dat niet accepteren voor die prijs, eenmaal in de budgetbak of op Plus dan cava. Maar nu 70 galetten neerleggen voor zeg maar een PS4 grafische game, nope.
Maar kan begrijpen dat andere dat niet naar kijken, ieder zijn goesting
 
Same here. Ik wilde deze ook aanschaffen maar na wat playthoughs gezien te hebben, en feedback in deze thread over gameplay en al... mmm, toch maar niet. Of althans toch niet aan de volle prijs. 80 euro... lmao. Lijkt me eerder iets in de 35 euro max range.

Ghost of Tsushima - een PS4 game - heeft zelfs beter graphics... enfin ja en de rest ook. Wat een klassieker was die game toch.
Dees filmke laat het best de verschillen zien... 't is wel in't spaans but whatever 🧐


Wachten op Stellar Blade dan maar voor een next gen experience?
 
Gisteren avond wel nog eens met een fris kopke aan begonnen en ook nog eens een kans gegeven op normal.

Moet zeggen dat ik gisteren wel een veel betere avond had met het spel, denk 4tal uurtjes gespeeld, veel in de open world zelf aan het exploren en wat dingen aan het completen, ging op een manier wel nog vlot en als ik er toch iets positiefs over kan zeggen is het wel dat de manier hoe de fog en locaties unlocken op je map wel interessanter is dan de kruip op een toren en zie alles in één keer. De opbouwende manier via die region bond levels maakt dit proces wel aangenamer dan de standaard formule.

Wat me dan weer wel is opgevallen is da bond missies en side missies echt zo wat random worden toegevoegd op vaste punten. Dat is in veel games zo, maar hier wordt daar gelijk zo de nadruk op gelegd precies en ik heb telkens het gevoel dat ik ergens een aanwijzing gemist heb die verklaart waarom daar nu in eens een extra missie is.😅

Ik heb mijn mindset wel veranderd in hoe ik deze game speel en dat helpt nu wel veel merk ik. Ik speel het een beetje zoals ik Pokémon Scarlet destijds gespeeld heb. Ik volg gewoon wat de kortste route tussen alles beschikbare missies en clear gewoon de map zo efficient mogelijk. Ik probeer terwijl ik dit doe ook gewoon niet te veel na te denken over alles en gewoon wat op de flow spelen. Beetje killen, fotoke pakken, nog beetje killen, wa loot verkopen en af en toe een missie.

Wat ik me wel af vraag is of het aan mij ligt dat ik totaal niet mee ben waar dit spel over gaat en wat de rode draad van het verhaal is. Het enige dat ik weet is dat ge diene dude van op diene boot zoekt. Maar hoe ik verzeild ben geraakt in al die missies daartussen en het zoeken van ne camera etc geen idee. Je gaat van hier naar daar van de ene persoon naar de andere maar heb geen idee wat hun connectie is en waarom we dit eigenlijk doen :p
 
Als je van die outposts bevrijdt, dan kunnen er zijmissiew orden toegevoegd. Idem door vorderingen die je maakt in het verhaal.

Bond-missies worden ook toegevoegd afhankelijk van het verhaal, maar ook op basis van keuzes die je hebt gemaakt en andere Bond- en zijmissies die je voltooit.

En je moet een beetje opletten als je het verhaal speelt hé. Je hebt Ryoka Sakamoto ontmoet, en hij wil zijn meester Yoshida Shoin bevrijden om de strijd aan te gaan met het shogunaat. Hij neemt je mee naar het Geisha-district in Yokohama om Taka te ontmoeten die mogelijks informatie heeft over die samurai die je zoekt. Dat met die fotocamera is een request van Taka :p
 
En je moet een beetje opletten als je het verhaal speelt hé. Je hebt Ryoka Sakamoto ontmoet, en hij wil zijn meester Yoshida Shoin bevrijden om de strijd aan te gaan met het shogunaat. Hij neemt je mee naar het Geisha-district in Yokohama om Taka te ontmoeten die mogelijks informatie heeft over die samurai die je zoekt. Dat met die fotocamera is een request van Taka

Ja, ik geef toe dat mijn alertheid wel laag ligt, maar dat is wel vaak bij zo meer open world games als dit omdat je dan 2 uur aan het kloten bent in die wereld en dan bij de missie denkt eeuh ok waarom waren we hier nu weer? xD

