Bordspelreview: Wild Space

Spellenbeurzen zijn uitstekende gelegenheden om nieuwe spellen te ontdekken die je online misschien gemist zou hebben. Dat ervaarde ik ook deze keer weer op Spellenspektakel 2022 in Utrecht. Geheel toevallig botsten we bij HOT Games op een leeg tafeltje waar Wild Space uitgeprobeerd kon worden, en alsof het een stoelendans was, ploften we direct op een stoel neer. Onze eerste indruk was alvast erg positief. Ik mocht thuis een reviewexemplaar verder aan de tand voelen en mijn kompaan was zo enthousiast dat hij op de beurs meteen een exemplaar had aangeschaft. Het is een kaartspel waarin je bepaalde sets van kaarten verzamelt en de overvloed aan icoontjes lijkt eerst wat overweldigend, maar je merkt al snel dat alles perfect klopt aan dit spel. Laten we Wild Space even in detail bekijken.

Wild Space is een spel voor één tot vijf spelers, bedacht door Joachim Thôme en wordt bij ons verdeeld door HOT Games. Je hebt zopas een nieuw sterrenstelsel ontdekt waarin je planeten gaat verkennen. Dit laat je toe om de bemanning van je ruimteschip uit te breiden, wat dan weer voor nieuwe opportuniteiten zorgt. Bepaalde crewleden brengen missies met zich mee die credits opbrengen als je ze kunt voltooien. De rijkste kapitein aan de tafel wordt de winnaar van Wild Space.

Wild Space front.jpg


Spacy beestenboel

Als je houdt van kaarten verzamelen om nadien de perfecte combo op tafel kunnen gooien, dan ben je aan het juiste adres. In Wild Space is het hoofdzaak om een diverse bemanning voor je schip samen te stellen, maar in principe heb je slechts tien beurten. Gelukkig zijn er dus tal van kaarten die deel kunnen uitmaken van een dikke combo. Een beurt bestaat uit het landen met een van je vijf ruimteschepen op een beschikbare planeet, of het opstijgen van een schip dat in een eerdere beurt al geland was. De actie die je daaropvolgend mag uitvoeren, wordt bepaald door de positie van het pas geplaatste schip. Bij de start van het spel, zijn steeds dezelfde twee planeten beschikbaar. Elke planeet wordt onderverdeeld in twee helften, met telkens een bijhorende actie die je uitvoert. Naargelang je je crew uitbreidt, ontdek je nieuwe planeten die je later ook kunt bezoeken. Vijf ruimteschepen die landen op planeten en in een latere beurt terug opstijgen, dat resulteert dus concreet in tien beurten, want eens een schip terug opstijgt, kun je dit niet meer opnieuw activeren.

Ik haalde vooral erg veel voldoening uit de combo’s en voor mij is dit meteen ook de grootste sterkte van het spel.


In Wild Space heb je allerlei soorten crewleden. Ten eerste is er een onderverdeling wat diersoorten betreft. Zo heb je bijvoorbeeld apen, neushoorns, beren en uilen. Deze kunnen ook nog eens verschillende eigenschappen hebben. Veel wezens hebben een beroep of specialiteit, zoals piloot, technicus of militair. De meeste crewleden die je zult oppikken zijn specialisten, dit zijn de kaarten met een blauwe achtergrond. Deze leveren op zich geen punten op, maar heb je wel nodig om expertise op te bouwen, aangezien je een grote verscheidenheid aan dieren en beroepen wil verzamelen, of je net wil toespitsen op specifieke eigenschappen. Sommige dieren zijn diplomaten, deze hebben een bruine achtergrond en bezitten geen specialiteiten. Ze geven je missies die punten opleveren. Concreet betekent dat dat je bepaalde sets van kaarten moet verzamelen waarvoor je aan het einde van het spel punten verdient. Ten slotte zijn er nog robots. Zij hebben een groene achtergrond en tellen niet als dieren. Elke robot is op zich een aantal punten waard. Oh ja, en alsof dat nog niet genoeg was, kan elk van deze crewleden ook nog eens een veteraan zijn, te herkennen aan hun medaille. Deze zijn ook belangrijk bij de eindtelling.

Wild Space 2.jpg


De ultieme combo

Je begint het spel met een kapitein die open op tafel ligt en drie handkaarten die je geheim houdt. Als je aan de start van je beurt een schip geplaatst of verplaatst heb, voer je de bijhorende actie uit. Dat kan gaan om het spelen van een specifieke kaart zoals een veteraan of een specialist, het spelen van eender welke handkaart (gewoonlijk moet je daarvoor ook een kaart verbannen naar de aflegstapel) of het trekken van nieuwe kaarten. Er liggen steeds drie kaarten open waaruit je kunt kiezen, maar je kunt ook blind een kaart nemen van de gedekte stapel. En dan komen we tot de grote clou van Wild Space: bij het spelen van een kaart, wil je er steeds het maximale uit halen door combo’s te vormen. Een groot aantal kaarten vermeldt in de linkeronderhoek een mogelijke vervolgactie, al dan niet vergezeld van een bepaalde voorwaarde zoals “je mag een kaart spelen als je een botanicus in je crew hebt”. Die tweede kaart die je dan speelt, kan óók weer leiden tot een bijkomende actie. Dergelijke combo’s variëren qua omvang, maar gewoonlijk wil je ze afsluiten met het plaatsen van een veteraan, diplomaat of robot, omdat deze kaarten gewoonlijk geen vervolgactie bevatten.

Het spel eindigt nadat elke speler met al zijn schepen geland en terug opgestegen is. Dan gaan we over naar de puntentelling, waar je punten krijgt voor het verzamelen van gelijke dieren, verschillende dieren, diplomaten en robots. Wild Space resulteerde meestal in gelijk opgaande spellen waarin het tot de eindtelling spannend bleef wie de winnaar zou worden. Ik haalde vooral erg veel voldoening uit de combo’s en voor mij is dit meteen ook de grootste sterkte van het spel. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben met het aanbod van beschikbare kaarten, maar je kunt deze geluksfactor deels wat minimaliseren doordat je de drie openliggende kaarten meteen mag vervangen door drie nieuwe, op voorwaarde dat je zelf een kaart uit je hand aflegt. De verschillende kapiteins met unieke eigenschappen en de verschillende planeten zorgen voor een prima herspeelbaarheid, al had ik qua planeten toch een iets grotere verscheidenheid gewild. Een dergelijk spel is ideaal voor het toevoegen van uitbreidingen, en er zijn er inmiddels al twee beschikbaar, waarvan eentje print-and-play is. Een eerste blik hierop belooft alvast veel goeds.

Conclusie

Wild Space heeft me helemaal kunnen overtuigen met zijn eenvoudige spelregels en het najagen van de ultieme combo’s. Eens je de klik maakt met de grote diversiteit aan icoontjes, wordt dit een vrij verslavend spel. Het artwork is leuk vormgegeven, al is de unieke illustratiestijl wel iets waar je voor moet zijn. Het speelt erg vlot, heeft een goede herspeelbaarheid en de handleiding is erg duidelijk. Op bepaalde vlakken mis ik net iets meer diepgang of diversiteit, maar de beschikbare uitbreidingen zijn perfect op maat gemaakt voor wie hetzelfde gemis ervaart. Het thema vind ik prima maar de gameplay is eerder abstract, waardoor dit spel eigenlijk met eender welk thema zou kunnen werken. Op een eenzame avond kun je overigens ook alleen aan de slag met Wild Space, want er is een solo-variant voorzien met drie moeilijkheidsniveaus.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Combo's!
  • Duidelijke spelregels
  • Herspeelbaarheid
  • Verslavend

Con

  • Kon eender welk thema zijn
  • Iets te weinig diversiteit qua planeten
7.5

Over

Uitgever

  1. HOT Games

Designer

Joachim Thôme

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

30 minuten
 
Bovenaan