RIP: Pelé

Heb jij Pele ooit zien spelen - al dan niet live?

  • Ja

    Stemmen: 2 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 45 95,7%

  • Totaal aantal stemmers
    47

Pieterjan94

Well-known member
Ik vind het wel op zijn plaats om een aparte thread te openen voor het heen gaan van misschien wel de grootste voetballer die we gekend hebben.

RIP in peace Pele...

Wat zal jij je herinneren aan Pele?
 
Het was een fenomeen, schijnbaar, misschien dat ik nu toch wel eens wat beelden ga terugbekijken op YT e.d. Maar ge kunt misschien allemaal eens beginnen met zijn (bij)naam correct te schrijven, Pelé. :unsure:
 
Enkele leuke compilaties van Pele die zijn genie aantonen, met "hedendaagse" of meer recentere (dan Pele) sterren erin verweven die dezelfde moves uitvoeren.

Met zo'n compilaties kun je veel "bewijzen". Pelé was 1 van de eerste sterren waarvan veel werd gefilmd en zo'n 'tricks' zijn interessanter voor de media dan een prachtige doorsteek pass.
Niet dat ik zijn talent wel 'downsizen' maar als ik beelden zie van toen, heb ik eerder de indruk dat ik naar wandelvoetbal aan het kijken ben. Dat maakt het ook zo moeilijk om generaties te vergelijken.

Maar als je het talent ziet dat Pelé ten toon spreidt op die filmpjes, heb ik geen twijfel dat hij ook in het voetbal van vandaag zijn plaats had gehad. De vraag is dan eerder op welk schavotje dit zou zijn.
 
Voetballers "van voor mijn tijd" hebben me nooit kunnen boeien, zeker Pele niet omdat er amper degelijk beeldmateriaal van is. Desalniettemin leek het me wel een fantastische voetballer.

Het verbaast me wel dat Pele nooit echt op Europese bodem gevoetbald heeft, ik ken de geschiedenis van het Europese voetbal nu niet echt maar ik vermoed dat het zeer ongewoon was dat een Braziliaan in Europa kwam spelen in die tijd?
 
Ik vind het wel op zijn plaats om een aparte thread te openen voor het heen gaan van misschien wel de grootste voetballer die we gekend hebben.

RIP in peace Pele...

Wat zal jij je herinneren aan Pele?

Ik vind zijn overlijden nu eigenlijk niet zo "bijzonder" en/of topic-waardig. Hij is gestorven op een leeftijd waarop mensen nu eenmaal sterven, en de meerderheid hier was bijlange nog niet eens geboren toen hij z'n carrière beëindigde, laat staan dat iemand hem gekend heeft als actieve speler en dus herinneringen aan hem heeft.

Dan zijn er de afgelopen jaren gewoon al binnen het Belgisch voetbal een resem overlijdens geweest die me veel meer aangrepen dan dat van Pelé omdat die wel telkens een hoog "omg dat meent ge niet?"-gehalte hadden: Sterchele, Gregory Mertens, Anele, Malanda, ...
 
Laatst bewerkt:
Voetballers "van voor mijn tijd" hebben me nooit kunnen boeien, zeker Pele niet omdat er amper degelijk beeldmateriaal van is. Desalniettemin leek het me wel een fantastische voetballer.

Het verbaast me wel dat Pele nooit echt op Europese bodem gevoetbald heeft, ik ken de geschiedenis van het Europese voetbal nu niet echt maar ik vermoed dat het zeer ongewoon was dat een Braziliaan in Europa kwam spelen in die tijd?
Real wou hem heel graag, maar hijzelf wou niet weg uit Brazilië.

Ik vind de GOAT discussies allemaal onnozel, maar de invloed die Pelé gehad heeft op het voetbal is gigantisch.
 
Real wou hem heel graag, maar hijzelf wou niet weg uit Brazilië.

Ik vind de GOAT discussies allemaal onnozel, maar de invloed die Pelé gehad heeft op het voetbal is gigantisch.
We gaan hier sowieso hopelijk weer geen "wIe Is De GoAt" discussie van maken. Pelé was in zijn tijd duidelijk één van de, zoniet de beste voetballer en heeft waarschijnlijk heel veel anderen gemotiveerd om ook betere voetballers te worden.

3 keer wereldkampioen ook, ongelooflijk eigenlijk.
 
Ik denk dat amper mensen op dit forum kunnen oordelen hoe goed Pelé wel was, maar dat hij groots was staat volgens mij buiten kijf.
 
Hij was van voor mijn tijd, waardoor ik enkel een beeld van hem kan vormen door filmpjes, vaak van mindere kwaliteit, en door zijn statistieken.

Voor mij hoort bij voetbal emotie. Emotie door zelf spelers te hebben zien spelen en hun overwinningen te hebben meegemaakt. Zoals Maradona in '86 (hoewel ik toen ook nog wel klein was, maar het is wel mijn eerste echte Wk herinnering) of nu Messi in '22. Of bij andere toppers zoals Zidane, Ronaldo, Ronaldinho,...

Bij Pelé ontbreekt voor mij die emotie. Net zoals bij de andere groten uit die tijd, zoals een George Best, Cruijff, Eusébio of zelfs iets later een Platini.

Het doet me dus wel iets als voetballiefhebber, maar een krop in de keel zoals bij Diego heb ik niet.

Dat hij één van de grootsten was is uiteraard zo maar vergelijken heeft imo weinig zin.
 

Natuurlijk is Pelé van voor iedereen zijn tijd. Maar Pelé was in voetbal wat Senna in Formule 1 betekende voor alle Brazilianen,en ook wel de wereld. De belichaming van de sport in al zijn grootsheid.

Natuurlijk kunde generaties niet vergelijken. Dat voetbal van destijds was beenhakkersvoetbal op patattenvelden letterlijk :laugh: (mss des te indrukwekkender wat Pelé deed) Voetbal is ook zeer hard geëvolueerd. De vraag of Pelé vandaag op de dag mee zou kunnen. Ik vind dat zelfs een vrij makkelijke vraag, hedendaags voetbal kent nimmer het aanbod aan sterren waarmee we zo verwend waren zoals bv in de jaren '90. Stel u een Pelé voor die dezelfde doorgetrainde atleet is zoals nu..

De laatste 15 jaar hebben we 2 sterren gekend die het hedendaags voetbal domineren:
CR7 is het product van het hedendaagse voetbal. Gerobotiseerd en overtraind tot en met :p Messi is het dichtste wat we kennen van puur oldskool natuurlijk talent zoals in de jaren '70-80-90

En hoe kan je meer emotie gehad hebben bij de dood van Maradonna. Die gast heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt de laatste jaren. Ik zou ook nooit Maradonna boven Pelé durven plaatsen.
 
Het is gewoon een enorm icoon. Braziliaans voetbal en Pelé zullen altijd in één adem genoemd worden.

Als alle mensen die het kunnen weten, zeggen dat het een fantastische voetballer was, de beste uit die tijd, dan zou ik niet weten waarom dat in twijfel te trekken.

Wel beste zotte verhalen over die tours die Santos deed in o.a. Europa. Er werd gesproken van 22 wedstrijden op 44 dagen... heel andere tijden.
 
De vraag of Pelé vandaag op de dag mee zou kunnen. Ik vind dat zelfs een vrij makkelijke vraag, hedendaags voetbal kent nimmer het aanbod aan sterren waarmee we zo verwend waren zoals bv in de jaren '90. Stel u een Pelé voor die dezelfde doorgetrainde atleet is zoals nu..

De laatste 15 jaar hebben we 2 sterren gekend die het hedendaags voetbal domineren:
CR7 is het product van het hedendaagse voetbal. Gerobotiseerd en overtraind tot en met :p Messi is het dichtste wat we kennen van puur oldskool natuurlijk talent zoals in de jaren '70-80-90

Of Pelé nu een even grote ster zou zijn als toen kan je onmogelijk zeggen. Jouw redenering daarin is imo overigens niet correct. Nu zijn er gewoon veel meer technisch heel sterke spelers, die hun talent ook volledige kunnen ontplooien dankzij de trainingsmethoden, de perfecte velden en trainingscentra, de professionalisering, het vele geld errond,... Zelfs iets eenvoudig als Youtube en allerhande filmpjes hebben daar invloed op.

Vandaag zie je op de velden veel meer spelers de bewegingen doen zoals Pelé vroeger. Toen was hij daarin de krak en bijna een unicum, nu zie ik jeugdspelertjes van 9 jaar dat doen (deze week nog op een indoortornooi de U9 van Anderlecht bezig gezien, ronduit indrukwekkend wat die gastjes al kunnen). Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze daarom allemaal beter zijn dan Pelé, laat staan een grotere carrière (gaan) hebben.

Het is dan ook vandaag veel moeilijker om op die manier uit te blinken én ook gewoon veel moeilijker om vele prijzen te winnen en vooral een WK te winnen. De tegenstand is gewoon veel beter, de tactieken zijn geëvolueerd, de trainsingmethoden en hulpmiddelen zijn dat ook,...

Stellen dat er dan nu ook geen sterren zijn die op het niveau zitten van deze toen, of uit de jaren 90, is gewoon ridicuul. Elk era heeft zijn sterren en beste spelers, je kan de tijden ook gewoon moeilijk vergelijken en niet zeggen dat deze of gene speler nu wel of niet ook één van de grootste zou zijn.

Het zou best kunnen dat een Pele of Maradona in deze tijd niet boven het niveau van pakweg Neymar of Modric uitkomen. Topspelers en bij de beste van hun generatie, maar geen namen die in de GOAT discussie naar boven komen.

En hoe kan je meer emotie gehad hebben bij de dood van Maradonna. Die gast heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt de laatste jaren. Ik zou ook nooit Maradonna boven Pelé durven plaatsen.

Dat hij op het einde van zijn leven (en zelfs tijdens zijn carrière) soms het spoor bijster was, doet voor mij niks af aan de emotie die ik voel wanneer ik aan zijn voetbal terugdenk. Ik denk ook niet dat iemand anders zich vragen moet stellen bij welke emotie iemand voelt bij deze of gene speler.
 
Terug
Bovenaan