Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Net terug van 2 weken Oostenrijk en Italië.
Verschil in beide landen is hard merkbaar.
De maskerplicht in Oostenrijk is me wel onduidelijk. Verplicht in supermarkten maar in andere winkels blijkbaar niet?
Sommige mensen dragen het, sommige niet...?
Voor de rest is de controle op de "green pass" ook niet overal zo streng.

Wij zijn een dikke twee weken naar Griekenland op vakantie geweest (Kreta, Mykonos, Santorini) alles vlot verlopen (Grieks plf, covid bewijzen). Ging in Charleroi en luchthaven in Kreta allemaal vlot, op Kreta leek covid verleden tijdn, ook op de andere eilanden werden de maatregelen maar halvelings opgevolgd. Op terugweg naar Belgie deed de checkin bediende wel moeilijk omdat ik op mijn Belgisch plf document blijkbaar een verkeerde Griekse regio had opgegeven! man man.. ik had ook de papieren versie afgedruk en ingevuld, dat maar afgegeven en het was plots wel in orde..

Maandag vertrekken we naar Spanje ( woensdag terug). Op voorhand dat Spaanse formulier invullen, en ook de Belgische PLF?
Beiden gevaccineerd. Ging de covidsafe app gebruiken om ons vaccin te bewijzen.

Reizen naar Italië met vliegtuig. PLF vooraf invullen en app/certificaat tonen. Aanvaarden ze die covidsafe app? Heb ook het (europees?) Certificaat in afgeprinte versie.

Ze spreken overal van die green card maar dat lijkt me gewoon de italiaanse versie, enkel voor hun inwoners dus.

Na 2j niet te reizen ben ik ook weer vergeten of een lege drinkbus (meer dan 100ml) mee mag in je handbagage trolley/rugzak 🙈

Reizen naar Italië met vliegtuig. PLF vooraf invullen en app/certificaat tonen. Aanvaarden ze die covidsafe app? Heb ook het (europees?) Certificaat in afgeprinte versie.

Ze spreken overal van die green card maar dat lijkt me gewoon de italiaanse versie, enkel voor hun inwoners dus.

Na 2j niet te reizen ben ik ook weer vergeten of een lege drinkbus (meer dan 100ml) mee mag in je handbagage trolley/rugzak 🙈

Die green card is inderdaad gewoon hun naam voor de CovidSafe pas. Werkt gewoon digitaal op je gsm overal waar je komt :)

Iemand recent nog naar Londen geweest? Zou voor mijn vriendin haar verjaardag Christmas shopping in Londen willen cadeau doen. Geraak je daar tegenwoordig makkelijk met Brexit & Corona of best vermijden?

Iemand recent nog naar Londen geweest? Zou voor mijn vriendin haar verjaardag Christmas shopping in Londen willen cadeau doen. Geraak je daar tegenwoordig makkelijk met Brexit & Corona of best vermijden?
Momenteel moet je op dag 2 en 8 een test (laten) afnemen. Voor het PLF moet je die test ook op voorhand aanschaffen en de referentienummer van die test invullen.
Dit voor gevaccineerden. Niet-gevaccineerd lijkt miserie.

Je hebt vanaf 1/10 ook een paspoort nodig, een ID volstaat niet meer.

Momenteel moet je op dag 2 en 8 een test (laten) afnemen. Voor het PLF moet je die test ook op voorhand aanschaffen en de referentienummer van die test invullen.

Geld dit voor gans UK? Moet begin oktober ergens voor het werk naar Ipswitch (met de auto) maar behalve passport (aangevraagd) had ik niet op ander gedoe gerekend als gevaccineerde...

Geld dit voor gans UK? Moet begin oktober ergens voor het werk naar Ipswitch (met de auto) maar behalve passport (aangevraagd) had ik niet op ander gedoe gerekend als gevaccineerde...
Met de auto vermoed ik van niet, aangezien ze bijna nergens uw documenten controleren? Ik ga met de Eurostar en zal het wel moeten voorleggen.

Check ook even

weekje Kreta gedaan (=rood gebied dus).
Gevlogen vanuit Eindhoven, plf bij vertrek hebben ze nagekeken in de luchthaven, bij aankomst in heraklion was dat een collosale grap. Er stond een hoopje militairen "PLF" te roepen tegen iedereen. Ik was met een groep van 6 waarvoor ik één plf had ingevuld, die heeft dat 2 seconden van ver bekeken en ons doorgelaten.
Daarna gezellig met z'n allen lekker dicht op mekaar rond de baggagecarroussel, ha ja, want owv Corona moest ook handbagage trolleys ingechecked worden, de ironie was tastbaar.
Bij terugkeer in Eindhoven niks moeten laten zien.

Off T: nette luchthaven in Eindhoven, geen constant geblèr door de luidsprekers wat toch niemand verstaat, economy parking op wandelafstand met nummerplaatherkenning, geen kilometers moeten wandelen, netjes.

Laatst bewerkt:

0,0 controle. Plf vooraf online ingevuld, nergens moeten tonen.

Corona vaccin certificaat ook nergens moeten tonen, ook in zaventem niet, ik had dit aan de security check verwacht

Die test op dag 8 is voor 'niet' gevaccineerden (Die test lijkt weggevallen voor gevaccineerden ?? Tenzij je kinderen meeneemt ..) Voor het overige klopt je uitleg.

Ik vind het voor gevaccineerden momenteel ook gewoon dikke miserie. 2x een COVID test afnemen terwijl je al gevaccineerd bent? Hallo? :sop:
En je moet als je arriveert in London dus zelf op zoek gaan naar een COVID center en een test afleggen. Meestal zelf naar daar rijden of een taxi nemen. Pffttt.

Laatst bewerkt:
0,0 controle. Plf vooraf online ingevuld, nergens moeten tonen.

Corona vaccin certificaat ook nergens moeten tonen, ook in zaventem niet, ik had dit aan de security check verwacht
You never know. Ik moest toen ik vanuit Portugal terug naar België kwam, mijn PLC formulier tonen in Zaventem.
De inhoud controleerden ze inderdaad niet, ze controleerden gewoon of ik er ééntje had ingevuld en klaar.

Het Covid certificaat heb ik moeten tonen in het hotel (anders kreeg ik géén kamer).
Het PLC formulier van Portugal heb ik -als enige formulier- nergens moeten laten zien.

Met de wagen is de kans dat ze u controleren miniem, maar als je met het vliegtuig reist, raad ik iedereen aan toch alles netjes af te printen en in te vullen.

Dus als je een lang weekend gaat als gevaccineerde gewoon zien dat je een paspoort hebt, Brits PLF invullen en op dag 2 ter plekke een test laten doen, die je op voorhand moet boeken. Klopt dit?

Dus als je een lang weekend gaat als gevaccineerde gewoon zien dat je een paspoort hebt, Brits PLF invullen en op dag 2 ter plekke een test laten doen, die je op voorhand moet boeken. Klopt dit?
Ook een test voor je vertrekt.
You must have proof of a negative coronavirus (COVID-19) test to travel to England.
You must take a test even if:
  • you’ve been fully vaccinated

weekje Kreta gedaan (=rood gebied dus).
Gevlogen vanuit Eindhoven, plf bij vertrek hebben ze nagekeken in de luchthaven, bij aankomst in heraklion was dat een collosale grap. Er stond een hoopje militairen "PLF" te roepen tegen iedereen. Ik was met een groep van 6 waarvoor ik één plf had ingevuld, die heeft dat 2 seconden van ver bekeken en ons doorgelaten.
Daarna gezellig met z'n allen lekker dicht op mekaar rond de baggagecarroussel, ha ja, want owv Corona moest ook handbagage trolleys ingechecked worden, de ironie was tastbaar.
Bij terugkeer in Eindhoven niks moeten laten zien.

Off T: nette luchthaven in Eindhoven, geen constant geblèr door de luidsprekers wat toch niemand verstaat, economy parking op wandelafstand met nummerplaatherkenning, geen kilometers moeten wandelen, netjes.
In de Griekse PLF form staat er een kleine tekst in het vet rood als je niet gevaccineerd bent. Dat zie je op 1 seconde en dan pikken ze je eruit om een sneltest te laten doen. Zo was het bij ons alleszins in Athene.

Verder inderdaad triestige luchthaven in Heraklion, maar ze zijn bezig met de plannen voor een veel grotere luchthaven daar. Beter direct op Chania vliegen.

FF recap van trip naar Spanje:
-Online checkin lukt niet omdat je die Spaanse health form opladen
-Health form invullen gaat niet omdat je je stoelnr moet ingeven.
-Bij BRU checkin zeggen ze dat je fictieve stoel moet kiezen ( er waren er veel die ter plaatse op hun laptop mochten beginnen). Ik had het formulier al gesaved dus nam ik plaats 1A. Ze moeten gewoon die QR code zien, ze scannen dat niet eens in...
- Vaccinatie paspoort is niet gevraagd geweest ( opladen op die Spaanse form ging niet)

- In Spanje gewoon die QR code scannen en je mocht door

-Terugkeer naar BRU: had ik hier gelezen dat je bv met en papieren PLF nog kans hebt dat er geen controle is:
1) Op vliegtuig moest je een dubbel invullen en afgeven
2) In BRU waren er 2 rijen: QR en niet QR. Niet QR natuurlijk 10x zo lang en traag. En QR lijn werd gewoon gekeken naar je QR, niet ingescand ofzo...

Net terug van een kleine week Duitsland. Wel met de auto gegaan, dus geen gedoe op luchthavens enz.
Op hotel geweest en het enige wat ze bij het inchecken vroegen was een bewijs dat je gevaccineerd was. (Datums op CovidSafe-app tonen was voldoende.)
Er werd wel geadviseerd in het hotel dat stoffen mondmaskers (die draag ik meestal) niet waren toegelaten in Duitsland, maar dit wist ik pas een paar dagen later en ik ben er toch geen enkele keer op aangesproken. Restaurant van het hotel was wel gesloten.
Het was ons niet helemaal duidelijk, maar het leek alsof we de eerste dagen niet konden binnen eten in de restaurants, maar daarna wel.
Je zou in de restaurants ook je vaccinatiebewijs moeten voorleggen, maar hier werd geen enkele keer naar gevraagd.

FF recap van trip naar Spanje:
-Online checkin lukt niet omdat je die Spaanse health form opladen
-Health form invullen gaat niet omdat je je stoelnr moet ingeven.
-Bij BRU checkin zeggen ze dat je fictieve stoel moet kiezen ( er waren er veel die ter plaatse op hun laptop mochten beginnen). Ik had het formulier al gesaved dus nam ik plaats 1A. Ze moeten gewoon die QR code zien, ze scannen dat niet eens in...
- Vaccinatie paspoort is niet gevraagd geweest ( opladen op die Spaanse form ging niet)

- In Spanje gewoon die QR code scannen en je mocht door

-Terugkeer naar BRU: had ik hier gelezen dat je bv met en papieren PLF nog kans hebt dat er geen controle is:
1) Op vliegtuig moest je een dubbel invullen en afgeven
2) In BRU waren er 2 rijen: QR en niet QR. Niet QR natuurlijk 10x zo lang en traag. En QR lijn werd gewoon gekeken naar je QR, niet ingescand ofzo...
In de vlieger zeiden ze nochtans duidelijk dat het papieren exemplaar was voor wie het niet digitaal gedaan had of kon doen. Of voor wie al een papieren exemplaar had maar deze moest afgeven.

Dus gewoon digitaal invullen en qr tonen en je kon door

Terug
Bovenaan