Werk Werken in het buitenland

adustaarchi

New member
Hallo!

In de toekomst wil ik graag een werkervaring in het buitenland opdoen. Het liefst zou ik een periode buiten België, mogelijks buiten Europa werken aan een project van een duur van zes à twaalf maanden met de mogelijkheid tot verlenging indien het bevalt. In een ideaal scenario lijkt me een Belgisch/Europees bedrijf met een poot in het buitenland het meest interessant omdat er dan de mogelijkheid bestaat om later voor dezelfde werkgever dichter bij huis verder te werken.

Ik ben burgerlijk ingenieur architect van opleiding en heb enkele jaren ervaring in de architectuur/studie/bouwwereld en zou het liefst in deze sector blijven groeien.

Nu vroeg ik me af of iemand zich herkent in het voorgaande en een gelijkaardig parcours heeft gedaan of misschien leads heeft om voor een periode in het buitenland te werken via een bepaald programma of werkgever dit zulke 'uitwisselingen' voor professionals organiseert?

Als alternatief lijkt een job in België waar veel reizen bij komt kijken me ook wel wat.
 
Mijn broer heeft bij Besix gewerkt als project engineer. Eerste twee jaren gewoon op bureau en daarna vertrokken voor projecten in Afrika: Guinea, Kameroen en uiteindelijk Egypte. Sinds Corona is hij terug in België bij een andere werkgever. Net voor het begin van de Corona werd zijn vrouw zwanger dus kwam het goed uit om terug te komen.

Hij werkte er op een ritme van 6d/7 en minimum 9h per dag. Beste ervaring van zijn leven als ik hem moet geloven. Hij is dan ook iemand die graag met andere culturen aankomt en spreekt ook verschillende talen.
 
Ik zou ook denken aan grote bouwgroepen zoals Besix, grote studiebureaus met internationale uitstraling of eventueel Deme, De Nul (ok, dat is baggeren ipv bouwen maar ligt misschien nog in de brede lijn?)

De programma's waar ik weet van heb die overkoepelend over bedrijven heen voor buitenlandse ervaring zorgen, zijn vaak meer traineeships - ik denk dat je inderdaad beter kijkt naar multinationals met een poot in België (het moeten daarom niet noodzakelijk Belgische firma's zijn) die juist op zoek zijn naar mensen die vaak in het buitenland willen werken.
 
Terug
Bovenaan