4 maand/jaar in het land. Wat zijn de mogelijkheden?

JaiV

New member
Graag jullie insteek.

Ben 26, industriëel Ingenieur bouwkunde en momenteel werk ik bij een Multinational in de waterbouw. Per 2 maanden die ik werk, heb ik een maand verlof. Echter zit ik die 2 maanden ook wel permanent in het buitenland. Mijn maand verlof breng ik door in België. Alleen, ik verveel me vrij hard tijdens mijn maand verlof. Ok, weekends zijn tof. S' avonds spendeer ik tijd met mijn vriendin etc. Echter zijn de doordeweekse dagen waar iedereen aan het werk is en ik dus thuis in mijn zetel zit een hel voor mij. En dit wil ik graag veranderen want deze job zal ik wel nog een jaar of 4 doen. Reizen is altijd een optie natuurlijk. Maar ik ben al zo vaak weg van huis, dus die maand spendeer ik dus graag zoveel mogelijk met mijn partner, familie en vrienden.

Momenteel doe ik wat flexi-job in de horeca als ik in het land ben. Maar binnen een paar maand zal dat ook niet meer lukken gezien ik geen Belgisch contract meer heb en dus ook geen RSZ meer betaal in België. Bedrijven aanvaarden ook niet graag iemand waarvan ze weten dat ik voor lange periodes niet beschikbaar ben. Dus flexi-job is een uitstervende piste.

Tot begin dit jaar heb ik wat zitten rondsnuisteren op de immo markt met eventueel als doel een opknapwoning te kopen en daar wat in te werken de periodes dat ik thuis ben. Maar gezien de leningen bleven stegen leek me dat ook geen al te interessante optie meer. Ik wacht dus liever een paar jaar langer om dan een woning te kopen zonder (of met beperkte) lening, dan aan de huidige rente. dus deze piste stel ook nog een paar jaar uit.

Mij echt bezig houden met de beurs, daar heb ik ook niet echt de voeling voor. Ik beleg wel in fondsen/trackers, maar om nu echt actief te gaan beleggen, dat is niets voor mij.

Enige wat dan nog overblijft is om zelfstandige in bijberoep te worden. Maar dan is de vraag wat de mogelijkheden zijn met mijn huidige job en ervaring. Want mijn ervaring in de waterbouw, daar kan ik in België niets mee aanvangen lijkt me. Dan was ik aan het denken om wat te freelancen in de bouwsector als een soort van projectondersteuning zoals ik op mijn stages ook veel gedaan heb. Maar opnieuw denk ik dat mijn vele afwezigheid een probeem zal zijn gezien ik weinig continuiteit kan opbouwen. Van zodra ik wat ingewerkt ben op een project, zou ik weer 2 maand weg zijn. Bedrijven staan hier ook niet voor te springen dus.

Wat denken jullie. Zijn er zaken waar mijn insteek misschien verkeerd is? Zijn er beroepen die interessant zijn om een opleiding voor te volgen? (wat deels op afstand zal moeten als ik in het buitenland zit). Zijn er nog mogelijkheden waar ik niet aan denk?

Bedankt alvast.
 
Graag jullie insteek.

Ben 26, industriëel Ingenieur bouwkunde en momenteel werk ik bij een Multinational in de waterbouw. Per 2 maanden die ik werk, heb ik een maand verlof. Echter zit ik die 2 maanden ook wel permanent in het buitenland. Mijn maand verlof breng ik door in België. Alleen, ik verveel me vrij hard tijdens mijn maand verlof. Ok, weekends zijn tof. S' avonds spendeer ik tijd met mijn vriendin etc. Echter zijn de doordeweekse dagen waar iedereen aan het werk is en ik dus thuis in mijn zetel zit een hel voor mij. En dit wil ik graag veranderen want deze job zal ik wel nog een jaar of 4 doen. Reizen is altijd een optie natuurlijk. Maar ik ben al zo vaak weg van huis, dus die maand spendeer ik dus graag zoveel mogelijk met mijn partner, familie en vrienden.

Momenteel doe ik wat flexi-job in de horeca als ik in het land ben. Maar binnen een paar maand zal dat ook niet meer lukken gezien ik geen Belgisch contract meer heb en dus ook geen RSZ meer betaal in België. Bedrijven aanvaarden ook niet graag iemand waarvan ze weten dat ik voor lange periodes niet beschikbaar ben. Dus flexi-job is een uitstervende piste.

