RIP: Pelé

Heb jij Pele ooit zien spelen - al dan niet live?

  • Ja

    Stemmen: 2 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 45 95,7%

  • Totaal aantal stemmers
    47
Ik vind de GOAT-discussie wel degelijk interessant, (al vind ik GOAT een populaire onzinterm) het is best leuk om te discussiëren over wie de beste speler ooit is.

Pelé heeft zijn uitverkiezing als grootste speler aller tijden vrijwel volledig aan die 3 wereldtitels te danken. In die tijd speelden er echter nog vele andere goede Brazilianen in die elftallen. Garrincha, Pereira, Santos en nog een aantal geweldige sterren. Brazilië domineerde toen echt voor 15 jaar het internationale voetbal, dat is in deze tijd wel anders.

Zijn club carrière is zelfs met alle mitsen en maren en excuses toch echt minder indrukwekkend dan die van Messi. Santos was in die tijd zeker een van de beste Zuid-Amerikaanse clubs maar dat is toch niet te vergelijken met alles wat Messi bij Barcelona heeft neergezet in 15 jaar tijd. Wat mij betreft dus zeker niet de grootste aller tijden, maar altijd triest als iemand sterft. RIP.
 
Doet me niets eigenlijk. Nooit zien spelen dus totaal geen band mee.
Idem here.

We gaan hier sowieso hopelijk weer geen "wIe Is De GoAt" discussie van maken. Pelé was in zijn tijd duidelijk één van de, zoniet de beste voetballer en heeft waarschijnlijk heel veel anderen gemotiveerd om ook betere voetballers te worden.

3 keer wereldkampioen ook, ongelooflijk eigenlijk.
Wel kanttekening bij maken dat hij in tweede wereldtitel wel absoluut geen aandeel had. Garrincha heeft ze toen hoogstpersoonlijk naar de wereldtitel geschoten.
 
Gezien hij geblesseerd was, is dat ergens logisch.

Ooit eens een boek over Garrincha gelezen, zotte kerel was dat. Waanzinnig talent, maar gewoon geen goed koppeke.
 
Wel kanttekening bij maken dat hij in tweede wereldtitel wel absoluut geen aandeel had. Garrincha heeft ze toen hoogstpersoonlijk naar de wereldtitel geschoten.

Gezien hij geblesseerd was, is dat ergens logisch.

Ooit eens een boek over Garrincha gelezen, zotte kerel was dat. Waanzinnig talent, maar gewoon geen goed koppeke.
Klopt volledig, geblesseerd bij aanvang zeker en dan na 2 matchen volledig out?
Toch blijft het zot.
 
Ik had vroeger een VHS cassette thuis met hoogtepunten van de WK's van 1966 tot/met 1990. Daar lag dus veel focus op Pelé, Maradona en andere oude glorieën, zoals Kempes, Jairzinho, de Hollanders in 1978, Schumacher en andere sterke Duitsers of de Rode Duivels (met commentaar van Rik) in 1986.
Dat is dus voor mij, als geborene in 1986, puur jeugdsentiment. Maar ik ken Pelé dus enkel van die cassette :D
 
De vraag is niet, zou Pele nu kunnen doen wat hij destijds deed, want het antwoord op die vraag is gewoon ja. Een betere vraag zou zijn, zouden Messi en Ronaldo in die tijd kunnen doen wat Pele deed? Messi waarschijnlijk wel, Ronaldo betwijfel ik.

Dit zijn de ballen waarmee op de WK's van 1958 en 1962 gespeeld werden. Aerodynamisch? Licht? Mooi gevormd? Niet echt. Zwaar, in de jaren 50/60 nog vochtabsorberend (zeker in de normale competities waar er met slechter materiaal gewerkt werd)

100px-Top_Star-1958.jpg

100px-Crack-1962.jpg

(officiele foto's)

Official1962WorldCupBall1.jpg

(foto van effectief gebruikte matchbal)


Dit zijn de shoes waarmee Pele in zijn eerste jaren als international en profspeler speelde:

4326a_med.jpeg

4326c_med.jpeg

4326e_med.jpeg

(Niet Pele, maar een ploeggenoot)

De grasvelden van toen zijn ook allesbehalve te vergelijken met nu, dat is gewoon dezelfde kwaliteit als de velden van een provinciale club tegenwoordig. Slecht gras, moddervelden, etc.

