Renovatielening

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

We zijn aan het kijken om eventueel enkele delen van onze woning te renoveren (tuin, veranda, ramen, etc.). Mijn hypothecaire lening is bij KBC. Ik zie dat zij maximaal 50k op een looptijd van 120 maanden. Zijn er banken waar je meer en langer kunt lenen. Hoe en waar lenen jullie voor jullie renovaties? Thanks!

Een heropname + uitbreiding van jouw huidige lening zou ook perfect moeten kunnen. Dat geeft jou meer mogelijkheden zowel naar looptijd (langer) als bedrag (hoger).

Een heropname + uitbreiding van jouw huidige lening zou ook perfect moeten kunnen. Dat geeft jou meer mogelijkheden zowel naar looptijd (langer) als bedrag (hoger).
Mijn hypotheek loopt nu 1 jaar, dus zoveel heropname is er niet. Wist niet dat je naast de heropname nog extra kon lenen ook. Je originele hypotheek blijft dan ongewijzigd, maar er komt x extra bedrag bij aan de huidige rentevoeten?

Ik heb die renovatielening begin december aangevraagd. We hebben nog steeds geen uitnodiging gehad.. ze zitten hier blijkbaar met een wachttijd van minstens 4 maand :(

Edit: ik heb het over die renovatielening van de overheid. Dat is dus nog iets anders..

Mijn hypotheek loopt nu 1 jaar, dus zoveel heropname is er niet. Wist niet dat je naast de heropname nog extra kon lenen ook. Je originele hypotheek blijft dan ongewijzigd, maar er komt x extra bedrag bij aan de huidige rentevoeten?
Je kan idd een 2de hypothecaire lening afsluiten.
Bij mijn eerste woning moest ik terug een raming van de werken indienen én terug notariskosten betalen. (Was toen+-800 euro op een bedrag van 20k meen ik me te herinneren).
Bij deze woning ook een raming van de kosten ingediend en omdat ik een hoge eigen inbreng had, moest de lening niet ingeschreven worden bij de notaris. Stel dat de woning door hen op 350k werd geschat, je leende oorspronkelijk 300k, dan kan je tot 50k bijlenen zonder extra notariskosten.
Maar dat is idd aan de huidige rentevoet van +-3.5%.

Let op, ze zullen je enkel geld lenen voor zaken die een meerwaarde voor de woning betekenen. Grote kans toe dat de tuin herinrichten daar niet onder valt. Daarvoor zullen ze je dan weer een persoonlijke lening met korte looptijd en nog hogere rentevoet aanraden.

Klopt, ik heb dat nu ook gedaan. Mij werden eigenlijk amper vragen gesteld/ik hoefde geen raming o.i.d. te bezorgen.

Gewoon 50K extra geleend op 25jaar aan +- 3.4%.

Voordeel: lange looptijd en lage* rentevoet.
Nadeel: dossier/notariskosten

* Je hangt natuurlijk wel vast aan je bank, dus veel ruimte voor onderhandelingen zal er niet altijd zijn.

Laatst bewerkt:
Klopt, ik heb dat nu ook gedaan. Mij werden eigenlijk amper vragen gesteld/ik hoefde geen raming o.i.d. te bezorgen.

Gewoon 50K extra geleend op 25jaar aan +- 3.4%.

Voordeel: lange looptijd en lage* rentevoet.
Nadeel: dossier/notariskosten

* Je hangt natuurlijk wel vast aan je bank, dus veel ruimte voor onderhandelingen zal er niet altijd zijn.
Klopt, ik heb recent de vraag nog concreet gesteld en ze deden eigenlijk absoluut niet moeilijk. Deel energetisch deel luxe, allemaal goed. Wel inderdaad nog langs notaris voor volmacht. Was nochtans voor significant bedrag maar dat maakte zoveel niet uit.
Dat is dan weer het voordeel van verder te werken op een bestaand dossier neem ik aan?

Terug
Bovenaan