Review: Tools Up! Garden Party

Ik ben wel te vinden voor coöperatieve games en meestal is BG'er Reaper het slachtoffer om de spellen in kwestie met mij uit te spelen. Zo speelden we Overcooked, A Way Out, Operation Tango, de We Were Here-games en nog vele andere zoals de spellen uit de The Dark Pictures Anthology. Helaas kon ik voor Tools Up! mijn geliefde Oostendenaar niet lastigvallen, gezien de afwezigheid van online modi. Dan maar plan Z gebruiken: mijn vriendin. HELP!

Wie het spel Overcooked kent, weet ongeveer wat je van Tools Up! kunt verwachten. Zo dien je alleen (of met enkele medespelers) levels uit te spelen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want een aftelklok tikt genadeloos af. Het leukst wordt het wanneer je andere spelers in je avonturen betrekt. Daar waar je normaal gezien de handen in elkaar zou slaan om elkaar te helpen, is het resultaat in de meeste gevallen iets anders. Door de tijdsdruk die erbij komt kijken loop je in elkaars weg, doe je zaken die je niet moet doen en kan er al snel eens een woordje gevloekt worden.

Tools Up 1.jpg


Werken met/tegen stress

Daar waar je in Overcooked in diverse keukens aan de slag moet om rijst, hamburgers of soep te bereiden, moet je in Tools Up! enkele huizen renoveren. Dit gaat van muren een nieuw laagje verf geven tot het behangen van die muren, nieuwe vloerbekleding voorzien of de tuin op orde krijgen. Sommige klusjes vereisen meer werk dan andere, maar de vooruitgang die je boekt gaat gestaag en al spelenderwijs leer je nieuwe elementen van de game kennen. De eerste levels houden niet veel meer in dan het opnieuw aankleden van slechts één kamer, terwijl je in de volgende levels kennismaakt met uitgebreidere levels. Dat je daarbij ook een pak meer taken moet uitvoeren, spreekt voor zich.

Tools Up! is het leukst met meerdere spelers en tégen de tijd.


Ik startte mijn avontuur alleen, maar dat verveelde al bijzonder snel. Zo heb je alles zelf in de hand, verloopt alles veel te vlot en is er bijzonder weinig uitdaging te bespeuren. Als je hierbij nog eens kiest voor de alternatieve modus, waarbij er geen aftelklok aanwezig is, is er al helemaal niets meer aan. Die modus speelde ik wel in co-op met mijn twee kinderen van zeven en acht jaar. Zij moeten nog niet presteren onder druk en laat ik graag kennismaken met de interessante wereld der gaming zonder dat papa tegen hen brult omdat ze niet snel genoeg zijn. Even geleden speelde ik Overcooked met hen, waarbij wel altijd een aftelklok aanwezig is, dus ik spreek uit ervaring. Sorry!

Tools Up 2.png


Buitenklusjes

In de Tools Up!-basisgame neem je enkel de decoratie van kamers op je, waarbij je zoals reeds gezegd zowel muren als vloeren van een nieuwe afwerkingslaag moet voorzien. Sommige klusjes nemen enkele stappen in beslag. Zo moet je eerst de muren inlijmen vooraleer je er een velletje behangpapier kunt aanhangen of moet je in sommige gevallen eerst de bestaande vloer uitbreken vooraleer je nieuwe tegels kunt leggen. De Garden Party-seizoenspas neemt je echter mee naar buiten. Je staat in drie episodes in voor de aankleding van diverse tuinen. Gras afrijden is daarbij een van de opdrachten, maar de grasmaaier is geen eenvoudig toestel om mee te rijden. Ook wasberen komen roet in het eten gooien door spullen van je te stelen. En wie dacht dat planten water geven eenvoudig is, heeft het grondig mis. De tuinslag doet meer dan eens z'n eigen gangetje en vernielt daarbij wat je zopas mooi hebt aangelegd.

Van de drie episodes die de Season Pass bevat, zijn er reeds twee verschenen. Elke keer worden enkele nieuwe zaken toegevoegd. Daar waar episode één je de tuin liet verkennen met alledaagse klusjes, wordt in de tweede episode lava geïntroduceerd. Ook maken enkele nieuwe planten hun opwachting, waaronder cactussen. Wat de laatste DLC, Home Sweet Home genaamd, zal toevoegen is nog niet bekend. Wel weten we al dat we er volgende maand mee aan de slag kunnen. Ik kijk er alvast reikhalzend naar uit!

Conclusie

Tools Up! is een heel tof tussendoortje dat je kan opstarten als je eens een paar minuten de tijd hebt. Let echter wel op dat die tijd snel kan uitlopen eens je begonnen bent. Tools Up! houdt je aan het scherm gekluisterd als je met enkele anderen speelt. Speel je alleen, dan gaat de game wel snel vervelen. De DLC voegt heel wat nieuwe, toffe elementen toe en is de aanschaf zeker waard. Kan jij je stressniveau op peil houden?

Pro

  • Heel amusant in co-op
  • Best met vier spelers
  • Heel diverse levels
  • Klokloze modus ideaal voor kinderen

Con

  • Weinig aan als je alleen speelt
  • Afwezigheid online modus
7

Over

Beschikbaar vanaf

3 december 2019

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. The Knights of Unity

Uitgever

  1. All in! Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan