Rellen en de aanpak ervan

Compleet foute tweet van die redactie.

- "vreemde origine" is volledig overbodig
- omdat hun buskaartje niet geldig was" als reden is een veronderstelling en geen feit

Van een redactie mag je feiten verwachten:

- "Buschauffeur heeft rake klappen gekregen van twee passagiers. Vermoedelijke aanleiding van het conflict was een ongeldig vervoersbewijs"

Voorkomen van de daders lijkt me nuttig aangezien ze er vandoor zijn gegaan en dus gezocht worden + als de chauffeur aangeeft wat de reden van het conflict was mag dat gerust gewoon in het nieuwsbericht staan.

Blij dat ROBtv de ballen heeft om niet eufemistisch met ernstig wangedrag om te gaan.
 
Voorkomen van de daders lijkt me nuttig aangezien ze er vandoor zijn gegaan en dus gezocht worden + als de chauffeur aangeeft wat de reden van het conflict was mag dat gerust gewoon in het nieuwsbericht staan.

Blij dat ROBtv de ballen heeft om niet eufemistisch met ernstig wangedrag om te gaan.
Voorkomen kan inderdaad nuttig zijn maar met een beschrijving als 'jongeren van vreemde origine' ga je nu ook niet ver springen om voortvluchtige daders te kunnen identificeren.

Zeggen waar het op staat is iets anders als eufemismen gebruiken. ROB doet hier toch niet aan juiste journalistiek, de reden van de klappen kunnen ze niet toewijzen aan het ongeldig ticket. Dat zal immers de aanleiding zijn voor het geëscaleerde conflict. Wat ze hier doen is generaliseren. Als het om twee oervlaamse jongeren zou gaan zouden ze dan ook tweeten dat het om 'twee jongeren van Vlaamse origine" ging?
 
Voorkomen kan inderdaad nuttig zijn maar met een beschrijving als 'jongeren van vreemde origine' ga je nu ook niet ver springen om voortvluchtige daders te kunnen identificeren.

Zeggen waar het op staat is iets anders als eufemismen gebruiken. ROB doet hier toch niet aan juiste journalistiek, de reden van de klappen kunnen ze niet toewijzen aan het ongeldig ticket. Dat zal immers de aanleiding zijn voor het geëscaleerde conflict. Wat ze hier doen is generaliseren. Als het om twee oervlaamse jongeren zou gaan zouden ze dan ook tweeten dat het om 'twee jongeren van Vlaamse origine" ging?

Wat mij betreft mag voor voortvluchtigen altijd de huidskleur vermeld worden ja, eenmaal gearresteerd heeft dat weinig meerwaarde meer. Meer details zijn ook altijd welkom, haarkleur, kledij, grootte, postuur enzovoort.

In je bericht zetten "de chauffeur kreeg klappen omdat deze in discussie ging met wanbetalers" is op zich gewoon een lange versie van wat er in het bericht van ROB staat denk ik... Ik bedoel wat kan anders de aanleiding zijn geweest? Het gaat gewoon om tuig dat besloot iemand in elkaar te slaan omdat deze persoon niet zomaar wanbetalers op de bus wou laten.

Ik ben met je eens dat media niet te snel conclusies moeten trekken, maar ik zie in dit geval weinig mis met de 2 percent onduidelijkheden invullen, bij wijze van spreken. Behalve als je wilt impliceren (of beter gezegd: zou willen, want ik weet dat je dat niet doet) dat de chauffeur de klappen wel heeft uitgelokt (door racisme oid), maar dan waren deze gasten er vast niet vandoor gegaan en stonden zij nu zelf in de krant denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn bijna 6.000 bus- en trambestuurders in Vlaanderen alleen. Dan kan je toch niet zeggen dat dit een gevaarlijk beroep is, omdat er elk kwartaal 1 of 2 chauffeurs kletsen krijgen.
Zo kan je alles plat relativeren natuurlijk. Hierbij de cijfers van de eerste 11 maanden van 2022:

In de afgelopen elf maanden telden we 380 gevallen van fysieke agressie en 1.880 gevallen van verbale agressie.
 
Zo kan je alles plat relativeren natuurlijk. Hierbij de cijfers van de eerste 11 maanden van 2022:

In de afgelopen elf maanden telden we 380 gevallen van fysieke agressie en 1.880 gevallen van verbale agressie.
Das 1 op 3 chauffeurs die te maken krijgen met agressie. Dat is niet niets natuurlijk.
 
'gevaarlijk beroep', vooral een rotjob waar je sowieso met een marginale groep te maken krijgt door de service die ze verlenen.

Dit is de voornaamste reden waarom ik zo'n fan ben van m'n auto - en niet kon wachten om m'n busabonnement dat ik gebruikte als student om te wisselen voor een bedrijfswagen van werk. Niet omdat ik graag vervuil, wel omwille van de privacy en afstand kunnen houden van dat deel van de samenleving waar je als normale burger niks mee te maken wilt hebben. En natuurlijk het gebrek aan zitplaatsen maar dat is weer een ander aspect (even rechtstaan doet geen pijn :p).

En dat gaat veel ruimer dan verbaal of fysiek geweld, maar ook over andere vervelende gedragingen, zoals luide muziek, geen hygiëne, roepen en tieren, afval overal achterlaten, handtastelijkheden (iets waar ik als man gelukkig geen last van heb) enzovoort.

De bus zou veel aantrekkelijker zijn als je iedereen die zich misdraagt niet meer op de bus laat & dit ook afgedwongen wordt (tijdelijk in geval van minder ernstige zaken, definitief in gevallen zoals die agressie in Tienen). Dat dat volk maar te voet gaat of met de fiets.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de voornaamste reden waarom ik zo'n fan ben van m'n auto - en niet kon wachten om m'n busabonnement dat ik gebruikte als student om te wisselen voor een bedrijfswagen van werk. Niet omdat ik graag vervuil, wel omwille van de privacy en afstand kunnen houden van dat deel van de samenleving waar je als normale burger niks mee te maken wilt hebben. En natuurlijk het gebrek aan zitplaatsen maar dat is weer een ander aspect (even rechtstaan doet geen pijn :p).

En dat gaat veel ruimer dan verbaal of fysiek geweld, maar ook over andere vervelende gedragingen, zoals luide muziek, geen hygiëne, roepen en tieren, afval overal achterlaten, handtastelijkheden (iets waar ik als man gelukkig geen last van heb) enzovoort.

De bus zou veel aantrekkelijker zijn als je iedereen die zich misdraagt niet meer op de bus laat & dit ook afgedwongen wordt (tijdelijk in geval van minder ernstige zaken, definitief in gevallen zoals die agressie in Tienen). Dat dat volk maar te voet gaat of met de fiets.
Ik ga min of meer akkoord maar het is ook wat dubbel natuurlijk. Voor grotere afstanden of mensen die fysiek niet anders kunnen is de bus gewoon het laagdrempeligste vervoer. Mijn vrouw heeft ook een hele tijd de bus genomen gewoon omdat haar rijbewijs hier niet erkend was, en ze dan toch heel wat verder moest zijn voor allerhande zaken. Het is ook een beetje een vicieuze cirkel: de bus (De Lijn in Vlaanderen) wordt gewoon stiefmoederlijk behandeld omdat het toch maar voor "marginalen" is.

Buschauffeur lijkt me trouwens niet zo'n slecht beroep hoor, rekening houdend met het feit dat je geen diplomavereiste hebt een vrij goed loon en toch ook wel redelijk wat vrijheid.
 
