Review: Overcooked! All You Can Eat

Eerder deze week reviewde ik Tools Up! en diens season pass. Deze keer is het de beurt aan Overcooked! All You Can Eat. Beide games hebben zowat hetzelfde concept: in co-op presteren onder tijdsdruk en daarbij zoveel mogelijk punten scoren. In Tools Up! moest je kamers herinrichten met behangpapier, verf en vloerbekleding. In Overcooked! moet je gerechten maken voor hongerige restaurantbezoekers. Ik kan nu al verklappen dat ik een grote fan ben!

Overcooked! All You Can Eat is een coöperatieve game (al kan je er ook alleen mee aan de slag) waarin je met maximaal vier spelers in diverse keukens aan de slag kunt om een pak gerechten te bereiden. Dit start allemaal heel eenvoudig. In de eerste levels smijt je maar wat gesneden groenten in een kookpot om er soep van te maken, terwijl latere gerechten meer stappen nodig hebben. Voor een all-in hamburger moet je broodjes op een bord leggen, vlees nemen en er een hamburger van maken, dit bakken en dan op het broodje leggen. Sla en tomaat moeten gesneden worden en ook dit moet dan op het bord worden geplaatst. Een pak stappen voor een simpel iets, wat ervoor zorgt dat het in de keuken niet altijd van een leien dakje zal lopen.

Overcooked 1.png


Aftellen maar!

Bij elk level telt er een klok af en eens die afgelopen is, wordt de score berekend. Afhankelijk van de behaalde score haal je dan één, twee of drie sterren. Eens je het spel hebt uitgespeeld, kan je in de keukens nog een vierde ster verdienen ook: iets voor de echte durvers. Ook sushi, waarbij je vis moet bereiden, rijst moet koken en meer, en satés staan op het menu in sommige keukens. Niet enkel de gerechten zijn heel divers en vereisen allemaal een andere bereiding, ook de keukens waarin je aan de slag gaat, zorgen elke keer weer voor een nieuwe ervaring en frustraties. Een schip dat wat overhelt zorgt ervoor dat de helft van de keuken verschuift naar de andere kant, waardoor wat je net aan het doen was niet meer toegankelijk is. Ook een level met twee gescheiden helften, waarbij enkele ijsschotsen de toegang verschaffen naar de andere helft, passeert de revue. Dat je hierbij meer dan eens met een vol bord van zo'n schots rechts het water in glijdt en opnieuw moet beginnen, moet je er maar bijnemen.

Overcooked! heeft een zalig concept. Alleen moet je tegen stress kunnen.


Ook een luchtballon, een keuken op een strand en nog zoveel meer leuke levels staan op het menu. Daarnaast schuilen er in enkele keukens ook gevaren, waardoor niet enkel de tijd je grootste vijand is. Ratten hebben het op je ingrediënten gemunt die je net iets te lang onbewaakt achterlaat, terwijl in andere levels vuurbollen door je keuken geschoten worden. Nu ik het over vuur heb: laat je je vlees te lang bakken of je soep te lang koken, dan gaat er een pieper af. Ben je dan niet op tijd bij hetgeen aan het aanbranden is, dan vliegt het in de fik en heb je de brandblusser nodig om de boel onder controle te houden. Het gevaar bestaat er namelijk in dat het vuur zich uitbreidt naar de andere onderdelen in de keukens als je niet snel genoeg kunt blussen. Naast die vervelende aftelklok moet je dus nog een heleboel andere zaken in de gaten houden.

Overcooked 2.png


Frustratietje hier en daar

In tegenstelling tot de originele games, heeft ontwikkelaar Ghost Town Games een alternatieve modus toegevoegd aan Overcooked! All You Can Eat: Assist Mode. Hierin worden een aantal zaken aangepast, zodat de moeilijkheidsgraad omlaag gaat. Deze modus is ideaal om te spelen met nieuwe spelers, met kinderen, als je niet al brullend tegen je partner wil spelen of als je jouw controllers niet naar het televisiescherm wil gooien. Zo krijg je per ronde wat meer tijd, krijg je per afgeleverd recept een hogere score en heb je meer tijd om een recept te bereiden. Ik maakte dan ook gretig gebruik van deze modus om zowel met mijn vriendin als met mijn twee kinderen van zeven en acht aan de slag te gaan. En net zoals hun grote voorbeeld (ik dus), zijn ze ook fan van de game. Opzet geslaagd!

Overcooked! All You Can Eat biedt je heel wat nieuwe content. Niet alleen werd alles opgepoetst voor de next-gen consoles en kan je nu je koken in 4K, ook de framerate is stukken beter! Het in 2016 verschenen basisspel en het in 2018 verschenen Overcooked! 2 zijn de twee belangrijkste elementen van deze editie, al kan je ook je ding doen in heel wat extra levels die in de vorm van downloadbare content zijn verschenen. Vele tientallen levels wachten dus om uitgespeeld te worden en daarbij zal het de ene keer iets vlotter lukken dan de andere keer. Goed communiceren is hier de boodschap. Of je daarbij via online of offline multiplayer aan de slag gaat, maakt daarbij niet uit. Let wel op: niet alles verloopt altijd zoals je wil. Een sneer, een beet, een stukgelopen relatie en eventueel een sneuvelende controller kunnen dan het gevolg zijn. Probeer in zo'n geval de Assist Mode. Je bent gewaarschuwd!

Conclusie

Overcooked! All You Can Eat is dé versie van Overcooked! die je in huis moet hebben. Het bevat niet enkel het basisspel en de opvolger ervan, maar ook alle eerder verschenen downloadbare content. Je haalt dus een heleboel coöperatieve fun in huis waarbij je moet presteren onder druk: soep maken, hamburgers klaarmaken, sushi bereiden, pizza's bakken en nog zoveel meer. Dit allemaal in héél afwisselende levels. Laat Overcooked! 3 en meer maar komen.

Pro

  • Heel tof concept
  • Assist Mode ideaal om met kinderen te spelen
  • Heleboel content
  • Zowel online als offline multiplayer

Con

  • Kan voor ruzie zorgen
  • Controllers kunnen sneuvelen
8

Over

Beschikbaar vanaf

23 maart 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Stadia
  6. Xbox One
  7. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Ghost Town Games

Uitgever

  1. Team17
 
Terug
Bovenaan