Rellen en de aanpak ervan

Om nog even in te pikken op normen en waarden. Hier in Limburg zijn enorm veel Italianen vanwege ons mijnverleden. Die zijn ondanks dezelfde sociaal economische situatie wel vrij goed geïntegreerd. Niet toevallig ook een westerse cultuur. Idem met moderne gastarbeiders uit Polen waar in veel mindere mate problemen mee zijn.
Straks Italië - Turkije
Volgens mij staan ze al te zweten bij Politie Carma

Veel minder georganiseerd en niet ondersteund door een andere cultuur met andere normen en waarden en een ander vrij totalitair geloof.

Echt, zet tussen twee huizen met allochtonen een huis met westerlingen. Getto's krijg je enkel weg door er geen getto's van te blijven maken.

Ik moet hier spontaan denken aan de familie Flodder in Zonnedael :')

Hoe ga je die mensen dan gaan verspreiden? Ga je die een (deels) door de overheid gefinancierde woonst ter beschikking stellen in de betere buurten en wijken? Hoe gaan de autochtonen die met twee moeten werken om hun woondroom daar te realiseren daar over denken?

Pas op, ik ben er ook van overtuigd dat het spreiden van migranten de beste oplossing is tot integratie. Maar een mooie woning in een betere buurt is voor veel Vlamingen al bijna niet meer te betalen, wat verwacht je dan van iemand die hier nieuw aan komt en de taal nog niet kent of misschien laaggeschoold is...

Naïef om te denken dat als je een openluchtzwembad bouwt in Molenbeek, dat er daar alles rustiger aan zal toegaan.
Wie van ons zou zich daar durven begeven eerlijk gezegd?

Zolang er niets aan het onderliggend probleem wordt gedaan, gaan we dit blijven zien.

Het heeft niets met cultuur te maken, maar wel met hun sociaal economische situatie. Vele van die jongeren leven in een groot gezin (in armoede) op een klein appartement.

Hun gedrag is een reactie op hun leefsituatie. Zolang de overheid niet ingrijpt bij de basis (goed armoedebeleid, huisvesting enz..) gaan straffen het probleem echt niet oplossen.

Wat niet wilt zeggen dat wij dit gedrag mogen toestaan maar de jongeren zijn ook slachtoffer van hun situatie.

Vreemde opmerking. Ik woon in Polen, hier wonen ook een hoop arme mensen in hele kleine appartementen (<55 m2) die al heel oud zijn (vaak gebouwd tijdens de communistische periode). Tijdens de zomer heb je hier echter geen leger jongeren dat naar het strand of andere waterparken trekt om daar bij het minste keet te schoppen, vrouwen lastig te vallen, flessen rond te gooien en te kopschoppen.

Armoede als de reden aanduiden, is een uitvlucht.

Dat je je hier niet aanvaard voelt, dat je vindt dat je hier onrecht is aangedaan en dat je vindt dat je achteruitgesteld wordt. Net zoals die mensen met een afkeer voor "de bourgeoisie" dat vinden? Ik snap niet goed waar je heen wilt, denk ik.

Ja, als je natuurlijk alleen als narrative luistert dat de Westerse wereld diep van binnen racistisch is, de politie er enkel is om je in elkaar te slaan,...
Maar ja, helaas krijgt die narrative de laatste jaren vooral de overhand. Terwijl ze opgroeien in een land met zowat de beste kansen ter wereld, gratis onderwijs én voldoende jobs.

En nogmaals, als je je na de 4de generatie nog afzet tegen de zogenaamd "andere" cultuur en daarom meisjes gaat lastig vallen.
Tja, dan heb je dat toch vooral aan jezelf en aan de opvoeding te danken.

Genoeg "blanke" armen die hetzelfde mee maken hier, ik vermoed zelfs meer dan allochtonen, en toch is het voor dit soort misdaden in de overgrote meerderheid krapuul met een "andere" achtergrond. Ook al zijn hun ouders hier zelf opgegroeid.

Ik moet hier spontaan denken aan de familie Flodder in Zonnedael :')

Hoe ga je die mensen dan gaan verspreiden? Ga je die een (deels) door de overheid gefinancierde woonst ter beschikking stellen in de betere buurten en wijken? Hoe gaan de autochtonen die met twee moeten werken om hun woondroom daar te realiseren daar over denken?

Pas op, ik ben er ook van overtuigd dat het spreiden van migranten de beste oplossing is tot integratie. Maar een mooie woning in een betere buurt is voor veel Vlamingen al bijna niet meer te betalen, wat verwacht je dan van iemand die hier nieuw aan komt en de taal nog niet kent of misschien laaggeschoold is...

Wie van ons zou zich daar durven begeven eerlijk gezegd?
Hoe dat concreet moet is een complex demografisch vraagstuk. In ieder geval niet hele wijken volduwen met één specifiek type van etniciteit of economische achtergrond. Flodder is wat doorgeslagen maar in essentie wel dezelfde filosofie. Na enkele bereidwillige generaties trekt zich dat vanzelf recht. Bubbels en echo chambers creëren met zwakke en sterke wijken of islamitische en elite scholen bouwen is toch echt niet de oplossing.

Ja, als je natuurlijk alleen als narrative luistert dat de Westerse wereld diep van binnen racistisch is, de politie er enkel is om je in elkaar te slaan,...
Maar ja, helaas krijgt die narrative de laatste jaren vooral de overhand. Terwijl ze opgroeien in een land met zowat de beste kansen ter wereld, gratis onderwijs én voldoende jobs.

En nogmaals, als je je na de 4de generatie nog afzet tegen de zogenaamd "andere" cultuur en daarom meisjes gaat lastig vallen.
Tja, dan heb je dat toch vooral aan jezelf en aan de opvoeding te danken.

Genoeg "blanke" armen die hetzelfde mee maken hier, ik vermoed zelfs meer dan allochtonen, en toch is het voor dit soort misdaden in de overgrote meerderheid krapuul met een "andere" achtergrond. Ook al zijn hun ouders hier zelf opgegroeid.
Maar ik heb het idee dat je niet helemaal mee bent met wat ik zeg.
Je wilt het per se hebben over racisme en immigranten. Ik zeg dat die groepsvorming daar weinig mee te maken heeft. De specifieke uiting van die groepsvorming is in dit geval wat zwarten al zei. Een gemene deler is dan misschien het geloof, of een bepaald imago. Maar in se schuilt daar geen andere oorzaak achter dan bij groepjes "marginalen" die boos zijn op "die rijke tisten" die zij zien als schuldige voor hun slechte situatie.

@Vierkant dat lijkt wel een beetje op het busing dat gebeurde in de VS. Een paar zwarte kinderen naar blanke scholen laten gaan. Dat heeft eigenlijk niet heel goed gewerkt, voor geen van beide groepen. In de praktijk is het zo eenvoudig niet.

Idem bij ons, in het provinciedomein van Huziingen. Daar hebben ze trouwens dezelfde maatregel genomen voor niet-inwonenden, met nul resultaat want nu kruipen ze daar door den draad. Kijk vorige zomer naar de rellen aan de kust... Naar de vechtpartijen in de stations, kijk naar Walibi. Daar kan je maar één conclusie uit trekken.
Center Parks en Walibi zijn nochtans niet goedkoop, dus de hogere prijzen lijken ook niet af te schrikken.

Trouwens over die tarieven. In Vlaanderen heb je de UiTPAS, en je hebt ook de UiTPAS met kansentarief. Ik heb een tijdje voor een ziekenfonds gewerkt en die verhoogde tegemoetkoming is iets wat schering en inslag is bij mensen met die socio-culturele achtergrond. Die hebben dus allemaal recht op een UiTPAS met kansentarief.

Ik neem hieronder Gent als voorbeeld.

Wat is een UiTPAS met kansentarief?​

Iedereen heeft recht op vrije tijd. Ook als je het financieel moeilijk hebt. Voor jou is er de UiTPAS met kansentarief.
Die ziet er helemaal hetzelfde uit als een gewone UiTPAS, en je kan er ook punten mee sparen en ruilen.
Maar daarnaast geeft een UiTPAS met kansentarief ook automatisch recht op 80% korting bij deelname aan een activiteit van een UiTPAS-partner.
En dit bij alle UiTPAS-partners die aangesloten zijn bij UiTPAS regio Gent.

Enkele voorbeelden:
  • Je plant om een avondje naar Sphinx Cinema te gaan.
    Het standaardtarief is 9,50 € voor een ticket.
    Met een UiTPAS met kansentarief betaal je maar 20%. Dat is 1,90 €.
  • Je wil je zoon of dochter inschrijven bij een voetbalclub in de buurt.
    De standaardprijs is 275 € voor een jaar.
    Met een UiTPAS met kansentarief betaal je maar 20% . Dat is 55 € voor een jaar.

Wie komt in aanmerking?​

Dit zijn de voorwaarden:

• Je bent gedomicilieerd in Gent, Merelbeke, Destelbergen, Melle of Lochristi*
    en
  • Je hebt recht op verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit, je bent in schuldbemiddeling of budgetbegeleiding of je ontvangt een leefloon.
    Dit moet je kunnen aantonen met een attest dat maximum 3 maanden oud is.

In het subtropisch zwembad De Rozebroeken in Gent, waar ook reeds problemen waren, gelden de volgende tarieven:

ahWVWYU.png

Jij zal daar met je gezin eens een leuk momentje plannen, de volle pot betalen, en vervolgens worden weggepest door iemand die een peulschil betaalt.

Altijd grappig wanneer kruidvat-sociologen na zo'n incidenten in de media onmiddellijk wijzen naar het Brusselse onderwijs, jobs, politie-agenten, etc ...

Die leerkrachten die in Brussel lesgeven, die hebben exact dezelfde leerkrachtenopleidingen voltooid als in de rest van het land, met exact dezelfde slaagcriteria. Eerder dan dat leerkrachten hun IQ met 20 punten zakt zodra ze Brussel binnenrijden, ligt het probleem bij kinderen zelf en de taal en de ideeën die ze vanuit hun culturele thuissituatie, de zaterdagse koranschool en ook bepaalde linkse strekkingen gevoed worden dat een blanke leerkracht of politieagent - en al zeker geen vrouwelijke - helemaal niet te bepalen heeft wat zij wel en niet mogen doen.

Dit is ook een probleem van racisme en sexisme wat maakt dat gelijkstellingen aan marginalen die in een pdva verhaal van 'pak het geld bij de rijken' zeer beperkt is. Er is duidelijk veel meer dat hier mee speelt dan een klasse-strijd. Het is een ruimere culturele clash die gebaseerd is op culturele identiteit, waarden, normen.
Alleen al het feit dat we constant spreken over 'Vlaamse/Belgische moslims' en niet over 'Islamitische Vlamingen/Belgen' duidt aan hoe groot het integratie probleem is. Geloof en ethnische afkomst primeren boven de nationale en regionale benoeming van de maatschappij waarin zij leven en hoe zij zichzelf als groep identificeren en afzetten tov. de rest van het land.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Vierkant dat lijkt wel een beetje op het busing dat gebeurde in de VS. Een paar zwarte kinderen naar blanke scholen laten gaan. Dat heeft eigenlijk niet heel goed gewerkt, voor geen van beide groepen. In de praktijk is het zo eenvoudig niet.
Uhm, busing is half baked en geen demografische herindeling van probleemwijken. Segregatie is de beste voedingsbodem voor conflicten tussen culturen, dat kan je niet ontkennen. Gelukkig hebben wij nog publieke scholen en hebben wij dat probleem hier niet echt door zoiets te verbieden.

Vice-president Kamala Harris is trouwens opgegroeid met zo'n busing experiment en is daar volgens mij trots op.

Laatst bewerkt:
Kijk eens 1 aflevering naar Flikken BXL en ge weet waar het probleem zit. Valt dit nog op te lossen ? Ik vrees er persoonlijk voor . Worden door de parketten al beschouwd als een verloren generatie waar men totaal geen weg mee weet.

Los van het andere, waarschijnlijk wel, hè. Maar horen al die dingen niet sowieso bij de socio-econmische status waar Pardal het over heeft? Het afzetten tegen "de andere". Een dédain voor de westerse cultuur in het ene geval, voor "de bourgeoisies" of autoriteit in het andere. En die eigen cultuur of groep onderstreep je door je een beetje hetzelfde te kleden en naar dezelfde muziek te luisteren. Dat heb je toch overal?

Dus in de praktijk komt wat jij zegt eigenlijk helemaal overeen met wat pardal zegt, lijkt me.
Er is een verschil met een oorbel dragen of uw haar lang laten groeien. Uw volledig onderdompelen in een bizarre muziekniche. Zelfs een fuck the police mentaliteit mag nog van mij of een jonge vrouw kopschoppen/ actief conflict gaan opzoeken naar autochtone bevolking kan er dan weer niet in bij mij. :unsure:

Maar hoe is dat anders dan een dédain voor autoriteit? Of voor bourgeoisies? Die je heel vaak bij een ander segment van de arme bevolking ziet. Dat is het net, dat is afzetten tegen "de ander".

@808 State : dat is toch ook gewoon taalevolutie. Jongerentaal neemt trends veel sneller op, en meestal blijven ze niet hangen. En soms wel. Zo blijft een taal levend, anders krijg je een kunstmatige taal die uiteindelijk niemand meer spreekt.
Hoe heet afzetten tegen de moslim machocultuur weer. Je weet wel…. ‘De ander’

ik denk dat dit racisme heet

Hoe heet afzetten tegen de moslim machocultuur weer. Je weet wel…. ‘De ander’

ik denk dat dit racisme heet
Dat kan inderdaad racisme zijn. Ik snap wel niet wat je ermee wilt zeggen, want ik mag hopen dat je niet gaat doen alsof ik het goedpraat, die groepjes? Het is gewoon een sociologisch fenomeen.

Dat kan inderdaad racisme zijn. Ik snap wel niet wat je ermee wilt zeggen, want ik mag hopen dat je niet gaat doen alsof ik het goedpraat, die groepjes? Het is gewoon een sociologisch fenomeen.
Een sociologisch fenomeen dat men vanuit de media en politiek maar blijft bedekken met de mantel der liefde. Waarom?

Een sociologisch fenomeen dat men vanuit de media en politiek maar blijft bedekken met de mantel der liefde. Waarom?

Ik doe al lang moeite om dat te proberen begrijpen. Volgens mij draait het niet zozeer om het bepamperen, beschermen of goedpraten van die mensen en hun daden, maar eerder om het afzetten tegen de politieke strekking die het tegenovergestelde wil.

lijkt me wel heel kort door de bocht.
Het zal wel sociaal economische status samen met een disdain voor westerse cultuur afgewerkt met een sausje verheerlijking van geweld ala drill rap scene en bendevorming om stoer te doen. Lijkt me dat niet logischer dan het enkel af te schuiven op het sociaal economische?

Waaruit kan jij feitelijk opmaken dat ze 'wel' problemen hebben met geld?
Afgaande op de beelden kan je deze conclusie toch niet maken? Iedereen loopt daar in een short rond dus op klederdracht kan je al niet afgaan of ze rijk of arm zijn? Dat er een studie en onderzoek gebeurd is in het brusselse heeft toch geen enkele link met de beelden van de jeugd die aan zwembadterrorisme doet?
Ik zeg nergens dat er wel een probleem met geld hebben, ik spreek over kansarmoede. Je hebt gelijk dat we vanuit beelden niets kunnen opmaken, ik wil met mijn posts enkel een tegengewicht geven tegen de opvattingen die hier worden gegeven.

Vreemde opmerking. Ik woon in Polen, hier wonen ook een hoop arme mensen in hele kleine appartementen (<55 m2) die al heel oud zijn (vaak gebouwd tijdens de communistische periode). Tijdens de zomer heb je hier echter geen leger jongeren dat naar het strand of andere waterparken trekt om daar bij het minste keet te schoppen, vrouwen lastig te vallen, flessen rond te gooien en te kopschoppen.

Armoede als de reden aanduiden, is een uitvlucht.
Aangezien ik de situatie in Polen niet ken, kan je me verduidelijken wat deze mensen dan wel doen?

Ik ga er niet vanuit dat het antwoord is naar het westen komen om daar criminele feiten te plegen.

Kijk eens 1 aflevering naar Flikken BXL en ge weet waar het probleem zit. Valt dit nog op te lossen ? Ik vrees er persoonlijk voor . Worden door de parketten al beschouwd als een verloren generatie waar men totaal geen weg mee weet.

Dat dus hé.
En er worden altijd maar externe excuses gezocht, terwijl hier in België we één van de beste systemen hebben om achtergestelde mensen op been te helpen. (maar daarom zeker nog niet perfect)

En dat dit soort problematiek minder voorkomt bij arme "autochtonen", terwijl die er ook zijn.
Dat racisme ook niet dé oorzaak kan zijn van hun achterstand want het zijn ook niet de ingeweken Chinezen, Spanjaarden,... die elke zomer dit doen of in wijken samenhokken om de politie/brandweer aan te vallen.
Ofwel honderden vrouwen aanranden zoals 6 jaar geleden bij oudejaar

Nee, het zijn quasi altijd 3de,4de generatie Noord-Afrikanen (van oorsprong) die hier, in Frankrijk, Nederland,... voor dat soort overlast zorgen.

En zoals ik eerder al eens aangehaald heb: Mensen beginnen meer en meer vervreemd te worden van media/politici/celebrities/... die vooral de laatste jaren de mond vol hebben over racisme en daar alle aandacht naar gaat.
Terwijl agressief racisme en aanrandingen van allochtonen tov jonge meisjes die al jaren en jaren plaatsvinden op dat vlak genegeerd worden.

Dat komt wel es in het nieuws omdat het niet anders kan maar daar springen celebs/overheidscampagnes/klimaatbetogers/... niet voor in de bres. Daar zijn er geen trailertjes voor of knietjes voor op de voetbal.
Nee, dat blijft toch een beetje onder de radar op dat vlak omdat ze bang hebben dat dat het racisme zou kunnen aanwakkeren (?).

En zolang je dat gevoel van een spreidstand gaat blijven geven aan de mensen ga je ook met je goedbedoelde campagnes niets bereiken.
Want veel mensen voelen zich in de steek gelaten omdat ook niet over hun problemen wordt gepraat en draaien hun ogen bij het zoveelste quota/gender/racisme/... verhaal dat op ons bord wordt geschoven.

Het zoveelste verhaal over een man of vrouw die niet in de genderrollen past dat wel, maar denk je dat we dezelfde aandacht gaan krijgen met de slachtoffers van bovenstaande agressie? Vergeet het.

We zijn gewoon de polarisering nog meer in de hand aan het werken door op één bepaalde narrative/factor te blijven duwen.

En ik zeg dat zonder enige vooroordelen te hebben tov allochtonen, transmensen,... whatever. Maar het begint mijn oren wel uit te komen.
Ik heb 0.0 vooroordelen in mij maar voel mij hoe langer, hoe meer geviseerd en guilty by association in deze maatschappij samen met nog veel anderen.
En ik voel en zie gewoon dat we hoe langer, hoe meer verder uit elkaar gedreven worden en alles op de spits gedreven wordt. En die éénzijdige bijna bombardementen van racisme-verhalen, samen met de "verzwegen" problematieken met oa Noord-Afrikanen is daar één van de factoren van.
En ondertussen springt extreem rechts met DVL en co daarop om het nog meer op de spits te drijven en dat is een evolutie die mij echt zorgen baart.
En ik versta niet dat daar niet dringend van koers veranderd wordt. Ik zeg niet dat ik dé oplossing heb, ik zeg maar wat ik zie, voel en rondom mij zie afspelen.

Maar heel dat ding nu eens achterwege gelaten, want dat komt hier elke pagina wel eens terug. Wie zegt hier dat racisme dé oorzaak is?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan