Rellen en de aanpak ervan

Ik kan me enkel bij het argument aansluiten dat assertiviteit een goede eigenschap is, maar je uiteindelijk beter je 100 m sprint oefent dan je boksvaardigheden. Je zit met een groepje tuig, dat veelal weinig te verliezen heeft. Daar als een soortement verdediger van de goede waarden proberen tegenin te gaan lijkt me iets dat enkel slecht kan aflopen. Hoogstwaarschijnlijk hebben er wel al familieleden en/of leerkrachten ooit geprobeerd om zo'n gevallen wat te kalmeren. Op het moment zelf is dat gewoon een aanleiding om te vechten die ze graag zien komen.

En wat ga je dan doen uiteindelijk? In het beste geval gebeurt er niets of heb je wat kleerscheuren. Maar misschien kom je verkeerd terecht of krijg je een slag in het oog, daarvoor zijn er al geen wapens nodig. En dan heb je levenslang nog negatieve effecten van één stom incident dat zo'n tuig de week erna al is vergeten. En dat zeg ik dan als powerlifter van 110 kg uiteindelijk.

Wij zijn gewoon als "volk" conflictmijdend geworden omdat het niet meer nodig is, we leven in vredevolle tijden met al bij al weinig geweld waarmee we geconfronteerd worden. Ik volg met een half oog ook de actualiteit in Mexico, en daar ligt dat helemaal anders natuurlijk. Daar wordt een bus overvallen maar kan de buschauffeur nog een dader in de bus houden door de deur te sluiten en weg te rijden, en wordt die kerel een dag later niet helemaal intact teruggevonden, nadat de "slachtoffers" hun beurt hebben gehad. Daar kan je een vuistgevecht krijgen met zowat elke macho als je begint over zijn moeder. Is dat beter? Ik denk het uiteindelijk niet.

Wat ik wel als een (negatief) toekomstbeeld zie is een meer verdeelde maatschappij. De maatschappelijke bovenlaag die dezelfde locaties frequenteert, zij het dan veel meer afgeschermd dan nu, om de onderlaag buiten te houden. Een onderlaag die dan maar in hun eigen gebied en onder hun eigen leden elkaar moet bekampen. Mijn vrouw is gewoon van mening dat dit bij een goede opvoeding hoort: leren weg te blijven van bepaalde mensen omdat ze enkel maar problemen met zich meebrengen. Mensen beoordelen op hoe ze spreken en hoe ze eruit zien. De klassenmaatschappij die nooit echt is weggeweest.
 
Niet waar, want als er iemand spontaan neer valt dan zie je dat iedereen massaal recht staat om te helpen. Het probleem ligt echt bij het vrezen voor eigen leven. Je weet bijna met zekerheid dat je gewoon een lap gaat krijgen. Je weet ook dat zelf al ge je er met een grote groep naartoe dat 1 groep er staat met de wil om te vechten en de andere groep die absoluut niet wilt vechten laat staan, meppen krijgen of uitdelen.
Neem dan de strafloosheid mee in het achterhoofd. De politieke struisvogeltechniek van de afgelopen 30 jaar, de vele verhalen waarbij het slachtoffer toch vaak in de kliniek eindigt... Ja dan weet je dat die groep die je bijeen hebt gekregen ook weer heel snel uiteen gaat vallen vanaf de eerste vuisten in het rond vliegen.

Het is ook niet aan de burger om dit op te lossen. Het probleem is kenbaar, we weten ook waar het zich situeert, maar de politiek en justitie moeten blijkbaar nog wakker worden. Er is hoop, ze weten het nog maar 30 jaar en hebben nu toch al 1 hek gezet waar er gaten onder zitten en toegangsdeuren vrij toegankelijk zijn. We zullen ze nog 30 jaar geven, mss dat ze dan een nog betere oplossing hebben. Zolang het maar niet het probleem aan de oorsprong aanpakken is, want dan zouden ze mss wel eens stemmen kunnen verliezen.

Dat was niet mijn eigen inzicht maar wat een heel aantal studies hebben uitgewezen door mensen die zich meer met die materie bezig houden dan mij. Ging zelfs vaak over gevallen van aanranding / verkrachting met maar 1 dader op een drukke plaats. En toch niemand die ingreep.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat dat gedrag ingegeven wordt door vrezen voor eigen leven, als dat je punt was :)

Voor de rest 100% akkoord trouwens...
 
Dat was niet mijn eigen inzicht maar wat een heel aantal studies hebben uitgewezen door mensen die zich meer met die materie bezig houden dan mij. Ging zelfs vaak over gevallen van aanranding / verkrachting met maar 1 dader op een drukke plaats. En toch niemand die ingreep.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat dat gedrag ingegeven wordt door vrezen voor eigen leven, als dat je punt was :)

Voor de rest 100% akkoord trouwens...
Maar uw bewering klopt ook volledig hoor. In groepspsychologie is het inderdaad vaak zo dat iedereen naar een ander kijkt. Screaming suzy of hoe noemde ze was zo een case study. Maar dat gaat altijd over situaties waar je zelf mss in gevaar zou zijn. Aanvallen, verkrachtingen enz... Als je een auto ongeluk ziet stoppen er altijd direct mensen. Vanaf er gevaar voor eigen bestaan is ga je inderdaad direct naar die groepsdynamica waar iedereen naar een ander kijkt. Sorry mijn reactie was niet goed uitgeklaard en je hebt dus absoluut gelijk.
 
Maar uw bewering klopt ook volledig hoor. In groepspsychologie is het inderdaad vaak zo dat iedereen naar een ander kijkt. Screaming suzy of hoe noemde ze was zo een case study. Maar dat gaat altijd over situaties waar je zelf mss in gevaar zou zijn. Aanvallen, verkrachtingen enz... Als je een auto ongeluk ziet stoppen er altijd direct mensen. Vanaf er gevaar voor eigen bestaan is ga je inderdaad direct naar die groepsdynamica waar iedereen naar een ander kijkt. Sorry mijn reactie was niet goed uitgeklaard en je hebt dus absoluut gelijk.

Je reactie was duidelijk hoor, ik wou alleen zeker zijn of ik ze juist interpreteerde.

Mensen die elkaar gelijk geven in Politiek & Actualiteit, het kan dus ;)
 
Het is ook niet aan de burger om dit op te lossen. Het probleem is kenbaar, we weten ook waar het zich situeert, maar de politiek en justitie moeten blijkbaar nog wakker worden. Er is hoop, ze weten het nog maar 30 jaar en hebben nu toch al 1 hek gezet waar er gaten onder zitten en toegangsdeuren vrij toegankelijk zijn. We zullen ze nog 30 jaar geven, mss dat ze dan een nog betere oplossing hebben. Zolang het maar niet het probleem aan de oorsprong aanpakken is, want dan zouden ze mss wel eens stemmen kunnen verliezen.
En maak dat eens concreter: welk probleem wil je precies aan welke oorsprong aanpakken? Want dat moet je ook nog doen op een beetje een manier die past binnen onze normale gang van zaken.
 
Wat ik wel als een (negatief) toekomstbeeld zie is een meer verdeelde maatschappij. De maatschappelijke bovenlaag die dezelfde locaties frequenteert, zij het dan veel meer afgeschermd dan nu, om de onderlaag buiten te houden. Een onderlaag die dan maar in hun eigen gebied en onder hun eigen leden elkaar moet bekampen. Mijn vrouw is gewoon van mening dat dit bij een goede opvoeding hoort: leren weg te blijven van bepaalde mensen omdat ze enkel maar problemen met zich meebrengen. Mensen beoordelen op hoe ze spreken en hoe ze eruit zien. De klassenmaatschappij die nooit echt is weggeweest.
Waar zal de breuklijn dan komen te liggen vraag ik me af. Zullen locaties zoals de Blaarmeersen of het strand van Oostende en Blankenberge tot de maatschappelijke onderlaag of bovenlaag behoren? Zal de bovenlaag enkel in dure wellness resorts of in privé zwembaden vertoeven, of zal de politie van Knokke ieder verdacht groepje jongeren dat van de trein stapt of zich parkeert in het centrum intercepteren en ze terug sturen naar af zodat het daar gezellig blijft?
 
Waar zal de breuklijn dan komen te liggen vraag ik me af. Zullen locaties zoals de Blaarmeersen of het strand van Oostende en Blankenberge tot de maatschappelijke onderlaag of bovenlaag behoren? Zal de bovenlaag enkel in dure wellness resorts of in privé zwembaden vertoeven, of zal de politie van Knokke ieder verdacht groepje jongeren dat van de trein stapt of zich parkeert in het centrum intercepteren en ze terug sturen naar af zodat het daar gezellig blijft?
of waait dit zoals zovele andere dingen uiteindelijk ook wel over, en gaan we allemaal +- verder met ons leven?

stay tuned.
 
of waait dit zoals zovele andere dingen uiteindelijk ook wel over, en gaan we allemaal +- verder met ons leven?

stay tuned.

Des faits divers, quoi? :unsure:

Het is toch een ondertussen niet te onderschatten probleem dat we echt niet zomaar mogen laten passeren? Hoe kan je denken dat dit zomaar gaat overwaaien?
 
of waait dit zoals zovele andere dingen uiteindelijk ook wel over, en gaan we allemaal +- verder met ons leven?

stay tuned.
Bwa, eerlijk gezegd vind ik deze relletjes in vakantiedomeinen ook wel zaken die overroepen worden (zie ook: veel media coverage en verontwaardiging, maar vooral amateurisme in de aanpak).

Maar ik zie het eerder als een symptoom van een bredere ontwikkeling. Zie ook de onderwijsproblematiek, waar een potentieel "gat in de markt" bij (dure) privéscholen zit, net zoals nu men eigenlijk al van concentratiescholen en "witte" scholen spreekt. Ik vrees dat idealisme plaats ruimt voor plantrekkerij, en ik maak er mij ook soms gewoon schuldig aan hoor.
 
Des faits divers, quoi? :unsure:

Het is toch een ondertussen niet te onderschatten probleem dat we echt niet zomaar mogen laten passeren? Hoe kan je denken dat dit zomaar gaat overwaaien?

Ge kunt erkennen dat wat er in de Blaarmeersen gebeurt een probleem is zonder te gaan doen alsof daar nu elk moment iemand neergestoken gaat worden, of zonder hypotheses te gaan maken over of Oostende binnenkort gaat behoren tot de 'maatschappelijke toplaag/onderlaag', wat dat ook moge betekenen.

Ik wil het ook niet wegzetten als een fait divers maar de media zit hier zo bovenop en smeert het zo veel mogelijk uit omdat het een onderwerp is dat beroert en polariseert, en omwille van hoe engagement op sociale media werkt, ik denk dat iedereen dat ook wel beseft. Dat heeft verder weinig te maken met de grootte van het effectieve probleem natuurlijk. Een paar weken geleden was het met de illegale rave in St. Truiden juist hetzelfde, van mij moet ge gewoon niet gaan verwachten dat ik om de 2 weken verontwaardigd het einde van de maatschappij ga zitten verkondigen omdat HLN weer een onderwerp heeft gevonden dat de gemoederen beroert. Als klap op de vuurpijl is het nog eens allemaal koren op de molen van (extreem-)rechts natuurlijk.

Specifiek op de korte termijn hebben ze dat hek gezet rond de Blaarmeersen, aan dat systeem zal nog wel verder gesleuteld moeten worden, en ik vind dat heel spijtig dat dat nodig is. Verder kunnen ze misschien nog eens kijken of het mogelijk is om op warme dagen, schakel dan een deel van de ordehandhaving in om er voor te zorgen dat amokmakers snel en efficiënt naar buiten begeleid kunnen worden. Ook dat vind ik weer spijtig, maar het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat iedereen op zijn gemak moet kunnen gaan naar de Blaarmeersen zonder gezever, diefstal, zonder nagefloten te worden of wat dan ook en het lijkt er idd op dat dat zonder betere ordehandhaving op dit moment niet mogelijk is. Als het voor voetbalmatchen mogelijk is, zal het voor een provinciaal domein ook wel mogelijk zijn denk ik dan.

Verder kunt ge toch niet heel veel doen, het gaat wss om pubers met de Belgische nationaliteit, dus juridisch zijn de mogelijkheden toch beperkt. Ik zou ook graag willen dat zoiets niet gebeurt. Als we willen dat zo veel mogelijk willen vermijden zullen we toch een manier moeten vinden om er voor te zorgen dat we over 16 jaar niet opnieuw met een generatie jongeren zitten die zich nergens iets van aantrekt. Als ik de peilingen zie van de volgende verkiezingen vrees ik er voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een waterdichte identificatie al een goed begin zou zijn, gecombineerd met een zwarte lijst die gedeeld wordt tussen alle gelijkaardige parken.

1x oproer? Een week niet welkom. Recidivist? Probeer volgend jaar nog maar eens.

Lijkt me beste manier om dit in te kiem te smoren.

Daaraan gelinkt natuurlijk een politiemacht die durft op treden en ook toestemming krijgt van het stadsbestuur. Geen zever over etnisch profileren. Of het nu 10 rasechte Vlamingen of 10 Marokkanen betreft, even streng en even snel buiten.

Ik zou met plezier m’n ID kaart overhandigen voor registratie als dat betekent dat je in alle rust kan genieten van het goeie weer & niet geconfronteerd wordt met mensen die zich niet kunnen gedragen. En volgens mij is een deel van die oproerkraaiers het daar ook wel mee eens (de meelopers die geen ruggengraat hebben). En de harde kern kan je dan gewoon permanent buitenhouden tot ze een moment van bezinning hebben en besluiten volwassen te worden. Of niet, en dan missen we er ook niks aan!
 
Ik denk dat een waterdichte identificatie al een goed begin zou zijn, gecombineerd met een zwarte lijst die gedeeld wordt tussen alle gelijkaardige parken.

1x oproer? Een week niet welkom. Recidivist? Probeer volgend jaar nog maar eens.

Lijkt me beste manier om dit in te kiem te smoren.

Daaraan gelinkt natuurlijk een politiemacht die durft op treden en ook toestemming krijgt van het stadsbestuur. Geen zever over etnisch profileren. Of het nu 10 rasechte Vlamingen of 10 Marokkanen betreft, even streng en even snel buiten.

Ik zou met plezier m’n ID kaart overhandigen voor registratie als dat betekent dat je in alle rust kan genieten van het goeie weer & niet geconfronteerd wordt met mensen die zich niet kunnen gedragen. En volgens mij is een deel van die oproerkraaiers het daar ook wel mee eens (de meelopers die geen ruggengraat hebben). En de harde kern kan je dan gewoon permanent buitenhouden tot ze een moment van bezinning hebben en besluiten volwassen te worden. Of niet, en dan missen we er ook niks aan!

In het zwembad van Lier hebben ze zoiets.
Enkel binnen met ID kaart + in het geval van problemen kom je op de zwarte lijst.
Voor privacy houden ze je data niet bij (buiten dan als je op de zwarte lijst komt, waar je mee akkoord gaat bij het binnenkomen)
 
Laatst bewerkt:
Maar het is totaal niet ontopic, toch? Als er maar zo veel mogelijk op een hoopje ligt, kom je zeker nooit tot echte conclusies die ertoe kunnen doen, wat mij betreft.
Het maakt toch duidelijk dat er jongen zijn die gewoon boel zoeken om mensen in elkaar te slaan of dit nu in een recreatiedomein is of op straat.
 
Moest het allemaal maar wat opgeblazen boel zijn daar in Gent zou m'n geen hek zetten van 600 000€ denk ik.
De denkoefening maken van waar dit naartoe kan gaan indien het de verkeerde kant zou uitgaan, moet zeker kunnen, en is een must als je een goeie oplossing wilt zoeken. Maar of het compleet de verkeerde kant zou uitgaan in gans het land, ja dat is misschien nu wat opgeblazen boel.

Ik blijf het spijtig vinden, want heb de Blaarmeersen 40 jaar zonder hek, en vooral zonder amokstokende bendes van het hoofdstedelijk gewest of FR gekend.
Ik zie liever die 100 krapuuls gestraft dan de 1000-10000den anderen ...
 
Ge kunt erkennen dat wat er in de Blaarmeersen gebeurt een probleem is zonder te gaan doen alsof daar nu elk moment iemand neergestoken gaat worden, of zonder hypotheses te gaan maken over of Oostende binnenkort gaat behoren tot de 'maatschappelijke toplaag/onderlaag', wat dat ook moge betekenen.

Ik wil het ook niet wegzetten als een fait divers maar de media zit hier zo bovenop en smeert het zo veel mogelijk uit omdat het een onderwerp is dat beroert en polariseert, en omwille van hoe engagement op sociale media werkt, ik denk dat iedereen dat ook wel beseft. Dat heeft verder weinig te maken met de grootte van het effectieve probleem natuurlijk. Een paar weken geleden was het met de illegale rave in St. Truiden juist hetzelfde, van mij moet ge gewoon niet gaan verwachten dat ik om de 2 weken verontwaardigd het einde van de maatschappij ga zitten verkondigen omdat HLN weer een onderwerp heeft gevonden dat de gemoederen beroert. Als klap op de vuurpijl is het nog eens allemaal koren op de molen van (extreem-)rechts natuurlijk.

...

De maatschappelijke onderlaag van de kust, dat is toch Blankenberge? :p No offense mocht er hier iemand zitten van Blankenberge, lees dan gerust een andere kustgemeente in de plaats...

Dat de media zo'n zaken dramatiseert, is een feit. Maar het is even goed een feit dat elk van die zaken (Blaarmeersen, rellen in Brussel om de zotste redenen) pijnlijke voorbeelden zijn van voorvallen die geen plaats hebben in de 21e eeuw als je je in een beschaafd land wil wanen. En dat politiek en justitie er maar geen grip op krijgen, ondanks al die media aandacht.
 
Maar uw bewering klopt ook volledig hoor. In groepspsychologie is het inderdaad vaak zo dat iedereen naar een ander kijkt. Screaming suzy of hoe noemde ze was zo een case study. Maar dat gaat altijd over situaties waar je zelf mss in gevaar zou zijn. Aanvallen, verkrachtingen enz... Als je een auto ongeluk ziet stoppen er altijd direct mensen. Vanaf er gevaar voor eigen bestaan is ga je inderdaad direct naar die groepsdynamica waar iedereen naar een ander kijkt. Sorry mijn reactie was niet goed uitgeklaard en je hebt dus absoluut gelijk.
Vermoed dat je deze bedoelt:
 
of waait dit zoals zovele andere dingen uiteindelijk ook wel over, en gaan we allemaal +- verder met ons leven?
Maar ik zie het eerder als een symptoom van een bredere ontwikkeling
Deze hele discussie is eigenlijk redelijk zinloos. Zelfs als me er in slaagt om die mensen daar permanent buiten te houden, zitten we nog altijd met hetzelfde probleem. Een deel van de jongeren met migratie achtergrond heeft een wereldbeeld dat haaks staat op dat van de doorsnee autochtone Belg. En die kicken er gewoon op om onrust te zaaien, want ze hebben schijt aan de Belgen, ook al zijn ze (op papier) zelf vaak ook Belg.

Heck, ik herinner me nog levendig uit mijn tienerjaren (en die liggen al enkele decennia achter mij) dat ik in Antwerpen zo eens gecornered ben door zo'n groepje paljassen. Dus zomaar hier even komen verkondigen dat dit wel weer overwaait is redelijk wishful thinking. Men heeft dit probleem nooit serieus genomen en altijd gehoopt dat het wel ging overgaan. Niet dus. En intussen zitten we al met enkele generaties van dit soort mensen. En iedereen is als de dood om er iets aan te doen, want dan wordt er direct met racisme ed gestrooid. Terwijl dit niets met racisme te maken heeft, dit is voor mij gewoon terreur zaaien.

Wat er dan gedaan moet worden? Een halt toeroepen aan de straffeloosheid, zodat ze eindelijk eens gaan beseffen dat dit gedrag niet door de beugel kan. In mijn geval ben ik met mijn bloedneus en blauw oog toen ook aangifte gaan doen, nooit niks van gekomen. Die kerels weten gewoon dat ze zich alles kunnen permitteren en lachen telkens in hun vuistje wanneer ze weer het kot op stelten hebben gezet.
 
Deze hele discussie is eigenlijk redelijk zinloos. Zelfs als me er in slaagt om die mensen daar permanent buiten te houden, zitten we nog altijd met hetzelfde probleem. Een deel van de jongeren met migratie achtergrond heeft een wereldbeeld dat haaks staat op dat van de doorsnee autochtone Belg. En die kicken er gewoon op om onrust te zaaien, want ze hebben schijt aan de Belgen, ook al zijn ze (op papier) zelf vaak ook Belg.

Heck, ik herinner me nog levendig uit mijn tienerjaren (en die liggen al enkele decennia achter mij) dat ik in Antwerpen zo eens gecornered ben door zo'n groepje paljassen. Dus zomaar hier even komen verkondigen dat dit wel weer overwaait is redelijk wishful thinking. Men heeft dit probleem nooit serieus genomen en altijd gehoopt dat het wel ging overgaan. Niet dus. En intussen zitten we al met enkele generaties van dit soort mensen. En iedereen is als de dood om er iets aan te doen, want dan wordt er direct met racisme ed gestrooid. Terwijl dit niets met racisme te maken heeft, dit is voor mij gewoon terreur zaaien.

Wat er dan gedaan moet worden? Een halt toeroepen aan de straffeloosheid, zodat ze eindelijk eens gaan beseffen dat dit gedrag niet door de beugel kan. In mijn geval ben ik met mijn bloedneus en blauw oog toen ook aangifte gaan doen, nooit niks van gekomen. Die kerels weten gewoon dat ze zich alles kunnen permitteren en lachen telkens in hun vuistje wanneer ze weer het kot op stelten hebben gezet.

Je kan het probleem weldegelijk weren uit de meeste plekken met de nodige maatregelen. Je gaat daarmee die mensen niet heropvoeden, maar ze gaan dan wat meer in hun coté's blijven (waar wij dan mooi kunnen wegblijven).

Zoals het hek nu. Met de aanpassing die eraan komt zullen zo een rellen wel minderen:

Maar grootsteden kampen altijd met dit soort problemen, dus het overal oplossen is wel whishfull thinking, maar je moet het wel proberen te containen (1 van de redenen dat ik niet in Antwerpen een huis heb gekocht, teveel slechte invloeden op school en op straat voor de kinderen).

In Amerika zijn de straffen super zwaar en kijk wat voor gang problemen ze daar hebben in sommige steden.
 
Terug
Bovenaan