Dat Ryoka ook naar iemand op zoek is wist ik nog, alleen wist ik niet meer wie en waarom. Dat Geisha-disctrict voelde voor mij heel random, je loopt daar tegen die vrouw en all of a sudden ga je naar daar voor info over mensen en ik wist niet waarom. Wat ik me dan herinner is dat ze praat over foto's maken ( waarvan ik me nu in eens de link weer vaag herinner ) ze wil dat je haar helpt of zo iets met foto's in ruil voor info over die samurai. En het is daarom dat je op zoek gaat naar die uitvinder/foto studio voor een camera en die heeft dan weer je hulp nodig omdat het gestolen is right? xD

Al bij al als je het bekijkt is het wel de typische uitgerokken story telling waarbij je veel doet en er eigenlijk weinig gebeurt xD
 
Ivm de camera, zoiets ja :D
En het begin van het verhaal lijkt inderdaad wat all over the place, maar wordt gelukkig wel duidelijker naarmate je vordert.

PS: ik had hier enkele pagina's geleden ook 4 Wiki-links gepost, die zijn zeker handig om eens door te nemen om de bredere context van het verhaal te kennen, en het zal je helpen om bepaalde gebeurtenissen te begrijpen.
 

Ongeveer ja, het zijn telkens drie grote gebieden met elk hun stad als centraal punt, zijnde Yokohama, Edo (Tokio) en Kyoto. Maar alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel tijd je in elk van de gebieden doorbrengt. Je hebt trouwens ook de mogeljikheid om terug te keren naar de vorige gebieden via een boek, waarvan ik nu de naam even niet meer weet, wat grappig is want dan ga je zogezegd terug in de tijd. Ik denk dat je kan rekenen op een tiental uren per hoofdstuk, en meer als je ook alles wil voltooien.
 
Ja, ik geef toe dat mijn alertheid wel laag ligt, maar dat is wel vaak bij zo meer open world games als dit omdat je dan 2 uur aan het kloten bent in die wereld en dan bij de missie denkt eeuh ok waarom waren we hier nu weer? xD

Dat Ryoka ook naar iemand op zoek is wist ik nog, alleen wist ik niet meer wie en waarom. Dat Geisha-disctrict voelde voor mij heel random, je loopt daar tegen die vrouw en all of a sudden ga je naar daar voor info over mensen en ik wist niet waarom. Wat ik me dan herinner is dat ze praat over foto's maken ( waarvan ik me nu in eens de link weer vaag herinner ) ze wil dat je haar helpt of zo iets met foto's in ruil voor info over die samurai. En het is daarom dat je op zoek gaat naar die uitvinder/foto studio voor een camera en die heeft dan weer je hulp nodig omdat het gestolen is right? xD

Al bij al als je het bekijkt is het wel de typische uitgerokken story telling waarbij je veel doet en er eigenlijk weinig gebeurt xD
Ik zit daar ook aan die main quest met de foto nemen.
Maar ben afgeleid door de side quests en die kampen af te maken :laugh:
Ivm de camera, zoiets ja :D
En het begin van het verhaal lijkt inderdaad wat all over the place, maar wordt gelukkig wel duidelijker naarmate je vordert.

PS: ik had hier enkele pagina's geleden ook 4 Wiki-links gepost, die zijn zeker handig om eens door te nemen om de bredere context van het verhaal te kennen, en het zal je helpen om bepaalde gebeurtenissen te begrijpen.
Het is daarom de reden dat ik de game ook heb gekocht, wegens de historische gebeurtenissen.
Ben een grote fan van Japan en zeker het samurai tijdperk.
Daarom dat het intressant is voor om te zien hoe de game makers dit allemaal blenden in een game.
 
Ik zit momenteel ook aan het stuk met de camera. Voor mij is het persoonlijk soms allemaal wat teveel side stuff, da voor mij snel repitief ga worden. Dus ik weet eens ik da beu ben da ik het hoofdverhaal wel wa ga rushen. Dus we zien wel :tongue: de katten en shrines skip ik zowiezo al tenzij ze echt op mn pad zijn.

Als je graphics belangrijk vind is het inderdaad geen aankoop voor jou! Mn grootste ergerpunt zijn toch wel de graphics en moesten de animaties nu een pak beter zijn, zou dat al veel schelen.

Ik ben recent aan een replay van RDR 2 begonnen en als je van zo een open wereld komt waar alles klopt, naar deze gaat, waar bijvoorbeeld de konijnen op je pad lelijk rondhuppelen en in de grond verdwijnen, da haalt me echt uit de game. Ik schiet op een konijn, het laat wel items vallen, maar huppelt wel rustig verder 🤣 Maar ik mag deze natuurlijk niet vergelijken met rdr2.
 
Ik zit momenteel ook aan het stuk met de camera. Voor mij is het persoonlijk soms allemaal wat teveel side stuff, da voor mij snel repitief ga worden. Dus ik weet eens ik da beu ben da ik het hoofdverhaal wel wa ga rushen. Dus we zien wel :tongue: de katten en shrines skip ik zowiezo al tenzij ze echt op mn pad zijn.

Als je graphics belangrijk vind is het inderdaad geen aankoop voor jou! Mn grootste ergerpunt zijn toch wel de graphics en moesten de animaties nu een pak beter zijn, zou dat al veel schelen.

Ik ben recent aan een replay van RDR 2 begonnen en als je van zo een open wereld komt waar alles klopt, naar deze gaat, waar bijvoorbeeld de konijnen op je pad lelijk rondhuppelen en in de grond verdwijnen, da haalt me echt uit de game. Ik schiet op een konijn, het laat wel items vallen, maar huppelt wel rustig verder 🤣 Maar ik mag deze natuurlijk niet vergelijken met rdr2.
Helaas mag je weinig open world games vergelijken met RD2. Dat spel is in alles aspecten zo geweldig goed en elke side quest heeft daar wel een bepaald nut in het spel.
Dat gevoel heb ik bij AC ook wel al wat minder maar toch nog voldoende. Daar zitten nog kleine story's in of nen hoop collecten van iets om een goei wapen te krijgen of iets dergelijks. Dat gevoel heb ik tot hier toe niet in Rise of the Ronin. Het spel heeft me qua story nog niet bij de keel kunnen grijpen maar dat komt mss nog. Ik moet me even over de eerste verveling overzetten nu en dan doorzetten. Ben nu in de eerste zone alles aan het doen en heb heel dat stuk el gedaan en heb er een 30 tal uren opzitten. Nu moet ik maar even de story zijn werk laten doen.
Misschien is het stadgedeelte toch iets te saai naar mijn mening.
Er is weinig te zien en zit weinig leven in vind ik. Als een kat strelen het meest boeiende is dan hebben ze met hun stad iets te weinig gedaan qua free roam. Paar mini games had leuk geweest bv en buiten de foto's en de katten is er weinig te doen denk ik.
Maar misschien heb ik nog niet alle mogelijkheden vrijgespeeld.
Tot hier toe vind ik het zeker wel de moeite waard om te spelen maar is misschien geen game die jaren gaat blijven hangen.
 
Helaas mag je weinig open world games vergelijken met RD2. Dat spel is in alles aspecten zo geweldig goed en elke side quest heeft daar wel een bepaald nut in het spel.
Dat gevoel heb ik bij AC ook wel al wat minder maar toch nog voldoende. Daar zitten nog kleine story's in of nen hoop collecten van iets om een goei wapen te krijgen of iets dergelijks. Dat gevoel heb ik tot hier toe niet in Rise of the Ronin. Het spel heeft me qua story nog niet bij de keel kunnen grijpen maar dat komt mss nog. Ik moet me even over de eerste verveling overzetten nu en dan doorzetten. Ben nu in de eerste zone alles aan het doen en heb heel dat stuk el gedaan en heb er een 30 tal uren opzitten. Nu moet ik maar even de story zijn werk laten doen.
Misschien is het stadgedeelte toch iets te saai naar mijn mening.
Er is weinig te zien en zit weinig leven in vind ik. Als een kat strelen het meest boeiende is dan hebben ze met hun stad iets te weinig gedaan qua free roam. Paar mini games had leuk geweest bv en buiten de foto's en de katten is er weinig te doen denk ik.
Maar misschien heb ik nog niet alle mogelijkheden vrijgespeeld.
Tot hier toe vind ik het zeker wel de moeite waard om te spelen maar is misschien geen game die jaren gaat blijven hangen.
Kan me wel in wat zaken die je zegt vinden.

