2de woning aankopen

BeyondMars

Active member
Wij spelen met het idee om een 2de eigendom te kopen. Nog niets staat vast en we zijn nog in uitzoekende fase, maar hebben wel al een appartementje op het oog waar we potentieel in zien. Het is momenteel al verhuurd en zou dus ideaal zijn. Echter zijn wij niet thuis in de fiscale regels en zijn we bang om misschien iets stom te doen...

Ikzelf heb al een lening lopen (nog 5 jaar te gaan), waarop ik een fiscaal voordeel heb via de Vlaamse geïntegreerde woonbonus. Momenteel krijg ik daar het basisbedrag + verhoging voor enige, eigen woning op wat neerkomt op zo'n 912 euro fiscaal voordeel. Ik vermoed dat ik enkel de verhoging verlies bij de aankoop van een 2de woning en het basisbedrag van 608 euro behouw?

Voor de 2de woning zullen we een stuk moeten lenen. Hoe we dit gingen doen is mij nog niet volledig duidelijk. Ofwel samen een afzonderlijke 2de lening van een ~100.000 euro. Ofwel doe ik een wederopname op mijn reeds lopende lening en leent mijn vriendin afzonderlijk nog eens ~50.000. Ik vermoed dat we beide gevallen nog gebruik kunnen maken van de federale belastingvermindering. Fiscaal voordeel in mijn berekening zou dan basisbedrag Vlaamse geïntegreerde woonbonus op oorspronkelijk deel 1ste lening zijn + federale belastingvermindering op 2de lening of op deel wederopname. Voor mijn vriendin zou het enkel federale belastingvermindering zijn, daar de geïntegreerde woonbonus al uitgedoofd is.

Voor zover ik las, is de federale belastingvermindering op eigen naam ookal ben je wettelijk samenwonend en kan het nog dit jaar voor leningen voor 2de eigendommen. Echter is dat mij wel nog allemaal niet zo heel duidelijk en ben ik hier niet zeker van. Ik zie het bos door de bomen al eventjes niet meer...

Wat denken jullie?

Ter info, we zijn niet getrouwd, wel wettelijk samenwonend. We zijn beide voor de helft eigenaar van de 1ste woning.
Appartementje zouden we verhuren (is reeds verhuurd) en zou later eventueel kunnen gebruikt worden om mijn mama die geen eigen woning heeft in te huisvesten als ze op pensioen is.
 
Laatst bewerkt:
Een wederopname kan je dat doen voor een ander pand? Of moet dat voor het huidige pand zijn?

Je belastingvoordeel zal inderdaad voor de eigen woning Vlaamse woonbonus worden maar de verlaagde

Voor de 2e eigendom denk ik niet federale woonbonus, maar federaal lange termijn sparen
"Kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen aangegaan voor het verwerven of (ver)bouwen van een andere woning dan uw ‘eigen woning’"

Voor zolang de federale aftrek er nog is
 
Een wederopname kan je dat doen voor een ander pand? Of moet dat voor het huidige pand zijn?

Je belastingvoordeel zal inderdaad voor de eigen woning Vlaamse woonbonus worden maar de verlaagde

Voor de 2e eigendom denk ik niet federale woonbonus, maar federaal lange termijn sparen
"Kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen aangegaan voor het verwerven of (ver)bouwen van een andere woning dan uw ‘eigen woning’"

Voor zolang de federale aftrek er nog is

Inderdaad.

Een wederopname kan je volgens mij niet doen voor een ander pand.
Wat je wél kan doen als er al een voldoende groot bedrag werd afbetaald van uw huidige woning, is de bestaande hypotheek op uw huidige woning hergebruiken voor uw tweede woning. Die staat namelijk voor een tijd van 30 jaar open voor het bedrag ten belope van uw initiële lening.
Naarmate je dus uw eerste lening hebt afbetaald, wordt uw hypotheek dus steeds meer waard t.o.v. de openstaande schuld. Als die delta groot genoeg geworden is, kun je die inzetten voor uw tweede woning.

Dat scheelt een paar duizend euro notariskosten omdat er dan geen hypotheekakte moet verleden worden bij de notaris.
 
Ik wou geen nieuw topic opstarten.
Maar misschien interessant voor wie aan het uitkijken is voor een 2de woonst.
Als ik het goed begrijp zal je tot eind dit jaar nog een fiscaal voordeel kunnen krijgen op leningen voor een 2de woonst. Vanaf 2024 verdwijnt dit.
Als je al het volledige fiscale voordeel trekt voor je eerste woning telt dit niet maar als je lening van je eerste woning binnen 2 jaar afloopt dan kun je vanaf het 3 de jaar wel je 2 de lening fiscaal inbrengen. Wij zitten nu ongeveer op dit punt dat het mogelijk interessanter is nu al iets te kopen en even met een dubbele lening te zitten dan nog te wachten tot einde eerste lening en dan dat fiscale voordeel te verliezen voor de rest van de termijn.

 
Inderdaad.

Een wederopname kan je volgens mij niet doen voor een ander pand.
Wat je wél kan doen als er al een voldoende groot bedrag werd afbetaald van uw huidige woning, is de bestaande hypotheek op uw huidige woning hergebruiken voor uw tweede woning. Die staat namelijk voor een tijd van 30 jaar open voor het bedrag ten belope van uw initiële lening.
Naarmate je dus uw eerste lening hebt afbetaald, wordt uw hypotheek dus steeds meer waard t.o.v. de openstaande schuld. Als die delta groot genoeg geworden is, kun je die inzetten voor uw tweede woning.

Dat scheelt een paar duizend euro notariskosten omdat er dan geen hypotheekakte moet verleden worden bij de notaris.
Wat is het verschil tussen een wederopname en het "hergebruik" zoals jij het uitlegt?
 
Voor de 2de woning zullen we een stuk moeten lenen. Hoe we dit gingen doen is mij nog niet volledig duidelijk. Ofwel samen een afzonderlijke 2de lening van een ~100.000 euro. Ofwel doe ik een wederopname op mijn reeds lopende lening en leent mijn vriendin afzonderlijk nog eens ~50.000. Ik vermoed dat we beide gevallen nog gebruik kunnen maken van de federale belastingvermindering. Fiscaal voordeel in mijn berekening zou dan basisbedrag Vlaamse geïntegreerde woonbonus op oorspronkelijk deel 1ste lening zijn + federale belastingvermindering op 2de lening of op deel wederopname. Voor mijn vriendin zou het enkel federale belastingvermindering zijn, daar de geïntegreerde woonbonus al uitgedoofd is.
ook al is het mss niet meer van toepassing wegens post van mei, toch even verduidelijken: 2 aparte leningen aangaan lijkt me overkill, gezien je dan ook twee keer een hypothecaire inschrijving zal betalen + er een hypotheek in tweede rang zal zijn. Ik zie niet in waarom je niet samen een lening zou afsluiten.
 
Ik wou geen nieuw topic opstarten.
Maar misschien interessant voor wie aan het uitkijken is voor een 2de woonst.
Als ik het goed begrijp zal je tot eind dit jaar nog een fiscaal voordeel kunnen krijgen op leningen voor een 2de woonst. Vanaf 2024 verdwijnt dit.
Als je al het volledige fiscale voordeel trekt voor je eerste woning telt dit niet maar als je lening van je eerste woning binnen 2 jaar afloopt dan kun je vanaf het 3 de jaar wel je 2 de lening fiscaal inbrengen. Wij zitten nu ongeveer op dit punt dat het mogelijk interessanter is nu al iets te kopen en even met een dubbele lening te zitten dan nog te wachten tot einde eerste lening en dan dat fiscale voordeel te verliezen voor de rest van de termijn.

Ter info, in bepaalde gevallen kan je zelfs het voordeel voor je eerste woning combineren met het voordeel voor je 2e woning.
 
ook al is het mss niet meer van toepassing wegens post van mei, toch even verduidelijken: 2 aparte leningen aangaan lijkt me overkill, gezien je dan ook twee keer een hypothecaire inschrijving zal betalen + er een hypotheek in tweede rang zal zijn. Ik zie niet in waarom je niet samen een lening zou afsluiten.

Alle informatie blijft welkom!

De bank heeft ons in de voorbereiding van het uitbrengen van een bod wel al goed geholpen met het overlopen van de leen opties en onze budgettaire mogelijkheden. Echter hebben we niet zoveel fiscaal advies verkregen. Waardoor het ons nog altijd niet duidelijk is wat de beste manier van werken is.

Ons bod is wel aanvaard, maar de verkoop is niet kunnen doorgaan.
We kijken dus nog altijd wat rustig rond, maar hebben momenteel niets concreet meer op het oog.
 
Ik wou geen nieuw topic opstarten.
Maar misschien interessant voor wie aan het uitkijken is voor een 2de woonst.
Als ik het goed begrijp zal je tot eind dit jaar nog een fiscaal voordeel kunnen krijgen op leningen voor een 2de woonst. Vanaf 2024 verdwijnt dit.
Als je al het volledige fiscale voordeel trekt voor je eerste woning telt dit niet maar als je lening van je eerste woning binnen 2 jaar afloopt dan kun je vanaf het 3 de jaar wel je 2 de lening fiscaal inbrengen. Wij zitten nu ongeveer op dit punt dat het mogelijk interessanter is nu al iets te kopen en even met een dubbele lening te zitten dan nog te wachten tot einde eerste lening en dan dat fiscale voordeel te verliezen voor de rest van de termijn.

En dat is geen verschil als die 2e woning in het buitenland is?
 
Als het in de EU is, mag de Belgische fiscus bij mijn weten geen verschil maken. De lening moet natuurlijk wél aan de voorwaarden voldoen en bvb in Frankrijk is het niet vanzelfsprekend om voor je woning een hypothecaire lening te hebben.
 
Terug
Bovenaan