Erfenisdeel van woning

Pana

Well-known member
Crowdfunder FE
Korte context: Mijn vader is einde vorig jaar gestorven, zijn partner (wettelijk samenwonend) woont momenteel nog in het gezamelijke huis maar wil dit graag verkopen, waar ik ook akkoord mee ga.

Bij de aankoop van dit huis was er een eigen inbreng aanwezig welke verdeeld was in 1/4de aandeel van mijn vader en 3/4de aandeel van zijn vriendin. Voor het restbedrag werd er een hypotheek afgesloten welke 50/50 afbetaald werd.
Ondertussen is de schatter geweest (voor de aangifte van nalatenschap) en heeft de notaris een voorbeeld van de aangifte doorgestuurd. Hierin staat echter dat de verdeling van het volledige huis 1/4de naar mij zal gaan en 3/4 naar de partner.

Mijn ervaring met vastgoed is dat de inbreng bij verkoop terug verdeeld wordt en het restbedrag 50/50 verdeeld wordt gezien de betaling van de lening ook 50/50 betaald wordt?
Ik heb de vraag neergelegd bij de notaris maar zij zegt dat de verdeling losstaat van de hypotheek.

Kan iemand mij dit eens ELI5'en want ik zie de logica er niet van in...
 
Heb je de aankoopakte van de woning? Want daarin zal beschreven staan hoeveel iedereen eigenaar is van de woning. Pas op, dit kan er niet altijd 100% duidelijk instaan (voor een leek toch), bij ons is 50/50 bvb beschreven als:
1680866033244.png


Je hebt 3 verschillende zaken:
- hoeveel inbreng er persoonlijk was
- hoeveel eigenaar iemand van een woning is
- wie hoeveel betaalt aan de hypotheek van de woning

Die 3 dingen staan (ruwweg) volledig los van elkaar. Maar het is het tweede dat nu telt voor de verdeling van de woning.
 
@Xeo kan mss wel zeggen of er eventueel nog sprake kan zijn van het terugvorderen van bedragen die eventueel elk apart betaald zijn voor de aflossing van de lening, maar ik betwijfel het.
 
Korte context: Mijn vader is einde vorig jaar gestorven, zijn partner (wettelijk samenwonend) woont momenteel nog in het gezamelijke huis maar wil dit graag verkopen, waar ik ook akkoord mee ga.

Bij de aankoop van dit huis was er een eigen inbreng aanwezig welke verdeeld was in 1/4de aandeel van mijn vader en 3/4de aandeel van zijn vriendin. Voor het restbedrag werd er een hypotheek afgesloten welke 50/50 afbetaald werd.
Ondertussen is de schatter geweest (voor de aangifte van nalatenschap) en heeft de notaris een voorbeeld van de aangifte doorgestuurd. Hierin staat echter dat de verdeling van het volledige huis 1/4de naar mij zal gaan en 3/4 naar de partner.

Mijn ervaring met vastgoed is dat de inbreng bij verkoop terug verdeeld wordt en het restbedrag 50/50 verdeeld wordt gezien de betaling van de lening ook 50/50 betaald wordt?
Ik heb de vraag neergelegd bij de notaris maar zij zegt dat de verdeling losstaat van de hypotheek.

Kan iemand mij dit eens ELI5'en want ik zie de logica er niet van in...
Zoals JPV zegt is het relevant of de woning elk voor de helft op naam van uw vader en zijn vriendin stond, of dat het 1/4de en 3/4de was.

Los daarvan heeft zijn vriendin waarschijnlijk het vruchtgebruik geërfd. Dit is automatisch zo voor een wettelijk samenwonende partner tenzij er een testament wordt gemaakt.

Het vruchtgebruik is een levenslang recht tot bewoning, en is daarom meer waard voor een jong persoon dan voor een oud iemand. Als de vriendin nog jong is, kan dit dus een aanzienlijk percentage zijn.
Dit kan ook een verklaring zijn voor de verdeling van de prijs die de notaris heeft gemaakt.
 
@Xeo kan mss wel zeggen of er eventueel nog sprake kan zijn van het terugvorderen van bedragen die eventueel elk apart betaald zijn voor de aflossing van de lening, maar ik betwijfel het.
Tldr: In de praktijk zeer moeilijk om hiervoor een vergoeding te krijgen.

Voor wie meer wil weten:

In principe zou je, als de woning 1/4de en 3/4de verdeeld is, in die verhouding de lening moeten afbetalen.
Daaruit mag je niet besluiten dat er automatisch compensatie mogelijk is als je elk voor de helft de lening hebt terugbetaald.

Tussen wettelijke samenwoners bestaat er daarnaast namelijk ook de verplichting om bij te dragen aan de lasten van de samenwoning naar evenredigheid.

Als er in de praktijk 50/50 werd afbetaald, zal dat meestal gezien worden als een onderlinge afspraak om zo bij te dragen in de lasten van de samenwoning. Je hebt het dus als het ware als eerlijk beschouwd en het vrijwillig zo uitgevoerd. Anders had je er een geschrift van moeten opmaken.

Als er geen geschrift is, zou je echt moeten gaan bewijzen dat vader disproportioneel veel heeft bijgedragen in de lasten van de samenwoning, waardoor er een terugvordering mogelijk kan zijn.

Het ambetante hieraan is dat de lasten van de samenwoning ook alle dagelijkse kosten omvatten (bv. de boodschappen), en ook in natura kunnen voldaan worden (bv. iemand doet het huishouden).
Je mag dus niet enkel naar de lening kijken. Het is daardoor zeer moeilijk om te gaan aantonen dat iemand globaal gezien te veel heeft bijgedragen in de lasten van de samenwoning, en een vergoeding zou moeten krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Terug
Bovenaan