Review: Out of Space: Couch Edition

De laatste weken verlies ik me duidelijk in partyspellen waarin heel wat chaos heerst. Zo heb ik er al vele uren Overcooked! All You Can Eat en Tools! Up opzitten. Onlangs kwam daar een nieuwe partygame bij: Out of Space. Hoewel je hier geen last hebt van een aftelklok, kan het er wel chaotisch aan toe gaan in je in de ruimte gebouwde woning.

Net zoals dat in de eerste twee in de inleiding vermelde spellen het geval is, speel je ook Out of Space het best in co-op met een aantal andere spelers. Hou hierbij wel in het achterhoofd dat je enkel offline aan de slag kunt en je dus extra controllers nodig hebt. Een online coöperatieve modus is er helaas niet (geen verrassing gezien het in de gamenaam vermeld staat). Ook voor Out of Space zette ik mijn twee kinderen weer aan het werk. Die twee dutskes hebben afgelopen dagen en weken heel wat moeten presteren, waardoor het op kinderarbeid begint te lijken. 't Moet maar zo plezant niet zijn.

OoS 3.jpg


Ruimtereis

In Out of Space moet je geen gerechten klaarmaken en ook verven, behangen of het gras afrijden zit er niet in. Je woont namelijk in een huis in de ruimte en moet samen met je huisgenoten orde op zaken krijgen. Ik wil hier even een kleine kanttekening maken dat je de game ook in je eentje kunt spelen en dan is er van huisgenoten geen sprake. Heb je echter wat controllers op overschot en duw je die dan zoals ik in de handen van kinderen of je partner, dan heb je net zoals in het echte leven ook in Out of Space wat extra gezelschap. Net zoals bij de twee eerder vermelde spellen is ook deze Out of Space plezanter om met enkele anderen te spelen.

Er is geen tijdsdruk, dus iets minder last van stress.


In Out of Space moet je samen met je (al dan niet aanwezige) huisgenoten komaf maken met de rommel in je huis. Rommel die wordt achtergelaten door aliens die in je ruimtehuis zijn binnengedrongen. Daarnaast moet je elke kamer van stroom voorzien door middel van batterijen. Daarvoor heb je geld nodig en dat geld genereer je door aliens en afval in de recycleermachine te draaien. Dit apparaat is een manuele versie van een gehaktmolen waarin je afval en buitenaardse wezens tot een papje maakt. Hoewel er geen aftelklok genadeloos aftikt waarbij op het einde van het level een score op je scherm prijkt, is de moeilijkheid in Out of Space om de aliens onder controle te houden. De moeilijkheid situeert zich in de grootte van je huis. Kies je een klein huis, dan is alles veel beter te controleren. Kies je echter een middelgrote of grote woning, dan verlies je wat sneller het overzicht en de uitbreiding van de paarse aliens.

OoS 2.jpg


Stroomvoorziening met batterijen

Zoals reeds gezegd moet elke kamer voorzien worden van stroom. Daarvoor heb je batterijen nodig en die kan je aankopen. Enkele seconden later verschijnt het pakketje dan op je in de ruimte zwevende oprit, waarna je een generator van stroom kunt voorzien. In diverse kamers vind je dozen met handige voorwerpen voor je woning. Elektrische toestellen moeten aangesloten worden op zo'n generator. Je kan bijvoorbeeld een mixer installeren waarin je pompoenen en aliens kunt gooien. Drie stuks erin en er wordt een batterij geproduceerd. Je kunt ook een televisietoestel aanschaffen (of in een van je kamers vinden). Dit toestel geeft je korting op diverse aanschafbare items, waaronder die o zo belangrijke batterijen. Andere voorwerpen, zoals een sofa of tapijt, hebben uiteraard geen elektriciteit nodig, maar zijn minstens even belangrijk. Een sofa zorgt er bijvoorbeeld voor dat je sneller kunt uitrusten en niet op de grond hoeft te slapen.

Net zoals je af en toe moet uitrusten, moet je ook genoeg eten. Niemand is iets met een dode huisgenoot. Je kunt een bak installeren waarin pompoenen groeien, maar die hebben water nodig. Je kunt ook pizza's bestellen, maar dat kost dan weer geld. Geld is een kostbaar iets en het is raadzaam om na te denken of je dat ene voorwerp wel wilt aanschaffen. In Out of Space zal je trouwens ook heel wat over en weer lopen met emmers water. Die heb je nodig om door aliens bevuilde deuren naar nieuwe kamers te openen. Een mop zorgt er dan weer voor dat je de vloer schoon krijgt, al heb ik ook enkele keren een robotstofzuiger geïnstalleerd die dit vervelende werkje voor jou uitvoert. Sommige aliens zijn trouwens eenvoudiger te verdelgen dan andere. Starten doe je met de eenvoudige exemplaren die uit hun loodje worden geslagen door een flinke mep met de mop, waarna je ze door de vermaler of in de mixer kunt gooien. Andere hebben eerst een emmer water nodig vooraleer ze op hun rug terechtkomen. O ja, een hond is niet alleen een tof huisdier, het helpt ook het in bedwang houden van die vervelende buitenaardse wezens.

OoS 1.jpg


In de gehaktmolen!

Zoals gezegd wordt het moeilijker om je huis onder controle te houden als je voor een grote woning kiest. Je kan namelijk niet overal tegelijkertijd zijn en terwijl je het ene klusje opknapt, doen de aliens in de zopas gereinigde ruimte hun ding en is het weer om zeep. Hoe meer medespelers je vindt, hoe eenvoudiger het wordt. Ik speelde het spel ook enkele keren alleen, maar van een echte uitdaging was er toen helaas geen sprake. Oké, enkele kamers moet je een paar keer opnieuw voorzien van een batterij, want eens een alien een kamer overneemt valt de batterij weer op de grond, maar echt moeilijk werd het nooit. De moeilijkheidsgraad mocht dus eigenlijk een tikkeltje omhoog, al is de game door dit element heel goed speelbaar met kinderen. Ik moet hierbij wel vermelden dat mijn twee exemplaren goed ingewerkt werden door het spelen van Overcooked en Tools Up. Het zijn dus al ervaren rotten. De opvolging is verzekerd!

Out of Space is verrassend kindvriendelijk.


Ook het grafische aspect oogt wat kinds en dat is niet met een negatieve bijklank bedoeld. De voorwerpen, personages en aliens hebben een cartoony look en die vervelende beesten in de mixer of recycleermachine gooien gebeurt zonder bloed. Het enige waar mijn kinderen het wat moeilijker mee hadden, was de Engelse tekst. Zo wisten ze niet direct welk voorwerp wat doet, maar na enkele keren spelen werd het toch duidelijk. Dat er deze ook wat minder stress mee gepaard ging, zal hen ook deugd gedaan hebben.

Pro

  • Kindvriendelijk
  • Co-op blijft tof
  • Heel wat nieuwe voorwerpen vrij te spelen

Con

  • Te eenvoudig
  • Geen online co-op
7

Over

Beschikbaar vanaf

26 februari 2020

Gespeeld op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Behold Studios

Uitgever

  1. PID Games
 
Terug
Bovenaan