- Story so far bij mij is toch ook alles behalve een "woow" gevoel, maar het is nog veel te vroeg om daar over te oordelen ( bij mij toch )
- Rewards in de game vind ik ook maar mager, de beste rewards so far om dingen te doen zijn skill points, maar skill points krijg je letterlijk voor alles... Gear krijg je ook en soms zit er eens iets cool bij, maar als je elke 5 tellen 5 items op raapt is daar de fun wel snel van weg.
- De steden zijn inderdaad enorm saai en dood. Dat was ook waarom ik denk ik de tweede avond dat ik speelde de grootste dip voelde, ik zat toen veel in die stad dingen te zoeken en dat voelde echt onafgewerkt aan, toen ik de dagen nadien weer aan het exploren was in de andere gebieden voelde het terug veel aangenamer.
- Die katten strelen is inderdaad niet de meest favoriete bezigheid, maar als ik dan misschien uiteindelijk de hoofdpoes eens kan strelen is het misschien nog zijn tijd waard geweest :oi22:

Na 30 uur nog steeds op die eerste map zitten en nog story moeten doen vind ik wel zot, dan heb je toch wel echt neig veel rondgelopen. Na 20/25 uur hoop ik daar toch weg te zijn en naar deel 2 te gaan.
 
Kan me wel in wat zaken die je zegt vinden.

- Story so far bij mij is toch ook alles behalve een "woow" gevoel, maar het is nog veel te vroeg om daar over te oordelen ( bij mij toch )
- Rewards in de game vind ik ook maar mager, de beste rewards so far om dingen te doen zijn skill points, maar skill points krijg je letterlijk voor alles... Gear krijg je ook en soms zit er eens iets cool bij, maar als je elke 5 tellen 5 items op raapt is daar de fun wel snel van weg.
- De steden zijn inderdaad enorm saai en dood. Dat was ook waarom ik denk ik de tweede avond dat ik speelde de grootste dip voelde, ik zat toen veel in die stad dingen te zoeken en dat voelde echt onafgewerkt aan, toen ik de dagen nadien weer aan het exploren was in de andere gebieden voelde het terug veel aangenamer.
- Die katten strelen is inderdaad niet de meest favoriete bezigheid, maar als ik dan misschien uiteindelijk de hoofdpoes eens kan strelen is het misschien nog zijn tijd waard geweest :oi22:

Na 30 uur nog steeds op die eerste map zitten en nog story moeten doen vind ik wel zot, dan heb je toch wel echt neig veel rondgelopen. Na 20/25 uur hoop ik daar toch weg te zijn en naar deel 2 te gaan.
Haha.... "de hoofdpoes strelen" :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Als ik op dat punt kom dat ik die drang voel zet ik meestal men PS af zenne :)

Ja ik doe dat altijd in dergelijke games. Ik steek heel veel tijd (meestal te veel tijd) in het exploren in het begin en dan wil ik echt elke item op de map gevonden hebben. Beetje een autistisch kantje van mij denk ik.
Ben nu na een 30-tal uur op lvl 16 en heb 68 XP punten te verdelen dus mss inderdaad iets te lang blijven hangen in de eerste zone :)
 
Haha.... "de hoofdpoes strelen" :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Als ik op dat punt kom dat ik die drang voel zet ik meestal men PS af zenne :)

Ja ik doe dat altijd in dergelijke games. Ik steek heel veel tijd (meestal te veel tijd) in het exploren in het begin en dan wil ik echt elke item op de map gevonden hebben. Beetje een autistisch kantje van mij denk ik.
Ben nu na een 30-tal uur op lvl 16 en heb 68 XP punten te verdelen dus mss inderdaad iets te lang blijven hangen in de eerste zone :)
Snap het wel ze, ik had dat heel hard in ER, in deze game voel ik die drang niet om echt elke hoek van de map te gaan bekijken, ik volg eerder een route tussen quests en completion locaties en wat ik er tussen tegen kom pak ik mee, de rest laat ik voor wat het is meestal.

In ER ging ik echt 4 keer in elke richting door elke regio bij wijze van spreken en dat zorgde ook voor massas uren en 0,0 progress xD
 
Wat een noob ben ik niet te schatten, zit in yokohama en een van de gewone vijanden (zo ne brute kerel mee twee bijlen ) en telkens ga ik dood.
Ja iedereen mag me uitlachen
 
Terug
Bovenaan