Rellen en de aanpak ervan

Ik vind toch dat er veel lawaai wordt gemaakt voor dat verhaal in Terneuzen. Hier in Knokke lees ik ook al jaren in het nieuws over storende Nederlandse jongeren. Natuurlijk mag je het problemen benoemen, ik heb vooral de indruk dat het groter gemaakt wordt dan wat het is.



 
Ik wil gewoon maar bevestigen wat veel mensen vermoeden: dat er - bijvoorbeeld in recreatiedomeinen en openluchtzwembaden - regels worden ingevoerd om bepaalde groepen bezoekers (met naam en toenaam: grote groepen allochtone puberjongens) te weren.

Ik heb enkele jaren gewerkt in een overkoepelende functie bij een stadsbestuur en heb hier nog steeds goede connecties.
Uit de mond van de bevoegde schepen en van de manager van het stedelijk recreatiedomein heb ik gehoord dat dé reden om strakke zwembroeken te verplichten effectief het afschrikken van grote groepen allochtone puberjongens was. En dat werkt dus blijkbaar goed omdat die jongemannen niet graag een strakke zwembroek dragen omdat de penis dan zichtbaar(der) is en ze dat gênant vinden.
De kassadames hebben me verhalen verteld over grote groepen allochtone puberjongens die met veel drama en zelfs geweld weigerden om zich aan de dresscode te conformeren, zelfs als ze de mogelijkheid kregen om een strakke zwembroek te kopen aan de kassa. Onze burgemeester bevestigt ook in de krant dat "de strikte dresscode die we al 10 jaar hanteren af en toe voor discussies blijft zorgen".

Die dresscode heeft trouwens echt niks te maken met hygiëne. Dat er extra zand of gras in het water terechtkomt is geen enkel probleem voor de filterinstallaties, hoogstens moeten de filters dan sneller leeggemaakt worden. Die installaties zijn echter zo gedimensioneerd dat je zonder problemen een bak van een gemiddelde grasmaaier in het water kan kieperen, dat wordt probleemloos weggefilterd. Bron: de zwembadtechnieker die me een rondleiding gaf in de technische ruimtes onder het zwembad.

Ik ben net nog eens naar de website gaan kijken. Naast de dresscode is er sinds 1 juli 2023 er een nieuwe regel bijgekomen: iedereen vanaf 14 jaar moet nu zijn identiteitskaart laten inlezen aan de toegang. Voordien moest dat enkel als je aanspraak wou maken op het kortingtarief voor inwoners van de stad.

Mijn punt: die ranzige, racistische bordjes uit de jaren 80 zijn misschien verdwenen, maar de mentaliteit om bepaalde bevolkingsgroepen preventief buiten te houden bestaat nog steeds en wordt gedoogd door een brede laag van de bevolking en door de (lokale) politiek. Die segregatie in de samenleving kan niet blijven duren.

Jammer dat ik mijn eerste waarschuwing voor haatspraak op dit forum (sinds 2004!) krijg voor een goedbedoelde post... Ik haat niemand, ik zet niemand aan om te haten, ik klaag aan dat discriminatie op basis van groepskenmerken (puber + mannelijk + allochtoon + in groep) nog steeds bestaat zoals in de jaren 80, alleen is het nu omfloerster dan vroeger.
Ze zouden nog harder moeten zijn. Iedere keer als er rellen of problemen zijn in zwembaden zijn het Brusselse jongeren. Maar ze uw oogkleppen maar op.
 
Dit is een foutieve weerspiegeling van wat er in dit topic reeds aan bod is gekomen
Ach ja, het is weer van dat.

Duidelijk te kort aan speelpleinen, begeleiding , uitkeringen en kansen gecombineerd met opgekropte agressie, slavenverleden .e.d.

Voor de mensen met dergelijke oplossingen er zijn nog veel plaatsen bij de politie en specifiek rond Molenbeek ( blijkt knelpuntberoep) , zeker welkom. Dagelijkse kost aldaar, die gasten kunnen niet naar het zwembad, niet meer naar de zee en zijn nergens meer welkom .

Sven Gatz gaat weer boos zijn op de maatschappij ( infraction in 3,2,1.. )
 
Duidelijk te kort aan speelpleinen, begeleiding , uitkeringen en kansen gecombineerd met opgekropte agressie, slavenverleden .e.d.

Voor de mensen met dergelijke oplossingen er zijn nog veel plaatsen bij de politie en specifiek rond Molenbeek ( blijkt knelpuntberoep) , zeker welkom. Dagelijkse kost aldaar, die gasten kunnen niet naar het zwembad, niet meer naar de zee en zijn nergens meer welkom .

Sven Gatz gaat weer boos zijn op de maatschappij ( infraction in 3,2,1.. )

Ze kunnen toch wel naar het zwembad in bv Gent. Voorwaarde is online reserveren en geen amok gemaakt te hebben in het verleden.
 
We gaan hier niet oproepen tot doden van mensen
Ach ja, het is weer van dat.


In dergelijke gevallen moet er gewoon geschoten worden, eerst in de lucht, indien dat niet helpt dan in het been, indien dat nog niet helpt dan in het hoofd, dat is het toch zelf zoeken, bovendien zie je aan hun primatengedrag dat dit gewoon ballast is voor de hendendaagse samenleving , je kan daar niks meer mee doen en je krijgt dat ook niet meer goed.
 
In dergelijke gevallen moet er gewoon geschoten worden, eerst in de lucht, indien dat niet helpt dan in het been, indien dat nog niet helpt dan in het hoofd, dat is het toch zelf zoeken, bovendien zie je aan hun primatengedrag dat dit gewoon ballast is voor de hendendaagse samenleving , je kan daar niks meer mee doen en je krijgt dat ook niet meer goed.
Het gaat hier over de realiteit, niet over Call of Duty.
 
Het gaat hier over de realiteit, niet over Call of Duty.
In de VS werkt het toch met sneller te schieten.
Het heeft zijn problemen, maar er word wel sneller op dit type geschoten.

Want als we eerlijk zijn, zijn die toch verloren voor de maatschappij ? Ik denk niet dat die nog ooit een productieve burger gaan worden. Een bodemloze put om geld en moeite in te smijten.
 
Laatst bewerkt:
Want als we eerlijk zijn, zijn die toch verloren voor de maatschappij ? Ik denk niet dat die nog ooit een productieve burger gaan worden. Een bodemloze put om geld en moeite in te smijten.
Zelfs als dat zou zijn, dat die echt 'verloren' zijn, dan is het toch nog een compleet waanzinnig idee dat je die maar gewoon moet neerschieten? Als samenleving draag je zorg voor iedereen, ook de 'nuttelozen'. Je schiet die niet door het hoofd. Als ze zich misdragen moeten ze gestraft worden uiteraard (en harder gestraft dan nu het geval is) maar wat lees je hier toch allemaal zeg.

De VS, waar zo vaak liefkozend naar verwezen wordt door de 'schiet er maar op' types stond enkele jaren geleden nog volledig in brand door rellen, op veel grotere schaal dan wat we hier al hebben gezien. Daar heeft die 'shoot first, ask questions later' doctrine dus ook niet veel geholpen.
 
Zelfs als dat zou zijn, dat die echt 'verloren' zijn, dan is het toch nog een compleet waanzinnig idee dat je die maar gewoon moet neerschieten? Als samenleving draag je zorg voor iedereen, ook de 'nuttelozen'. Je schiet die niet door het hoofd. Als ze zich misdragen moeten ze gestraft worden uiteraard (en harder gestraft dan nu het geval is) maar wat lees je hier toch allemaal zeg.

De VS, waar zo vaak liefkozend naar verwezen wordt door de 'schiet er maar op' types stond enkele jaren geleden nog volledig in brand door rellen, op veel grotere schaal dan wat we hier al hebben gezien. Daar heeft die 'shoot first, ask questions later' doctrine dus ook niet veel geholpen.

Ik zeg niet dat je nuttelozen moet neerschieten (al is de visie dat de maatschappij die 'moet' goed behandelen ook zeker geen algemene waarheid zoals je het doet uitschijnen). Maar als je politie aanvalt, dan mag die toch zichzelf verdedigen met wapens ipv weg te moeten vluchten ?

De VS heeft idd zijn problemen, maar is dat omdat ze niet soft zijn op criminelen? Toen ze veel softer waren op crime in het verleden hadden ze nog veel meer criminaliteit.

Kijk naar los Angeles die relatief soft is en vol zit met daklozen en drugsgebruikers. Andere (rechtsere) steden kunnen die precies wel weg houden. En de BLM rellen bleven vooral duren in juist de linksere steden die softer optreden.

Klassiek links is deze problemen als onoplosbaar beschouwen. En als dan ergens een rechtse langskomt die het met de harde hand oplost roepen dat dat onmenselijk is. Zo onoplosbaar is het dan opeens niet. In het extreme zie bijvoorbeeld El Salvador.
 
Laatst bewerkt:
In de VS werkt het toch met sneller te schieten.
Het heeft zijn problemen, maar er word wel sneller op dit type geschoten.

Want als we eerlijk zijn, zijn die toch verloren voor de maatschappij ? Ik denk niet dat die nog ooit een productieve burger gaan worden. Een bodemloze put om geld en moeite in te smijten.
En wat lost het op dat ze er sneller op schieten, minder frustratie? Ik loop liever hier in Molenbeek rond dan daar in pakweg de South side van Chicago hoor, veel veiliger. De "oplossing" zoals in de VS klinkt misschien leuk voor wat rambo's, maar in de praktijk heb je daar als agent, crimineel, en gewoon onschuldige burger een grotere kans op een kogel, terwijl de ghetto's daar vol wapens liggen.

De opmerking ging ook over "eerst in de lucht, dan het been, dan het hoofd", want het gaat hier over scherpschutters en stilstaande doelwitten ofzo. Volgens mij wordt er nog altijd gemikt op de centrale massa. Zou het beter geweest zijn als die agenten in die situatie op hun aanvallers schoten? Ik kan het niet zeggen, ik vermoed niemand hier. Van mij mag de politie zich weldegelijk beter verdedigen hoor, maar er zit nog wel wat tussen het heden en "schiet maar".
 
Zo onoplosbaar is het dan opeens niet. In het extreme zie bijvoorbeeld El Salvador.
In hoeverre daar op termijn iets opgelost wordt valt nog te zien, het zou de eerste keer niet zijn dat alles geweldig lijkt te werken in een Centraal-Amerikaans land, tot er een regimewissel is en men de vuile was van de vorige buitenhangt. Ik zou ook eens kijken hoe MS-13 bijvoorbeeld net ontstaan is, niet door meer buurtwerk alleszins.
Los daarvan zou ik El Salvador en België niet vergelijken, maar kom. Net zoals de "linksere" steden in de VS nog altijd een beleid zullen voeren waartegen wij communisten zijn. Het stoort me eigenlijk dat elke problematiek in links of rechts moet verdeeld worden, een mens zou denken dat zo'n simplismen misschien een deel van het probleem zijn.
Dit, dead weight. Lozen die handel, maar spijtig genoeg kan dat niet :)
Het staat je vrij in een van de toplanden te gaan wonen waar "dead weight" wel kan geloosd worden.
 
Er wordt meer inhoud verwacht dan louter polariserende posts met straffe uitspraken. Je kan argumenteren voor een strengere aanpak, maar posts waarin wordt geopperd mensen dood te schieten gaan wel een pak meer in detail moeten treden over hoe dat een bewezen goede oplossing zou zijn. Anders worden ze als gratuite commentaar beschouwd en hebben ze hier geen plaats.
 
In de VS werkt het toch met sneller te schieten.
Het heeft zijn problemen, maar er word wel sneller op dit type geschoten.

Want als we eerlijk zijn, zijn die toch verloren voor de maatschappij ? Ik denk niet dat die nog ooit een productieve burger gaan worden. Een bodemloze put om geld en moeite in te smijten.

Wat werkt er specifiek in de VS met sneller te schieten? Wordt de politie daar plots niet meer aangevallen ofzo?

In Belgie overleden er tussen 2001 en 2019 bv 27 agenten, dat zijn ook ongelukken tijdens het werk (bv een agent die een hartaanval kreeg tijdens een achtervolging): https://www.hln.be/brussel/geintegr...crem-herdenken-27-overleden-agenten~a33e697a/

In de VS overlijden er jaarlijks (!) gemiddeld 50 tot 60 agenten ten gevolge van vuurwapens alleen, en 150 tot 200 als je alle ongelukken meerekent: https://en.wikipedia.org/wiki/List_...lled_in_the_line_of_duty_in_the_United_States

Er sterven in de VS dus gemiddeld 3 keer zoveel politiemensen per jaar, als we het per capita berekenen.

Het is ook niet alsof er geen economische kost verbonden is aan het "gewoon" neerschieten van zo'n boefjes. Alsof dat geen miljoenen kost om dat te onderzoeken, psychologische bijstand aan de politieagenten in kwestie zelf, etc.
 
Wat ik me al langer afvraag als er een parallel getrokken wordt met de VS: zijn die eigenlijk uit de vicieuze cirkel met bv. de Amerikanen van Italiaanse afkomst geraakt, waar er toch ook enkele generaties een heel sterke negatieve relatie met de politie was, terwijl enkele generaties erna toch een deel(tje?) van de politiemacht uit die bevolkingsgroep kwam? En hoe is dat toen opgelost geraakt?
 
In de VS lopen natuurlijk veel meer gewone burgers met een pistool rond, dus nogal logisch dat het daar vaker tot schietincidenten komt.

Ik denk dat je in de eerste plaats de mentaliteit moet proberen veranderen. Ze weten maar al te goed dat ze quasi straffeloos de politie aan kunnen vallen, meisjes aanranden aan zwemvijvers, op trein en bus de begeleiders een gebroken neus slaan etc. Ze worden enkele uren opgepakt en gaan als helden terug hun wijken in.
Als je hoort hoe die Brusselse jongeren in Malta behandeld worden. Geen eten, messen in hun cel leggen, laten creperen. Dat is hoe het hoort te zijn. Laat ze maar enkele weken of maanden goed afzien in een cel. Laat er maar af en toe eentje sterven. Die dat wel terug naar hun wijk geraken zullen wel een heel ander verhaal vertellen.