Tot begin dit jaar heb ik wat zitten rondsnuisteren op de immo markt met eventueel als doel een opknapwoning te kopen en daar wat in te werken de periodes dat ik thuis ben. Maar gezien de leningen bleven stegen leek me dat ook geen al te interessante optie meer. Ik wacht dus liever een paar jaar langer om dan een woning te kopen zonder (of met beperkte) lening, dan aan de huidige rente. dus deze piste stel ook nog een paar jaar uit.

Mij echt bezig houden met de beurs, daar heb ik ook niet echt de voeling voor. Ik beleg wel in fondsen/trackers, maar om nu echt actief te gaan beleggen, dat is niets voor mij.

Enige wat dan nog overblijft is om zelfstandige in bijberoep te worden. Maar dan is de vraag wat de mogelijkheden zijn met mijn huidige job en ervaring. Want mijn ervaring in de waterbouw, daar kan ik in België niets mee aanvangen lijkt me. Dan was ik aan het denken om wat te freelancen in de bouwsector als een soort van projectondersteuning zoals ik op mijn stages ook veel gedaan heb. Maar opnieuw denk ik dat mijn vele afwezigheid een probeem zal zijn gezien ik weinig continuiteit kan opbouwen. Van zodra ik wat ingewerkt ben op een project, zou ik weer 2 maand weg zijn. Bedrijven staan hier ook niet voor te springen dus.

Wat denken jullie. Zijn er zaken waar mijn insteek misschien verkeerd is? Zijn er beroepen die interessant zijn om een opleiding voor te volgen? (wat deels op afstand zal moeten als ik in het buitenland zit). Zijn er nog mogelijkheden waar ik niet aan denk?

Bedankt alvast.

Voor werk in het buitenland zitten is nu ook niet echt "verlof" eh. Een weekje gaan skiën of een maand in Cambodja zitten is toch wel iets anders dan uwe nestel af te draaien in het buitenland. Allee dat zou het voor mij toch niet zijn. :ROFLMAO:

Er al eens aan gedacht om een hobby/sport te zoeken? Maakt niet uit of dat nu fitness, padel of zelfs museums bezoeken (museumpass is wel een aanrader) of postzegels verzamelen is, maar als je geen bezigheid hebt buiten uw werk (die je zelf uiteraard leuk vindt) lijkt me dat toch niet zo goed op de lange termijn voor je mentale gezondheid of zo.
Meer werken kan ook, maar je geeft aan dat je opties beperkt zijn. Een flexijob is heel leuk als je wat sociaal bent en wil werken zonder je verstand te moeten gebruiken. Er zijn wel wat kanalen/apps waar je 'sporadische'/eenmalige flexi's kunt vinden (NOWJOBS heb ik soms al eens gebruikt), maar de meeste werkgevers van flexi's willen uiteraard iemand op regelmatige basis.
Freelance heb ik totaal geen gedacht van, maar iemand die 2/3e van de tijd niet bereikbaar is, wat kan je daar mee aanvangen? En projecten die hoogstens één maand duren lijken mij nu ook niet echt de norm.

Of als je in vanaf midden april voor minstens twee weken vrij bent zou je ook reservist(-officier) kunnen/willen worden bij Defensie. Is te veel om uit te leggen, maar er zijn een aantal threads over (of je kan mij ook PM'en). Je verdient de dagen dat je werkt/opleiding volgt nog tamelijk goed uwe boterham ook.
 
Tot begin dit jaar heb ik wat zitten rondsnuisteren op de immo markt met eventueel als doel een opknapwoning te kopen en daar wat in te werken de periodes dat ik thuis ben. Maar gezien de leningen bleven stegen leek me dat ook geen al te interessante optie meer. Ik wacht dus liever een paar jaar langer om dan een woning te kopen zonder (of met beperkte) lening, dan aan de huidige rente. dus deze piste stel ook nog een paar jaar uit.

Een woning kopen zonder lening is een afschuwelijk idee, ook in huidige markt met huidige interestvoeten.

De winst dat mensen maken uit een woning is vooral dankzij het hefboomeffect en het zelf te renoveren/bouwen. Dit is waarschijnlijk het meest rendabele manier als je geen twee linkerhanden hebt en ook de goesting in hebt in zo'n project.

Ja, de rente is serieus gestegen maar de prijs van particulier vastgoed blijft ook nog altijd serieus stijgen.



Onvolledig voorbeeld zonder rekening houden met kosten en dergelijke maar gewoon om het effect puur van het hefboomeffect te tonen:

Prijs appartement is gestegen met 3% in de eerste 9 maanden van 2023
Interest is 3,66% voor vast 20jaar volgens rentebarometer.