Dit is de voornaamste reden waarom ik zo'n fan ben van m'n auto - en niet kon wachten om m'n busabonnement dat ik gebruikte als student om te wisselen voor een bedrijfswagen van werk. Niet omdat ik graag vervuil, wel omwille van de privacy en afstand kunnen houden van dat deel van de samenleving waar je als normale burger niks mee te maken wilt hebben. En natuurlijk het gebrek aan zitplaatsen maar dat is weer een ander aspect (even rechtstaan doet geen pijn :p).

En dat gaat veel ruimer dan verbaal of fysiek geweld, maar ook over andere vervelende gedragingen, zoals luide muziek, geen hygiëne, roepen en tieren, afval overal achterlaten, handtastelijkheden (iets waar ik als man gelukkig geen last van heb) enzovoort.

De bus zou veel aantrekkelijker zijn als je iedereen die zich misdraagt niet meer op de bus laat & dit ook afgedwongen wordt (tijdelijk in geval van minder ernstige zaken, definitief in gevallen zoals die agressie in Tienen). Dat dat volk maar te voet gaat of met de fiets.
Op de bus heb je dat wel vaker voor dan op de trein, zelfs in tweede klasse valt het zeer goed mee. Uiteraard afhankelijk van wanneer je de trein neemt, tussen de trein nemen op een maandag om 7u15 of op een zaterdag om 11u zit een enorm verschil qua publiek.
 
Op de bus heb je dat wel vaker voor dan op de trein, zelfs in tweede klasse valt het zeer goed mee. Uiteraard afhankelijk van wanneer je de trein neemt, tussen de trein nemen op een maandag om 7u15 of op een zaterdag om 11u zit een enorm verschil qua publiek.

De trein in de spits is inderdaad prima, de gemiddelde persoon die gaat werken gedraagt zich gelukkig gewoon normaal. Enige nadeel dan is de ongelofelijke drukte (maar daar valt wel mee te leven, zeker buiten de zomer om).

Helaas zou ik ook 2 bussen moeten nemen naar m’n werk (bus naar Leuven, bus van Zaventem naar werk) met de trein er tussenin. Bus aan de luchthaven geen enkel probleem maar de bus tussen Tienen & Leuven zit toch altijd vol gatachterlijk - geen overdrijving - volk & daar wil ik gewoon niet bij zitten als ik in alle rust naar m’n werk wil gaan / muziek luister / boek lees.

Ik stoorde me daar al heel erg aan als middelbare scholier & student aan de unief maar nu is het eigenlijk nog erger dan toen (en m’n tolerantiegrens is nog gedaald). Dus mij zullen ze toch uit die auto moeten sleuren om de bus in te krijgen (of m’n auto afpakken).
 
kan Vlaanderen dat wel verhogen? Ik dacht dat justitie federaal is.
Bepaalde zaken, zoals ouders die een grotere verantwoordelijkheid krijgen en eventueel strafrechterlijk kunnen vervolgd worden wanneer ze niet mee in een 'traject' van hun kind stappen na het plegen van feiten moeten federaal goedgekeurd worden. Men is ook van plan om minderjarigen bij zware feiten of recidive voor geweldpleging vaker te kunnen vervolgen als volwassene, en ook dat moet federaal goedgekeurd worden. Wat blijkbaar wel al kan is het volgende:

De maximumleeftijd van 23 jaar – de leeftijd tot wanneer je als minderjarige vervolgd kan worden – wordt geschrapt. Als een 12- tot 18-jarige bijvoorbeeld een verkrachting heeft gepleegd, kan die straks ook nog na zijn 23ste berecht worden als de klacht later binnenkomt. Vandaag bestaat die mogelijkheid niet.
De terbeschikkingstelling, waarbij jongeren ook als volwassene nog verder worden opgevolgd door de jeugdrechter, wordt verplicht gemaakt bij zware feiten zoals doodslag, verkrachting of zedenfeiten. Nu is die optioneel. De bedoeling is om in de gaten te houden of jonge daders zich aan hun voorwaarden houden.

Ik weet niet of het artikel betalend is of niet (vandaar dat ik maar kleine stukjes citeer) maar dat zijn wel allemaal zaken waar ik achter sta. Die minderjarige straatboefjes worden op dit moment gewoonweg bijna nooit gestraft, en stappen nemen om daar verandering in te brengen kan ik enkel maar aanmoedigen.
 
kan Vlaanderen dat wel verhogen? Ik dacht dat justitie federaal is.

Het gaat hier concreet over het jeugddeliquentierecht, wat sinds de 6de staatshervorming een Vlaamse bevoegdheid is. De laatste fase van de uitrol hiervan is pas van start gegaan, hier zijn ze de afgelopen jaren al hard mee aan de slag gegaan. Het bevat een heleboel nieuwe zaken en eigenlijk is de hele werking aangepast.

'Vlaanderen verhoogt straffen' is eigenlijk een foute titel. Ik zie dat die ondertussen ook al aangepast is. Het gaat hier helemaal niet over de lengte van de sancties, maar wel welke maatregelen er allemaal mogelijk zijn en voor welke leeftijdsgroepen.

De maximumleeftijd van 23 jaar die geschrapt wordt, lijkt groot nieuws te zijn. Dit is het echter niet. Concreet betekent dit gewoon dat je voor feiten die je pleegde op je 16de nog voor de jeugdrechter kan verschijnen als je 25 bent. Dit zijn zeer uitzonderlijke situaties.
De ouders meer verantwoordelijkheid geven gebeurt nu ook al in de praktijk. Het wordt nu gewoon wat duidelijker in het decreet geschreven als een verplichting. Dat lijkt me uiteraard een zeer goede zaak.
De terbeschikkingstelling is net hetzelfde. Ook dit gebeurt nu al, maar wordt gewoon een verplichting. Het gaat hier ook enkel over de zwaarste feiten zoals doodslag. Feiten die uiteraard ook nu al door jeugdrechters ernstig worden genomen.

Het onderzoek naar verstrenging van de uithandengeving is wel een bijzondere. Minderjarigen kunnen dan dezelfde gevangenisstraffen krijgen als volwassenen. Een procedure die in het verleden al meermaals door de VN is afgekeurd wegens strijdig met het kinderrechtenverdrag. Er zijn ook maar weinig andere landen die een vergelijkbare procedure hebben. Het zou me dan ook verbazen moesten ze dit vaker gaan doen, terwijl er juist al jaren gewerkt wordt aan een afbouw van dit principe.
Het gaat ook enkel bij uitzonderlijke omstandigheden en zeer zware delicten (terrorisme, moord, ...) waarbij er bijvoorbeeld ook een psychiatrisch expertiseverslag moet worden opgemaakt. Het gaat in Vlaanderen over een tiental jongeren per jaar.
Dit is dan ook geen maatregel voor de relschoppers en straatboefjes.
 
Wat mij betreft mag voor voortvluchtigen altijd de huidskleur vermeld worden ja, eenmaal gearresteerd heeft dat weinig meerwaarde meer. Meer details zijn ook altijd welkom, haarkleur, kledij, grootte, postuur enzovoort.

In je bericht zetten "de chauffeur kreeg klappen omdat deze in discussie ging met wanbetalers" is op zich gewoon een lange versie van wat er in het bericht van ROB staat denk ik... Ik bedoel wat kan anders de aanleiding zijn geweest? Het gaat gewoon om tuig dat besloot iemand in elkaar te slaan omdat deze persoon niet zomaar wanbetalers op de bus wou laten.

Ik ben met je eens dat media niet te snel conclusies moeten trekken, maar ik zie in dit geval weinig mis met de 2 percent onduidelijkheden invullen, bij wijze van spreken. Behalve als je wilt impliceren (of beter gezegd: zou willen, want ik weet dat je dat niet doet) dat de chauffeur de klappen wel heeft uitgelokt (door racisme oid), maar dan waren deze gasten er vast niet vandoor gegaan en stonden zij nu zelf in de krant denk ik.
Huidskleur kan een kenmerk zijn dat het vermelden waard is (indien de daders nog vrij rondlopen bvb.). Maar "vreemde origine" is dat volstrekt niet he... Voor een West-Vlaming kan een Limburger al van vreemde origine zijn of omgekeerd. Wat jij associeert bij "vreemde origine" kan iets compleet anders zijn als mijn associatie. Dus journalistiek van 0 waarde.

Een ongeldig (of geen) ticket zal de oorzaak zijn van het conflict maar daarom niet noodzakelijk de aanleiding tot geweld. Voor hetzelfde geld heeft die chauffeur, mogelijks zelf onbedoeld, een bepaalde opmerking gemaakt waardoor de gemoederen verhit zijn geraakt. We weten het niet dus een journalist mag dat met de nodige objectiviteit behandelen.

Nu, het geweld tegen een buschauffeur of eender wie is absoluut not done. Laat me duidelijk zijn, ik wil die schoffies niet goedpraten he.
 
Kijk dit is nu wel een artikel waar ik wat verwonderd naar keek.
https://nos.nl/artikel/2482525-badmeesters-in-zeeuwse-plaatsen-gaan-bodycams-dragen-tegen-overlast

Kort gezegd, het probleem verplaatst zich naar nederland omdat Belgische jongeren geweerd worden uit Belgische zwembaden. Maar dat de problematieken zich dan enkel voordoen met belgische jongeren en minder met nederlandse jongeren (zo laat het artikel het toch uitschijnen) doet me toch die mentaliteit van de belgische jongeren in vraag stellen en waarom jongeren uit andere landen zulk gedrag minder vertonen.
 
Kijk dit is nu wel een artikel waar ik wat verwonderd naar keek.
https://nos.nl/artikel/2482525-badmeesters-in-zeeuwse-plaatsen-gaan-bodycams-dragen-tegen-overlast

Kort gezegd, het probleem verplaatst zich naar nederland omdat Belgische jongeren geweerd worden uit Belgische zwembaden. Maar dat de problematieken zich dan enkel voordoen met belgische jongeren en minder met nederlandse jongeren (zo laat het artikel het toch uitschijnen) doet me toch die mentaliteit van de belgische jongeren in vraag stellen en waarom jongeren uit andere landen zulk gedrag minder vertonen.
Dat klopt toch niet. Tijdens het WK waren er in Nederlandse steden ook rellen met Marokkaanse jongeren.
 
Kijk dit is nu wel een artikel waar ik wat verwonderd naar keek.
https://nos.nl/artikel/2482525-badmeesters-in-zeeuwse-plaatsen-gaan-bodycams-dragen-tegen-overlast

Kort gezegd, het probleem verplaatst zich naar nederland omdat Belgische jongeren geweerd worden uit Belgische zwembaden. Maar dat de problematieken zich dan enkel voordoen met belgische jongeren en minder met nederlandse jongeren (zo laat het artikel het toch uitschijnen) doet me toch die mentaliteit van de belgische jongeren in vraag stellen en waarom jongeren uit andere landen zulk gedrag minder vertonen.
Er is extra overlast, doordat Belgische jongeren die in bepaalde zwembaden of provinciale domeinen niet meer binnen mogen, nu naar elders gaan. Ik kan me voorstellen dat Terneuzen en Koewacht nu niet de grote centrumsteden zijn waar alle veel Nederlandse jongeren met een gelijkaardige leefwereld zitten als de Brusselse. Dus dat ze er ook niet echt op voorzien zijn of het niet echt gewend zijn. Maar ik kan mis zijn.
 
Er is extra overlast, doordat Belgische jongeren die in bepaalde zwembaden of provinciale domeinen niet meer binnen mogen, nu naar elders gaan. Ik kan me voorstellen dat Terneuzen en Koewacht nu niet de grote centrumsteden zijn waar alle veel Nederlandse jongeren met een gelijkaardige leefwereld zitten als de Brusselse. Dus dat ze er ook niet echt op voorzien zijn of het niet echt gewend zijn. Maar ik kan mis zijn.
Ja feitelijk dat zou het wel kunnen verklaren. Die kant van nederland is niet zo dichtbevolkt natuurlijk.
 
Er is extra overlast, doordat Belgische jongeren die in bepaalde zwembaden of provinciale domeinen niet meer binnen mogen, nu naar elders gaan. Ik kan me voorstellen dat Terneuzen en Koewacht nu niet de grote centrumsteden zijn waar alle veel Nederlandse jongeren met een gelijkaardige leefwereld zitten als de Brusselse. Dus dat ze er ook niet echt op voorzien zijn of het niet echt gewend zijn. Maar ik kan mis zijn.
Inderdaad, de dichtsbijgelegen steden groot genoeg voor zo'n "sterk afwijkende jongerencultuur" vanuit Terneuzen zijn Antwerpen en Gent, en die zijn Belgisch, meer moeten we daar niet achter zoeken.

Dat het probleem zich verlegt ipv oplost is wel spijtig. De toegang ontzeggen helpt dus weinig, dan wordt enkel hun treinritje wat langer. Iets doen aan de straffeloosheid is dus nodig. De mogelijkheden om te straffen uitbreiden zoals RidderBauknecht postte is al een kleine stap in de goede richting, maar als strafuitvoering onmogelijk blijft, gaat dat niet heel veel uithalen. De ouders meer betrekken voor minderjarigen is wel nuttig, gewoon al dat ze moeten opdraven zal een stimulans zijn om die jongeren zelf wat meer te straffen als ze iets uitsteken.

Ik wil niet vervallen in een "rant op de PS", maar toch weer opvallend dat hieraan sleutelen pas kan als het op Vlaams niveau komt en enkel voor dat stukje, en niet federaal. Toch wel een teken dat men op federaal niveau dat probleem niet wil aanpakken, of niet kan omdat er partijen tegenwerken of dat de politiek daar totaal vastgereden is. CD&V en Open Vld hebben de laatste 15 jaar de ministers van justitie geleverd, dus ik vind dat die op dit vlak het meeste boter op het hoofd hebben. Enkel NVA en VB spoorden Geens tot vervelens toe aan hier wat aan te doen.

Straffeloosheid is al van voor 2010 een probleem. Daar een aanpak van vragen is waar "rechtste tot extreemrechtse" partijen zich oa mee bezighouden. Ik vind dat een beetje deftige strafuitvoering na een eerlijk proces vanzelfsprekend (en blijkbaar voor sommigen hard nodig) is in een normale rechtsstaat, en vind het een beetje onterecht dat die partijen dan weggezet worden alsof we Polen gaan binnenvallen moesten we ze eens laten meeregeren. Te extreme dingen zouden toch nooit een regeerakkoord halen, en er zijn zo al genoeg normale dingen die dringend moeten aangepakt worden, die men amper rechts kan noemen.

Waar gaf Geens prioriteit aan? Straffeloosheid in het verkeer... Terwijl met de (afgetopte) superboetes de strafmaat daar al hoog was, om de te lage pakkans te compenseren van te weinig controles. Als je naar "De rechtbank" kijkt, sta je soms versteld dat mensen die een gewapende overval plegen er met een veel lichtere straf vanaf komen (want nooit iets effectief gekregen) dan iemand die 30km/u te hard reed op een lege baan en wel effectief mag dokken, rijbewijs een tijdje inleveren en testen doen. Een absurde situatie, en onbegrijpelijk standpunt (of verwerpelijke electorale agenda?) van Geens en CD&V.

2015
2019
Progressie = nihil
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan