Rellen en de aanpak ervan

Dat dus hé.
En er worden altijd maar externe excuses gezocht, terwijl hier in België we één van de beste systemen hebben om achtergestelde mensen op been te helpen. (maar daarom zeker nog niet perfect)

En dat dit soort problematiek minder voorkomt bij arme "autochtonen", terwijl die er ook zijn.
Dat racisme ook niet dé oorzaak kan zijn van hun achterstand want het zijn ook niet de ingeweken Chinezen, Spanjaarden,... die elke zomer dit doen of in wijken samenhokken om de politie/brandweer aan te vallen.
Ofwel honderden vrouwen aanranden zoals 6 jaar geleden bij oudejaar

Nee, het zijn quasi altijd 3de,4de generatie Noord-Afrikanen (van oorsprong) die hier, in Frankrijk, Nederland,... voor dat soort overlast zorgen.

En zoals ik eerder al eens aangehaald heb: Mensen beginnen meer en meer vervreemd te worden van media/politici/celebrities/... die vooral de laatste jaren de mond vol hebben over racisme en daar alle aandacht naar gaat.
Terwijl agressief racisme en aanrandingen van allochtonen tov jonge meisjes die al jaren en jaren plaatsvinden op dat vlak genegeerd worden.

Dat komt wel es in het nieuws omdat het niet anders kan maar daar springen celebs/overheidscampagnes/klimaatbetogers/... niet voor in de bres. Daar zijn er geen trailertjes voor of knietjes voor op de voetbal.
Nee, dat blijft toch een beetje onder de radar op dat vlak omdat ze bang hebben dat dat het racisme zou kunnen aanwakkeren (?).

En zolang je dat gevoel van een spreidstand gaat blijven geven aan de mensen ga je ook met je goedbedoelde campagnes niets bereiken.
Want veel mensen voelen zich in de steek gelaten omdat ook niet over hun problemen wordt gepraat en draaien hun ogen bij het zoveelste quota/gender/racisme/... verhaal dat op ons bord wordt geschoven.

Het zoveelste verhaal over een man of vrouw die niet in de genderrollen past dat wel, maar denk je dat we dezelfde aandacht gaan krijgen met de slachtoffers van bovenstaande agressie? Vergeet het.

We zijn gewoon de polarisering nog meer in de hand aan het werken door op één bepaalde narrative/factor te blijven duwen.

En ik zeg dat zonder enige vooroordelen te hebben tov allochtonen, transmensen,... whatever. Maar het begint mijn oren wel uit te komen.
Ik heb 0.0 vooroordelen in mij maar voel mij hoe langer, hoe meer geviseerd en guilty by association in deze maatschappij samen met nog veel anderen.
En ik voel en zie gewoon dat we hoe langer, hoe meer verder uit elkaar gedreven worden en alles op de spits gedreven wordt. En die éénzijdige bijna bombardementen van racisme-verhalen, samen met de "verzwegen" problematieken met oa Noord-Afrikanen is daar één van de factoren van.
En ondertussen springt extreem rechts met DVL en co daarop om het nog meer op de spits te drijven en dat is een evolutie die mij echt zorgen baart.
En ik versta niet dat daar niet dringend van koers veranderd wordt. Ik zeg niet dat ik dé oplossing heb, ik zeg maar wat ik zie, voel en rondom mij zie afspelen.
Het is werkelijk altijd de boze witte man die racistisch is en de rebelse jongeren die niet genoeg kansen krijgen.

De wereld op z'n kop want volgens mij was België nog nooit zo gastvrij en open minded als vandaag.

Maar heel dat ding nu eens achterwege gelaten, want dat komt hier elke pagina wel eens terug. Wie zegt hier dat racisme dé oorzaak is?
Het komt wel altijd uit de linkse hoek die minimaliseert en een quasi gedoogbeleid voert in Brussel en de media die de essentie doodzwijgt.

Laatst bewerkt:
Ik zeg nergens dat er wel een probleem met geld hebben, ik spreek over kansarmoede. Je hebt gelijk dat we vanuit beelden niets kunnen opmaken, ik wil met mijn posts enkel een tegengewicht geven tegen de opvattingen die hier worden gegeven.
In welke mate wordt kansarmoede veroorzaakt door 'de maatschappij' en in welk geval door de ouders/omgeving? Het is eenvoudig om altijd te omgeving terecht te wijzen, terwijl de ouders een veel grotere impact hebben. We moeten stoppen met de maatschappij verantwoordelijk te houden voor wat die klootzakjes doen. We moeten henzelf en hun ouders verantwoordelijk houden.

En ik zeg dat zonder enige vooroordelen te hebben tov allochtonen, transmensen,... whatever. Maar het begint mijn oren wel uit te komen.
Ik heb 0.0 vooroordelen in mij maar voel mij hoe langer, hoe meer geviseerd en guilty by association in deze maatschappij samen met nog veel anderen.
En ik voel en zie gewoon dat we hoe langer, hoe meer verder uit elkaar gedreven worden en alles op de spits gedreven wordt. En die éénzijdige bijna bombardementen van racisme-verhalen, samen met de "verzwegen" problematieken met oa Noord-Afrikanen is daar één van de factoren van.
En ondertussen springt extreem rechts met DVL en co daarop om het nog meer op de spits te drijven en dat is een evolutie die mij echt zorgen baart.
En ik versta niet dat daar niet dringend van koers veranderd wordt. Ik zeg niet dat ik dé oplossing heb, ik zeg maar wat ik zie, voel en rondom mij zie afspelen.
Dit, ik denk dat veel centrum en gematigd rechtse mensen in hun omgeving zien hoe kotsbeu de mensen het worden. Ik zie mensen die hun leven lang CD&V, Open VLD, etc. gestemd hebben plots draaien naar het VB. Nu hebben we nog twee-drie jaar de kans om te vermijden dat VB aan de macht komt... toch denk ik niet dat de regering het geweer van schouder zal veranderen en het zal gewoon verder doen met alles en iedereen te beschuldigen. Als het VB aan de macht komt, zullen we het te danken hebben aan PC, identity politics, woke en het decennia lange zwak beleid van de traditionele politiek + groen die jarenlang een beleid hebben gevoerd dat niemand wou.

Maar heel dat ding nu eens achterwege gelaten, want dat komt hier elke pagina wel eens terug. Wie zegt hier dat racisme dé oorzaak is?

Dat zeg ik niet. Ik stel gewoon vast wat ik al jaren zie gebeuren en in deze problematiek komt dat mooi naar voren als een voorbeeld van werderkerende problemen die al decennia bezig zijn.

Ik vraag mij echt af of jij dat ook zo ziet wat ik beschrijf.
Om het kort te zeggen dat er héél erg veel gehamerd wordt in media, campagnes,... op racisme en de rest van de problematieken eigenlijk wat genegeerd wordt.
Alsof racisme hét grootste probleem is waar we nu mee kampen en de rest er niet toe doet waardoor je eigenlijk een aversie creëert tegen het racisme verhaal. Zonder daarmee naar een schuldige te wijzen.
In mijn initiële post is het wat genuanceerder uitgelegd, maar you get the point.

En ook zonder dat ik wil zeggen dat je daarmee akkoord moet zijn dat er "te veel" aandacht naar racisme gaat, maar wel de vraag over het gevoel dat bij veel mensen leeft en dat je dat niet gaat oplossen door op de racisme hamer te blijven kloppen.

In welke mate wordt kansarmoede veroorzaakt door 'de maatschappij' en in welk geval door de ouders/omgeving? Het is eenvoudig om altijd te omgeving terecht te wijzen, terwijl de ouders een veel grotere impact hebben. We moeten stoppen met de maatschappij verantwoordelijk te houden voor wat die klootzakjes doen. We moeten henzelf en hun ouders verantwoordelijk houden.
het is de politiek die een beleid uitvoert. Wanneer dit beleid systematisch bepaalde mensen uitsluit, krijg je deze toestanden. Wat niet wilt zeggen dat zij zelf geen aandeel in de situatie hebben, maar zeker niet de volle 100% verantwoordelijkheid over het gebeuren.

Dit, ik denk dat veel centrum en gematigd rechtse mensen in hun omgeving zien hoe kotsbeu de mensen het worden. Ik zie mensen die hun leven lang CD&V, Open VLD, etc. gestemd hebben plots draaien naar het VB. Nu hebben we nog twee-drie jaar de kans om te vermijden dat VB aan de macht komt... toch denk ik niet dat de regering het geweer van schouder zal veranderen en het zal gewoon verder doen met alles en iedereen te beschuldigen. Als het VB aan de macht komt, zullen we het te danken hebben aan PC, identity politics, woke en het decennia lange zwak beleid van de traditionele politiek + groen die jarenlang een beleid hebben gevoerd dat niemand wou.

In ons huidige federale bestel gaat VB nooit aan de macht komen, hoogstens lokaal als ze letterlijk de meerderheid behalen zoals in een stad zoals Ninove niet totaal uit te sluiten is (ik weet niet hoe tevreden ze daar zijn met hun bestuur momenteel).

Ik ben er ook van overtuigd dat VB stemmen niets gaat oplossen. Ja ze benoemen de problemen die andere partijen graag negeren of doodzwijgen maar daarmee is ook alles gezegd imo. Ik heb nooit het idee gehad dat ze die benoemde problemen graag willen oplossen, en roepen dat alle buitenlanders dan maar moeten vertrekken is niet bepaald een oplossing, laat staan een werkbare oplossing.

Ik begrijp het sentiment verder wel hoor want dit soort problemen zijn er nu al zo lang en er wordt gewoon niks aan gedaan, en in veel gevallen wordt de schuld verschoven van de raddraaiers naar 'de maatschappij' en ik begrijp dat dat steekt (steekt bij mij ook). Het zou goed zijn als politici zoals De Clercq en Somers, die graag dit soort problemen minimaliseren en/of toewijzen aan racisme, eens een toontje lager zouden zingen en ook met oprechte oplossingen komen i.p.v. het nutteloze en laffe 'we gaan de prijzen verhogen'-verhaaltje dat zich gisteren heeft afgespeeld. Zo lang dat niet gebeurt gaat VB inderdaad aantrek blijven hebben bij gefrustreerde mensen.

Aangezien ik de situatie in Polen niet ken, kan je me verduidelijken wat deze mensen dan wel doen?

Ik ga er niet vanuit dat het antwoord is naar het westen komen om daar criminele feiten te plegen.

Geen idee, ik ben geen maatschappelijk werker en ik vertoef niet in die kringen. Een hoop arme mensen in Polen zijn ook marginaal en zorgen op andere manieren voor problemen (openbare dronkenschap, afval/glas op straat/veldjes, drugsgerelateerde feiten, etc).

Maar in de zomer zie ik hier aan het strand nooit groepen Polen uit de achtergestelde buurten die iedereen lastig vallen omdat hun leefsituatie hen daartoe zou dwingen. Ik zie het niet zelf, ik lees het niet in de krant en ik zie het niet vermeld op de nationale TV die hier elke dag opstaat (blame the wife).

In tegenstelling tot Brussel/Belgie, is er in de Poolse grootsteden (en daarbuiten ook) wel voldoende groen/sportvelden/openbare zwemplaatsen.

Maar goed, jij bent diegene die stelde dat het 100% ligt aan hun socio-economische situatie en ik wil enkel duiden dat dat niet opgaat als je over de landsgrenzen heen kijkt.

het is de politiek die een beleid uitvoert. Wanneer dit beleid systematisch bepaalde mensen uitsluit, krijg je deze toestanden. Wat niet wilt zeggen dat zij zelf geen aandeel in de situatie hebben, maar zeker niet de volle 100% verantwoordelijkheid over het gebeuren.

Dit is het racisme waar Loser naar vraagt

Beleid discrimineert systematisch bepaalde groepen (= racisme afaik) , dus hun afzetten tegen het beleid (= propere beschrijving van rellen) is eigenlijk de schuld van het beleid

Maar dan heeft zowat elk land in West-Europa politiek gefaald en dat dan vooral met Noord-Afrikanen.
Want het zijn die die in de ons omringende landen toch vooral zij die dit soort feiten plegen in groepen?
Terwijl er genoeg armen zijn van andere oorsprong die niet jaarlijks met dat soort feiten in het nieuws komen.

Lijkt me toch gemakkelijk om dan alleen maar naar het beleid te wijzen als dat wel beter lijkt te werken voor andere groepen/afkomsten en het niet eens een puur Belgisch probleem is.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet beter kan en mag. We moeten altijd streven naar verbetering.

Verder vind ik het ook nogal wat kort door de bocht om te zeggen dat dat beleid je dan in armoede duwt en dat een uiting van armoede is om op de trein te springen en daar mensen op hun hoofd te trappen die neerliggen en meisjes aan te randen.
Want dat gedrag is wat we daar zagen he.

Geen idee, ik ben geen maatschappelijk werker en ik vertoef niet in die kringen. Een hoop arme mensen in Polen zijn ook marginaal en zorgen op andere manieren voor problemen (openbare dronkenschap, afval/glas op straat/veldjes, drugsgerelateerde feiten, etc).

Maar in de zomer zie ik hier aan het strand nooit groepen Polen uit de achtergestelde buurten die iedereen lastig vallen omdat hun leefsituatie hen daartoe zou dwingen. Ik zie het niet zelf, ik lees het niet in de krant en ik zie het niet vermeld op de nationale TV die hier elke dag opstaat (blame the wife).

In tegenstelling tot Brussel/Belgie, is er in de Poolse grootsteden (en daarbuiten ook) wel voldoende groen/sportvelden/openbare zwemplaatsen.

Maar goed, jij bent diegene die stelde dat het 100% ligt aan hun socio-economische situatie en ik wil enkel duiden dat dat niet opgaat als je over de landsgrenzen heen kijkt.
Klopt, die 100% is inderdaad te sterk uitgedrukt, maar laat de invloed van cultuur beperkt zijn. Er is nog altijd een meerderheid van personen uit dezelfde cultuur, die zich niet zo gedragen.

Dan wil ik concreet weten van jou waar we bepaalde mensen uitsluiten. Harde voorbeelden, die helder en duidelijk zijn en enkel en alleen terug te brengen zijn tot de keuzes van de politiek en die enkel (of grotendeels) effect hebben op marrokkanen, turken etc. en niet op andere bevolkingsgroepen.

Daarnaast, draagt de staat een verantwoordelijkheid voor onze daden of wij als maatschappij voor de daden van anderen?
Zal wel meevallen hoor. Al een chance dat Marokko niet meespeelt en ze niet kunnen sjotten.

Rellen in Brussel na WK-kwalificatie van Marokko: 22 agenten gewond en auto's in brand gestoken
Marokko is gelukkig ook geen deel van Europa ;-).

Enkele pagina's geleden beweerde jij toch dat vooroordelen aan de oorzaak liggen.
Nee, dat heb ik niet gezegd. Neen. Nee. Nee. Waarom denk je dat ik het nu nog eens onderstreep? Omdat ik het niet gezegd heb, maar het wel telkens wordt herhaald alsof ik het gezegd heb. Niet door Kay blijkbaar, dus kom jij het snel nog eens doen. Nee, dat heb ik niet gezegd.

Klopt, die 100% is inderdaad te sterk uitgedrukt, maar laat de invloed van cultuur beperkt zijn. Er is nog altijd een meerderheid van personen uit dezelfde cultuur, die zich niet zo gedragen.
De invloed van cultuur is beperkt... Dat is bijna hetzelfde als beweren dat de invloed van geslacht beperkt is.

44 procent Belgische gevangenen is buitenlander waarvan één op zes uit Noord-Afrika.
In totaal bestaat iets meer dan 2 procent van de Belgische gevangenen uit vrouwen.

Laatst bewerkt:
Dit is het racisme waar Loser naar vraagt

Beleid discrimineert systematisch bepaalde groepen (= racisme afaik) , dus hun afzetten tegen het beleid (= propere beschrijving van rellen) is eigenlijk de schuld van het beleid
niet helemaal, er is geen rechtstreekse discriminatie maar eerder verdoken. Om het met een eenvoudig voorbeeld te geven. Scholieren in armoede kregen een laptop om op afstand onderwijs te kunnen volgen. Van deze scholieren hebben er een aantal geen internet aansluiting thuis, wat zijn ze dan met die laptops? Bijkomend is afstand onderwijs vooral afgestemd op ASO richtingen, voor BSO richtingen is dit veel minder van toepassing. Deze groep heeft nood aan persoonlijk contact.

DIscrimineert het beleid rechtstreeks BSO-leerlingen nee, maar onrechttreeks wel.

Er is ook nog altijd een meerderheid van mensen in (kans)armoede die zich niet zo gedragen? Dit (op zich) zegt uiteraard niets over de determinanten van dit soort gedrag.

@pardal Invloed van cultuur beperkt? Dan is het dus hoofdzakelijk invloed van biologische determinanten? Lijkt me toch een perverse uitspraak.
Pardal heeft het hier toch over cultuur in de enge zin. Dat staat niet tegenover biologie (je zou zelfs kunnen argumenteren dat biologische aspecten onder dezelfde noemer kunnen vallen) maar tegenover maatschappelijke socio-economische structuren in allerlei vormen.

Nee, dat heb ik niet gezegd. Neen. Nee. Nee. Waarom denk je dat ik het nu nog eens onderstreep? Omdat ik het niet gezegd heb, maar het wel telkens wordt herhaald alsof ik het gezegd heb. Niet door Kay blijkbaar, dus kom jij het snel nog eens doen. Nee, dat heb ik niet gezegd.

Tiens, dan kan ik precies niet goed meer lezen. Jij beweerde nochtans zwart op wit dat vooroordelen mee aan de basis liggen van die incidenten en dat die moeten worden aangepakt.

Dan is het op z'n minst bijzonder gekleurd om daarover alleen dit te schrijven:
Dat buitenbad is uit de plannen geschrapt enkel en alleen omdat er gevreesd werd voor een toeloop van volk uit het Brusselse.

En het gaat me echt niet alleen om jouw post, hè. Of die van Heroixx. Het bevestigt mijn punt van op de vorige pagina wel wat voor mij. Dat er wel degelijk meer aan de hand is dan echt alleen maar uitsluitend die overlast. En als we het kind bij de naam moeten noemen, dan moeten we dat ook maar doen. Als insinuaties en onwaarheden al algemeen als waarheid worden aangenomen, en dan gebruikt als argument, dan geeft dat toch aan dat er meer aan de hand is, en de vooroordelen òòk iets zijn dat moet aangepakt worden.

Dat er ook vooroordelen in het spel zijn. Dat in wat Hilde Sabbe schreef ook ergens wel een grond van waarheid kan zitten zonder dat je daarmee de relschoppers verdedigt of goedpraat. Of slachtoffers de schuld gaat geven. Want dat doe ik niet.

Maar als we zo graag willen aannemen dat die urban legends door allochtone jongeren gepleegd zijn, betekent dat misschien ook dat we zo eng naar een probleem kijken, of door een bepaalde bril. En dat mag ook niet beïnvloeden hoe je het probleem gaat aanpakken. Er wordt hier bijvoorbeeld al een paar keer geschreven dat dat al twintig jaar een probleem is in de Halve Maan. Relschoppers, marginalen. Hinderen op straat, overlast. Als je dat puur gaat bekijken vanuit de bril "Brusselse allochtonen", dan schiet je misschien wel voorbij aan het doel.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan