Rellen en de aanpak ervan

Nee dat klopt, maar vermits het om kleinere aantallen gaat dan bij een voetbalwedstrijd heb je misschien ook zoveel agenten niet nodig. Gewoon genoeg om, moest er een bepaalde bendevorming zijn die lastig begint te doen, de boel te ondersteunen zodanig dat de agenten ter plaatse zich ook veilig voelen.

Enfin, waar ik naartoe wil is dat ik gewoon graag een steviger/sneller politioneel optreden zou zien. En dan liefst nog met een zwaarder juridisch staartje voor veelplegers of zware amokmakers, maar dat zou enorme hervormingen betekenen terwijl dit 'maar' een verschuiving van middelen is.

Maar natuurlijk is dit maar gewoon theorie. Ik heb de budgetten van de politie niet bij mij, ik weet niet hoe het zit met hun planning. Ik stel maar gewoon vast dat die onaantastbaarheid van dat soort criminelen een enorm probleem begint te worden, dus zou ik daar naar kijken als het over oplossingen moet gaan die enigszins realistisch (dus niet 'alle bruin getinte mensen moeten buiten blijven') moeten blijven.
De enigste realistische optie (en ik ben er zelf geen voorstander van) is doorgedreven identificatie van de bezoekers. Bandjessysteem zoals op festivals maar dan gelinkt aan identificatie, iedereen die geen bandje heeft van het terrein zwieren (en mogelijks straffen wegens onrechtmatige toegang)
Zoiets zou kunnen werken maar je geeft veel vrijheid en anonimiteit op. Het is ook niet zonder kost voor de uitbaters natuurlijk.
 
schorsing of intrekken kindergeld/uitkering
verplichte gemeenschapsdienst
zware gevallen afnemen dubbele nationaliteit (geen belg meer), extreme gevallen daarna land uitzetten naar land van andere nationaliteit
boetes verhandelen op familie, ouders

er zijn wel degelijk oplossingen, alleen vergen deze wel wat politieke moed (die er niet is) om in te voeren

ik ben ook wel voor gescheiden zones. aparte zones voor gelovigen. zo hoeven niet-geloven hen tenminste niet voor het hoofd te stoten
 
ik ben ook wel voor gescheiden zones. aparte zones voor gelovigen. zo hoeven niet-geloven hen tenminste niet voor het hoofd te stoten

Er is meer dan 1 geloof , joden en moslims samen in het zwembad lijkt me ook niet het beste plan .

Ik denk ook niet dat bij de echte relschoppers geloof nu echt een rol speelt . Die willen zich gewoon baas voelen in dit land , en wij laten dat te laks begaan .
 
schorsing of intrekken kindergeld/uitkering
verplichte gemeenschapsdienst
zware gevallen afnemen dubbele nationaliteit (geen belg meer), extreme gevallen daarna land uitzetten naar land van andere nationaliteit
boetes verhandelen op familie, ouders

er zijn wel degelijk oplossingen, alleen vergen deze wel wat politieke moed (die er niet is) om in te voeren

ik ben ook wel voor gescheiden zones. aparte zones voor gelovigen. zo hoeven niet-geloven hen tenminste niet voor het hoofd te stoten
Vertel eens hoe dat afpakken van de dubbele nationaliteit of uitzetten van burgers in zijn werk gaat?
 
Afpakken nationaliteit voor wat rellen aan een zwembad :crazy:
Dat is momenteel enkel voorbehouden voor zware terroristen... Trouwens, voor zover ik me kan herinneren, kan je de nationaliteit enkel afnemen van mensen die die verkregen hebben na de geboorte. Mensen die die bij de geboorte verkregen hebben, kan je dat niet ontnemen.

Ik zie onze bevoegde minister al een verzoek sturen naar Marokko met de vraag of ze enkele relschoppers van aan de Blaarmeersen willen terugnemen AUB.
 
De enigste realistische optie (en ik ben er zelf geen voorstander van) is doorgedreven identificatie van de bezoekers. Bandjessysteem zoals op festivals maar dan gelinkt aan identificatie, iedereen die geen bandje heeft van het terrein zwieren (en mogelijks straffen wegens onrechtmatige toegang)
Zoiets zou kunnen werken maar je geeft veel vrijheid en anonimiteit op. Het is ook niet zonder kost voor de uitbaters natuurlijk.

Idd een zware last/kost - en ook eentje waar iedereen (on)rechtstreeks voor opdraait.

Zou een sterk vereenvoudigde procedure van snelrecht een optie zijn - als deze niet té veel macht legt bij de instanties - ik denk dan aan:
  • Ontegensprekelijk betrapt op feiten - maar dat is makkelijk gezegd vermoed ik - wellicht treed ik hier al diverse regels met de voeten?
  • Meteen (letterlijk vanaf het terrein) straf uitvoeren - maar wederom hetzelfde bezwaar wellicht: nergens plaats of mankracht
  • Dan nog een manier vinden om de kosten voor het uitvoeren van de straf integraal terug te vorderen via (toekomstig) loonbeslag.
  • Maak er ook wat promotie: fragment in de media, groot bord aan de ingang - en zorg dat het ook effectief wordt uitgevoerd.
 
Er is meer dan 1 geloof , joden en moslims samen in het zwembad lijkt me ook niet het beste plan .

Ik denk ook niet dat bij de echte relschoppers geloof nu echt een rol speelt . Die willen zich gewoon baas voelen in dit land , en wij laten dat te laks begaan .
Op zich komen strenge Joden en strenge moslims wel overeen qua bloot om te zonnen: geen.
Maar dan is een naaktzone en een niet-naaktzone eerder een logische onderverdeling. Dat is het enige punt waarop het geloof een rol speelt. Tenzij je verder nog zou willen toespitsen en bepaalde regelingen treffen voor Joden en moslims ivm hun voorschriften. Maar dat lijkt me niet echt nodig.

Afpakken van de nationaliteit is wel een gigantische stap. Eventjes uit burgerschap ontzetten voor wat amokmakerij. Dat gaat wel héél ver, en voor mij veel te ver. Daar is meer voor nodig dan politieke moed, bijvoorbeeld ook het overboord gooien van het EVRM en onze eigen wetten (en waarden).

Maar een fatsoenlijke poort aan het hek en dan een soort stadionbeleid, dat lijkt me al een mooi begin. En tegelijk nog wat meer gaan inzetten op faciliteiten voor de jongeren zelf in Brussel.
 
De dag dat mijn kinderen groot genoeg zijn om naar zulke zaken te gaan mogen ze van mij gerust gaan, wel zal ik hun hopelijk kunnen inpeperen hebben dat ze als ze zulke zaken zien dat ze daar gerust mogen op reageren, hopende dat ook andere ouders hun kinderen wat burgerzin bijbrengen en leren dat we niet altijd passief aande zijlijn moeten toekijken als er iets gebeurd dat niet ok is. Ik ben toch van mening dat die jongeren wel wat minder zouden piepen en baldadig gedrag zouden tonen moest er nadat ze met 10 man rond iemand gaan staan hebben er nog eens 20 man komt rond staan en vraagt wat het probleem juist is. Imo vergeten we in deze individuele maatschappij nog altijd de kracht van de massa en dat de overgrote meerderheid van de bevolking niet akkoord gaat met zulk gedrag. Maar het is dan ook bon ton om gewoon weg te kijken als iemand anders in de problemen raakt.
Probleem daarmee is dat met een klein beetje pech één van je kinderen in het ziekenhuis belandt met een messteek of erger.

Ik was vroeger ook nogal de mens met burgerzin en durfde gerust mensen te confronteren met hun gedrag. Ik heb de laatste jaren echter teveel zien mislopen/escaleren om pietluttige redenen dat ik het zelf niet/amper nog doe. Teveel zotten lopen er rond. Dus nee, ik heb liever dat mijn kinderen het conflict gewoon vermijden. Walk away is gewoon de beste raad tegenwoordig, hoe spijtig ook.
 
De dag dat mijn kinderen groot genoeg zijn om naar zulke zaken te gaan mogen ze van mij gerust gaan, wel zal ik hun hopelijk kunnen inpeperen hebben dat ze als ze zulke zaken zien dat ze daar gerust mogen op reageren, hopende dat ook andere ouders hun kinderen wat burgerzin bijbrengen en leren dat we niet altijd passief aande zijlijn moeten toekijken als er iets gebeurd dat niet ok is. Ik ben toch van mening dat die jongeren wel wat minder zouden piepen en baldadig gedrag zouden tonen moest er nadat ze met 10 man rond iemand gaan staan hebben er nog eens 20 man komt rond staan en vraagt wat het probleem juist is. Imo vergeten we in deze individuele maatschappij nog altijd de kracht van de massa en dat de overgrote meerderheid van de bevolking niet akkoord gaat met zulk gedrag. Maar het is dan ook bon ton om gewoon weg te kijken als iemand anders in de problemen raakt.

Zoals ook @Musk hierboven aangeeft, ik heb echt liever niet dat mijn zoon als hij pakweg 16 jaar is zich hiermee gaat moeien en op die manier het conflict naar zich gaat toetrekken.

Het kan best zijn dat dit van weinig burgerzin getuigt, maar de kans dat één van die crapuleuze gastjes een mes of erger bij heeft én gebruikt is niet gering, en ik vermijd toch liever dat mijn kinderen daarmee geconfronteerd worden.

Het is echt niet de taak van mijn kinderen, hun vrienden of mezelf om de orde te handhaven en die gasten in het gareel te houden. Wat niet wil zeggen dat ik zelf niet in een reflex erop zou reageren, zeker wanneer iemand hard fysiek belaagd wordt, maar ik ga wel een inschatting maken van de situatie om het risico voor mezelf of mijn naasten toch wel te beperken. Iets wat mijn kinderen op jonge leeftijd mss minder snel gaan kunnen.
 
Probleem daarmee is dat met een klein beetje pech één van je kinderen in het ziekenhuis belandt met een messteek of erger.

Ik was vroeger ook nogal de mens met burgerzin en durfde gerust mensen te confronteren met hun gedrag. Ik heb de laatste jaren echter teveel zien mislopen/escaleren om pietluttige redenen dat ik het zelf niet/amper nog doe. Teveel zotten lopen er rond. Dus nee, ik heb liever dat mijn kinderen het conflict gewoon vermijden. Walk away is gewoon de beste raad tegenwoordig, hoe spijtig ook.
Zoals ook @Musk hierboven aangeeft, ik heb echt liever niet dat mijn zoon als hij pakweg 16 jaar is zich hiermee gaat moeien en op die manier het conflict naar zich gaat toetrekken.

Het kan best zijn dat dit van weinig burgerzin getuigt, maar de kans dat één van die crapuleuze gastjes een mes of erger bij heeft én gebruikt is niet gering, en ik vermijd toch liever dat mijn kinderen daarmee geconfronteerd worden.

Het is echt niet de taak van mijn kinderen, hun vrienden of mezelf om de orde te handhaven en die gasten in het gareel te houden. Wat niet wil zeggen dat ik zelf niet in een reflex erop zou reageren, zeker wanneer iemand hard fysiek belaagd wordt, maar ik ga wel een inschatting maken van de situatie om het risico voor mezelf of mijn naasten toch wel te beperken. Iets wat mijn kinderen op jonge leeftijd mss minder snel gaan kunnen.

Kom kom, nu niet overdrijven.

Het doet me wat denken aan de jarenlange bange en laffe appeasement van Rusland: "Vooral niets doen want ze zouden maar eens moeten reageren met kernwapens!".
Hier net hetzelfde: "Niets doen want ze zouden maar eens moeten reageren met een mes!".

Exact dat, zorgt ervoor dat ze zich nog onaantastbaarder wanen.

En neen, ik wil hier niet de grote held uithangen:
- Als je ziet dat iemand stijf staat van de drugs, dan kun je geen enkele meerwaarde betekenen. Blijf eraf en bel de flikken.
- Twee marginale zatte kloten op een boerenfuifke die elkaar in de haren vliegen, idem.
- Etc.

Maar ik heb in mijn leven toch al een paar keer diplomatisch proberen tussenkomen in oplopende conflicten, en heb daarvoor nog nooit slaag gekregen. Laat staan een messteek. Hoogstens wat duw- en trekwerk. En dan kun je je nog altijd proberen strategisch terugtrekken. Ofwel heb ik al altijd enorm veel chance gehad, maar ik weiger nog altijd te geloven dat indien je je duidelijk de-escalerend opstelt, je plots een mes in uw rug geplant zal krijgen van iemand die niet zwaar onder invloed is. Laat ons nog een héél klein beetje vertrouwen in de mensheid behouden en niet te fatalistisch worden.

Niets provoceert hen harder dan omstaanders die niets doen.
 
Laatst bewerkt:
Kom kom, nu niet overdrijven.

Het doet me wat denken aan de jarenlange bange en laffe appeasement van Rusland: "Vooral niets doen want ze zouden maar eens moeten reageren met kernwapens!".
Hier net hetzelfde: "Niets doen want ze zouden maar eens moeten reageren met een mes!".

Exact dat, zorgt ervoor dat ze zich nog onaantastbaarder wanen.

En neen, ik wil hier niet de grote held uithangen:
- Als je ziet dat iemand stijf staat van de drugs, dan kun je geen enkele meerwaarde betekenen. Blijf eraf en bel de flikken.
- Twee marginale zatte kloten op een boerenfuifke die elkaar in de haren vliegen, idem.
- Etc.

Maar ik heb in mijn leven toch al een paar keer diplomatisch proberen tussenkomen in oplopende conflicten, en heb daarvoor nog nooit slaag gekregen. Laat staan een messteek. Hoogstens wat duw- en trekwerk. En dan kun je je nog altijd proberen strategisch terugtrekken. Ofwel heb ik al altijd enorm veel chance gehad, maar ik weiger nog altijd te geloven dat indien je je duidelijk de-escalerend opstelt, je plots een mes in uw rug geplant zal krijgen van iemand die niet zwaar onder invloed is. Laat ons nog een héél klein beetje vertrouwen in de mensheid behouden en niet te fatalistisch worden.

Niets provoceert hen harder dan omstaanders die niets doen.
Ik heb ook mijn deel al kunnen beteken in het deescaleren van conflicten.. maar ik denk dat ik soms teveel tijd heb vertoefd op de verkeerde subreddits. Teveel filmpjes waarbij de goed bedoelende omstaanders eindigt met een pak slaag of een messteek. No thanks.

Ook het IRL al zien gebeuren. En dat was dan nog eens een beest van een vent, maar ook die was niet immuun voor een paar welgemikte prikken tussen de ribben.

Heeft echt geen kloten met lafheid te maken.
 
Ik heb ook mijn deel al kunnen beteken in het deescaleren van conflicten.. maar ik denk dat ik soms teveel tijd heb vertoefd op de verkeerde subreddits. Teveel filmpjes waarbij de goed bedoelende omstaanders eindigt met een pak slaag of een messteek. No thanks.

Ook het IRL al zien gebeuren. En dat was dan nog eens een beest van een vent, maar ook die was niet immuun voor een paar welgemikte prikken tussen de ribben.

Heeft echt geen kloten met lafheid te maken.

Ik heb het "laf"-gedeelte weggelaten. Het is gewoon enorm frustrerend dat zoiets een sneeuwbal-effect veroorzaakt.

Misschien reageer ik ook wel anders na een slechte ervaring. Maar moeten we ons gedrag nu allemaal laten leiden door die 0,001% kans dat uw tussenkomst eindigt met een messteek?
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Kom kom, nu niet overdrijven.

Het doet me wat denken aan de jarenlange bange en laffe appeasement van Rusland: "Vooral niets doen want ze zouden maar eens moeten reageren met kernwapens!".
Hier net hetzelfde: "Niets doen want ze zouden maar eens moeten reageren met een mes!".

Exact dat, zorgt ervoor dat ze zich nog onaantastbaarder wanen.

En neen, ik wil hier niet de grote held uithangen:
- Als je ziet dat iemand stijf staat van de drugs, dan kun je geen enkele meerwaarde betekenen. Blijf eraf en bel de flikken.
- Twee marginale zatte kloten op een boerenfuifke die elkaar in de haren vliegen, idem.
- Etc.

Maar ik heb in mijn leven toch al een paar keer diplomatisch proberen tussenkomen in oplopende conflicten, en heb daarvoor nog nooit slaag gekregen. Laat staan een messteek. Hoogstens wat duw- en trekwerk. En dan kun je je nog altijd proberen strategisch terugtrekken. Ofwel heb ik al altijd enorm veel chance gehad, maar ik weiger nog altijd te geloven dat indien je je duidelijk de-escalerend opstelt, je plots een mes in uw rug geplant zal krijgen van iemand die niet zwaar onder invloed is. Laat ons nog een héél klein beetje vertrouwen in de mensheid behouden en niet te fatalistisch worden.

Niets provoceert hen harder dan omstaanders die niets doen.
Wel weer wat harder verwoord dan nodig maar bon.

Als die personen die slecht gedrag vertonen effectief een mes mee hebben dan zou de massa nog sneller moeten ingrijpen, als die diegene die tussenkomt neersteekt zie ik niet in waarom men de personen die men lastig valt ook niet zou kunnen neersteken.
 
Ik heb het "laf"-gedeelte weggelaten. Het is gewoon enorm frustrerend dat zoiets een sneeuwbal-effect veroorzaakt.

Misschien reageer ik ook wel anders na een slechte ervaring. Maar moeten we ons gedrag nu allemaal laten leiden door die 0,001% kans dat uw tussenkomst eindigt met een messteek?
Nee, het ging mij in eerste instantie over wat ik mijn kinderen wil meegeven. Ja ze mogen/moeten hun mannetje staan, ja ze moeten opkomen voor hun eigen en anderen. Maar tegenwoordig is daar wél een serieuze overweging voor nodig, de kans inschatten dat het kan misgaan.

Zoals je zelf aangeeft, drugs, alcohol, .. zijn situaties die wel echt vaak voorkomen he. Tegenwoordig op het Dusartplein in Hasselt is het schering en inslag dat er ene een glas in zijn gezicht kapotgeslagen krijgt. Hopelijk willen mijn kinderen niet vertoeven in die marginale danscafé's, maar ooit ga je toevallig toch in zo een situaties belanden en dan hoop ik dat ze toch een serieuze inschatting kunnen maken van de situatie.

En ik blijf erbij dat in veel gevallen wegwandelen van de situatie verstandiger is dan de confrontatie aangaan. Ik ben best groot en sterk, maar als er 10 man rond mij staat doe ik juist niks.
 
Exact. Met groot en sterk zijn heb je maar een kleine voorsprong in een straat gevecht. Maat van mij was Belgisch kampioen kickbox. Die was vrij zeker dat hij iedereen 1 tegen 1 aankon. 2 man mss ook nog wel, maar als wij op fuiven waren of in Brussel uitgingen dan was het ook zijn regel naar ons toe, weglopen als je kan want de ervaring leerde ons dat die mannekes altijd met veel waren en ook speciaal kwamen om ambras te zoeken. Er is een verschil tussen een gevecht de-escaleren dat spontaan is gegroeid.

2 mannen dat komen feesten, de een botst met zijn pint tegen de andere en het zit erop. Zo iets kan je supersnel en zonder gevaar voor jezelf de-escaleren. Mensen kwamen niet om te vechten, maar zijn door alcohol net iets sneller op hun paard.

10 mannekes komen naar een fuif, openbaar terein, vul random plaats in om ambras te zoeken. Eender wat er gebeurt is voldoende voor die mannen om te meppen. En als jij daar kiest om als buitenstaander te gaan de-escaleren dan bij jij net de factor die ze zoeken om eens erop los te meppen. Ik hoop dat je dit ook gewoon kunt inzien.

Het zou inderdaad fantastisch zijn mochten er voor elke amokmaker er 2-3 rond gaan staan die het willen de-escaleren of tonen van, ok doe maar, maar je hebt dan met ons te doen, maar je krijgt met veel goeie wil nog geen 3 man van de 100 omkijkende bijeen. Omdat je weet dat als je je gaat moeien en je niet in de meerderheid geraakt op enkele seconden dat het jij bent die al de slagen 100% gaat krijgen.
 
10 mannekes komen naar een fuif, openbaar terein, vul random plaats in om ambras te zoeken. Eender wat er gebeurt is voldoende voor die mannen om te meppen. En als jij daar kiest om als buitenstaander te gaan de-escaleren dan bij jij net de factor die ze zoeken om eens erop los te meppen. Ik hoop dat je dit ook gewoon kunt inzien.
Inderdaad, zo'n groep amokmakers die specifiek naar bepaalde plekken komen om ruzie te zoeken of de wildebras uit te hangen zijn niet vatbaar voor rede, en da's iets helemaal anders dan een paar zatlappen die slaags zijn geraakt of een koppel dat openbaar ruzie maakt waarbij het begint te escaleren of weet ik veel. Ik heb in de horeca gewerkt en heb in mijn leven al tal van ruzies en gevechten uit elkaar gehaald zonder slaag te krijgen (ook wanneer ik tussenbeide kwam als klant en niet als 'patron' van de bar) maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om in zo'n situaties als daar in Blaarmeersen de held te gaan uithangen.

Niet omdat ik denk dat ik ga neergestoken worden (ik vind dat van die messen nu wel flink overdreven; zo vaak wordt er nu ook niet iemand neergestoken bij deze incidenten) maar wel omdat ik geen zin heb om door een dozijn mensen omsingeld te worden om dan een pak slaag te krijgen. Temeer als je dan in het achterhoofd houdt dat die gozers die dan op mij staan te meppen niet eens de binnenkant van een cel gaan zien, dus op zich offer ik me dan voor niks op.

Het probleem versterkt natuurlijk zichzelf, want als elke omstaander zo denkt dan treedt niemand op, maar als je ziet in wat voor grote groepen die daar geregeld staan moet je ook al wel een enorme groep omstaanders hebben die die mee in bedwang wilt houden. En als je dan ziet dat zelfs de politie weinig tot niks doet, waarom zou de gemiddelde badgast (die daar dan nog vaak is met kinderen of familie; die wil je ook niet betrekken in dat soort zaken) zich gaan moeien?
 
...

Het zou inderdaad fantastisch zijn mochten er voor elke amokmaker er 2-3 rond gaan staan die het willen de-escaleren of tonen van, ok doe maar, maar je hebt dan met ons te doen, maar je krijgt met veel goeie wil nog geen 3 man van de 100 omkijkende bijeen. Omdat je weet dat als je je gaat moeien en je niet in de meerderheid geraakt op enkele seconden dat het jij bent die al de slagen 100% gaat krijgen.

Inderdaad. Het is jammer genoeg ook een gekend fenomeen dat als er veel volk is, mensen nog minder geneigd zijn om tussen te komen als er iets gebeurt, iedereen denkt precies "de anderen zullen het wel doen" waardoor het potentiële effect van de massa compleet verloren gaat.
 
Inderdaad. Het is jammer genoeg ook een gekend fenomeen dat als er veel volk is, mensen nog minder geneigd zijn om tussen te komen als er iets gebeurt, iedereen denkt precies "de anderen zullen het wel doen" waardoor het potentiële effect van de massa compleet verloren gaat.
Niet waar, want als er iemand spontaan neer valt dan zie je dat iedereen massaal recht staat om te helpen. Het probleem ligt echt bij het vrezen voor eigen leven. Je weet bijna met zekerheid dat je gewoon een lap gaat krijgen. Je weet ook dat zelf al ge je er met een grote groep naartoe dat 1 groep er staat met de wil om te vechten en de andere groep die absoluut niet wilt vechten laat staan, meppen krijgen of uitdelen.
Neem dan de strafloosheid mee in het achterhoofd. De politieke struisvogeltechniek van de afgelopen 30 jaar, de vele verhalen waarbij het slachtoffer toch vaak in de kliniek eindigt... Ja dan weet je dat die groep die je bijeen hebt gekregen ook weer heel snel uiteen gaat vallen vanaf de eerste vuisten in het rond vliegen.

Het is ook niet aan de burger om dit op te lossen. Het probleem is kenbaar, we weten ook waar het zich situeert, maar de politiek en justitie moeten blijkbaar nog wakker worden. Er is hoop, ze weten het nog maar 30 jaar en hebben nu toch al 1 hek gezet waar er gaten onder zitten en toegangsdeuren vrij toegankelijk zijn. We zullen ze nog 30 jaar geven, mss dat ze dan een nog betere oplossing hebben. Zolang het maar niet het probleem aan de oorsprong aanpakken is, want dan zouden ze mss wel eens stemmen kunnen verliezen.
 
Ik zal conflicten letterlijk altijd uit de weg gaan - een man zonder ruggengraat dus, in het beste geval vanop grote afstand observeren - maar ingrijpen zal ik nooit doen behoudens zelf belaagd te worden of ingrijpen als in - hulpdiensten te bellen wanneer dat nodig zou blijken (veronderstellend dat ik dat al zou kunnen inschatten). Ik denk dan ook dat het beter is te focussen na afloop van een incident - in het geval van mogelijke slachtoffers bvb.

Veel mensen denken ook dat het evident is om in te schatten of bvb. iemand onder invloed is van drugs - maar is dat ook zo? Hoe schat je het gevaar van de groep in- een individu is 1 zaak, gedrag in groep iets helemaal anders - kijk naar de gevolgen bij een banale voetbalwedstrijd bij momenten - daar gaan zelfs ogenschijnlijk brave huisvaders zonder enig verleden van geweld gewoon los door het lint wanneer ze in groep zijn. Ik meen dan ook dat kuddegedrag één van de doorslaggevende elementen is in deze problematiek.

Mss komt het vandaag meer in de media dan vroeger maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de drempel om naar een mes te grijpen sterk verschillend is tussen verschillende culturen.
 
Ik denk dat geen enkele vader die daar met zijn gezin is het risico wil lopen om voor de ogen van zijn vrouw en kinderen in elkaar te worden geklopt omdat hij wil tussenkomen in een ruzie. Jij zal sowieso delen in de klappen, mogelijks hou je er iets aan over en ben je een tijd werkonbekwaam, in het slechtste geval mag je het nog eens gaan uitleggen op het politiebureau en je kinderen houden er een trauma aan over.

En de daders, die zijn al lang ribbedie. Ongestraft op weg naar een andere locatie of slachtoffer.
 
Terug
Bovenaan