Ik weet ook wel dat dit in België met al zijn regeltjes nooit zal gebeuren, maar een mens mag hopen zeker.
 
Neerschieten moet zeker en vast niet de eerste keuze zijn, maar moet wel degelijk een laatste middel zijn waar men naar kan grijpen, nadat andere afschrikmiddelen, inclusief lichtere vormen van geweld zoals traangas, rubberkogels, tasers, wapenstokken, etc. uitgeput zijn of door de omstandigheden geen optie zijn. Ik vermoed dat dit dan ook valt onder wat SilverScythe omschrijft als "Van mij mag de politie zich weldegelijk beter verdedigen hoor, maar er zit nog wel wat tussen het heden en "schiet maar".", wat ik mis in dit verhaal is dan ook een politicus die hier expliciet toe oproept.

De politie heeft een geweldmonopolie gekregen om onze rechtstaat te laten functioneren, dit moet dan ook afgedwongen worden, want anders is het waardeloos. Laat dit aan justitie over en de straf voor deze jongeren wordt gewoonweg weer te licht en vooral ook te laat om nog pedagogisch van enige waarde te zijn. De gedachte van een politiewagen aan te vallen zou eerlijk gezegd iets moeten zijn dat je schrik inboezemt, meer nog dan dat ik pakweg als normale man van 1m80 ook niet zou staan te springen om een robbertje te vechten met een massief gespierde bodybuilder van 2m00 die ook nog eens gewapend is.

Ook even de context onderstrepen: deze aanval kwam er blijkbaar naar aanleiding van de arrestatie van jonge drugdealers, hier te vrijblijvend op reageren, geeft net die criminelen meer vrij spel, dat kan en mag niet de bedoeling zijn.
Dan kom je in situaties waarbij (voor zover dat nu al niet het geval is) drugscriminelen minderjarigen het vuile werk laten opknappen, want de politie mag niet hardhandig optreden tegen minderjarige jongeren.

Economische argumenten zowel in de ene richting als in de andere dat neerschieten van mensen ofwel goedkoper ofwel duurder zou uitvallen zijn voor mijn part van ondergeschikt aan het ethische/principiële/morele.

Ik vind dode mensen ongewenst als het vermeden kan worden, zeker wanneer het dodelijk geweld van de staat komt. Maar een staat zoals de huidige, waarbij de straf niet voelbaar is - omdat men ze bv. niet kan/wil uitvoeren - en dus ook geen pedagogisch effect heeft, is ook ongewenst.
 
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
De politie als eerste een vuurwapen laten trekken ben ik ook geen voorstander van. Voorlopig is op het straatboefjes niveau dat nog geen standaard, eerder een mes, dus laat ons de aanschaf van vuurwapens niet in de hand werken.

De straffeloosheid is intussen wel zo erg dat criminelen het lef hebben de politie op te voeden. Als eerste een vuurwapen trekken is niet zo goed, patrouilleren met 10 is ook geen oplossing... Het brengt ons gewoon weer bij hetzelfde punt: straffeloosheid, en bijgevolg nul komma nul respect voor ordediensten of afschrikeffect tov feiten plegen.

Uit het artikel blijkt wel dat dit geweld geinspireerd werd door het oppakken van 2 dealers eerder. En dan lijkt het of de illegale "alternatieve economie" van die gemeentes de politie wil opvoeden, door te zeggen: "ofwel laat je ons openlijk ons illegaal ding doen, ofwel maken we enkele politieagenten wat arbeidsongeschikt". Onze buurt is een "no go zone", respecteer het of we vallen je aan in groep.

Drugdealers hebben ook klanten, en iemand die stoned is heeft geen motivatie om te studeren, te werken of werk te zoeken. Drugs is de ideale shortcut om met een leefloon en wat (meestal illegale) extras te scharrelen toch met wat chemische voldoening door het leven te komen. De ideale cocktail om generaties lang kansloos te blijven. Dus niemand is met deze alternatieve economie gediend.

Het is dus hoog tijd dat men effectief gevangenissen bijbouwt, ipv gewoon criminelen te laten lopen om overbevolking tegen te gaan (idiootste idee ooit, een mooi voorbeeld van het niveau van deze en voorbije regeringen). De gevangenis van Haren is een druppel op een hete plaat. Detentiehuisjes klinkt natuurlijk mooi, en iederen zou wensen dat we zoveel geld hebben om elke gevangene kleinschalig zijn handje vast te houden naar re-integratie. Maar het moet nu, grootschalig, en met beperkte middelen. We hebben 20 jaar achterstand opgelopen op dit vlak, dus een zware inhaalbeweging is nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan