Returnal

Shooter PC PS5 Returnal

Volgens Powerpix wordt dit blijkbaar een pokkemoeilijk spel:

I think people are expecting a totally different game than what this really is. They probably should have put up a demo for this, because the majority of the people spending €80 on their pre-order won’t even have the patience to finish the 2nd Act.
Demon’s Souls / Dark Souls is easy in comparison because you can overlevel and thereby reduce the difficulty and you keep your progress (except souls) between deaths + you can spec your character to suit your playstyle.
In Returnal you lose everything when you die or when you leave the game. You can’t even pick your weapon because everything is randomized. You can’t “cheat” it by backing up your save game either, because you get wiped out when you exit the game and will respawn at the start of the act. It’s very punishing because you need to run through large portions of the game again if you die, and some enemies can kill you in 2-3 hits. I never heard about this in the game’s marketing materials which seems like the first thing they should tell consumers. If you want a challenge, this game is great, and I’m all for it because we don’t get enough of these nowadays. But it will definitely take most players by surprise, especially if you never completed a Roguelike game before.

Housemarque / PlayStation Studios didn’t do a great job at promoting the game for what it really is – in trailers and gameplays it looked like a semi-story driven arcade-style 3rd person shooter with maybe a bit of horror/survival elements. When in fact it’s a “Roguelike” genre. Rogue’like’ is probably not the right genre either, because it’s more ‘Rogue’ and less ‘like’… in some Roguelikes (e.g. Hades) you at least have a hub area where you can upgrade some stuff between deaths and you retain some useful leveling that gives you an advantage on the next try. But in Returnal you get none of that. It’s going to be at least 8/10 difficulty platinum and quite an annoying grind for the gold trophies to complete the databases in each world (because the game is randomized it can take a while).

Returnal is closer to Wolfenstein 2 Mein Leben difficulty, but with a randomized map each time. There are no difficulty options so it will be the same hardcore experience for everyone.
bron: https://www.powerpyx.com/returnal-trophy-list/

Ik denk dat er heel wat controllers gaan sneuvelen.
 
Damn. Straf dat ze het durven om een brutale game te maken zonder moeilijkheidsgraad keuze.. Ik denk inderdaad dat het voor velen zal tegenvallen tegenwoordig.
Ik zou het zelf wel eens willen proberen / spelen, maar als ik het zo lees wacht ik toch liever even.
 
Gezien ik nog een bon van GM liggen heb, ga ik die vermoedelijk wel proberen, maar ga eerst nog wat user experiences afwachten. Sowieso nog volop bezig met Disco Elysium nu.

Wat hij daar aangeeft “ze hadden beter een demo uitgebracht” is dikke bullshit eigenlijk. Ze hebben een press demo van 45min gereleaset. Daar was van die difficulty niet veel te merken, dus hoe lang moeten ze de demo dan wel niet maken zodat dit duidelijk is?
Maar ik geef hem ergens wel een punt dat de communicatie errond misschien beter had gekunnen.
 
Ik kijk hier ook naar uit.
Van mij mag er wel een goeie uitdaging aan vast hangen.
En 80 € gaat voor PS5 games de standaard prijs zijn.
Voor diegene die dit echt duur vinden,,,, ge moest er bij zijn in de 'old-days' :p games op NES en SMS waren gemakkelijk 2000 BEF (ongeveer 50 EUR).
Pak daar de inflatie bij en ge zit niet ver van de prijs van nu.
Plus games van die tijd waren ofwel uitgespeeld op een paar uurkes tijd of waren zo moeilijk dat je niet voorbij de eerste level kwam.
 
Inderdaad, vrij standaard voor een roguelike. Er zijn wel een aantal zaken die je permanent behoudt dacht ik.
Het feit dat je wapens verliest, is ook gewoon een deel van het spel: je vindt telkens andere wapens met andere stats, is dus een stuk loot-driven.

Om de vergelijking met Hades te maken: daar had je wel telkens je wapens, maar verloor je altijd je boons en upgrades. Maar had je ook wel permanent resources en ik vermoed dat er hier iets gelijkaardigs zal zijn.
 
PowerPyx focust zich natuurlijk puur op de trophies en om platinum te halen.
Dat er veel mensen zijn die ACT 2 niet gaan kunnen completen, hoeft op zich niet te betekenen dat het een slecht spel is.
Bij Enter The Gungeon zal je ook pas na 40 runs eens floor 5 bereiken, en na nog eens 20 keer zal je misschien die baas kunnen verslaan.

Ik sla deze over omdat het inderdaad te kostelijk is, en ik nog een pak roguelites/roguelikes liggen heb. Dicey Dungeons, Hades, the Binding of Isaac, Crypt of the Necrodancer, Dead Cells, Slay the Spire, Downwell, Into the Breach, Spelunky 2, ... Ze kosten allemaal maar een derde of een vierde van dit spel.

Maar ben wel heel blij dat het genre nu meer gekend is, gewaagde zet van Sony eigenlijk.
 
Ik kijk hier ook naar uit.
Van mij mag er wel een goeie uitdaging aan vast hangen.
En 80 € gaat voor PS5 games de standaard prijs zijn.
Voor diegene die dit echt duur vinden,,,, ge moest er bij zijn in de 'old-days' :p games op NES en SMS waren gemakkelijk 2000 BEF (ongeveer 50 EUR).
Pak daar de inflatie bij en ge zit niet ver van de prijs van nu.
Plus games van die tijd waren ofwel uitgespeeld op een paar uurkes tijd of waren zo moeilijk dat je niet voorbij de eerste level kwam.
Ik herinner mij nog games als Conker n64 die 3800 Bef waren ( 95€ ) :D
 
Meh toch wel dik respect als het effectief zo moeilijk is. Roguelikes zijn hun geld ook meestal vele malen over waard gezien je 100'n zoniet 1000'n uren kan uithalen eens je er voor valt. Ik begin de 80euro meer en meer te begrijpen.

Vermoed dat ze dus ook effectief inzetten op lange ondersteuning en een zeer leuke "Twitch" game om live te volgen.

Een typisch voorbeeld waarom Sony altijd wel op mijn radar zal blijven.
 
Vanavond livestream om 20.30 uur!


Ik zit al verder dan de eerste drie kwartier natuurlijk die gestreamed mag worden (moet vanaf het begin van het spel en maximum 45 minuten). Van de moeilijkheid is er dan inderdaad weinig te merken.
 
ha nu wil ik het nog meer ! gedaan met die easy platinums die sony hun games hebben de laatste jaren
 
Vanavond livestream om 20.30 uur!


Ik zit al verder dan de eerste drie kwartier natuurlijk die gestreamed mag worden (moet vanaf het begin van het spel en maximum 45 minuten). Van de moeilijkheid is er dan inderdaad weinig te merken.
Nu weten we ineens waarom het alleen maar 45min mag gestreamed worden van Sony :biglaugh:
 
Als de meerderheid echt niet verder dan 20% procent in het spel geraken zal er wel een patch komen voor een casual run met savepoints . Anders denk ik dat er heel veel negativiteit gaat komen rond dit spel . Want maar een fractie gaat weten waar hij/zij aan begint .
 
Nu begin ik ook wel te twijfelen. Ik speel de meeste games op normal difficulty en hecht nogal veel belang aan story. Dus als ik 100x iets opnieuw moet proberen gaat de fun er voor mij meestal af. Had hetzelfde voor met Bloodborne. Ik wou het echt graag verder spelen, maar na dagen gesukkel op hetzelfde stuk ben ik ermee moeten stoppen. Ik ga dus nog maar ff afwachten met Returnal denk ik.
 
Dat is toch wel niet tof.. altijd die games zo moeilijk maken tegenwoordig.. dan pas ik liever ipv frustraties en te moeten stoppen na 1 level
 
Terug
Bovenaan