Stel dat je een appartement koopt van 250.000 euro waar je 50.000 eigen vermogen hebt dus 200.000 leent op 1 januari 2023.
Appartement is 257.500 euro geworden op 30.09.2023
Dus 7.500 MIN 3,66% op 200.000 * 9/12 (simpele benadering) = 2010 winst
2010 winst op 50.000 = Effectief rendement van 4,02% op 9 maand.
 
Een woning kopen zonder lening is een afschuwelijk idee, ook in huidige markt met huidige interestvoeten.

De winst dat mensen maken uit een woning is vooral dankzij het hefboomeffect en het zelf te renoveren/bouwen. Dit is waarschijnlijk het meest rendabele manier als je geen twee linkerhanden hebt en ook de goesting in hebt in zo'n project.

Ja, de rente is serieus gestegen maar de prijs van particulier vastgoed blijft ook nog altijd serieus stijgen.



Onvolledig voorbeeld zonder rekening houden met kosten en dergelijke maar gewoon om het effect puur van het hefboomeffect te tonen:

Prijs appartement is gestegen met 3% in de eerste 9 maanden van 2023
Interest is 3,66% voor vast 20jaar volgens rentebarometer.

Stel dat je een appartement koopt van 250.000 euro waar je 50.000 eigen vermogen hebt dus 200.000 leent op 1 januari 2023.
Appartement is 257.500 euro geworden op 30.09.2023
Dus 7.500 MIN 3,66% op 200.000 * 9/12 (simpele benadering) = 2010 winst
2010 winst op 50.000 = Effectief rendement van 4,02% op 9 maand.

Fyi, de verwachtingen zijn wel dat de vastgoedprijzen in de nabije toekomst gaan beginnen dalen of tenminste stabiliseren. Laatste jaren was er sterke stijging, maar met de gestegen intrest en beginnende prognoses op een recessie maakt dat die Sinterklaasboot al eventjes gepasseerd is.
 
Graag jullie insteek.

Ben 26, industriëel Ingenieur bouwkunde en momenteel werk ik bij een Multinational in de waterbouw. Per 2 maanden die ik werk, heb ik een maand verlof. Echter zit ik die 2 maanden ook wel permanent in het buitenland. Mijn maand verlof breng ik door in België. Alleen, ik verveel me vrij hard tijdens mijn maand verlof. Ok, weekends zijn tof. S' avonds spendeer ik tijd met mijn vriendin etc. Echter zijn de doordeweekse dagen waar iedereen aan het werk is en ik dus thuis in mijn zetel zit een hel voor mij. En dit wil ik graag veranderen want deze job zal ik wel nog een jaar of 4 doen. Reizen is altijd een optie natuurlijk. Maar ik ben al zo vaak weg van huis, dus die maand spendeer ik dus graag zoveel mogelijk met mijn partner, familie en vrienden.

Momenteel doe ik wat flexi-job in de horeca als ik in het land ben. Maar binnen een paar maand zal dat ook niet meer lukken gezien ik geen Belgisch contract meer heb en dus ook geen RSZ meer betaal in België. Bedrijven aanvaarden ook niet graag iemand waarvan ze weten dat ik voor lange periodes niet beschikbaar ben. Dus flexi-job is een uitstervende piste.

Tot begin dit jaar heb ik wat zitten rondsnuisteren op de immo markt met eventueel als doel een opknapwoning te kopen en daar wat in te werken de periodes dat ik thuis ben. Maar gezien de leningen bleven stegen leek me dat ook geen al te interessante optie meer. Ik wacht dus liever een paar jaar langer om dan een woning te kopen zonder (of met beperkte) lening, dan aan de huidige rente. dus deze piste stel ook nog een paar jaar uit.

Mij echt bezig houden met de beurs, daar heb ik ook niet echt de voeling voor. Ik beleg wel in fondsen/trackers, maar om nu echt actief te gaan beleggen, dat is niets voor mij.

Enige wat dan nog overblijft is om zelfstandige in bijberoep te worden. Maar dan is de vraag wat de mogelijkheden zijn met mijn huidige job en ervaring. Want mijn ervaring in de waterbouw, daar kan ik in België niets mee aanvangen lijkt me. Dan was ik aan het denken om wat te freelancen in de bouwsector als een soort van projectondersteuning zoals ik op mijn stages ook veel gedaan heb. Maar opnieuw denk ik dat mijn vele afwezigheid een probeem zal zijn gezien ik weinig continuiteit kan opbouwen. Van zodra ik wat ingewerkt ben op een project, zou ik weer 2 maand weg zijn. Bedrijven staan hier ook niet voor te springen dus.

Wat denken jullie. Zijn er zaken waar mijn insteek misschien verkeerd is? Zijn er beroepen die interessant zijn om een opleiding voor te volgen? (wat deels op afstand zal moeten als ik in het buitenland zit). Zijn er nog mogelijkheden waar ik niet aan denk?

Bedankt alvast.
Duidelijk dat je zoveel mogelijk familie, partner & vrienden wil zien. Maar tegelijkertijd zit je verveeld thuis.
Je alternatieven die je voorsteld zijn allemaal gefocust op geld verdienen (beurs, flexijob, zelfstandige, vastgoed).
Als je een van die zaken begint te doen ga je ook geen familie / partner & vrienden zien. Dus er is hier een tegenstrijdigheid.

Je moet imo dus voor jezelf eerst uitmaken: ofwel wil je meer geld, ofwel wil je mensen zien.

Een (vastgoed)project beginnen puur uit verveling lijkt me ook niet echt geweldig, tenzij je handig bent of dat kan uitbesteden aan een architect /aannemer. Maar dan nog: als je dan in het buitenland zit, gaat die werf ook niet vooruit gaan.

Waarom niet met vrienden/familie/partner op vakantie gaan?
 
koop u een goede fiets of motor, en doe uitstapjes in het land. Probeer 3 van uw 4 maanden zullen wel niet in de winter vallen, dus die zijn toch haalbaar om korte trips te doen?
 
Zijn vraag is toch niet zo raar? Hij wil zich "nuttig" bezighouden overdag in de maand dat hij hier is. 's Avonds en in het weekend is er voldoende te doen [met vrienden en familie], maar overdag op een regenachtige maandagnamiddag zoals nu kan ik me voorstellen dat het wat saai is.
 
Eerst en vooral, allen bedankt voor jullie insteken.

Echter moet ik vele van jullie reacties toch wat counteren. Het is heus niet zo dat ik een hele dag in de zetel zit, was eerder wat ironisch bedoeld. Ik heb ook mijn abbo in de basic fit waar ik dagelijks of om de 2 dagen wel eens heen ga om wat te sporten. Maargoed, na 2 uurtjes stopt dat ook. Fietsen zou ik inderdaad wat meer kunnen doen, maar in de winter is dat nu ook niet bepaald mijn favoriete activiteit (in de zomer ga ik vaak fietsen. Binnen 2 weken doe ik ook mijn rijlessen voor de motor, dan zal dit inderdaad ook wat bezighouding worden. Ok, je kan weggaan met vrienden en familie. En dat doe ik dan ook, echter ben ikzelf niet van rijke afkomst, noch mijn vrienden, noch mijn vriendin. Allen gaan dus gewoon gaan werken tijdens de weekdagen. De weekends zitten van vrijdag tot zondagavond altijd gevuld met acitviteiten, bijeenkomsten.. dus ik ben dus effectief naar iets opzoek om overdag wat mee bezig te kunnen zijn.

En ja, een echte hobby los van sporten zou ik kunnen zoeken. Maar bv muziekschool of wat dan ook dat is vaak op een doordeweekse avond van 18u - 21u. Daar zoek ik dus niet iets voor.

Ik wil dus gewoon iets structureel zoeken waar ik me een paar dagen per week kan mee bezig houden tussen 8u - 17u bewijze van spreken. Vaak zal dat werk-gerelateerd zijn, maar dat vind ik niet erg. Mijn flexi in de horeca bv. vind ik fantastisch om te doen. Het gaat me ook niet zozeer om het geld. Met mijn huidige job verdien ik meer dan goed mijn boterham. Echter vind ik het gewoon leuk om iets nieuw te leren / ergens aan bij te dragen. Vandaar dat ik jullie visies vroeg.
 
Fyi, de verwachtingen zijn wel dat de vastgoedprijzen in de nabije toekomst gaan beginnen dalen of tenminste stabiliseren. Laatste jaren was er sterke stijging, maar met de gestegen intrest en beginnende prognoses op een recessie maakt dat die Sinterklaasboot al eventjes gepasseerd is.
Deze verwachtingen hoor ik reeds 20 jaar... Niet om te zeggen dat je ongelijk hebt maar ik ben eerder partijdig dat er een (gematigde) stabilisatie zal zijn, daling geloof ik niet in.
 
Terug
Bovenaan