Dit is de 1970 FA Cup Final in Engeland op Old Trafford, een van de beste stadions destijds al. Dat veld, dat ziet er niet uit. Dan moet je u voorstellen dat het in Zuid Amerika en op de WK's in de kleinere landen niet veel beter was. Zeker niet in de jaren daarvoor.

Niet enkel dat, als je de review van de match leest: The highly anticipated replay became one of the most notorious matches in English football. Modern day referee David Elleray "replayed" the match years later, and concluded that the sides should have received six red cards and twenty yellow cards between them. Not long into the match, Ron Harris caught Eddie Gray with a kick to the back of the knee, an action which virtually immobilised the Scot. Charlton kneed and headbutted Peter Osgood and Chelsea's goalkeeper Peter Bonetti was injured after being bundled into the net by Leeds' Mick Jones, who minutes later rounded the limping, immobile Bonetti and scored the opener. Norman Hunter and Ian Hutchinson traded punches, Eddie McCreadie poleaxed Billy Bremner with a kung fu-esque challenge, and Johnny Giles lunged at opposition players.

Er werd echt maar 1 (!) gele kaart uitgedeeld. Het voetbal was gigantisch veel agressiever destijds, veel meer kniestoten, elleboogstoten, vliegende tackles, etc.

Dat allemaal in gedachten houdende, is het logisch dat het voetbal destijds veel trager was. Uiteraard. Kijk naar de omstandigheden waarin ze moesten spelen. Dat snelle spel van tegenwoordig was fysiek gewoon onhaalbaar met dat materiaal. Maar dat Pele met zo'n shoes aan zijn voeten, met zo'n bal in het spel, op zo'n rampzalige ondergronden, met zo'n agressieve tegenspelers, zonder deftige medische en dietaire omkadering toch die magie produceerde, is gewoon fenomenaal.

Stellen dat Pele niet mee zou kunnen in het hedendaagse voetbal is gewoon onzin. Pele was gigantisch snel, hij liep bv de 100 meter in 11 seconden. Hij had een hartslag van 55-60 tijdens trainingen, en kon even hoog springen als Michael Jordan. Afin, dat komt uit een 1975 artikel van de New York Times en uit de mond van Braziliaanse sportcommentator Barreto enkele dagen geleden. Dat kunnen aangedikte verhalen zijn om de mythe van Pele te vergroten, maar dat zijn geen broodje aap verhalen. De beelden bewijzen dat hij fysiek exceptioneel was.

Met andere woorden, Pele was een technisch geniale speler in een uitzonderlijk lichaam met een fantastische kop erop. Zet die in onze tijd met alle mogelijkheden die spelers nu kennen/krijgen in vergelijking met 60 jaar geleden, en die speelt samen met Messi en Ronaldo aan de top, geen twijfel aan.
 
Ik had vroeger een VHS cassette thuis met hoogtepunten van de WK's van 1966 tot/met 1990. Daar lag dus veel focus op Pelé, Maradona en andere oude glorieën, zoals Kempes, Jairzinho, de Hollanders in 1978, Schumacher en andere sterke Duitsers of de Rode Duivels (met commentaar van Rik) in 1986.
Dat is dus voor mij, als geborene in 1986, puur jeugdsentiment. Maar ik ken Pelé dus enkel van die cassette :D
Haha heerlijk ik had die ook. 20 jaar WK voetbal met commentaar vn de Saedeleer, puur jeugdsentiment!
 
Terug
Bovenaan